Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Öppnade nyss en Henriot 1996 - doftar jordkällare, mkt jordkällare och unket. Ska få lufta sig lite, men jag tar ett glas till anklevermoussen på rostat bröd, toppat med grönt syrligt äpple.

Allt som tröst för en helg med halvkass mat och dryck på kursgård i dagarna tre i helgen som just var. Sådant måste kompenseras ;)

Jag tog en av mina för en vecka sen, jag tyckte den var skitgod. Kanske fick du en trött flaska?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Jag tog en av mina för en vecka sen, jag tyckte den var skitgod. Kanske fick du en trött flaska?

Ja, den var hiskeligt trött :'(
Förmodligen t o m korkad. Ska se om det hänt ngt positivt med resten av drickat som är kvar till ikväll.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Lördagens viner är lättast att ha koll på eftersom de serverrades med etiketter och var utskrivna i menyn:

- Château Tour-Pibran 2007
- Château Pibran 2000
- Château Pichon-Longueville 1998

Vinerna var utvalda av två sommelierer och funkade fint till respektive maträtt men det var förstås rätt tydliga steg på kvalitetsstegen. Tour-Pibran var ung och kändes rätt enkel, speciellt i slutet när de ställde fram flaskor på bordet så att man kunde jämföra den och Pibran. Den största skillnade torde dock ligga i årgång och mognad.
Hursomhelst så sparkade Pichon-Longueville 1998 rumpa med de andra! Lång, fina tanniner och utmärkt balans. Satt som en smäck till Gnocchin med ost och Sauce bleu d'Auvergne.
Man blir ju sugen på makaroner + lite 2:a crû nu ju. ;D
Var det Baronen eller Comtesse du drack ?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det besök på restaurang Le Sommerlier i Köpenhamn och vi drack:

Pol Roger Blanc de Chardonnay 1998 - jag har druckit den förut och då har den varit mer mogen, den här kändes alldeles för ung även om den fortfarande var bra.

Barolo "Cascina Francia" 2004 (Giacomo Conterno) - en riktigt bra Barolo som kommer att bli ännu bättre. Rekommenderas varmt.

Ser att det finns några Cascina Francia 2004:eek:r kvar på SS: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=99384
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nytt restaurangbesök i Köpenhamn igår, den här gången på Formel B, efter tips från El burro grande. Vi tog deras avsmakningsmeny men skippade vinpaketet och valde i stället:

Krug GC
Alltid trevligt med restauranger som har Krug på glas.

Olivier Leflaive Puligny-Montrachet 1996
Trevligt vin som passade bra till maten. Sommeliern valde att inte dekantera men det blev jättebra efter en stunds luftning i glaset.

Dal Forno Vigna Sere 2003
Häftigt vin, kraftig doft av tjära och nagellack, sedan en koncentrerad jordig smak med kaffe och mörk choklad följt av en närmast oändlig eftersmak långt fram i munnen. Underbart efterrättsvin. Jag tyckte mig känna smaken när jag vaknade i morse.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nytt restaurangbesök i Köpenhamn igår, den här gången på Formel B, efter tips från El burro grande. Vi tog deras avsmakningsmeny men skippade vinpaketet och valde i stället:
Dal Forno Vigna Sere 2003
Häftigt vin, kraftig doft av tjära och nagellack, sedan en koncentrerad jordig smak med kaffe och mörk choklad följt av en närmast oändlig eftersmak långt fram i munnen. Underbart efterrättsvin. Jag tyckte mig känna smaken när jag vaknade i morse.

Han gör ändå rätt sköna viner den där Signor dal Forno. Lite sugen på att korka en Valpolicella.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Paul Bara Comtesse Marie de France 99 följt av en Leoville Poyferre 04.
Till det åt vi grillad lammytter, råstekt färskpotatis och lite lagrad balsamico.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I tisdags drack jag Château Kirwan 2003 som kändes hmm nästan intetsägande o flyktig, efter det Clos Saint Jean 2006 som var precis tvärtom men inte på ett positivt sätt tyvärr. Det smakade för mycket av allt på en gång o mest förvirrande vilket kändes underligt eftersom jag druckit den årgången tidigare o gillat det men jag kanske hade en dålig dag...
Summa summarum så blev jag sur, struntade i vinet o drack en masa öl istället
 
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters, NV men lagrad 3-4 år . Knäck, kola, smör, kul med en lagrad NV som växer med tiden
Comtes Audoin de Dampierre 2002. Bröd. citus,gröna äpplen, ganska hög syra. Ett ok vin men inget stort.
Pol Roger BdB 1999. grapefrukt, svarta vinbär, vinner på att ligga ett par år till. god syra.
Bruno Paillard Mesnil 1988.Klart nu, Kvällens vinnare. bröd, hallon grädde, plommon, äppelmos, initalt lite oxidationstendenser
Andre Clouet 1995. Tvåan för kvällen katrinplommon, rök, svarta vinbär. En hel del kände ost. En del nötsmak. Bör inte ligga längre. Klar att dricka nu.
Dom Ruinart 1996. Citrus, gröna äpplen, krusbär. Hög syra. Gissar på en yngre. Låt ligga många år till.
 
SV: Idag dricker vi

Nicolas Feuillatte 2004.

Korrekt är väl ett bra epitet men tråkigt är ett annat. Inget speciellt vin, kort eftersmak, lite äpplen, en del syra. Kommer inte vinna mycket på lagring. Drick väl kylt och fundera inte för mycket :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En Diebolt-Vallios bdb 1979 på restaurang Noma i Köpenhamn. Knäck och bränt socker men inte tillräckligt med syra för att bära upp champagnen. En OK champagne som nog skulle ha druckits för några år sedan. Dessutom insåg jag efter ett par förrätter att jag borde ha tagit en ung champagne till maten. Dåligt val.

Sedan en Meursault Clos de la Barre 2005, Domaine Comte Lafon, som däremot var helt perfekt till maten.

Avslutningsvis tog vi en flaska rött av rent okynne, det blev en Barolo från 2004, men jag kommer faktiskt inte ihåg vilken. :) De hade ett helt gäng i samma prisklass.


SUPRA skrev:
Kyparen sa att eftersom det var en magnumflaska så mognade vinet mycket snabbare, så att det var som att dricka ett vin som var mycket äldre. ::) ???

Antar att kyparen inte var sommelier... ::)
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Målar vårt dressingroom och dricker Dompa -98. Bra, mkt bra måste jag säga, klart bättre än -99:an som jag drack i våras.
Oj va mkt lättare och roligare målningen går när man dricker Dompa!!!
 
Toppen