Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Målar vårt dressingroom och dricker Dompa -98. Bra, mkt bra måste jag säga, klart bättre än -99:an som jag drack i våras.
Oj va mkt lättare och roligare målningen går när man dricker Dompa!!!
Haha, kan tro det! öppnade själv en flaska bubbel ikväll, ville ha nåt med kraft och syra till löjrom, serverade hustrun blint, ahh Dompa, tyckte själv att doften var en Blanc de blancs, hustrun ändrade sig, kanske inte en Dompa ändå ,Le Mesnil?, mandarin, rök... utvecklad, elegant stil. På etiketten KRUG Grande Cuvee!!??!!Fel etikett eller fel innehåll ???

Sen blev det en Enchanteleurs 1996 Åhh så bra, härlig att dricka nu! Ännu bättre om några år ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Castello Fonterutoli 04 igår och var nyss förbi Grappe för insättning och uttag och har nu korkakt en Pure 04, - gött som alltid.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det middag hos en polare med lite sköna viner, är bara lite för bakis för att skriva utförligt.

Krug 96 - sjukt gott, men lite för ungt.
Piper Heidseck Florance Louis 73 - Lite för trött och oxiderat, men funkade till anklever.
Petrus 83 - trist näsa, men grymt skön i munnen den första timmen. Sen dog den helt.
Mouton Rothschild 82 - Åååååååååh, precis så grym som ni tror!!!
Yquem 79 på halva - korkad...
Grahams port 94 på halva - moget och gott.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det middag hos en polare med lite sköna viner, är bara lite för bakis för att skriva utförligt.

Petrus 83 - trist näsa, men grymt skön i munnen den första timmen. Sen dog den helt.
Mouton Rothschild 82 - Åååååååååh, precis så grym som ni tror!!!
Jag tror dig på fåret. Lite förvånad på Petrus däremot.
Kul med såna vänner !
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter en långa dag med fiskespö men väldigt lite fångst så var det skönt att starta upp grillen och dekantera lite gott vin.
Det bästa var en Bosquet des Papes "Tradition" -00. Dekanterade 2 timmar ungefär.
Den började med lite gamla fat, brett och provence-kryddor. Smaken ganska sträv och pockade på mat så vi väntade snällt på det.
Under middagen blommade doften ut i glasen och mer sekundäraromer kom fram. Slutklämmen var koncentrerad katrinplommon och lakrits och mjuk mogen smak.
Helt klar ett vin att dricka nu och några år framöver. Upplever 2000 som mycket mer tillgängliga än 2001 som verkar lite slutna sedan ett tag tillbaka.

Nu börjar det suga i Sauternes-genen så det blir nog ngt mer senare.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det öl, mer öl, ytterligare öl toppat med öl. Just det, Oktoberfest har dragit igång. Strålande väder och runt 20 grader.

Jag lyckades också pricka en vinprovning i en av butikerna jag brukar frekventera där de hade ett antal GG 2008 från kända producenter att hinka gratis.
Bäst för dagen på den vita sidan var 2008 Erdinger Treppschen Riesling Spätlese (Dr Loosen). Trevligt vin av halblieblich-typ, hade dock önskat lite mer extrakt i eftersmaken. Det märks en ganska markant skillnad mellan 2007 och 2008 där 08 är en mer normal årgång utan de yppiga tonerna man hittar i 07. Dock bjöds det även på två röda viner och dessa var från 07. Normalt sett är jag inte förtjust i tyska rödingar eftersom de blir för syrliga men då 07 var ett så bra år vädermässigt blev druvorna också riktigt mogna. En Spätburgunder från Ahr fann jag så pass bra att jag slog till på en pava a 40 euro. Möjligen blir det fler senare, detta var det sista vinet jag provade och för att vara säker på att det inte bara var ett fylleköp utan att vinet verkligen är så bra som jag upplevde det där och då vill jag först prova en panna i lugn och ro.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hycken skrev:
I dag blir det en flaska Finca Villacreces ribera del duero 2005 :p
Skriv gärna en rad eller två om den när du provat.
Lite nyfiken eftersom jag aldrig provat det.

Hoppas du kommer att trivas bättre här än på "klubben". :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Domaine de Greceaux (97421), Syrah, Coteaux du Languedoc. 2001.

Inköpt 2007-07, 199 kr

Doftar blåa bär.

Fyllig och utvecklad, portvinsaktig, sträv, fat, bär.

Njuter. Mycket gott!

Betydligt bättre än den tråkiga hälsingestinta-entrecoten jag blev pålurad iaf. :-\
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jaha, och så blev det födelsedagsmiddag hemma hos en god vän ikväll.

Han och hans fru höll inte direkt igen på krutet när han bjöd mig och "Mesnil" på vinmiddag...

Först fick vi ett glas bubbel blint.
Vi kände båda igen det, men kunde inte riktigt koppla...Var inne på en sjukt bra BdB först.
Efter 5-10 minuter i glaset kändes det på näsan att det var Krug vintage, men årgången förbryllade.
Det var absolut äldre än 95 och yngre än 82.
Det var lite klent för 88, kanske 85, kanske en udda flaska 90(som beter sig väldigt olika tycker jag).
Det visade sig vara en nydegorgerad magnum 89! ;D FANTASTISKT!!!
Grym frukt, bra balans och syra.
Den första timmen var flaskan helt outstanding, sen började den tappa lite.

Till förrätt fick vi Moules Marinere och ett vitt vin blint.
Var mäkta snurrig av all marsipan, honung och gammal, fet ek i början.
Var inne på ett vitt Rhone ett tag.
Sen påminde den feta gamla eken om Raveneau innan vi kom in på en grym Bordeaux.
Då sköt jag på Haut Brion Blanc 01(lite fusk då jag vet en hel del vad som finns i hans källare), som det visade sig vara.
Glad att han dekanterade den runt 2 timmar före bara, hade det varit i morse hade vi nog missat hela den spännade resan den gjorde i glaset!
Riktigt kul och bra vit Bordeaux.

Till varmrätt fick vi pasta med färsk Karl-Johan och tryffel.
Doppade näsan i vinet innan vi började äta och misstänkte en väldigt klen korkton :'(
10 minuter senare bekräftades mina tragiska misstankar och vinet byttes ut.
För övrigt var det en Beaucastel Hommage au Jaques Perrin 01...
Så, så sorgligt.

Nästa vin var det så mycket blöta strumpor och kött i att det måste vara Rhone!
Var först inne på södra och snurrade, men det visade sig vara norra.
Drog till med 00 eller 01 Guigal La Turque.
Facit berättade om en 01:a Guigal La Landonne.
Rökt sidfläsk, rått kött, lakrits och tjära.
Undrar om inte jag ska byta ut min gamla favorit Turque till Landonne istället...
Överjävulskt bra!!!

Sen blev det kaffe och tårta. Vi skippade dessertvinet.
Medans "Mesnil" pratade oavbrutet om ingenting i en halvtimme höll värden på att somna.
Då beställde jag en taxi och vi gav upp pratet om en sista flaska bubbel...
Undrar nyfiket vad det hade blivit för gott ???

Mycket härlig kväll!
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

2004 Old Telegraph från Bonny Doon, riktigt trevligt skulle kunna leva med några i vinkällaren - kändes som något mitt emellan nya och gamla värden, lite som en Bordeaux toppad med zin. Fungerade dock mycket bra till lite reninnanlår och kantareller.

Magnus
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ska ner till Vinkällaren ikväll där de skulle bjuda på följande:

von Hövel Scharzhofberger kabinet 2007
Mussel Bay Sauvignon Blanc 2008
Michel Niellon 2007 Chassagne Montrachet
Marc Kreydenweiss 2006 Gewurztraminer Kritt
McManis Chardonnay 2008
Ch. Pichon Longueville 2005, Les Tourelles de Longueville
McManis Merlot 2008
Anwilka Ugaba 2007
Bodegas Aalto 2006
Montezovo Amarone 2006
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Cazals, Clos de Cazals 1995, lite trött och klumpig samt en besvärande likördoft!hhhhhar inte utvecklats så bra som jag trodde, klart bättre var Dom Ruinart 1990 på magnum behövde dock tid för att visa sitt rätta jag, härlig len frukt, toast och en gnutta kaffe, mycket bra men inte GREAT! (detta är ännu en Champagne där 88an vida överträffar 90an) ;D
 
SV: Idag dricker vi

Igår köpte och drack jag Comtes de Champagne 1998. Men det var sent och jag hade inte riktigt vinprovarfokus på. Ändå kände jag rätt tydliga spår av det krut i doften som fanns i 96:an den enda gång jag provade den med ett par av detta forums medlemmar och några till, men inte lika starka som i detta andra fall (96:an).

Den var väl rätt lättdrucken men ändå komplex och i högsta grad njutbar. Inte jätteung och vass men hade ändå klarat en hel del mer lagring. Riktigt bra champagne och en av de bästa 98:eek:r jag druckit (troligen andraplats i nuläget, då jag upplever den mer njutbar än Krugs "vanliga" årgång för tillfället), vilket jag ändå överlag inte är någon favoritårgång.

Får se hur jag känner ikväll när jag dricker upp skvätten som är kvar.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Här är vad jag drack förra veckan på Matsalen.

Kommer inte ihåg så väl längre, men vin nr 2 smakade "grönt" vilket passade mycket väl till maten.

Saven tyckte jag var bättre än sitt rykte, speciellt till matbiten.

Gosset 1999 var kanon, dock lite dåligt med bubblor. :(

matsalenvin.jpg
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Hur smakade Sav? ;)

Min polaren snackade så mycket om saven, vi skullle byta ut den och testa nåt annat osv. Så den blev lite "söndersnackad".

Till matenbiten tyckte jag faktiskt det passade bra. Uppfriskande, men lite "hembränd" i tonen, haha :D

Men jag skulle nog rekommendera att de tog bort den trots allt.
 
Toppen