Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag hölls middagen i en årgång...

Henriot Enchanteleur 1988 - mums som vanligt!
Den fick dela gommen med toast med anklevermousse med svenskt nyskördat syrligt äpple och sedan en varmrätt med färsk lax i ugnen som långsamt tillretts i vin och smör, därtill rotgrönsaker och en sås på egengjord skaldjursfond, vin, anjovis, creme fraiche, peppar å lite salt.

Fonseca Guimaraens Port 1988 - vansinnigt smarrigt, godis!
Till det en italiensk hårdost som heter ngt med Duro och en Bourgadon.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Pora 2004
Bra doft men klart tunnare än jag väntat mig. Jag får se om den blir bättre de närmaste dagarna.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(


Gott!

Själv blev det en Nils Oscar God Lager till maten, och sen en drajja efteråt för att jag fortfarande var lite törstig :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.

Jag kan fortfarande inte smälta hur bra Perrier-Jouët Grand Brut var. Man borde köpa på sig lite bra NV på magnum och glömma bort i några decennier.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag kan fortfarande inte smälta hur bra Perrier-Jouët Grand Brut var. Man borde köpa på sig lite bra NV på magnum och glömma bort i några decennier.
Ja, helt sjukt vad bra den var...
Jag kan verkligen förstå att Andreas insisterade på att det var en mogen Krug.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(

Det låter som en riktigt riktigt trevlig spontanare.
Hur kändes mognaden på Salon -95 Bollinger RD -96?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en underbart god Pol Roger Brut på Magnum till Grand Hotels Skaldjursbuffé.

Kan varmt rekommendera den buffén, boka 2010 redan nu!

Jag tror jag åt minst 5 humrar ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det låter som en riktigt riktigt trevlig spontanare.
Hur kändes mognaden på Salon -95 Bollinger RD -96?

Jag tycker att Bollinger RD -96 kändes ung, mycket yngre än de GA 96:eek:r jag druckit. Det visade sig också på gissningarna (flera trodde på GA -99). Den hade också en intressant utveckling i glaset där svamptonerna kom fram först efter en timme.

Salon -95 var också ung men på ett annat sätt. Det kändes direkt som en riktigt bra champagne med mycket utveckling kvar men var svårplacerad i ålder. Min första gissning var på 1990 och när det var fel ville hälften gissa på äldre och hälften på yngre. (Ska också tillägga att ingen var direkt nykter när vi drack Salon... ;D)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Salon -95 var också ung men på ett annat sätt. Det kändes direkt som en riktigt bra champagne med mycket utveckling kvar men var svårplacerad i ålder. Min första gissning var på 1990 och när det var fel ville hälften gissa på äldre och hälften på yngre. (Ska också tillägga att ingen var direkt nykter när vi drack Salon... ;D)
Haha, och minst en av oss var riktigt tankad vid den tidpunkten...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag tycker att Bollinger RD -96 kändes ung, mycket yngre än de GA 96:eek:r jag druckit. Det visade sig också på gissningarna (flera trodde på GA -99). Den hade också en intressant utveckling i glaset där svamptonerna kom fram först efter en timme.

Salon -95 var också ung men på ett annat sätt. Det kändes direkt som en riktigt bra champagne med mycket utveckling kvar men var svårplacerad i ålder. Min första gissning var på 1990 och när det var fel ville hälften gissa på äldre och hälften på yngre. (Ska också tillägga att ingen var direkt nykter när vi drack Salon... ;D)

Ja det var ju ett minst sagt imponerande flasksnitt ni hade. Kul att PJ NV var så imponerande också. Rekommenderade en vän som börjat intressera sig för just den som en bra standardskumpa som han gärna får gömma undan ett tag.
Han kommer förövrigt förbi ikväll så det lär väll bli några flaskor men knappast något i närheten av det ni öppnade.

Hur låg det generella tipset på Salon igår föresten, gömma undan hur länge till?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Ja det var ju ett minst sagt imponerande flasksnitt ni hade. Kul att PJ NV var så imponerande också. Rekommenderade en vän som börjat intressera sig för just den som en bra standardskumpa som han gärna får gömma undan ett tag.
Han kommer förövrigt förbi ikväll så det lär väll bli några flaskor men knappast något i närheten av det ni öppnade.

Hur låg det generella tipset på Salon igår föresten, gömma undan hur länge till?
Rätt bra redan nu, inte på näsan kanske men i munnen.
3 år kanske...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fan va avis jag blir på er spontanare, - jag som var så sjukt törstig igår :p Men men, man är ju inte direkt knäckt över att inte vara bakis på jobbet.. ;)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Fan va avis jag blir på er spontanare, - jag som var så sjukt törstig igår :p Men men, man är ju inte direkt knäckt över att inte vara bakis på jobbet.. ;)

Vafan! Jag var också jävligt törstig igår! Varför började du yra om att ta nåt ikväll, då jag inte kan, istället för att föreslå igår, jag hade lätt varit på? :mad:

Iofs rätt nöjd med det också!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vafan! Jag var också jävligt törstig igår! Varför började du yra om att ta nåt ikväll, då jag inte kan, istället för att föreslå igår, jag hade lätt varit på? :mad:

Därför att jag är virrig?
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(

Kul kväll och som alltid kul med det spektrum som vi täcker. Salonen tror jag hade levererat mer tidigare på kvällen. Som vi kommenterade när vi listade lite favoriter var att de som inte kom in på den listan var champagner som i de flesta andra sammanhang kommit ut på toppen av listan

Bästa kommentarer tycker jag var den Elvis fick då han och jag kom till Grappe, ”jaha det är ert sällskap som har begärt 100 glas”. Synd att vi inte har en bild av bordet med alla glasen och flaskorna.

Idag var jag dock trött 
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ska pipa iväg på aw nu men kunde inte hålla mig från att poppa en Pure 07 när jag kom hem trots att jag bestämt att inte öppna nån mer på ett bra tag... Så mycket som händer i glaset! Grymt skön sälta, fenomenal frukt och en väldigt tydlig men angenäm ton av pomerans. Gött!
 
Toppen