Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
helt klart en av de bättre 90 vi druckit på länge... om resten av mitt lager är som den flaskan är jag sjukt nöjd ;D ;D ;D har ju trots allt 24 och 8 magnum. ;D ;D ;D
haha, då måste jag bara fråga om du har extra många av den, eller om du har lika stort lager av samtliga skumpor? ;D
 
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Jag blir nyfiken över Cristal 79. Hur är en bra årgång av denna champagne vid 30 år ålder? Visst har du redan sagt att den var bland de mest nämnvärda, men hade den kunnat ligga ännu längre eller var den på sin fulla topp?
+1
 
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:

Jag tycker den var klar.Cristal 79 var helt klart en av de bättre flaskorna den kvällen. Som alltid när de blir i den ålderna så är lagring och lite tur viktigt men den här kändes som den var klar att dricka. Skulle kanske till och med önskat lite mer syra . Får tillfälle att jämföra den med en 76a snart.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

i fredags drack jag bl a Billecart-salmon Rosé, lagrad kanske 5 år. Jag måste bara pusha lite för den här. Jag som inte alls är säsrkilt förtjust i rosé, älskar den här när den har fått lite mognad. Den är så elegant och sval med toner av vildhallon och blodapeslin i smaken. Man känner helt uppfriskad när man dricker den.
Till den hade vi anklvermousse på stekt surdegsbröd och toppade med granatöppelsirap. Det funkade klockrent till skumpan.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
i fredags drack jag bl a Billecart-salmon Rosé, lagrad kanske 5 år. Jag måste bara pusha lite för den här. Jag som inte alls är säsrkilt förtjust i rosé, älskar den här när den har fått lite mognad. Den är så elegant och sval med toner av vildhallon och blodapeslin i smaken. Man känner helt uppfriskad när man dricker den.
Blodapelsin är nog min absoluta favoritfrukt alla kategorier så vad har jag för val? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Amazone de Palmer bjöd vi på till middagen i lördags. Den första var korkad men sedan öppnade vi tre felfria flaskor. Jag tror att den här innehåller en blandning av 1995 och 1996, och den var riktigt trevlig. En ung, pigg och fräsch champagne som inte minst gick hem bland "ovana" champagnedrickare. Mycket syra, äpplen. Jag är inte så säker på att den kommer att vinna så mycket på lagring, men det är en bra champagne nu och säkert i flera år till. Jag har lagt två i facket på Grappe, så jag får återkomma om några år med ett utlåtande om det.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Amazone de Palmer bjöd vi på till middagen i lördags. Den första var korkad men sedan öppnade vi tre felfria flaskor. Jag tror att den här innehåller en blandning av 1995 och 1996, och den var riktigt trevlig. En ung, pigg och fräsch champagne som inte minst gick hem bland "ovana" champagnedrickare. Mycket syra, äpplen. Jag är inte så säker på att den kommer att vinna så mycket på lagring, men det är en bra champagne nu och säkert i flera år till. Jag har lagt två i facket på Grappe, så jag får återkomma om några år med ett utlåtande om det.

Det låter ju lovande. Jag ska ha med den i en provning jag kör nästa helg så nu vet jag lite mera vad jag kan förvänta mig.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
i fredags drack jag bl a Billecart-salmon Rosé, lagrad kanske 5 år. Jag måste bara pusha lite för den här. Jag som inte alls är säsrkilt förtjust i rosé, älskar den här när den har fått lite mognad. Den är så elegant och sval med toner av vildhallon och blodapeslin i smaken. Man känner helt uppfriskad när man dricker den.
Till den hade vi anklvermousse på stekt surdegsbröd och toppade med granatöppelsirap. Det funkade klockrent till skumpan.
Håller med om att den var väldigt bra för några år sedan, men på senare tid verkar de ha ökat dosagen markant.
Tyvärr...
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Håller med om att den var väldigt bra för några år sedan, men på senare tid verkar de ha ökat dosagen markant.
Tyvärr...

Trist att höra.:(
Men, har för mig att senaste cuvéen har blivit allmänt hyllad?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags hittade jag en Pieper Heidsieck NV i källaren som jag hade slagit till på vid ett extrapris för ca tre år sedan. Hade väl egentligen inte så stora förhoppningar på att den skulle leverera MEN den var riktigt bra. Skulle nog närmast beskriva den som bestående av en grund av Pol Roger men en stänk av Bollinger dvs fin elegans med viss kraft. Smaskig.
Frågan är om detta var att bevisa att den är generellt bra eller om det berodde på bra årgångar i cuven eller om det var lagringen som snyggat till den... Får införskaffa en panna och kolla läget. Ack, dessa uppoffringar man gör i mänsklighetens tjänst.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom jag missat en sjukt viktig affär på jobbet tänkte jag straffa mig med en Brunello di Montalcino Col d'Orcia 2002... Straffet uteblev dock då den inte alls var lika vidrig som jag trott att den skulle vara så jag får hitta på något annat.
 

Blaffan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vill du straffa dig själv riktigt hårt så kan jag
rekommendera :
Paul Cluver Elgin Pinot noir 2008
Rökigt, anemiskt, flyktigt och précis
så uselt som billig NW Pinot brukar vara.
Får Fetzer barrel select att verka klassig.
M. A. O. Som att slicka fårfitta.
 
SV: Idag dricker vi

Blaffan skrev:
Vill du straffa dig själv riktigt hårt så kan jag
rekommendera :
Paul Cluver Elgin Pinot noir 2008
Rökigt, anemiskt, flyktigt och précis
så uselt som billig NW Pinot brukar vara.
Får Fetzer barrel select att verka klassig.
M. A. O. Som att slicka fårfitta.

Kul med en ny medlem på forumet men du kanske kan tona ner din önskan om tidelag med djur lite. Då de flesta av oss inte har den erfarenheten blir det svårt att förstå associationen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag blir lite orolig för din uppväxt när jag läser vad du drar för paralleller.

Du menar att Blaffans ömma moder lät Blaffan slicka på allt?
Isf borde ngn ha anmält henne till Barnavårdsnämnden.
 
Toppen