Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blaffan skrev:
Mont Redon 05 är ett bra straff.
Vill du pina dig rejält så kan du ju
testa en flaska Rotari rose som
jag utser som ett av de sämsta
Mousserande vinerna på planeten.
Några associationer:
lingon, urin, spya, tåsvett, karamell

Jag kan skriva under på den beskrivningen, Mont Redon är i en helt annan liga på alla sätt och vis.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blaffan skrev:
Vill du pina dig rejält så kan du ju
testa en flaska Rotari rose som
jag utser som ett av de sämsta
Mousserande vinerna på planeten.
Några associationer:
lingon, urin, spya, tåsvett, karamell

Rotari rose e ju ett helt ok mousserande rosé vin, inget snack om saken.
Vill man pina sig så dricker man Asti.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorgon skulle det kunna bli lite intressant verkar det som.

Diebolt Fleur du Passion 04 mot Polle BdB 96
Chateau Margaux 96 mot 03

Skönt att vi bara är 3 pers också...
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

blev sugen efter alla selosse-postningar: brut initial. deg 4 oktober 2007. ska bli ok förhoppningsvis...
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drouhins Chassagne-Montrachet 2007. Levererar väl ungefär vad priset anger, men det blir inget återköp. Väldigt hög syra i starten, men det vinner klart på luftning. 88 poäng? Det är inte långt mellan platt fall och extas i de vita Bourgognernas land.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det några trevliga flaskor bland vänner och personalen på Grappe(också goda vänner såklart...):

Pol Roger BdB 96 - lätt metallisk och stenig på näsan för tillfället...
Frukten och komplexiteten fanns dold bakom slutenheten någonstans, men visade sig aldrig på riktigt.

Pol Roger BdB 88 - märklig...Oxiderad direkt! Kort eftersmak och inte i balans under hela kvällen. Tråkigt, trodde mer om den flaskan...

Diebolt Fleur du Passion 04 - DÄR VAKNADE JAG!!!
Krutrök, komplexitet och forza var vad vi behövde efter de första anonyma flaskorna! Alldeles, alldeles för ung såklart. Men kul...

Ch Margaux 96 - elegant dock sluten - de första 2 timmarna...
Sedan drog förvandligen igång...stall, läder, tobak, bläck, blyerts och djurhud. Skön men väldigt otypisk "Margaux". För mig mer Pauillac, för andra mer St Julien...
Efter 4 timmar blev det WOTN för alla!!! Galet häftig...

Ch Margaux 03 - öppnade sjukt starkt!!! Packad med frukt och rostat sidfläsk, fantastiskt öppen och härlig näsa!
Efter 2 timmar slöt den sig och kom aldrig riktigt tillbaka tyvärr, kul vin dock!

Selosse 90 - Höll på att bryta ihop.............................................................
Aldrig upplevt den så ung och fräsch någonsin. Komplex, sagolika mognadstoner, mineral, flinta, packad med frukt, koncentration, elegans - u name it...
Så sjukt äckligt bra!!! Och kul såklart, tack så mycket för den flaskan min vän!

Taittinger Comtes de Champagne 95(gammal etikett, första deg.) - kork...

Dom Perignon 96 - Visst, den var Dompig och elegant men gav mig faktiskt inte så mycket helt ärligt...
De andra verkade få en helt annan upplevelse än jag, de gick igång på den på allvar.
Kul att några flippade då det var min flaska ;D

Resten av kvällen var lite suddig på redovisningsfronten... men där ingick Fleur du Passion 00, Launois SC 99, Pol Roger 99, Tysk riesling från 96, nån vit Rhone, Maury från 1937, Cristal 00 och som en helt naturlig avslutning på en skön kväll - Krug 88 såklart!!! Tårarna var inte långt borta...

Har säkert glömt något fantastiskt, ursäkta för det...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det några trevliga flaskor bland vänner och personalen på Grappe(också goda vänner såklart...):

Pol Roger BdB 96 - lätt metallisk och stenig på näsan för tillfället...
Frukten och komplexiteten fanns dold bakom slutenheten någonstans, men visade sig aldrig på riktigt.

Pol Roger BdB 88 - märklig...Oxiderad direkt! Kort eftersmak och inte i balans under hela kvällen. Tråkigt, trodde mer om den flaskan...

Diebolt Fleur du Passion 04 - DÄR VAKNADE JAG!!!
Krutrök, komplexitet och forza var vad vi behövde efter de första anonyma flaskorna! Alldeles, alldeles för ung såklart. Men kul...

Ch Margaux 96 - elegant dock sluten - de första 2 timmarna...
Sedan drog förvandligen igång...stall, läder, tobak, bläck, blyerts och djurhud. Skön men väldigt otypisk "Margaux". För mig mer Pauillac, för andra mer St Julien...
Efter 4 timmar blev det WOTN för alla!!! Galet häftig...

Ch Margaux 03 - öppnade sjukt starkt!!! Packad med frukt och rostat sidfläsk, fantastiskt öppen och härlig näsa!
Efter 2 timmar slöt den sig och kom aldrig riktigt tillbaka tyvärr, kul vin dock!

Selosse 90 - Höll på att bryta ihop.............................................................
Aldrig upplevt den så ung och fräsch någonsin. Komplex, sagolika mognadstoner, mineral, flinta, packad med frukt, koncentration, elegans - u name it...
Så sjukt äckligt bra!!! Och kul såklart, tack så mycket för den flaskan min vän!

Taittinger Comtes de Champagne 95(gammal etikett, första deg.) - kork...

Dom Perignon 96 - Visst, den var Dompig och elegant men gav mig faktiskt inte så mycket helt ärligt...
De andra verkade få en helt annan upplevelse än jag, de gick igång på den på allvar.
Kul att några flippade då det var min flaska ;D

Resten av kvällen var lite suddig på redovisningsfronten... men där ingick Fleur du Passion 00, Launois SC 99, Pol Roger 99, Tysk riesling från 96, nån vit Rhone, Maury från 1937, Cristal 00 och som en helt naturlig avslutning på en skön kväll - Krug 88 såklart!!! Tårarna var inte långt borta...

Har säkert glömt något fantastiskt, ursäkta för det...

Trevligt är väll ett ord som säkert sammanfattar det hela men avundsjuk beskriver nog bättre min egna känsla. Era små samlingar är en av orsakerna att jag faktiskt sökt jobb i Stockholm under veckan som varit.

Själv ska jag hålla en provning för några som precis kastat sig in i champagnetrsäket och vi kommer testa följande saker ikväll:

Andre Jacquart Experience
Rotari Brut -05 (det svider att behöva handskas med denna men de måste ha en referens till vad de brukar dricka så de fattar hur stor skillnaden är)
Legras & Haas BdB -02
Bollinger SC
Eric Rodez BdN
Egly-Ouriet Brut
Tarlant Cuvee Louis
Amazone de Palmer
Legras & Haas Prestige
Delamotte BdB -99
Comtes de Champagne -98
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Ett stort stort tack till Krug88 och Magnum för gårdagen! Sjukt trevligt, gott och grymma viner. Margaux 96 var helt outstanding! Min stackars Lillian stod väl upp hyfsat, men kändes kanske lite liten i sällskapet :D


...och där fick man för att man gick hem lite för tidigt! Cristal 00 och Krug 88!!!! Fan!!! ;D

Får skriva mer sen, men nu måste jag iväg! Återigen tack!

Måste fan skaffa fack också, känns lite snålt att inte kunna hämta fler flaskor när alla är så generösa!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det några trevliga flaskor bland vänner och personalen på Grappe(också goda vänner såklart...):

Pol Roger BdB 96 - lätt metallisk och stenig på näsan för tillfället...
Frukten och komplexiteten fanns dold bakom slutenheten någonstans, men visade sig aldrig på riktigt.

Pol Roger BdB 88 - märklig...Oxiderad direkt! Kort eftersmak och inte i balans under hela kvällen. Tråkigt, trodde mer om den flaskan...

Diebolt Fleur du Passion 04 - DÄR VAKNADE JAG!!!
Krutrök, komplexitet och forza var vad vi behövde efter de första anonyma flaskorna! Alldeles, alldeles för ung såklart. Men kul...

Ch Margaux 96 - elegant dock sluten - de första 2 timmarna...
Sedan drog förvandligen igång...stall, läder, tobak, bläck, blyerts och djurhud. Skön men väldigt otypisk "Margaux". För mig mer Pauillac, för andra mer St Julien...
Efter 4 timmar blev det WOTN för alla!!! Galet häftig...

Ch Margaux 03 - öppnade sjukt starkt!!! Packad med frukt och rostat sidfläsk, fantastiskt öppen och härlig näsa!
Efter 2 timmar slöt den sig och kom aldrig riktigt tillbaka tyvärr, kul vin dock!

Selosse 90 - Höll på att bryta ihop.............................................................
Aldrig upplevt den så ung och fräsch någonsin. Komplex, sagolika mognadstoner, mineral, flinta, packad med frukt, koncentration, elegans - u name it...
Så sjukt äckligt bra!!! Och kul såklart, tack så mycket för den flaskan min vän!

Taittinger Comtes de Champagne 95(gammal etikett, första deg.) - kork...

Dom Perignon 96 - Visst, den var Dompig och elegant men gav mig faktiskt inte så mycket helt ärligt...
De andra verkade få en helt annan upplevelse än jag, de gick igång på den på allvar.
Kul att några flippade då det var min flaska ;D

Resten av kvällen var lite suddig på redovisningsfronten... men där ingick Fleur du Passion 00, Launois SC 99, Pol Roger 99, Tysk riesling från 96, nån vit Rhone, Maury från 1937, Cristal 00 och som en helt naturlig avslutning på en skön kväll - Krug 88 såklart!!! Tårarna var inte långt borta...

Har säkert glömt något fantastiskt, ursäkta för det...

Jag lägger till Belle Epoque -83 samt någon nordrhonare som jag inte riktigt kommer ihåg ;)

Kul att man missade Krug -88...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det några trevliga flaskor bland vänner och personalen på Grappe(också goda vänner såklart...

Härligt, låter som en trevlig kväll!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter en kulinarisk vecka på Balkan så var jag sugen på ngt gott och gick och köpte ne lammstek.
Till det tog vi en Ch. Margaux -79.
1979-front.jpg

Var lite orolig för nivån låg precis i slutet av halsen så det blev en kort dekantering.
Vi blev inte direkt besvikna måste jag säga. Perfekt mognad med bibehållen frukt och ljuvlig korint-karaktär, tobak och ljusa bär i doften.
Den växte i ca 2 timmar för att sedan börja falna ganska snabbt efter det.
Smaken fortfaranade med bastanta tanniner och pigg fruktsyra och bra men inte enorm längd.
På det hela taget ett väldigt njutbart och elegant vin som man gärna återkom till och doppade näsan i glaset igen för att leta efter ngn ny karaktär.
Det här var den sista av 4 flaskor som jag druckit med 6-7 års intervall och tillsammans med den för 6 år sedan den klart bästa vad gäller mognad.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Capitel de Roari Amarone som jag gärna kunde varit utan. Nästan helt substanslös, men med mycket stark alkoholsmak som inte motsvarades av något annat i vinet. Sämsta Amaronen jag druckit.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Höll en liten provning för en grupp igår och det är alltid kul att höra beskrivningar av människor som inte brukar dricka champagne alltför ofta. Det roligaste är fortfarande att se hur alla bestämt ska dricka upp allt om finns i glaset oavsett fall det var gott eller inte eftersom de minnsan betalat för det och det gjorde ju att vissa av dem blev relativt onyktra eftersom 11 flaskor på 7 personer ger snitt klart över vad de är vana vid.


Flight 1
Andre Jacquart Bdb Experience
Rostade toner, gröna äpplen, peppar, dillchips, champinjoner och upplevdes som ganska tunn smakmässigt.

Rotari Brut -05
Spritig, sötsliskig, disktrasa och besk.

Legras & Haas Bdb 02
Brödig, tropisk frukt, mineraler, röda äpplen.


Flight 2
Bollinger SC
Skarp syra, gröna äpplen, citrus, rostat bröd, blommig, frisk

Eric Rodez Bdn
Fotsvett, platt, metallisk, bravo äpplejuice, besk, fläder. Denna var rejält sluten i början och öppnade sig först efter någon timme då en riktgit tydlig doft av gröna själkar kom fram men alkholnivån hos deltagarna när vi provade denna igen var ganska hög så det var mera skitsnack än provning just då.

Egly-Ouriet Brut
Smörig, grym syra, gräddkola, banan. Alla tyckte denna luktade underbart men smaken följde inte upp.


Flight 3
Tarlant Cuvee Louis
Nötter, popcorn, tunn. Den var precis som Eric Rodez väldigt sluten initialt men sedan kom den igång ordentligt med rostade och kola toner, krut och någon nämde ost.

Amazone de Palmer
Torkad frukt, aprikos, dill, jordgubbar, grym balans, skaldjur, rökig, bra fruktsötma, smörkola, champinjon spa, metallisk ton, honung.

Legras & Haas Prestige
Fruktig, tuttifrutti, söt, luktar mer än smakar, gröna äpplen, kakao, bubbelgum, syntetisk.


Flight 4
Delamotte Bdb -99
Lakrits, rostade nötter, lång eftersmak, ägg, gräddkola, annanas, mango

Comtes de champagne -98
Krut, popcorn, vanilj


Efter provningen skulle alla plocka ut de 3 som de tyckte var bäst men eftersom vissa inte kunde bestämma sig så blev det så att alla fick 4 röster istället men efter sammanställning gjordes så visade det sig att någon lagt 5 röster vilket gav följande resultat:
1. Amazone de Palmer (6 röster)
2. Delamotte & Bollinger (5 röster)
3. Comtes de Champagne (4 röster)
4. Legras & Haas Bdb -02 (3 röster)
5. Andre Jacquart, Egly-Ouriet & Tarlant (2 röster)
6. Rotari, Eric Rodez, Legras & Haas (0 röster)
 

Dexter

Medlem
SV: Idag dricker vi

Liten middag med div viner

Blason de Bourgogne Crémant de Bourgogne Rosé
Pommard 2007 (nr 2240) Albert Bichot
Beaune du Château Premier Cru (nr 5411)2006 Bouchard Père & Fils
Savigny-Champ-Chevrey 1er Cru 2003 Tollot-Beaut
Chateau Musar 2001 (nr 7463)
Roagna Langhe Rosso 2001 (nr 75237)
 
Toppen