Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags besökte jag Prime Winebar och ville egentligen ha en flaska Vilmart Cellier Rubis 1997 men den var inte kyld, så det blev en flaska Billecart-Salmon Rosé i stället. En OK standardrosé, tycker jag, men kanske en aning sliskig. Skulle ha väntat på Vilmart i stället...

I lördags åt jag middag på Mathias Dahlgren Matbaren. Jag var där med inte bara en utan två gravida, så det vin på glas för min del. Tog ett glas André Clouet Brut Rosé som jag faktiskt tycker är direkt dålig. Det har jag tyckte förut också men hade glömt bort det. Maten, däremot, var helt sagolik. Tog en laxtartar till förrätt och en fläskkorv till huvudrätt - båda rekommenderas varmt! Drack en Côtes du Rhône till korven.

Avslutade lördagskvällen på en lite oortodox bröllopsmottagning på Lydmar där Pol Roger Brut Réserve på magnum flödade. Mycket gott och trevligt!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Avslutade lördagskvällen på en lite oortodox bröllopsmottagning på Lydmar där Pol Roger Brut Réserve på magnum flödade. Mycket gott och trevligt!

Var på namngivning med samma dryck. Sen blev det lite annan nv under kvällen som Pierre Peters, Clouet och Roederer.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

I lördags bidde det en Henriot 96. Nja.... Jag googlade och hittade beskrivningar som "mognad, nötter, fyllig...", "lysande champagne" och "nötter, bröd, äpplen, kakao och citrus".
Tyvärr stämde det inte riktigt in på min flaska. Nej, jag hittade snarare spritsig frukt, citrus, liiite diskmedelscitron, omogna äpplen och en något för hög syra i förhållande till mognaden. Den var inte dålig, tvärtom gott som fan, men jag hade förväntat mig mer och hoppas att den pava jag har kvar smakar bättre om något år eller så.

Efter skumpan, 1995 Marqués de Murrieta Rioja Castillo Ygay Gran Reserva Especial .
Tobak, trä, ett uns choklad och en hel del mörka bär. Ett jävligt gott vin!
Hade jag druckit den blint hade jag aldrig placerat den i rätt land, eller ens världsdel... Men jag är ju ingen rödvinsexpert heller å andra sidan.
 
SV: Idag dricker vi

Drack i lördags en Ch Musar 1988 och en Rioja Gran Reserva 904 ärg 1985.
Båda hade klarat sig hyggligt. Riojan fortfarande med spänst, lite mycket torkad frukt kanske. dock väldigt god.
Musar hade passerat sitt bästa datum. Fullt drickbar. Ganska mycket krydda, höstlöv och källare fanns kvar
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på middag med Penfolds chefsvinmakare Peter Gago på Operakällaren igår.

Vaniljstekt hummer med rotselleripuré till detta Thomas Hyland 2007 samt Bin 311 Tumbarumba 2006

Ungstekt piggvar med oxsvansraviolo, potatispuré rökt vitlök, Cellar Reserve Pinot Noir 2007

Svampstekt rådjursytterfilé med potatisconfit, halstrad gåslever och björnbärssky Rwt Shiraz 2006, Bin 707 cab 2006, Grange 2004

Utvalda ostar, Grange 1999

Kräm på mörk choklad med portvinssfärer Grandfather (fortifierat som port)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en CndP-provning i går med dom här vinerna:

1)
Vin: Châteauneuf-du-Pape, Domaine Grand Veneur -07

Utseende: Mkt ung purpur/violett. Ganska tät
Doft: Inga tveksamheter här. Börjar stort direkt med ung nästan påträngande rå frukt med dominans av körsbär och lakrits. Ändrar sig inte så mycket under kvällen men mer fikon och torkade toner kommer senare.
Smak: Väldigt mycket garrigues och lakrits i smaken som följs upp med pigga fruksyror, mineral och lite lakrits. Ganska kantig och lite grov i tannierna nu men bra balans mot frukten så jag känner inte några tveksamheter att det kommer att bli bra med några års vila i källaren.

2)
Vin: Châteauneuf-du-Pape, Bosquet des Papes "A la gloire de mon Grand-Père" -07

Utseende: Ganska ljus purpur/violett.
Doft: Börjar ganska sluten men med en mörk bärig ton (blåbär och moreller) och lite garrigue. Allt detta vecklar sedan ut sig ordentligt efter 1 timma plus att en mandel/kärnig ton kommer med stigande temperatur.
Smak: Ett mkt mjukare vin än 1) vad gäller både tanniner och syror. Massor med lakrits och lite smörkola i e-smaken. Eldigt som bara den. Enda vinet av dom här 07:eek:rna som redan har kommit en bit på vägen och med en viss starkvinston. Kan nog vara riktigt njutbart redan om 3-5 år.

3)
Vin: Châteauneuf-du-Pape, Domaine Grand Veneur "Les Origines" -07

Utseende: Djup mkt tät purpur/violett färg
Doft: Även denna ganska knuten i början. Mycket kryddor och lite fat först men sedan vecklar frukten ut sig och man känner igen Grand Veneurs stil men i en betydligt större kostym än 1)
Smak: Smaken är mäktigt massiv men med fin harmoni mellan fruktsyror och tanniner. Allt är dock verkligen i sin linda och munnen börjar ta lite stryk av dom här köttiga och kraftiga vinerna. Eftersmaken bjuder på kryddor, anis, choklad, tjära och en mkt fin längd. Eldigt även detta men inte så spretigt som Bosquet des Papes utan mer sammanfogat redan nu. Det här blir nog riktigt riktigt bra med 8-10+ års lagring.

4)
Vin:Châteauneuf-du-Pape, Domaine Paul Autard "Côte Ronde " -05

Utseende: Lite kvar av purpur här men övergången mot djupt rött är nästan fullbordad
Doft: Börjar med stor stallig doft och gamla fat först. Mycket lakrits och en del flyktiga ålderstoner finns där också. Efter 2 timmar så blommar doften ut fullständigt och rostade/torkade och tjäriga toner tar över. Nästan lite Amarone-lik på slutet.
Smak: Smaken är en riktig tannin-slägga nu. Typiska torra 05-tanniner och lite tillbakahållen frukt för tillfället men allt finns där ändå lite längre bak. Mycket tobak och torkad frukt i e-smaken som är lång och intressant. Detta är inget vin som har sitt drickfönster nu utan först om 5-10 år skulle jag tro. Det är även det av vinerna som verkligen kräver en lång luftning för att visa sin bästa sidor.

5)
Vin: Châteauneuf-du-Pape, Domaine Paul Autard "Côte Ronde " -03

Utseende: Tät röd färg med liten mognad
Doft: Doften startar även här med stall och gamla fat men till det kommer tobak, katrinplommon som växer under kvällen. Mycket varm karaktär och mörka bär/russin dominerarar efter 2 timmar när allt har öppnat upp på riktigt.
Smak: Den här Côte-Ronden är klart mjukare och mer drickfärdig än 05:an. Frukten är väldigt lik men tanninerna är inte alls massiva och torra. I eftersmaken kommer så småningom mycket varma toner med russin/katrinplommon men även en del fat och kyddighet. Mycket gott nu och några år framåt.

6)
Vin: Châteauneuf-du-Pape, Domaine Grand Veneur "Vieilles Vignes" -07

Utseende: Purpur/violett färg som nästan är opak
Doft: Ektremt tät och stor doft med först kryddor, plommon och choklad. Efter en timma växer allt ännu mer med moreller, svamp och stjärnanis.
Smak: Wow ! Detta är en veritabel explosion i munnen av smaker som rullar runt varv efter varv i som det känns minuter. Allting här är "big size" men ändå inte klumpigt. Tanninerna ligger snyggt inbäddade i massor av mörk frukt och kryddig provencalskt eftersmak. Kvällens utan tvekan bästa vin som förmodligen behöver passera sin 10-årsdag för att komma på topp men som med alla riktigt bra viner så är det njutbart redan som ungt .
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på provning idag som hölls av Wosa (www.wosa.co.za) där flertalet av alla importörer var representerade och många hade vinmakarna med sig.

Tyvärr så envisades de flesta med att hela tiden berätta om hur många poäng parker, wine spectator osv.... hade gett deras viner så jag tröttnade efter någon timme och gick därifrån.
Jag hann visserligen testa en del innan dess men förde ingan anteckningar att tala om eftersom det tyvärr var ganska tråkiga viner som dukades upp. Det som stack ut från mängden var Raats - MR de Compostella -06 & -07 hos Vinobele som var minst en klass bättre än allt annat som jag provade. Utöver det var det bara Springfields chardonnayer hos Johan Lidby som var nämnvärda.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dr. Pauly Bergweiler Riesling -01 och Kerpen Sonnenuhr Auslese -01 till pilgrimsmusslor med blomkålspuré och Pontet Canet 2005 (jäklar vilken potential) till Biff Rydberg.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Dr. Pauly Bergweiler Riesling -01 och Kerpen Sonnenuhr Auslese -01 till pilgrimsmusslor med blomkålspuré och Pontet Canet 2005 (jäklar vilken potential) till Biff Rydberg.
Hmmm, har funderat på Pontet Canet 05 ett tag.
Har bara en låda 08 och några lådor 04, 05:an låter ruskigt attraktiv...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Dr. Pauly Bergweiler Riesling -01 och Kerpen Sonnenuhr Auslese -01 till pilgrimsmusslor med blomkålspuré och Pontet Canet 2005 (jäklar vilken potential) till Biff Rydberg.
Pontet-Canet... Mmm...
img_0106.jpg

Bästa vinet på årets mara.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Dr. Pauly Bergweiler Riesling -01 och Kerpen Sonnenuhr Auslese -01 till pilgrimsmusslor med blomkålspuré och Pontet Canet 2005 (jäklar vilken potential) till Biff Rydberg.
Vad tror du om mognaden på P-C -05 ? Har bara 6 st så man vill ju ta dom på topp helst.
Kul att Kerpen verkar finnas i Svedala numera. Vad tyckte du om den förresten ?
Har för mig att Kerpen helst gjorde mest torra viner även Auslese, stämmer det eller var detta en traditionellt halvsöt ?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Vad tror du om mognaden på P-C -05 ? Har bara 6 st så man vill ju ta dom på topp helst.
Kul att Kerpen verkar finnas i Svedala numera. Vad tyckte du om den förresten ?
Har för mig att Kerpen helst gjorde mest torra viner även Auslese, stämmer det eller var detta en traditionellt halvsöt ?
Vill du ta P-C när den är på topp så har du långt kvar... Förstod så klart att den skulle vara alldeles för ung men var lite för nyfiken på Bordeaux -05 för att låta bli. Tyvärr tror jag att det snarare rör sig om 10 istället för 5 år för att komma närmre toppen. Grym potential, - två droppar kvar i glaset 6 timmar efter öppning och det är nästan så att doften vuxit ännu mer...

Kerpen satt som en smäck, - supergott! Päron, äpple, bra syra och lite botrytis.. Snarare halvtorr än halvsöt om du förstår vad jag menar... Torr för att vara auslese?
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Älgbiff från en jämtländsk älg som levde så sent som för en månad sen, fantastiskt gott!
Till det Plan Pegau som jag fortfarande sitter o smuttar av. Om jag kommer ihåg/förstod det rätt så innehåller den en hel del merlot, nån som vet om jag uppfattade det korrekt? Min franska är inte helt hundra o jag fick den här flaskan som en bonus av den mycket trevlige Paul Feraud i samband med att jag köpte en hel del annat på plats i somras.
Oavsett vilket så är det riktigt gott för att vara ett enkelt bordsvin, strävare än jag hade förväntat mig men inte alls tokigt
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse initial, ett par flaskor rött, margaritas, massor av Hof och en hel liter sambuca.
Kan inte rekommenderas...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Selosse initial, ett par flaskor rött, margaritas, massor av Hof och en hel liter sambuca.
Kan inte rekommenderas...
Hahaha... skönt att det finns någon som garanterat mår sämre..

För mig var det onödigt jävla blött igår... Gratis sprit, modelltävling och modevisning med Stockholmsgruppen är tydligen en bra starter...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Henriot, Enchanteleurs 1996 grym Champagne! generös,frisk, salivdrivande söt citrus, komplex i doft och smak

Pichon Lalande 2004, ett vin som förändrade sig under tiden vi drack den, sluten sen generösa toner av choklad/ kaffe vidare till torra sträva tanniner hade nog behövt ytterligare en timme i karaff! i det stora hela en riktigt bra Bdx 04 (ikväll Palmer 04l)
 
Toppen