Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Började kvällen med en Henriot -96 som var väldigt trevlig på näsan men tokigt ung i smaken. Håller helt med i hur Sjödin beskrev den nyss och kommer nog vänta några år innan det är dags för nästa flaska.

Därefter var det en provning som hölls av Bruwer Raats från Raats Family Wines. Jag hade träffat honom dagen innan och redan provat igenom hans viner men denna gång gick vi igenom allt lite grundligare och i betydligt trevligare miljö än en vinmässa.

Sterhuis - Sauvignon Blanc 2008
Tropisk frukt, kiwi, fikon, burk päron

Sterhuis - Chardonnay 2007
citrus, honung, tropisk frukt, kryddor och creme brulée

Raats Chenin Blanc 2008
Honung, päron, smörkola och citrus

Raats Original Chenin Blanc 2009
Melon, ananas, grönt äpple, citrus

Raats Original Red Blend 2008
Svarta vinbär, kakao och tobak eftersmak

Raats Cabernet Franc 2007
Mörka bär, körsbär, plommon, tobak, kanel, mörk choklad

MR de Compostella 2006
Mörka bär, kanel, anis, grön paprika, grym balans och bra tanniner.


Idag har vi hela släkten från min far sida på besök som ska inledas med en mindre provning av röda viner. Vad det är som kommer provas har jag ingen aning om eftersom det är min far som plockat fram flaskorna men jag gissar att det kommer att bli en del flaskor från deras resa till Italien i sommras och det plockades hem ett antal lådor Brunello så man hoppa ju på det självklart.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Suck, kylskåpet stinker verkligen av margaritas...
Kommer att bli påmind om igår kväll varje gång jag öppnar den i en månad nu.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Suck, kylskåpet stinker verkligen av margaritas...
Kommer att bli påmind om igår kväll varje gång jag öppnar den i en månad nu.

Hahahaha.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hahaha... skönt att det finns någon som garanterat mår sämre..

För mig var det onödigt jävla blött igår... Gratis sprit, modelltävling och modevisning med Stockholmsgruppen är tydligen en bra starter...


Haha, skönt att jag inte är ensam! Blev lite stökigt för mig med. En polares tjej fyllde år så vi höll på rejält på Hofen, Republik, East och Solidaritet! Ikväll ska man visst köra igen :-\
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Haha, skönt att jag inte är ensam! Blev lite stökigt för mig med. En polares tjej fyllde år så vi höll på rejält på Hofen, Republik, East och Solidaritet! Ikväll ska man visst köra igen :-\

Koma fortfarande... Blir garanterat lugnt för mig i kväll. Duktig du är som ska köra ikväll igen, - vi på Finewines är stolta över dig! ;D
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilmart Coeur de cuvee -98.
Lite för kall men lovande. Känns en aningen ung men redan nu riktigt bra. Kommer nog att öppna sig mer när temp stiger
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

1) Méo-Camuzet, Vosne-Romanée "Les Chaumes" -00
Stor klassisk P.N doft med väldigt bärig ung doft och härlig rostad fatton. Lång bra komplex smak med fantastiskt bra fruktsyror. I sin linda fortfarande men klart njutbart pga sin kvalitet.
2) Brewer-Clifton, Santa Rita Hills Pinot Noir -07 (SS: nr 73068)
Vädligt ljus färg och doft mer åt det animaliska hållet och en hel del fat. Alldeles för spritig (15%) för min smak vad gäller P.N men framför allt saknades kropp och frukt för att bära upp alkoholen. Dessutom torra och lite för mycket tanniner och tafatta syror. Känns som man siktat alldeles för högt med vinambitionen kontra vad man haft för druvmaterial samt lite för häftig fatanvändning.
3) Felton Road, Pinot Noir -06 (SS nr: 83117, fast detta är -07)
Väldigt bärig doft med svag men snygg fatton. Mycket hallon/jordgubb/lingon och lite animalisk ton. Mjuk och rund smak med massor av fruktighet men inte så stort och långt. Känns ändå som om dom som gjort det har matchat druvmaterialet optimalt och gjort ett väldigt bra vin i den här genren. Trevligt vin att dricka nu och även som det är utan mat.
 

Daniel N

Medlem
SV: Idag dricker vi

Reserve de la Comtesse -00, börjar blir riktigt bra nu, gorr om skumbanan och svarta vinbär, inga "grön paprika" toner kvar och tanninerna är väl integrerade.
Ch. Haut Bailly -98, första gången jag dricker Haut Bailly, skönt mineraligt o fortfarande ugn med bra sug i den saftiga primärfrukten och syran. Satt som en smäck till lamracks och chevregratäng med rödvinssås.

PS. JA oxå en halv pichon lalande -82 som blev över igår till en bit brie, höll sig helt OK i kylen över natten. DS
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Daniel N skrev:
Reserve de la Comtesse -00, börjar blir riktigt bra nu, gorr om skumbanan och svarta vinbär, inga "grön paprika" toner kvar och tanninerna är väl integrerade.
Ch. Haut Bailly -98, första gången jag dricker Haut Bailly, skönt mineraligt o fortfarande ugn med bra sug i den saftiga primärfrukten och syran. Satt som en smäck till lamracks och chevregratäng med rödvinssås.

PS. JA oxå en halv pichon lalande -82 som blev över igår till en bit brie, höll sig helt OK i kylen över natten. DS
Hur har PL 82an? om bra hur lämnar en halva till nästa dag? ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

En avkopplande helg avslutas med lunch lagad på färsk torsk och resterna av
gårdagens hummer. Till detta drack vi Kim Crawford Sauvignon Blanc 2008
eftersom vi hade öppnat en flaska för att ha i en skvätt på torsken.
Kombinationen torsk och hummer gifte sig fantastiskt bra.
Hummern hade jag kokat igår kväll. Trodde nog att vi skulle orka var
sin på drygt ett kilo men jag misstänker att förrätten (kalix-löjrom på tunnbrödschips)
blev lite för mäktigt.
Till hummern drack vi Duval-Leroy Fleur De Champagne 1996. Vi tyckte att vi måste
prova ifall vi ska köpa en låda till när de släpps i november.
img0087bx.jpg
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Hummern hade jag kokat igår kväll.

Till hummern drack vi Duval-Leroy Fleur De Champagne 1996. Vi tyckte att vi måste
prova ifall vi ska köpa en låda till när de släpps i november.
Snygg bild Per, man blir ju inte lite sugen. Alltid trevligt med folk som kokar sin egen hummer.

Hur var Duval-Leroy? De senaste jag har druckit har alla varit riktigt bra
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Snygg bild Per, man blir ju inte lite sugen. Alltid trevligt med folk som kokar sin egen hummer.
Tack för kommentar. Det viktiga är att inte koka den för länge.
Kyler den sedan direkt i en saltlag så att den suger åt sig lite lagom sälta.
Bilden togs när hummern stod och svalnade på förstutrappen.
Personligen tycker jag att alla skaldjur är bäst nykokta och lite ljumna.
shorepower skrev:
Hur var Duval-Leroy? De senaste jag har druckit har alla varit riktigt bra
I sällskapet på det här forumet vågar jag knappt uttala mig. Små fina bubblor, doftade först lite unket
men senare mer brödig doft. Mörkt bröd, inte den vanliga doften av knaprig brödskorpa.
Smaken hade en väl balanserad syra med klar Chardonnay-karaktär. God nu men kan säkert lagras.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Daniel N skrev:
Trötta småbarnsföräldrar....
Haha, jag måste också ha varit trött när jag skrev....stavfel, missade ord....Men var den fortfarande på topp?

Igår Ch. Palmer 2004 absolut strålande ett klart bättre och gladare vin än Pichon Lalande 2004 kvällen innan, ikväll Leoville Las Cases 2004 .....
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

2004 Nine Popes, Charles Melton.(Australien)

Köpte den som ett C9dP-substitut och den fungerade alldeles utmärkt. Mycket gott till en perfekt stekt entrecote och cognacssås.
Life is good!

Ikväll blev det en 2005 Domaine La Fourmone, Cuvée Cigaloun, Gigondas.
Minns den som betydligt bättre, men den passar nog inte så bra till starkt kryddat kycklingsspett och tomat/mangosallad.

Men spritdrinkarna var kanon... En femma vodka, pressad lime, krossad is och så lite Schweppes (lime). På med socker efter tycke.
Frun började sluddra redan efter den första ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Haha, jag måste också ha varit trött när jag skrev....stavfel, missade ord....Men var den fortfarande på topp?

Igår Ch. Palmer 2004 absolut strålande ett klart bättre och gladare vin än Pichon Lalande 2004 kvällen innan, ikväll Leoville Las Cases 2004 .....
Vad tyckte du om LLC 04:an?
Har provat den 3 gånger, de första 2 var helt fantastiska att dricka omedelbart medans den senaste var lite sluten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad tyckte du om LLC 04:an?
Har provat den 3 gånger, de första 2 var helt fantastiska att dricka omedelbart medans den senaste var lite sluten.
Gillar den, välgjord bra Bdx men saknar lite personlighet (för ung?) och chanslös mot Palmer 04 som är utomordentligt bra. Pichon Lalande 2004, är klart svagast av dom tre 04or jag druckit i helgen. Drack även en Henriot 1996 igår som var helt förträfflig, helt mogen (stor variation mellan flaskorna) rund mjuk kropp med inslag av kaffe och exotiska frukter. Diebolt 1997 (i special flaska) mera smak och intensitet än Henriot, gula frukter, smörig, saffran!? njutbar ;D

Till veckan bär det av till Champagne blir nog inte så mkt rött då skulle jag tro dock desto mera av dom ädla bubblorna :D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ett glas Solanes, Priorat 05. Inget fel på det, bara helt ointressant.
Troligtvis börjar jag närma mig en 40-års kris då jag bara har ett år kvar, men livet är alldeles för kort för mediokra viner...

Dricker mycket hellre en Hof än ett vin som inte ger mig någon form av njutning eller upplevelse.
 
Toppen