Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Daniel N

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Haha, jag måste också ha varit trött när jag skrev....stavfel, missade ord....Men var den fortfarande på topp?

Igår Ch. Palmer 2004 absolut strålande ett klart bättre och gladare vin än Pichon Lalande 2004 kvällen innan, ikväll Leoville Las Cases 2004 .....

Nej, den här flaskan lämnade lite övrigt att önska, den hade ett fönster på 15-30 minuter (ca 1 timme efter korken rycktes, då den var i sitt esse och spelade ut ett brett register av mogna svarta vinbär, svulliga katrinplommon rökta toner av grillad chorizo aubergine och paprika och lite bränt cederträ, före o efter lite väl gräsiga toner och torr frukt men ändock väldigt njutbart. (Fredagen)
På lördagen så var gräsigheten borta men även det mesta av grilltonerna. Mer svala mogna plommon.
en var lik en annan flaska från samma parti som var något av jokrar. Har 2 flaskor kvar från ett annat parti som jag hoppas levererar ännu mer.

Beskriv gärna -04:eek:rna mer.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Haha, jag ska faktiskt åka färja till Finland nästa vecka, så kanske läge att kolla där iaf. Eller det kanske bara är på Ålandsbåtarna som det är billigt nu för tiden..
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Lämnar in en beställning nu på lite olika antal.

Amazone de Palmer Brut (ser fram emot att testa)
Palmer Blanc de Blancs 2004 (den också)
Palmer & Co Brut 375 cl (bra att ha...köpte 10 st. förut och jag undrar vart de tog vägen?)
Palmer & Co Millésime Brut Magnum - Några Magnum till seglingen

2882 La Gascogne par Alain Brumont (Fransk kioskvältare enligt vinklubben.se)
87091 Rubesco
74825 Castello delle Regine

De sista är lågprisviner som rekommenderats av LG, ska bli intressant och definitivt bättre än BiB på seglingen.
Har aldrig testat några vintips från vinklubben.se så det bli intressant att testa om och varför kiosken välter.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

För att gå igenom lite av det som pimplats de senaste veckorna.

Provade de två Gosset - Brut Excellence och Grande Reserve - mot varandra. Det är rejäl skillnad på dessa två. Exec är skir, nästan anonym i sin struktur medan Grande är en pampig sak precis som rosén. Onekligen som yin och yang här. Provade pannorna på nördhaket och chefsnörden var av den bestämda uppfattningen att Exec var finfin att supa nu medan Grande skulle lagras. Håller inte med där utan enligt min mening är Grande också finfin att supa nu. Sedan är det upp till den personliga smaken och användningsområdet vilken man väljer. Eftersom jag valde att prova dessa båda utifrån att Exec fått 90 poäng av WS så får jag väl nämna något om detta också. Min uppfattning är att det är en för hög poäng. Även om vinet är renrasigt så saknar det karaktär för att motivera en så hög poäng. Om jag minns rätt har Julle gett 80 poäng men det känner jag är för lågt. Slutsatsen är att en 86 kan vara en hygglig bedömning i min bok.

Då jag ändå är inne på bubbelvin kan jag nämna att jag var på italiensk restaurang förra veckan. Jag närmade mig rundsmörjningsvinet med samma öppna sinne som jag alltid gör när det inte står Champagne på flaskan dvs med en oerhörd skepsis. Ferrari från Trentino Alto Adige var dock till min glädje fullt drickbart. Ingen bitterhet vilket brukar vara ledmotivet i en massa skumma skumpaliknande viner utanför skumpaland. Rent och friskt. Minuspoäng för de grova bubblorna; jag trodde faktiskt att vinet var gjort enligt tankmetoden pga detta men efter vad jag har hittat på nätet ska vinet vara gjort enligt metodo classico. Dock klart bättre än Mög & Skändan och det till ett betydligt lägre pris. Även Gosset är bättre men ärligt talat, hur svårt är det?
Till maten blev det någon Gavi di Gavi som inte var mycket att skriva hem om. Maten inkluderade en tallrik pasta med vit tryffel. Vinet fungerade bra till detta och 16 gram tryffel mår bara plånboken dåligt av...

När jag ändå var nere på nördhaket plockade jag in en 1999 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne. Hade jag fått detta vin blint hade jag troligen aldrig placerat det rätt. I min näsa var det Cabernettoner och troligen hade jag gissat på en bra Pauillac modell yngre. Vinet var ack så ungt fortfarande. Lite stör mig det faktum att de tills helt nyligen hade 1997 på menyn och enligt chefsnörden hade detta vin varit mer moget.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade precis upp en Vasse Felix Heytesbury Red 2003. Kan vara stämning etc. men fan va den satt som en smäck. Supergott! Massa kul som händer, just nu popcorn :p
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

2005 Stoffel Riesling Spätlese halbtrocken - OK men i sista sekunden, nedförsbacken verkar börja här- Inget dyrt eller stort vin men en trevlig standarad Riesling dock inget för lagring utan för mer tillfällig njutning.

Magnus
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

För en tid sedan var jag på en riktigt trevlig middag som på grund av sitt tyska tema skulle ha fått Anders att ha känt sig som hemma:

Kabinett
Happy Cat Riesling Kabinett
Willi Schaefer kabinett Qba 2007
Forstmeister Geltz-Zilliken 2007
Forstmeister Geltz-Zilliken Saarburger Rausch Riesling Kabinett 2007
Willi Schaefer Himmelreich Riesling Kabinett 2007
Willi Schaefer Domprobst Riesling Kabinett 2007

När är det egentligen fel med bra riesling? Här var det Schaefer som imponerade mest. Gillar verkligen deras Himmelreich! Jag tycker den visar upp en renare stil än Domprobst som har en mer uttalad petroleumkaraktär. Visst kan petroleum vara trevligt men just nu är jag inne i period då jag uppskattar ren, fräscha viner... Kul att även en Qba som Schaefers kan vara så riktigt bra! Tätt inpå kom Geltz-Zilliken men inte med samma kropp eller komplexitet. Jag kan väl inte säga att den glada katten var någon besvikelse eftersom jag inte hade några större förväntningar på den. Tankarna gick mer åt askorbinsyra än angenäm syra...

Spätlese
Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Spätlese 2006
Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Spätlese 2006
Moselland Riesling Spätlese
Dr F. Weins-Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2007
Schloss Lieser Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese 2007

Eitelsbacher Karthäuserhofberg har jag följt en tid och det vinet överraskar alltid glatt! Riktigt trevlig, bra, ren riesling men skyhög syra. Ürziger Würzgarten fick jag inget riktigt grepp om under provningen, mycket mineral och annat som nu spretade vilt. Behöver nog ett par år innan allt faller på plats. Men det var intressant att träffa på flera Graacher Himmelreich på samma provning! Moselland var en överraskning med sin milda, halvtorra stil med bra syra. Vinet gjorde mig inte lycklig men knappast förbannad heller... Schloss Lieser Brauneberger Juffer Sonnenuhr upplevdes som lite platt i sällskapet.

Till både kabinetterna och spätlese åt vi riktigt heta tyska kabanosser, surkål och en rotfruktspytt och vinstilen stod sig riktigt bra. Sötman var perfekt mot hettan, de flesta hade tillräckligt med syra för att inte falla mot den riktigt syrliga surkålen och flera hade kropp att matcha pytten. Vi provade även sherry till maten men då våra gomar var som våldtagna av all sötma så blev det en obehaglig kombination. Annars borde sherry kunna vara ett bra alternativ.

Auslese - Beerenauslese - Eiswein

Ürziger Würzgarten Riesling Auslese 1995
Forster Ungeheuer Riesling Auslese 2006
Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Auslese 2006
Nachtgold beerenauslese 200?
Geisenheimer Rothenberg Riesling Eiswein 2007
Dr. Zenzen Eiswein Rosé

Eiswein Rosé var en intressant upplevelse, som ett vanligt eiswein men med tydliga aromatiska inslag. I den här flighten var det faktist Geisenheimer Rothenberg Riesling Eiswein som stack ut mest med sin generösa, nästan vulgotydliga stil. Ürziger Würzgarten var torrast i flighten men uppvisade fin mognad. Dock inget att spara längre... Tyvärr kom Dönnhoff i skym undan, dels av redan nämnda Geisenheimer och dels började gommen bli lite trött. Det var inget vin jag föll pladaskt för. Jag tror Parker hyllade den men vid det tillfället som jag drack den uppfattade jag inte subtila toner... Och kanske... efter alla vinerna kanske är det den som har mest kraft som vinner och inte den med störst finess...?

Till de söta fortsatte vi på det robusta spåret: socker-kanelstekta äpplen med vaniljglass. Lika gott som enkelt och bara vinerna hade tillräckligt med sötma så var det en bra kombination.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åhh fy fan vad jag är bakis idag. Det blev mycket gott igår (som jag kommer posta mera om i eftermiddag) och naturligtvis blev det en liten utgång efteråt. Jag måste fått med mig tidernas fullaste (skulle skivit fulaste men fullaste är inte långt från sanningen heller) ragg hem!!!!
För er som träffat v_skogh så fattar ni vad jag pratar om. Det var direkt skrämmande att bli väckt av det skäggiga aset på morgon kan jag säga.

Nu stundar ett kök med 50+ glas att ta hand om. Jätteroligt!!!
 
SV: Idag dricker vi

Lite utökad lista på vad vi drack på 70-tals provningen igår

1970 Bollinger R.D.
1970 Leclerc-Briant
1971 Moët & Chandon
1971 Moët & Chandon Dom Pérignon
1973 Bollinger
1973 Piper-Heidsieck Florens Louis
1974 Abel Lepitre BdB
1974 De Castellane Rosé
1975 Louis Roederer Rosé
1975 Dom Ruinart Rosé
1976 Louis Roederer Cristal
1976 Lilbert BdB
1976 André Jacquart
1978 Louis Roederer
1979 Pommery Cuvée Louise
1979 Taittinger Comtes de Champagne

En del av vinerna var tyvärr defekta eller ganska platta. Det var en del av giganterna som Bollinger RD, Dom Pérignon och Cristal som föll igenom med några korkade och dåliga ex.
Vinnaren blev helt otippat 1978 Louis Roederer följt av 79 Comtes och 73 Bollinger.
Som alltid en trevlig kväll på Grappe. Vi startade med de älsta och drack oss yngre och yngre allt som kvällen led.

Eftersom jag skulle gå hem tidigt ,blev det inte mer än 4-5 öl och shots (tack för det bröderna Krug ;D ) som slank ner på puben vi besökte efter provningen
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
För en tid sedan var jag på en riktigt trevlig middag som på grund av sitt tyska tema skulle ha fått Anders att ha känt sig som hemma:

Kabinett
Happy Cat Riesling Kabinett
Willi Schaefer kabinett Qba 2007
Forstmeister Geltz-Zilliken 2007
Forstmeister Geltz-Zilliken Saarburger Rausch Riesling Kabinett 2007
Willi Schaefer Himmelreich Riesling Kabinett 2007
Willi Schaefer Domprobst Riesling Kabinett 2007

När är det egentligen fel med bra riesling? Här var det Schaefer som imponerade mest. Gillar verkligen deras Himmelreich! Jag tycker den visar upp en renare stil än Domprobst som har en mer uttalad petroleumkaraktär. Visst kan petroleum vara trevligt men just nu är jag inne i period då jag uppskattar ren, fräscha viner... Kul att även en Qba som Schaefers kan vara så riktigt bra! Tätt inpå kom Geltz-Zilliken men inte med samma kropp eller komplexitet. Jag kan väl inte säga att den glada katten var någon besvikelse eftersom jag inte hade några större förväntningar på den. Tankarna gick mer åt askorbinsyra än angenäm syra...

Lustigt, jag har lite svårt för Willi Schaefers viner just p g a syran som jag tycker påminner om c-vitaminbrus. Så olika man upplever det. Men nu har jag ju inte provat glada katten...:)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Lustigt, jag har lite svårt för Willi Schaefers viner just p g a syran som jag tycker påminner om c-vitaminbrus. Så olika man upplever det. Men nu har jag ju inte provat glada katten...:)
Kanske läge att byta brustabletter? ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Kanske läge att byta brustabletter? ;D

Det värsta är att en av hans viner påminner mig om en mutlivitamin jag fick äta när ja var liten också. Så, ja,kanske dags att bryta associationen genom att hitta nya piller.:)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Det värsta är att en av hans viner påminner mig om en mutlivitamin jag fick äta när ja var liten också. Så, ja,kanske dags att bryta associationen genom att hitta nya piller.:)
Det kanske jag också måste göra. Jag köpte ju hem några Willi Schaefer tidigare i veckan. Vem vet vad som väntar när jag provar dem? Till nästa helg, så...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Eftersom jag skulle gå hem tidigt ,blev det inte mer än 4-5 öl och shots (tack för det bröderna Krug ;D ) som slank ner på puben vi besökte efter provningen
Allt är den där ondskefulla Krugs fel...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det lite Moët & Chandon. Korkade precis upp en Dom Perignon 1988.

Kollade RJs noter precis och det känns som det stämmer bra. Färgen är underbart gyllenbrun/gul, höstig och smaken är verkligen kristallklar.
Hoppas att lite mer mognadtoner kommer om en stund.

"Dom Pérignon är antagligen världens mest berömda champagne och 88:an är ett mycket fint exempel på hur vackert detta vin kan vara.
Den är klar i tonerna som en lysande diamant. Doften är mycket fin. Jag associerar till toast, kaffebönor och frisk apelsinliknande frukt.
Smaken är också briljant med klara skarpa upplyftande aromer av frukt och nötter. En ultrasofistikerad och tämligen lätt Dom Pérignon."
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en flaska Henriot Rose Noir, en årgångslös ren pinot från 70-talet.
Har provat den en gång tidigare, den flaskan var helt fantastisk.
Hoppas den här är likvärdig...
Efter det blir det en Leoville Las Cases 04.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Äntligen är vinkällaren klar i nya kåken, nåväl helt klar blir den väl aldrig men i skick att lagra godsaker i iaf...

För att fira så kör jag en liten 88:a provning med brorsan o kusinerna. Krug, Dompa och Salon ska vi prova halvblint. Ser verkligen fram emot Salon, har tidigare bara druckit Salon från -90 talet.
Spännande kväll! Känns som vem som helt av dessa giganter kan ta hem pokalen. Får känslan att jag kommer att vara som ett barn i en godisaffär...

Som uppvärmning dricker jag Selosse och organiserar källaren.
 
Toppen