Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår lite Champagne,
Bollinger 2003, väldigt annorlunda ingen favorit, passade dock bra till tunatartar
Henriot 1995 magnum, ojoj vad bra, otroligt rik smak, perfekt med pilgrimsmusslor i fet sås, undrar om inte denna är bättre än Enchanteleurs 1995??!! (Henriot & Pol Roger 95or är för mig bättre än deras 96or)
Diebolt Prestige 95/96 underbar, krämig full av gula frukter och mineral
Bonnaire 1985 Special Club, lite trött och platt, så vi öppnade en ..
..Diebolt Cuis 1973, helt magisk, fick 100 poäng för sin fantastiska doft, 95 poäng för resten, helt otroligt bra.
Selosse Rose, mmm detta är njutning. Tillsammans med marinerad hjortfile.Magic
Fleur de Passion 2004, wow vad bra detta är kul att dricka nu förmodligen på topp om ett par år

Till kaffet, AVO Intermezzo och Hennessy Paradis
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Här är lite mer detaljerade anteckningar:

Duval-Leroy 1996
Nötter, choklad, trevlig skumpa

Gosset Celebris Blanc de Blancs Extra Brut
Massor av syra, gummi, mango, lite salt eftersmak, den här kommer jag att köpa fler av!

Diebolt-Vallois Cuvée Mise en Cave 1983
Som sagt, bränd, kort eftersmak, platt, ingen höjdare.

Le Corton 2004, Domaine Bouchard Père & Fils
Vosne-Romanée 2004, Domaine René Engel
SQN No 6
Det var intressant att prova bra bourgogne mot Pinot Noir från Oregon. Här verkade vi tycka helt olika. Jag gillade SQN skarpt: grumlig, rölig, massor av frukt och mycket alkohol. Ett häfigt vin. Andra föredrog bourgognerna. Själv tyckte jag att båda bourgognerna var bra - bäst var Le Corton.

Château Latour Pauillac 1998
Château Montrose 2003
Château Léoville Poyferré 1990
Jag skrev inga detaljer om de här tre bordeauxerna annat än en massa utropstecken för både Latour och Léoville. Underbara viner.

Châteauneuf-du-Pape La Combe des Fous 2006
Mycket söt, Grenache, russin, portvin, för mycket alkohol. Tydligen en 98-poängare enligt Parker men den här stilen uppskattades inte av någon av oss.

Vieux Château Certan 2004
Château Lynch Bages 1983

Vid det här laget började jag längta efter champagne igen, men karaff efter karaff med rödvin ställdes fram. :) Certan var fantastisk, jag skrev inget om Lynch Bages.

Belle Epoque 1979
Bränt socker, kola, julgodis, viss syra, kort eftersmak. Den här hade behövt lite mer syra för att balansera smakerna. Bra men inte fantastisk. Jag undrar hur mina 1978:eek:r är - ska prova en om ett par veckor.

Dom Pérignon 1995
Här gissade flera på Comtes. Gummi, mandariner, ung och trevlig. Bra!

Comtes 1995
Jag gillar verkligen Comtes-stilen och jag tycker att 1995:an levererar även om den fortfarande är lite sluten. Jag har idag beställt ytterligare fyra 1995:eek:r.

Egly-Ouriet Blanc de Noirs Vieilles Vigne
Äpplen på näsan, fyllig och brödig. Den här är 100 % Pinot Noir och flera klasser bättre än 100 % PM som vi drack tidigare på dagen.

Pol Roger Blanc de Chardonnay 1988
"Kokt". Den här kan inte ha varit lagrad korrekt.

Dom Pérignon 1985
En mogen champagne i perfekt balans. Kaffe, kola och massor av syra. Kvällens klart bästa äldre champagne.

Paul Bara Comtesse Marie de France 1998
Den här var söt och märklig. Jag druckit den tre gånger sedan juni, men jag kände verkligen inte igen den. Som den var igår: ingen höjdare.

Carl Jans röda Bordeaux 2003
Här ville någon skoja lite (kommer inte ihåg vem), men trots en viss onykterhet sa jag spontant "usch, det här var riktigt dåligt". Jag trodde faktiskt att det var ett defekt vin, men det var nog bara dåligt helt enkelt.

Vosne-Romanée Aux Malconsorts 1er Cru 1997
Enda läsbara anteckningen om det här vinet är "snuskigt", men jag tror att vi menade det på ett positivt sätt. ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vosne-Romanée Aux Malconsorts 1er Cru 1997
Enda läsbara anteckningen om det här vinet är "snuskigt", men jag tror att vi menade det på ett positivt sätt. ;)
Vilken producent?
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår lite Champagne,
Bollinger 2003, väldigt annorlunda ingen favorit, passade dock bra till tunatartar
Henriot 1995 magnum, ojoj vad bra, otroligt rik smak, perfekt med pilgrimsmusslor i fet sås, undrar om inte denna är bättre än Enchanteleurs 1995??!! (Henriot & Pol Roger 95or är för mig bättre än deras 96or)
Diebolt Prestige 95/96 underbar, krämig full av gula frukter och mineral
Bonnaire 1985 Special Club, lite trött och platt, så vi öppnade en ..
..Diebolt Cuis 1973, helt magisk, fick 100 poäng för sin fantastiska doft, 95 poäng för resten, helt otroligt bra.
Selosse Rose, mmm detta är njutning. Tillsammans med marinerad hjortfile.Magic
Fleur de Passion 2004, wow vad bra detta är kul att dricka nu förmodligen på topp om ett par år

Till kaffet, AVO Intermezzo och Hennessy Paradis


Lite champagne ;)

En hel del trevligt ni fick i er. Var Bonnaire 85 inköpt hos dem direkt? Köpte en sådan när jag var nere sist så man får väl hoppas den inte är platt o tråkig.

(Håller helt med dig om 95orna du nämner. Samma sak med Duval Leroy Femme bland annat. Vi får se om ett par år dock. 96orna lovar bli lite mer långlivade)
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ätit på den Småländska kolonin, ett blogg inlägg kommer på http://vinotinto.wordpress.com imorgon, och druckit följande;

2007 Poully-Fumée Dom du Bouchot
2007 Rudi Pichler Grüner Veltiner
2006 Chassange-Montrachet Fernad & Laurent Pillot
2006 Pommard 1er cru Clos de Verger
2004 Coterux de Layon Raymond Morin

Alla var trevliga matchninghar men 2006 Chassange-Montrachet Fernad & Laurent Pillot från utmärkta Bristly wines låg ett pinnhål i kvaliete över de övriga. Den Småländska kolonin rekommenderas för er som har vägarna förbi Jönköping, en utmärky oas med bra mat, trevlig service och en utmärkt vinlista.


//Magnus Reuterdahl
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Paul Bara Comtesse Marie de France 1998
Den här var söt och märklig. Jag druckit den tre gånger sedan juni, men jag kände verkligen inte igen den. Som den var igår: ingen höjdare.

Provade den häromdagen. Jag hade flinta, päron, honung och rök. Det var en relativt stor provning så ett antal flaskor öppnades (8-9?) och intrycken var väldigt spridda bland deltagarna. Flaskvariation?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hos brorsan och åt kalkon med tillbehör ikväll, sjukt gott!

Vi petade i oss en Perrier Jouet NV på magnum från 70-talet(samma som flera på forumet testade en gång) som var helt fantastisk, verkligen!

Sen lite Felton Road pinot noir 07 till middagen, gott men inget speciellt sådär.
Fleur du Passion 99 och avslutade med en standard André Clouet på magnum ca 4 år gammal, ok.

Sitter nu och sippar på ett glas Chateau Pavie 85 som öppnades igår natt på fyllan, håller fortfarande bra förvånansvärt nog...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger Pure Brut Nature igår. Knastertorr, lite kärv, man känner tydligt igen Pol Roger-stilen som jag gillar men för mig är vanliga NV klart bättre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Lite champagne ;)

En hel del trevligt ni fick i er. Var Bonnaire 85 inköpt hos dem direkt? Köpte en sådan när jag var nere sist så man får väl hoppas den inte är platt o tråkig.

(Håller helt med dig om 95orna du nämner. Samma sak med Duval Leroy Femme bland annat. Vi får se om ett par år dock. 96orna lovar bli lite mer långlivade)
Bonnaire 85 är köpt på plats, det förekommer flaskvariation men detta var den första flaskan som varit riktigt svag! Vad tog dom för 85an nu? Om du har vägarna förbi nån fler gång försök få tag på 1988 Special Club (om du inte redan har) för mig den klart bästa Bonnaire från 1982 och framåt ;D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bonnaire 85 är köpt på plats, det förekommer flaskvariation men detta var den första flaskan som varit riktigt svag! Vad tog dom för 85an nu? Om du har vägarna förbi nån fler gång försök få tag på 1988 Special Club (om du inte redan har) för mig den klart bästa Bonnaire från 1982 och framåt ;D
€70 gav jag för den för ca 1 månad sedan. Planerar att åka ner igen i vår och då står Bonnaire på listan över återbesök. 2004 var riktigt bra och ska försöka ta bil denna gång så man får hem lite mer.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Amazone de Palmer Brut (nr 82267). Väldigt mycket syra till en start, vilket lugnade ner sig något när den kom upp lite i temperatur då den blev mer mogen. Brödaktig, dock inte alls lika påtaglitg som i vanliga Brut.
Kul att prova, och i min mun bättre än den vanliga Brutten.

Chateau de Saint Cosme 2004, Gigondas. Blåröd färg, lite kärv och med eftersmak av körsbär. Passade perfekt till gryta.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

2007 Castello delle Regine, Podernovo, Umbrien, Italien (74825)

Fruktig mjuk och rund smak. Lingon, lite ekfat. Hellre än BiB!
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte en Montaudon Grande Rosé på finlandsbåten för 265 kr, mest för att få prova nån mer rosé eftersom jag inte druckit så många, men blev posititivt överaskad nu när jag drack den. Absolut inget stort vin, men fräsch och god, utan den bitterhet som vissa billigare rosé kan ha och inte heller för söt. Kändes ung, skulle vara kul att se vad som kan hända med en sån lite billigare skumpa med några år på nacken.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Vallois Prestige, magnum (bas från 2002) helt fantastisk, gul frukt med härlig syra och mineral, en perfekt Chardonnay, helt underbar, detta måste vara Champagnes bästa köp ;D

Dom Perignon 1995, stor komplexitet och utvecklad smak kändes lite enklare än Prestigen, bättre med lite tid i glaset

Perrier Jouet Blason de France (gamla flaskan) 7 år gammal NV rose, bara att dricka och njuta
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Diebolt Vallois Prestige, magnum (bas från 2002) helt fantastisk, gul frukt med härlig syra och mineral, en perfekt Chardonnay, helt underbar, detta måste vara Champagnes bästa köp ;D

Det lät ju kul, när köpte du den? Hur vet man vilken bas det är i NV champagne, tex den som säljs nu i beställningssortimentet?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Diebolt Vallois Prestige, magnum (bas från 2002) helt fantastisk, gul frukt med härlig syra och mineral, en perfekt Chardonnay, helt underbar, detta måste vara Champagnes bästa köp ;D

Dom Perignon 1995, stor komplexitet och utvecklad smak kändes lite enklare än Prestigen, bättre med lite tid i glaset

Perrier Jouet Blason de France (gamla flaskan) 7 år gammal NV rose, bara att dricka och njuta

Drack den på Primewinebar i veckan och tyckte också den var grymt bra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Det lät ju kul, när köpte du den? Hur vet man vilken bas det är i NV champagne, tex den som säljs nu i beställningssortimentet?
Jag köpte dom i somras och frågade vilken blandning det var ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite från helgen som gick:

2002 Berg Roseneck Riesling, Georg Breuer
1999 Peter Barlow, Rustenberg
1993 Dry Botrytis Semillion, de Bortoli

Riselingen var ung, torr och fantastiskt god. Doften ungt frisk och mkt elegant med betoning på carambol, grape,äpple och fjäderlätt petroleumton. Klockren torr Riesling som jag definitivt kommer att köpa mer av i framtiden. Såg att samma vin från -07 finns på SS så det blir nog några flaskor att lägga ner och glömma ett tag. Har inte förut varit ngn beundrare av torr tysk Riesling men det här fick definitivt upp mina ögon.
40907.jpg


Sedan över till en annan kompakt omogen Cabernet från Rustenberg. Färgen var bläckigt ung trots sina 10 år på nacken och skvallrade väl om att det här var minst 5 år för tidigt. Doften var också extremt druvig och ung men helt utan syltiga toner trots sina 14% alkohol. Kändes faktiskt aldrig som en ren C.S utan mer som väldigt ung Bordeaux-blend och snarare mer åt Merlot+C.F än C.S. Verkade som om det var en del stjälkar och pressvin med i cuvéen eftersom en ganska grön stjälk- och lite bitter ton fanns där hela tiden. Kändes dock ganska befriande med ett nya världen vin som vågar ha med dom här komponenterna så tydligt och dessutom satsa så utpräglat på ett lagringsvin som man gjort här. Smaken bar upp ännu bättre än doften och bjöd på mjukare och fylligare toner än vad man trodde efter dofterna. Bland de bästa röda sydafrikanska vin jag druckit.
2503.jpg


Slutligen ett lite udda vin (1993 Dry Botrytis Semillion, från de Bortoli/Australien) som är ett helt torrt Semillion-vin gjort på botrytisangripna druvor. Enligt vad jag kommer ihåg från då jag köpte det så lär man ha besprutat odlingarna med botrytissporer för att få snabbare angrepp och tillväxt. Färgen var ganska djupt halmgul och doften omisskännlig med mogen botrytis-ton. Den här flaskan var helt intakt och fräsch (vilket inte den förra var som jag drack för 3-4 år sedan och som hade tydliga sherry-toner) med tydlig lite åldrad syra och djup lång smak med eftersmak åt mandel och honung.
 
Toppen