Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade igenom Vinobeles utbud av Comtesse Lafonds igår och avslutade med Castelnau de Suduiraut -05
Det var 3 olika champagner; extra brut, brut och någon jag inte minns namnet på (deras budget). Generellt så smakade alla väldigt lika med skillnaden att extra brut naturligtvis var aningen torrare än de övriga. Väldigt fruktiga med mycket päron och persika och till min förvåning en väldigt mogen eftersmak. Helt OK grejer men jag behåller nog Bollinger som min standard skumpa ändå.
Castelnau de Suduiraut -05 var väldigt trevlig den med och när sedan Stefan Odelberg som var på besök började spexa så ramlade Comtsse Lafond ganska snabbt ur fokus för kvällen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Nån röd Rubesco 2006 tror jag, till Carbonara. Nåt Kronstam rekommenderat, skulle inte förvåna mig, och det var såklart en mina för 130 kr (give or take).

Skumpa-abstinensen blev högst påtaglig, oövervinnbar så nu sitter man med en Palmer & Co. Brut på halvflaska.
Brödsmaken är som bortblåst, livlig syra, en helt annan grej än de 2 Magnum jag drack för 2 veckor sen till halvflaskans fördel måste jag säga.

Alltid nåt i väntan på roligare grejor djupare in i helgen.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug CdM 88. Återigen är jag övertygad om att detta är den bästa champagnen i världen. Jag letar, letar och letar men kan inte hitta ett ända litet fel.

Andreas
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 88. Återigen är jag övertygad om att detta är den bästa champagnen i världen. Jag letar, letar och letar men kan inte hitta ett ända litet fel.

Andreas
Verkar mycket trevligt! Själv, Sushi och en Pierre Peters Cuvee Speciale 2000 magnum, bra men lite för ung att dricka nu ;D Fortsatt trevlig kväll med CdM 88an!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 88. Återigen är jag övertygad om att detta är den bästa champagnen i världen. Jag letar, letar och letar men kan inte hitta ett ända litet fel.

Andreas
I mina ögon är du det största luder man kan tänka sig som drack den utan mig!

Själv fick jag nöja mig med en Leoville Las Cases 04 och sen en(tack vare dig din jävla slampa som hetsade mig hela tiden med sms) Krug 96...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
I mina ögon är du det största luder man kan tänka sig som drack den utan mig!

Själv fick jag nöja mig med en Leoville Las Cases 04 och sen en(tack vare dig din jävla slampa som hetsade mig hela tiden med sms) Krug 96...


Kärlek på forumet är underbart.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 88. Återigen är jag övertygad om att detta är den bästa champagnen i världen. Jag letar, letar och letar men kan inte hitta ett ända litet fel.

Det är bara att gratulera.

De två andra flaskor jag öppnade igår kväll vara båda defekta.

Ingen bra vindag med andra ord, men jag undrar om inte Far ska ge sig själv en tidig farsdagspresent ikväll. :p
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
I mina ögon är du det största luder man kan tänka sig som drack den utan mig!

Själv fick jag nöja mig med en Leoville Las Cases 04 och sen en(tack vare dig din jävla slampa som hetsade mig hela tiden med sms) Krug 96...

vi får dricka en till innan du drar i väg till din jävla kineskibbutz.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår nöjet att visa vännerna på skillnad mellan magnum och halvmagnum.
Började med PP NV på magnum, sedan enkelpava PP NV. Effekten blev svåra grimaser av den senare som gav som en syratwist i gommen. Vännerna häpnade över skillnaden och vi upprepade samma test med Clouet NV. Inte lika stor skillnad men helt tydligt att magnumpavan kändes mer balanserad och "djupare" i smaken.

Blev även en häftig Gewursttraminer, Domaine Paul Blanck Grand Cru Furstenum Gewursttraminer Vieilles Vignes 2004 (art nr 82253, 259kr).
Ytterliggare så uppskattades några Côtes du Rhone viner, bl a Domiane du Petit-Barbaras Selection 2007 som passar utmärkt till örtig lammstek. Även Lirac Les Chenaies föll oss på läppen. De kostar runt hundringen båda två och således inget för alla här på forumet :-*
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Ytterliggare så uppskattades några Côtes du Rhone viner, bl a Domiane du Petit-Barbaras Selection 2007 som passar utmärkt till örtig lammstek. Även Lirac Les Chenaies föll oss på läppen. De kostar runt hundringen båda två och således inget för alla här på forumet :-*
Jaså? Är det inte diverse forummedlemmar som tillsammans köpt halva årsproduktionen av den förstnämnda? ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Jaså? Är det inte diverse forummedlemmar som tillsammans köpt halva årsproduktionen av den förstnämnda? ;)

Vaa? Hemska tanke! Ett vin som enkom betingar 139 kr är långt från den oskrivna (och beskrivna) gränsen på 350 balubas jue!!

Skoj att fler gillar vinet, jag tycker det var fantastiskt, ett riktigt bra "husvin".
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Korkade precis upp en Finca el Puig 2002 (2003 finns för försäljning nu) som verkar lovande, den får lufta sig. Smakrik och pepprig, blir bra till amerikansk entrecote och oxfilé.

Drog upp en Duval Leroy 1996 också. Minns inte alls hur den smakade, och med tanke på veckans släpp så blev jag sugen att testa igen.
Frisk och god, och jag tror den kommer hänga med ett tag till. Jag har iaf som målsättning att dricka en del av mitt lager om sisådär en 10 år, men vi får se längs vägen.

Har preppat en Dom Perignon 1988 också, men var sak har sin tid.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det Diebolt-Vallois BdB 2004 och en Ch. Sociando-Mallet 2000.

Tyvärr var Diebolten lite bitter och kantig i smaken men med väldigt trevlig doft. Verkar som ett vin att vänta några år till på.
Detta är nog det av Diebolts viner som i nuläget imponerar minst på mig. Préstige är favoriten följt av FdP (vad gäller potential lär dom två byta plats vad det lider) och även den vanliga N/V BdB efter lite flasklagring.

Sociando-Mallet var också lite en besvikelse och också där mest i smaken. Doften var massiv med cigarr/ceder och ung cab med lite gröna stjälkiga drag men smak och längd svarade inte riktigt upp. Lite märklig utveckling i glaset hade den då den började som ganska mjuk och rund men mot slutet kändes syrorna ganska ettriga.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Ikväll, Diebolt Prestige, gul frukt och en del mandarin i doften, smak av söt citron, gula plommon och en aning grape. Perfekt Champagne

Chapoutier Les Sizeranne 1990, helt mogen, skön att dricka nu, söta röda körsbär, medelfyllig lång smak.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Finca el Puig 2002 var riktigt bra, väl balanserad. Någon som provat 2003 som säljs nu?

Nummer 2737

DP 1988 som vanligt underbar.
 
SV: Idag dricker vi

Duval Leroy BdB 1999. Inte så bra som på magnum men väl i klass med Delamotte 1999. Mycket bröd, citrustoner och lite honung, mandel. Drick nu på 75cl.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Clouet Grande Reserve gjord på ekfat, ung, päron, gula frukter, generös.

Chapoutier l'Oree 1995, apelsin och choklad i doft, rik, lång smak med en aning apelsin och hasselnöt. Stor och rund. Ljuvlig dryck!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på mat- och vinmässan och hittade faktiskt lite gött... :p Förutom att El Burro Grande bjöd på lite godsaker så var det en del annat som faktiskt var helt ok, bl.a. fem viner från Henschke, Bollinger GA -00, Castello di Fonterutoli -06, Castello di Brolio -05 och Moulin Touchais -85.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

I lördags hade värsta förkylningen lagt sig och smaklökarna var redo för lite dricka igen...
Det bidde en Pierre Peters Cuvée de reserve, en Mastroberardino Radici Taurasi 2004 och slutligen en Tokaji av en producent jag lyckats förtränga sen dess...
Just det, en skvätt Amaretto till kaffet såklart!
 
Toppen