Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en flaska Domaine Barroche Terroir i helgen. Såg att det fanns många flaskor kvar på mitt bolag så jag tänkte att här finns det läge att prova en flaska inna man köper fler. Hade ganska höga förväntningar då jag sett att den hyllats på några bloggar och på endel håll i vinpress. Trevlig doft av plommon, körsbär och väldigt tydlig Blossa Glögg (!?). Trodde det var bara jag som kände det men när jag räckte över glaset till min fru utan att ha kommenterat något så utbrister hon direkt Glögg!. Smaken var rätt god i början innan alkoholen kickar in och förstör allt. Herregud vad alkohol det smakar. Ni som vet finns det verkligen hopp om att alkoholen ska integreras med lagring, eller kommer den alltid att sticka ut? Med den här alkoholen var det verkligen inte min typ av vin. Börjar bli orolig för mina Fiancée som jag inte provat utan köpt på blogghaussen. Är det nån som vet om dom har lika framträdande alkohol?
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Drack en flaska Domaine Barroche Terroir i helgen. Såg att det fanns många flaskor kvar på mitt bolag så jag tänkte att här finns det läge att prova en flaska inna man köper fler. Hade ganska höga förväntningar då jag sett att den hyllats på några bloggar och på endel håll i vinpress. Trevlig doft av plommon, körsbär och väldigt tydlig Blossa Glögg (!?). Trodde det var bara jag som kände det men när jag räckte över glaset till min fru utan att ha kommenterat något så utbrister hon direkt Glögg!. Smaken var rätt god i början innan alkoholen kickar in och förstör allt. Herregud vad alkohol det smakar. Ni som vet finns det verkligen hopp om att alkoholen ska integreras med lagring, eller kommer den alltid att sticka ut? Med den här alkoholen var det verkligen inte min typ av vin. Börjar bli orolig för mina Fiancée som jag inte provat utan köpt på blogghaussen. Är det nån som vet om dom har lika framträdande alkohol?

Det är alltså 2007an det här?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Det är alltså 2007an det här?

Finns bara 2007 av Terroir. Dock störde inte jag mig på alkoholen i sig men var inte överförtjust i restsötman.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har provat Le Petit Barbars Selection 2007 två helger i rad och tycker att det är ett mycket trevligt vin. Det behöver dock ett antal timmar i karaff för att öppna upp. Igår provade jag med sex timmar och det var perfekt.

Dessutom har det blivit några Roederer Brut Premier på halvflaska, min husskumpa medan hustrun är gravid.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Har provat Le Petit Barbars Selection 2007 två helger i rad och tycker att det är ett mycket trevligt vin. Det behöver dock ett antal timmar i karaff för att öppna upp. Igår provade jag med sex timmar och det var perfekt.

Jag provade den 2ggr i helgen och båda gångerna bredvid Tradition. Första gången fick den visserligen bara drygt 2 timmar i karaff och provades i ISO-glas med gott resultat men på kvällen fick den dubbel så lång tid i karaff och drack ur Riedels Syrah glas istället och självklart blev det ett annat vin då. Inget man slår frivolter över men ett väldigt trevligt vin som gjorde sig perfekt på helgens släktträff. Tradition däremot var väldigt sluten båda gångerna så det är det ganska svårt att bedöma. Får väll låta det ligga ett tag till och testa igen.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
min husskumpa medan hustrun är gravid.
Grattis det har jag helt missat. Sist jag träffade din fru var det ju inte direkt uppenbart så det låter som du får köra kvartsmagnum ett längre tag. Vi kanske ska ta tag i projektet att försöka få hem lite Gosset Rosé i detta format. Fick inget direkt bra svar av Divine sist men den finns ju via andra kanaler.

Edit: Måste också gratta dig till att du håller dina löften.

Keen skrev:
Haha, inga barn i min närmsta framtid :p Elvis däremot ligger nog risigare till ;D

Elvis skrev:
Snart är jag gift och då är det väl bara att börja leverera. ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Finns bara 2007 av Terroir. Dock störde inte jag mig på alkoholen i sig men var inte överförtjust i restsötman.
Nja, det finns åtminstone Terroir 2006 också. Däremot kanske inte Bristly tagit hem äldre årgångar än 2007:an.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Nja, det finns åtminstone Terroir 2006 också. Däremot kanske inte Bristly tagit hem äldre årgångar än 2007:an.
det har du såklart rätt i! Det var nog för att den blev lite annorlunda i etiketten 2007 jag tänkte lite fel..

Man blir lite snurrig av alla olika namn de kör..
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Grattis det har jag helt missat. Sist jag träffade din fru var det ju inte direkt uppenbart så det låter som du får köra kvartsmagnum ett längre tag.

5 mars är det tänkt, så vi är mer än halvvägs i alla fall.

shorepower skrev:
Vi kanske ska ta tag i projektet att försöka få hem lite Gosset Rosé i detta format. Fick inget direkt bra svar av Divine sist men den finns ju via andra kanaler.

Jag föredrar faktiskt Gosset Grande Réserve som finns på halvflaska för 299 kr på SS... Det är lite saftigt, men om det skulle gå att få hem till lite lägre pris så absolut!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag föredrar faktiskt Gosset Grande Réserve som finns på halvflaska för 299 kr på SS... Det är lite saftigt, men om det skulle gå att få hem till lite lägre pris så absolut!
Finns för 250 kronor ca om man köper 12 flaskor. Vet inte vad de tar för dem på plats. Ska du inte vara pappaledig och åka runt med barnet i Champagne ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Finns för 250 kronor ca om man köper 12 flaskor. Vet inte vad de tar för dem på plats. Ska du inte vara pappaledig och åka runt med barnet i Champagne ;D

Jag har lekt med tanken. I april kanske. ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en Clouet Grand Reserve NV magnum, men ekfatslagrad och cirka 4 år gammal.
Förvånansvärt bra var den!

Sen en Chateau d'Armailhac 96 på magnum, härlig näsa med stall, ceder, tobak och tjära.
Bra i munnen också, möjligtvis lite torr på slutet.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jerome Prevost 06 - 100% PM.
gick inte att dricka igår... alldeles för kartigt och ungt. För er som tänker dricka direkt, dekantera ett par timmar innan minst.
Idag vinöst, SUPERFRISKT, isglassigt men ändå toktorr. Som en liten selosse men inte lika mycket ek. Beror nog mer på lagringstiden än på tekniken.
Ett glas från igår stog kvar i köket i morse och vinet i glaset doftade bra och smakade inte alls oxiderat... otroligt.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Värmde upp lite inför fredagen.

Bonnaire Special Club 1985. Bärnstensfärgad, fin bubblor, livligt vin, lite oxidationslukt som snabbt försvann, fin syra, väldigt mycket sötma, nötter och bra frukt
edit efter att ha läst Per Stades provning: sherrytoner,

En av de bättre 85or jag druckit de senaste ären,

Legras & Haas 2002. Medtagen utfall Bonnaire hade varit dålig. Nu drack vi den ändå :) Kom lite fel efter en så bra 85a men fin frukt och syra. Mineraltoner. Mycket bröd.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
ett glas från igår stog kvar i köket i morse och vinet i glaset doftade bra och smakade inte alls oxiderat... otroligt.

Jag kan se dig framför mig, hittar ett glas med champagne kvar, dagen efter, snabb lindring ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Satt just i telefon med en polare och pratade Bordeaux i en halvtimme.
Galet jobbigt att inte dricka något under tiden såklart...
Så jag korkade upp en Leoville Poyferre 04 för att ha något att fokusera på.
Gott, orkar inte riktigt analysera, men gott helt enkelt!
 
Toppen