Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ignasi Cortadellas från Raventos i Blanc besökt Göteborg igår och bjöd på lite cava. Tyvärr hade han inte med sig hela deras sortiment men vi fick prova följande:
L´Hereu Brut Nature NV
L´Hereu Reserva Brut 2007
Raventos i Blanc de Nit 2007
Elisabet Raventos 2001

Trevligt att testa några Cavor som är lite bättre än det som finns på SS (L´Hereu Brut Nature NV finns visserligen för 99:) men generellt så tyckte jag att alla saknade frukt och var på tok för unga för att drickas nu. Elisabet Raventos 2001 var inte helt oväntat den som var bäst eftersom syran lugnat ner sig något där men fortfarande fanns det ingen frukt att tala om och när den kostar ungefär som en Andre Clouet Silver så väljer jag nog hellre Silver.
Kvällens bästa var faktiskt när Ignasi gjorde en väldigt lång utläggning om hur värdelöst & krångligt han tycker SS inköpsrutiner är. Väldigt roande att lyssna på.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Ignasi Cortadellas från Raventos i Blanc besökt Göteborg igår och bjöd på lite cava. Tyvärr hade han inte med sig hela deras sortiment men vi fick prova följande:
L´Hereu Brut Nature NV
L´Hereu Reserva Brut 2007
Raventos i Blanc de Nit 2007
Elisabet Raventos 2001

Trevligt att testa några Cavor som är lite bättre än det som finns på SS (L´Hereu Brut Nature NV finns visserligen för 99:) men generellt så tyckte jag att alla saknade frukt och var på tok för unga för att drickas nu. Elisabet Raventos 2001 var inte helt oväntat den som var bäst eftersom syran lugnat ner sig något där men fortfarande fanns det ingen frukt att tala om och när den kostar ungefär som en Andre Clouet Silver så väljer jag nog hellre Silver.
Kvällens bästa var faktiskt när Ignasi gjorde en väldigt lång utläggning om hur värdelöst & krångligt han tycker SS inköpsrutiner är. Väldigt roande att lyssna på.

Trevligt! Raventos i Blanc Gran Reserva har jag druckit några ggr, den gillade jag.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

En vanlig dag hemma hos mig ;)

IMG_2538.jpg
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

En liten blindprovning av diverse cabbar. Shafer Hillside Select 04, Clos du val 04, Buccella 05 och Penfolds Bin 707 05. De flesta höll Clos du val som 1:a val och Penfolds som nr:2. Alla var ju riktiga kraftpaket och riktigt bra men jag hade kanske förväntat mig mer av Shafer... Avslutningsvis drack vi en riktigt bra port: Grahams vintage 94, passade som hand i handsken med Getgorgonzolan och västerbotten. Tack A, A och T för en mycket trevlig kväll tillsammans!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en del gött i går helt blint med N och E. I turordning;

Joël Champet Côte Rôtie La Vialliere 1998 - Min flaska och det fanns en baktanke... Bourgognetokiga N sniffar.. och slår till med Gevrey Chambertin ;D. E är iofs inte mycket bättre och slår till med St Emillion. Det är kul med blint! ;D Hur som helst riktigt bra men E påpekar att det mycket riktigt finns en liten svag ton av rökighet som gör den mindre elegant och därför han aldrig tänkte Bourgogne.

Brancaia Tre 2005(E:s flaska) - Jag lägger den här i Rhonedalen av någon anledning pga 2005-karaktären och är såklart ute och cyklar, rätt på året dock ;).. För ung men kommer bli riktigt bra. Torr och lite kort avslutning nu.

La Pialade Cotes du Rhone 2001? (Chateau Rayas) - Här får Niklas sin hämnd... Jag förutsätter att han bara har Bourgogne så jag börjar där... sen ute och cyklar i nya världen pga den söta frukten. Här sitter jag och trackar N för att missta en annan druva för sin favorit så gör jag samma själv... :D

Cos d'Estournel 1991(E:s flaska) - Bordeaux hittar jag direkt och satan, - sjukt gott. Jag gissar på vänstra stranden och får ett ja.. Tänker till en början på Pauillac men tycker jag känner igen stilen och smaken. Sen tänker jag Cos och drar till med Cos 1998. Helt fel på år men kul att pricka rätt slott på första försöket! Kul att en -91a kan vara så bra.

La Conseillante 1985(min flaska) - Lysande elegant med underbar cassis som gör att N gissar på St Emilion. Sjukt bra hur som helst, både E och N går i spinn och skriker bästa vinet. Jag själv tycker Cosen var riktigt bra och vet inte vilken jag gillar bäst.
 
SV: Idag dricker vi

Ett par dagar sedan men bättre sent än aldrig :)

1990 Veuve Clicquot Rosé magnum. Mörkröd färg. 56% PN, 11% PM och 33% CH blandning som blivit tillsatt 17% rött vin från Bozy. Med så mycket pinot inte förvänande att vinet är så mörkt. Dofter av julfrukter, dadlar, kaffe (vet ni att bra caffe latte luktar mogen champagne :D ) Gifter sig bra med tonfisken. Ett bra vin om än inte exceptionellt.

2004 Antinori Chianti Classico Riserva Badia a Passignano. Mycket mer komplex än Chianti brukar vara. Tanniner och mycket frukt. Känns som den innehåller merlot men är 100% Sangiovese

2001 Allegrini Amarone della Valpolicella. En Amarone, inget speciellt faktiskt. Saknar lite av kraften som normalt ska finnas.

1988 Veuve Clicquot.
Wow, att de alltid är så bra, smör, honung, mogra frukter, gyllengul färg, pigga bubblor, Kvällens vin. Två kvar i källaren (snyft)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sociando-Mallet 2001 - ektung doft, ihålig tråkig smak. Jag har nu provat 5 flaskor av SM (1986, 1995, 2X 2001 och 2003). Jag tycker att detta är ett av de mest överskattade slotten i Bdx.

Haut-Carles 2004 - yes box! Jag får nästan La Moulinevibbar på detta vin. Fullpackat, tuggigt, viol och lakrits. Strålande för den peng det kostade.

Fontanafredda Lazzarito 2000 - tråkig producent, bra vin. Börjar mogna nu, men har en våldsamt massa frukt under de vackra syrorna. Jag vet inte ens om Bric dei Fiasc hade suttit säkert mot denna.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Omväxlande CNDP Mont Redon -99 och La Nerthe -04 till en riktigt röd limousinebiff, jag föredrog Mont Redon till en början men Nerthe vann i längden o kändes mot slutet som det klart bättre vinet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Andra dagen på Domaine Saint-Préfert Réserve Auguste Favier 2007. Ingen klockren CdP på doften - mest plommon och röda bär. Smaken bjuder dock på mer kryddor. En aning beska i eftersmaken första dagen men det försvann till dag två. Några timmars dekantering eller lagring är absolut till fördel.
Mycket trevlig CdP.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Vi hade en liten lunch hemma i lördags eftersom min pappa fyllde år.
Hittade en André Clouet Brut Rosé i köket. Har ingen aning om när
och varför jag hade köpt den. Men rosé är ju lite kul så vi började
med den som aperitif. Färgen var förvånansvärt blek för att vara en
rosé. Inte mycket mer än en BdN. Liten doft och liten smak. Smak
av jordgubbe, lite saft över den och väldigt mjuk syra. Fruktigheten
gjorde att smakade på gränsen till halvtorr. Stack inte ut åt något
håll utan trevlig och anspråkslös. Detta är en champagne som jag
skulle rekommendera för ungdomar som ännu inte har fått smak
för syra.
Friskare och mer smak hade nästa flaska, en Bollinger NV.
Eftersom alla vet hur en sådan doftar och smakar så går
jag inte in på det. Och till maten, gösfilé från Ängsö på en
bädd av purjolök och fänkol med mandelpotatisstomp drack
vi Longcow Sauvignon blanc.
Som avslutning lite getost från Skärvångens bymejeri: en brie-
och en av chevretyp. http://www.bymejeriet.se/
Till detta en riktig flop: Castelnau de Suduiraut 1994. Också
detta var en flaska som jag inte vet var den kom ifrån och
hur länge vi har haft.
Funkade inte alls till ostarna och doftade och smakade
överhuvudtaget långt ifrån vad vi hade tänkt oss.
Färgen mörkt gul med en dragning åt brunt. Doften var
lite åt sultanrussin med en ton av saffran. Smaken dominerades
av saffranstonerna med lite russinsötma och obetydlig syra.
Som att äta saffransdeg.
I och för sig är det snart Lucia men det är godare med gräddade
lussebullar.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Två snabba besök i Champagne förra veckan (Bernard Hatté och Diebolt-Vallois) och provning av deras viner:

Bernard Hatté:
Brut Tradition (degorgerad Juli-09, blandning av 2006 och 2007, 40%PN, 20%Ch,40% PM): Trevlig mycket frisk och äpplig apéritif-champagne med bättre syra än förra årets cuvée och mer mineral/skaldjurston.
Brut Réserve (degorgerad Juli-09, 1år mer på jästen än Tradition,blandning av 2005 och 2006, 40%PN, 20%Ch,40% PM): Mer utvecklad mogen färg och mer brödtoner och lite nötter. Tappar dock frukt jfrt med Tradition så lagringen på jästfällning verkar inte gynna deras viner.
Brut Special Club 2002 (100% Verzenay-druvor): Har varit besviken på Hattés tidigare Spécial Club (-98 och -00) som har varit ganska klumpiga och oxiderade. Den här 02:an var ngt helt annat med bra kropp och friskhet. Helt klart en dimension till i komplexitet och längd. Går mycket bra att lagra ett bra tag till.

Diebolt-Vallois:
Brut Rosé : Ny cuvée från DV från egna druvor i Epernay (PN, CH och PM) + lite röd Bouzy. Mycket trevlig Rosé som på plats var väldigt PN-tydlig i doften och med underbar jordgubbskaraktär. Klart matig i stilen. Blev ett 12-pack av den.
Brut BdB : Som sig bör väldigt frisk och mineralig cuvée som leverarar massor med syror. Ganska lätt sommarchampagne men med omisskännliga kvaliteter. Var inte så impad av den här cuvéen förra året men dom flaskor som jag har låtit ligga ett år har utvecklat sig väldigt bra. (ett 6-pack fick plats i bilen)
Brut BdB 2004 : Ganska lik den vanliga BdB i karaktären men med mer tropisk frukt och något rundare syra. Lite lätt ännu i kroppen men det kanske samlar ihop sig med några års lagring.
Brut BdB Préstige : Vi svenskar verkar gilla den här cuvéen mer än andra länders kunder enligt Isabelle och jag själv är inget undantag. Massor med ljuvlig äpplig Chardonnay-karaktär och lite drag åt kokos och nötter i doften. Smaken vecklar ut sig stort i munnen och den är samtidigt mycket fyllig och extremt elegant. (12-pack igen.)
Brut BdB Fleur de Passion 2004 : Wow !. Ett helt annat vin än deras 02:a. Massor med burgundisk Chardonnay-karaktär och ekkaraktären är väldigt tydlig direkt (men inte störande på ngt sätt) och droppar inte av som i deras 02:a. Om det i 02:an var extremt tydligt att malon inte var gjord så märks det inte alls lika tydligt här. Smakmässigt så är det här syndigt gott att dricka redan nu men den blir nog rikitig läcker med några år till på nacken. (12-pack igen)
Brut BdB 1999 : Liten mognad i färgen och fortfarande fullt tryck på moussen. Doften har drag av mineral och krita men också nötig mognad, mörk äpplejuice och lite bitter druvkärna som jag oftar hittar i 99:eek:r. Smaken är bra och rik med fortfarande livlig syra och en lite smörig avslutning.
Brut BdB 1983 (mise en cave 1983, dvs en -82:a) : Lite krångligt det här med deras Mise en Cave-viner men kortfattat så deklararerade dom inte tillräcklig volym vin för årgången 1982 så dom får inte kalla det millésime -82 utan "mise en cave" -83. Det här vinet är från Vallois-släkten och gjort på 100% Cuis-druvor. Liten mousse och mörk färg med mycket torkad frukt och lätt oxiderade toner. Väldigt rikt och långt i smaken men inte riktigt min bag vad gäller champagne.

Efter det här så var den här alltför korta men trevliga sessionen i Champagne över och vi vände av norrut igen med 250kg extra last..

Edit: Stavfel rättat (vill inte bli misstänkt för att vara varg74...) :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevlig rapport, charmbertin! Antar att det snart är dags att lägga vantarna på Fleur de Passion 2004. Vet någon när de släpps i Sverige?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Trevlig rapport, charmbertin! Antar att det snart är dags att lägga vantarna på Fleur de Passion 2004. Vet någon när de släpps i Sverige?


Jag vet bara att den var väldigt god! Vilken syra!!! :D
 
Toppen