Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois Tradition
Bollinger Special Cuvée
Pussy, King of the Pirates
Tattinger Comtes de Champagne 1998
Pol Roger Winston Churchill 1998
Deutz Amour de Deutz 1999
Selosse Substance Deg 2006
Bollinger VVF 1998

lite mer detaljer i morgon
 
SV: Idag dricker vi

Veuve Clicquot -66 På tok för gammal och/eller dåligt lagrad, smakade mer port än skumpa
Henriot -89 Inte alls dålig, men tyvärr något av en besvikelse, speciellt om man jämför med Henriot -90 på Jero, natt och dag
Krug -89 Förvånande söt och självklart mycket trevlig, dock svagare än både -88 och -96
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Halkade in på Wijnjas igår mellan ölen och drinkarna där det blev ett glas Kistler Les Noisetiers 2007, Terram priorat och en riesling jag inte minns namnet på.

Hade också dekanterat en flaska Lillian 05 hemma innan vi käkade middag, men då vi redan satta i oss ovan nämnda glas mäktade vi bara med att dricka halva. Så den får följa med ikväll.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Henriot -89 Inte alls dålig, men tyvärr något av en besvikelse, speciellt om man jämför med Henriot -90 på Jero, natt och dag

Låter lovande med tanke på att jag tyckte 89an var väldigt bra och det ligger en Jero -90 och väntar på att bli öppnad.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Henriot -89 Inte alls dålig, men tyvärr något av en besvikelse, speciellt om man jämför med Henriot -90 på Jero, natt och dag
Ska vi tolka det som att du inte tänker köpa någon på tisdag?
 
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois Tradition. På Djuret, funkade perfekt till grissvålarna. En bra champagne att börja kvällen för att styrka oss innan vi vandrade vidare.

Bollinger Special Cuvée. Bröd, champinjoner tydlig Bolly, levererar alltid. Lite ostron till

Pussy, King of the Pirates. Var tvungen att prova den här, Etiketten är just så snygg som den sett ut på webben. Blåröd Stor doft.mörk frukt med söta toner, tanniner. Mustig smak. Fungerar väldigt bra till grytan vi tog in.

Tattinger Comtes de Champagne 1998 Ojoj, vilken doft, krut säger en del men för mig är det flintastenar, blöta kalkstenar, citrusfrukt massor med blommor och antydan till kaffe. Otroligt krämig, fina syror. Elegans med komplexitet.

Pol Roger Winston Churchill 1998 Körde vi också blint, direkt efter Comtes så är den initialt lite vek men sedan kommer kraften. Ett helt annat vin med sin pinotdominerade kropp. Doft av plommon, nötter, mycket bröd och champinjoner. Röda äpplen i smaken, vinner i glaset.

Deutz Amour de Deutz 1999 Serverad blind, Tog ett tag att komma fram till den. Lite för tillrättalagd för min smak Mognadstoner,, tydligt BdB, parfyrmerad doft, citrus och gröna äpplen.

Bollinger VVF 1998 Fick smaka ett glas, vad ska man säga, genorisitet är en trevlig egenskap, tack Daniel
Doftar äppelmos honung blommor. mineraler, nejlikor. Lite knuten och det känns att det här vinet ska ligga ett antal år till? Smaken är väldig omedelbar, sötma, frukter, periska, pinot noir slår igenom. Nästan lite julstämmning Ge den här 10 år till och jag är redo att döda för den. 98 är en riktigt bra årgång.

Selosse Substance Deg 2006 Grannbordet hällde upp två glas av det här till mig, tack Daniel igen. Som alltid med Selosse, den går inte riktigt att jämföra med de andra vinerna, Doften pekar mer på sauternes eller ett annat sött vin, det här är inte champagne men ändå champagne, det finns ett sådan djup i doften att det är svårt att komma ihåg alla dofter, smaken, ja det är som en av kvinnorna i gruppen sa, en orgasm i munnen, allt kommer på en gång.

Vi drack också lite Pol Roger BdB 1999 och Henriot Rosé 1998 på magnum. Av dessa föredrar jag nog den första. Dessa kom lite sent så jag har inte helt klara och tydliga minnen kvar.

Att en taxi stod direkt utanför baren får man vara rätt glad över
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Halkade in på Wijnjas igår mellan ölen och drinkarna där det blev ett glas Kistler Les Noisetiers 2007, Terram priorat och en riesling jag inte minns namnet på.

Hade också dekanterat en flaska Lillian 05 hemma innan vi käkade middag, men då vi redan satta i oss ovan nämnda glas mäktade vi bara med att dricka halva. Så den får följa med ikväll.

Vad gillade du Terram? Jag har ett par flaskor liggandes och drack en i somras, bra men ung, tror det var en 05a eller 06a.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tarlant Cuvee Louise
Coulee de Serrant Appellation Savennières -03
Ornellaia -04
Manuel Raventos Gran Reserva -99
Krug GC (78-82)
Arcadian Garys Pinot Noir -01
Selosse Brut (deg någon gång 95-97)

Trevlig kväll där Krug länge var kvällens vin men Selosse tog hem det mot slutet
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Vad gillade du Terram? Jag har ett par flaskor liggandes och drack en i somras, bra men ung, tror det var en 05a eller 06a.


Den var bra, minns dock inte årgången men den kändes rätt ung.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Tarlant Cuvee Louise
Coulee de Serrant Appellation Savennières -03
Ornellaia -04
Manuel Raventos Gran Reserva -99
Krug GC (78-82)
Arcadian Garys Pinot Noir -01
Selosse Brut (deg någon gång 95-97)

Trevlig kväll där Krug länge var kvällens vin men Selosse tog hem det mot slutet

Trevliga viner, hur var Ornellaian?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Låter lovande med tanke på att jag tyckte 89an var väldigt bra och det ligger en Jero -90 och väntar på att bli öppnad.
Jero -90 var en dröm :)
kayaker skrev:
Ska vi tolka det som att du inte tänker köpa någon på tisdag?
Tyckte som sagt inte Henriot -89 var dålig, men kommer nog inte köpa någon nej... däremot blir det nog några Henriot -96 på halvmagnum och magnum :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick välja valfri champagne från en hylla i en vinkyl hos en god vän i London, och kunde inte motstå Selosse Substance deg april 2006. Vilken underbar champagne! Sitter och smuttar på första glaset. Vilken mognad trots att den är så ung.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Fick välja valfri champagne från en hylla i en vinkyl hos en god vän i London, och kunde inte motstå Selosse Substance deg april 2006. Vilken underbar champagne! Sitter och smuttar på första glaset. Vilken mognad trots att den är så ung.
Buksvåger då ;D Samma jag drack i helgen.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en liten tillställning med jobbet och ett gäng från Fosters, detta serverades på vinbuffén.
Pol Roger Brut 98 Magnum, Winston 98 Mgm
Pascal Jolivet Sancerre Les Caillot 2007, Silex 2007
Puligny Montrachet "Clavaillon" Leflaive 2006, Puligny Montrachet PC "Les Referts" Etienne Sauzet 1990
Chassagne-Montrachet PC "Morgeot" 1986 Blain Gagnard
Savigny Champ-Chevrey Tollot-Beau 2006
Nuits Saint-Georges PC "Clos des Porets" Henri Gouges 2003
Chevrey-Chambertin PC "Lavaux St-Jacques" Armand Rousseau 2006
Crozes-Hermitage 1988 Paull Jaboulet
och Mont-Redon Chateauneuf-du-Pape 2000 Magnum.

Synd som fan att jag körde bil och var tvungen att spotta. Men en del slank nog ner ändå ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en spelbranschmiddag ikväll och de serverade något odrickbart chilenskt rött 2009 respektive vitt 2009. Min chef och jag stod inte ut, utan smet iväg efter middagen hem till honom och delade på en flaska Château Calon-Ségur 1995 som tröst. Puh. ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bollinger - verkligen bra standardskumpa!

Sen en Godolphin by Ben Glaetzer, Barossa Valley 2005. Var verkligen kanon till oxfilé, men tycker den ändrade smak mot blåbär efter middagen.
 
Toppen