Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Ja det var rolig läsning Pomerol, särskilt som jag för en gångs skull har provat flertalet själv. Kul också att någon gillar Mont-Redon! ;)

Också gött att höra att 2006 Clos des Papes är fantastisk, jag har bara en men funderar på fler, finns i best. sort. nu.

Tack.

Sist jag kollade verkade de vara tillfälligt slut i beställningssortimentet. Men om den finns/kommer tillbaka ska jag absolut köpa fler då Clos des Papes var det enda av vinerna som jag upplevde kunde bli stort .
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, tack Pomerol för trevlig läsning! :D

Igår kväll blev det några flaskor Pol Roger rosé 00.
Har ingen åsikt alls då det var efter midnatt på Bistro Jarl och vi var gravt tankade...
Men rätt gott tror jag...

Ikväll var vi på Djuret och åt.
Tydligen var det jultema på gris och då hängde vi på...
Med en flaska Monbousquet 05(dekkad 3 timmar före vi kom), som nästan fick tårarna att rinna av lycka !
Efter det en flaska Conselliante 03, helt ok men utan kick...

Och sen blev det galna drinkar på Frantzen o Lindebergs boulangerie i massor...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Suttit hela kvällen och genomlidit en julfest med dålig Zinfandel - kommer hem till en dammiddag där flickorna blandar mina Domaine Leflaive Batard Montrachet med sodastreamvatten. "De såg billigast ut".

Det är bara mitt fel - och jag måste köpa mer supa-vin.

Ett helgerån nästan i klass med Mysons förfärande upplevelse med Mouton och apelsinjuice.

Jag håller med shorepower om utfrysning och långsinthet. Gör sedan som jag gjort med frugan: hon är helt på det klara med att om hon plockar av mina pannor när jag inte är med så är det till att betala. Fungerar utmärkt.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Ett helgerån nästan i klass med Mysons förfärande upplevelse med Mouton och apelsinjuice.

Jag håller med shorepower om utfrysning och långsinthet. Gör sedan som jag gjort med frugan: hon är helt på det klara med att om hon plockar av mina pannor när jag inte är med så är det till att betala. Fungerar utmärkt.

Delikat! En konfrontation skulle tydligt indikera hur mycket pengar jag handlar vin för per månad. Den sanningen har jag inte ens själv riktig koll på. Det mår nog bäst att ligga under min "personliga sfär".

Den halva räddade flaskan drack jag upp igår. Helt fantastisk vin, men för ungt (2006:a).
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Delikat! En konfrontation skulle tydligt indikera hur mycket pengar jag handlar vin för per månad. Den sanningen har jag inte ens själv riktig koll på. Det mår nog bäst att ligga under min "personliga sfär".

Den halva räddade flaskan drack jag upp igår. Helt fantastisk vin, men för ungt (2006:a).

Ha ha. Det gäller att trampa mellan minorna i ett fall som detta. Strategi: "Jag har några flaskor i källaren som är jävligt dyra, över 500 spänn, och eftersom du inte vet vad som är vad skulle jag uppskatta att du inte plockar fritt. Vinet du tog i går tillhör den dyra kategorin. Eftersom du inte visste om detta så låter jag det passera den här gången men händer det igen får du och dina kompisar faktiskt betala flaskan." Regeln fastlagd utan komprometterande avslöjanden. :D Jag har markerat nyckelorden. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Under veckan har det druckits några 95or från högra stranden bl a Rol Valentin, Troplong Mondot och Gazin, som också var den bästa, men inget stort vin, så idag var det extra kul när Rausan Segla 1983 verkligen levererade, fullt mogen, koncentrerad röd frukt, blommig, perfekt att dricka nu. Ljuvlig!

Innan, Henriot Enchateleurs 1996 wow, ååh så härlig att dricka redan nu, förmodligen ingen långlivad 96a (95 an är fortfarande för ung!!), men perfekt nu. GREAT VINO ;D

Avslutningvis, Oremus 1999 6 putt.moget, sött, med mycket bra balans,suverän Tokaij ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min fru är född 1978 och jag köpte därför ett par Belle Epoque 1978 förra hösten. Jag korkade upp den första av de här två igår kväll hemma hos en min frus bästa vänner (också född 1978). Mörkgul färg, nästan orange, fin syra, en härlig mogen champagne. Två minus: en aning svag mousse och en svart fällning som jag upptäckte i glaset - det såg inte så trevligt ut. Men det påverkade uppenbarligen inte smaken negativt. Klart vassare än Belle Epoque 1979 som jag provade för ett par månader sedan. Den stora skillnaden var att den här hade mycket mer syra kvar.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Ha ha. Det gäller att trampa mellan minorna i ett fall som detta. Strategi: "Jag har några flaskor i källaren som är jävligt dyra, över 500 spänn, och eftersom du inte vet vad som är vad skulle jag uppskatta att du inte plockar fritt. Vinet du tog i går tillhör den dyra kategorin. Eftersom du inte visste om detta så låter jag det passera den här gången men händer det igen får du och dina kompisar faktiskt betala flaskan." Regeln fastlagd utan komprometterande avslöjanden. :D Jag har markerat nyckelorden. ;D

Det hela löst med att en hel sektion i vinkällaren är nu uppmärkt med "fritt att ta" skylt. Nu skall jag bara fylla den delen också...

Själva drack vi en Vina Tondonia 1985 igår, och den var riktigt bra. Jag gillar uppbarligen gammal hederlig och bespottad Rioja.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Nyligen fick jag nöjet att prova en rad viner från Châteauneuf-du-Pape. När det gäller Rhone är det mest rena syrahviner som gällt för mig, möjligtvis med en skvätt roussanne, marsanne eller viognier. Visst har jag stött på viner från Châteauneuf-du-Pape, uppskattat dem, lagt några i källaren, besökt området men jag har aldrig riktigt brunnit för Châteauneuf-du-Pape. Det var därför mycket givande att få prova viner med mycket skiftande kvalitet, druvsammansättningar etc.

Först ut var två vita viner: Les Closiers 2007 (96982 - 299 kr) och Château La Nerthe 2004 (96370 – 289 kr). Les Cloisers hade bra syra, riktigt torrt, fylligt och en stor dos av gula äpplen men även rejält citrusdriven. La Nerthe var mer ursprungstypisk; fylligare, ganska låg syra, torr (möjligtvis med ett uns sötma). Vinet var fullpackat med utvecklad frukt; allt från mogna gula äpplen till exotiska dito. Lägg till en del smör, två delar rostade fat, fetma i konsistensen och en något eldig avslutning så är vi hemma. Underbart matvin (så länge man beaktar den låga syran) och jag drar associationer till de vita vinerna i norr.

Därefter följde tre röda viner som alltid finns på Systembolagets hyllor: Xavier, Château Mont-Redon och Domaine du Vieux Lazaret. I min värld fick jag här min syn på olika inriktningar av Châteauneuf-du-Pape bekräftad.

Först och främst Xavier med sin mörkröda färg. Stor, generös doft, av mörkt frukt (plommon, blåbär, svarta körsbär etc.) och något syltig i doften. Smaken var mycket fyllig, ganska frisk och sträv men inte riktigt i balans. Doften gick igen i smaken; generös fruktigt med en lång eftersmak. Gott? Jovars. Men rejält tillrättalagd och stylad upplevde jag Xavier. Kanske en bra brygga för den som vill hitta till Europa från Australien shirazblandningar? Dock inget för mig.

Skolexempel nummer två stod Mont-Redon för. Färgen var glesare, åt mer tegel. Doften var stor med tydliga inslag av fat (rostade toner, kaffe, choklad etc), kompakt mörkt frukt, lagerblad och peppar. Först och främst möts gommen av ett bra balanserat vin, därefter bekräftar smaken doften. Förmodligen begår jag ett helgerån mot de som brinner för området man jag upplevde det som ett personligt vin, långt från stylade Xavier.

Domaine du Vieux Lazaret får avsluta skolexemplen. Färgen är åt den rödare håller, lika så doften med sina röda bär (röda körsbär, jordgubbar, lite röda vinbär och ett och annat hallon). Till detta lite kryddighet och fat samt möjligtvis ett lagerblad. Smaken är fyllig, ganska sträv och har en hög syra. Generös fruktig (samma röda bär som i doften) utan att bli extraherad.

Efter de vita och de tydliga exemplen på tre olika stilar följde ytterligare en flight på fem viner.

Dom Roger Perrin 2007
Klar, relativt tät mörkröd färg med ljus kant.
Korrekt, medelstor doft, mycket fruktig (mörka bär), rostade fat, något eldig.
Korrekt, mycket fyllig, sträv och balanserande syra. Generös fruktig med mängder av mörk frukt. Lång eftersmak. Ungdomlig.

Stack inte ut i denna flight men när jag provade en skvätt som fanns kvar i flaskan två dagar senare hade den blommat ut. Någon som har förslag på drickfönster? Om inte annat tänker jag nog vänta ytterligare 3-5 år innan jag öppnar mina.

Cuvée du Vatican 2007
Klar, relativt tät, brunröd färg med ljus kant.
Korrekt, medelstor doft, mycket fruktig (mörka bär), vanilj.
Korrekt, mycket fyllig, mycket sträv, mycket friskt. Mycket fruktigt (mörka bär), knutet, stramt och komplext och mycket lång eftersmak.

Det blev många ”mycket” men vinet känns så nu och riktigt ungt och knutet nu. Det ska bli spännande att se vad som händer!

Domaine La Barroche Terroir 2007
Klar, gles rödbrun färg med ljus kant.
Korrekt, stor doft med generös frukt (röda bär; jordgubbsmarmelad etc.), mineral och en kemisk ton (björnklister).
Korrekt, medelfyllig, medel strävhet och medel syra (mycket bra balans), röd frukt (se doft), elegant och lång frisk eftersmak.

Det här vinet skilde sig från mängden i och med sin elegenta prägel. Två dagar senare hade vinet slagit ut och bjöd på en större komplexitet och mer fat.

Clos des Papes 2006
Klar, tät rödsvart färg med något ljusare kant.
Korrekt, stor doft, fruktig (kompakt mörk frukt), rostade fat, violer, lagerblad, peppar, animaliska toner, begynnande mognad. Komplexitet!
Korrekt, fylligt, hög syra och strävhet, underbar balans, underbar frukt och komplexiteten får mig att inte finna ord utan bara njuta.

Underbar. Efter två dagar underbarare.

Cristia Vieilles Vignes 2007
Klar, mycket tät, rödsvart färg med lila kant.
Korrekt, mycket stor generös fruktig doft, vanilj, björnklister, blommor, viol och en viss eldighet.
Korrekt, mycket fylligt, hög syra och mycket strävt i en riktigt bra balans. Frukten riktigt generös, något odefinierbart sticker dock ut och stör. Knuten. Komplext.

Spännande vin! Så generös frukt så det kändes som Jean-Luc Thunevin hade flyttat till Châteauneuf-du-Pape. Efter två dagar var vinet fortfarande bråkigt, kinkigt och bara frukt, frukt, frukt. Dag nummer fem, när alla viner fallit ihop som korthus, så levde Cristia och bitarna hade fallit på plats.

Kul med dina anteckningar från provningen !
Vad gäller Mont-Redon så gör du helt rätt som skiter i vad andra tycker och går på dina intryck och smaker/dofter. Då lär man sig klart mer än om man kollar vad andra tycker innan man skriver. Vill man utveckas ännu mer i sitt provande så är ju blinda eller halvblinda provningar ännu bättre.
Min enda undran gällde att du hade beskrivningen "rödbrun färg" och "tegel" på flera av vinerna vilket verkar lite anmärkningsvärt med tanke på att det var mest -07:eek:r du provade.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Min enda undran gällde att du hade beskrivningen "rödbrun färg" och "tegel" på flera av vinerna vilket verkar lite anmärkningsvärt med tanke på att det var mest -07:eek:r du provade.

Lite där jag inte hängde med heller men Grenachedomminerade viner har iofs en tendens att gå åt mer rödbrun(eller ljusare röd kanske..) färg än cs och syrah mfl..
Däremot har jag druckit Clos Des Papes -06 vid flera tillfällen men inte märkt någon begynnande mognad, - snarare tvärtom.

Drack det sista ur en flaska Combe des Fous -04 igår, tredje dagen, och wow, - riktigt bra. Så mycket tanniner men som ändå är så integrerade med frukten att de bara märks om man vill.. Mycket bra balans och antagligen ett väldigt långt liv för det vinet.. För ungt nu.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Drack lite gott i fredags. Selosse rosé, Lillian 05, Pure 07 samt Chateau de Myrat 05.

Selosse var deggad april 2009 tror jag. Jävligt gott helt enkelt!

Hade inte haft möjlighet att dekantera vare sig Lillian eller Pure tilläckligt mycket. Lillian hade fått stå öppen under dagen, men behövde mer tid i glaset innan den öppnade upp sig och släppte den initialt dominerande alkoholhettan. Överlag var den lite svagare än vanligt, men fortfarande jävligt trevlig.
Pure 07 hade fått stå dekkad i ett par timmar när den dracks, och den var också jävligt god. Vid det här laget hade vi också tryckt i oss ett par vita, så minnet är lite suddigt, men som sagt, god var den. En gewürtztraminer och en riesling tror jag de vita var.
Myrat var riktigt jävla bra också! Kul!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Kul med dina anteckningar från provningen !
Vad gäller Mont-Redon så gör du helt rätt som skiter i vad andra tycker och går på dina intryck och smaker/dofter. Då lär man sig klart mer än om man kollar vad andra tycker innan man skriver. Vill man utveckas ännu mer i sitt provande så är ju blinda eller halvblinda provningar ännu bättre.
Min enda undran gällde att du hade beskrivningen "rödbrun färg" och "tegel" på flera av vinerna vilket verkar lite anmärkningsvärt med tanke på att det var mest -07:eek:r du provade.

Ja, det svåra är väl inte att prova blint utan att stå för det efteråt.

Angående färgerna var det La Barroche, Vatican, Mont-Redon (2005) som inte drog åt det blårödsvarta hållet, alltså ett par av de enklare i sammanhanget. Som ett litet förbehåll bör jag väl nämna att den brunröda färgen inte kan jämföras med till exempel en mogen Rioja. Man kanske får se det i sitt sammanhang; jag blev kanske färgad ;D av de mer kompakta blårödsvarta historierna...

Jos skrev:
Lite där jag inte hängde med heller men Grenachedomminerade viner har iofs en tendens att gå åt mer rödbrun(eller ljusare röd kanske..) färg än cs och syrah mfl..
Däremot har jag druckit Clos Des Papes -06 vid flera tillfällen men inte märkt någon begynnande mognad, - snarare tvärtom.

Clos des Papes uppvisade en hel del animaliska toner vilket jag brukar tolka som en del av en beynnande mognad.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Prevost 06. Ung, men mer utvecklad än flaskan för ett par veckor sedan... Citrus/grapetoner. Lagerblad. Bittermandel.
Perfekt till måndagskäket: Rödvinsrisotto med salviasalsicca, Torskrygg. Rucollasallad.
 
SV: Idag dricker vi

Gosset Celebris Extra Brut 1998 Initialt lite oxidativ, stor doft, romrussin, hög syra, smak av gröna äpplen, smör. Bra syra, låg dosage men lite fruktsötma. Lite ungt

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1988. Brända toner, flinta, nougat, kaffe. Fin mousse,röda bär med fortsatt bränd ton, mineraltoner. Bra vin. moget nu. Fina sysror

Diebolt Vallois 1976 Oj, kraft i den här flaskan, den har hållit sig riktigt bra. En av kvällens två vinnare. Doft av svamp, bröd, torkade frukter, smörkola och vanilj. Bra syra med lång eftersmak. Sötma men ändå torr. Kul med en så bra flaska.

Cristal 2002 Lite vek, ganska sluten och inte så stor, Kommer den här att växa? doft av päron, smultron, knuten doft. Hög syra, mineraler och lakritstendenser. Lagra ock hoppas den lyfter om 6-8 år.

Salon 1996 Kvällen överraskning. Tror först Comtes 98. Samma toner och doft, Lite samma försynta tillgänglighet som Comtes har. I jämförelse med Salon 97 sist så känns den här flaskan som mycket mer tillgänglig. Konstig, tvårt emot vad som jag väntat mig. Doft av krut, kaffe, fläder och lite kaffe. Hög fin syra , fin mousse och smak av mogna äpplen. Det vin som håller längst i glaset

Substance , deg april 2007 Tredje Substance på kort tid. Den mörkaste av de jag druckit. Dofter av blommor, violer, torkad frukt , fikon, hjortron. Lång och bra eftersmak, många av dofterna åter i smaken. Tillsammans med Salon den som klarar tiden i glaset bäst. Kvällens andra vinnare.
 
SV: Idag dricker vi

Duval-Leroy 1996, fortsatt ett helt ok vin, brödig, mogen, bra syra, nötter och choklad. inte så förfinad men en bra "bonde"-champagne. Drick nu och 1-2 år framåt.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går dracks det Savigny-lès-Beaune Premier Cru Dominode 2004 från Jean Marc Pavelot. Trevlig bourgoge som gjorde sig bra till kalvfilé med gräddsås smaksatt med dijonsenap (mat och dryckestips från en av Jamais böcker).
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det Cuvée du Vatican Réserve Sixtine 2007, Pierre Peters Cuvée de Réserve och Domaine du Petit-Barbaras Selection 2007
Idag blev det soffa, sideways och pizza
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Comtesse Marie De France 98 från Paul Bara...
mkt blommig näsa, liljor och konvaljer. Crisp, superfräsh.
Sorbet!!! Bär och blommor från skogen. Otroligt trevlig och lättsvept. BIG GULKS!!
Min sista pava. Jävla skit.


Andreas
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Roda Reserva 2005, som vanligt ett riktigt trevligt vin men en aning ungt. Ännu inte helt balanserat men elegant och smakrikt, dock inte riktigt lika tillgänglig som tidigare årgångar (detta kan nog dock komma att ändras med lite lagring), kommer låta övriga buteljer vila ett tag.

Magnus Reuterdahl
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Quinta do Noval -03 och Fonseca Guimaerens -88 funkade helt ok med Stilton, färska fikon och valnötter.
 
Toppen