Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug GC och Rosé på halvor.

Rosén var en betydligt bättre upplevelse än jag mindes den. Riktigt smarrig!

Gosset Rosé - bra som alltid, synd med servitörer som stressar på bara. (Boxwood)

I övrigt var det ett riktigt bra i London, följande gratisskumpor minns jag:

* Kanongod skumpa på Polo Ralph Lauren, Bond Street.
Har fått Lanson där tidigare, men den här var nåt annat.
Jag gissade på nåt åt Bollinger-hållet, men när jag var inne igen dagen efter sa det att det var Palmer & Co. (okänd).

* Laurent-Perrier hade en liten gratisprovning på Fortnum Mason.
Testade 1999, Rosé och ultra brut (tror jag).
1999 var verkligen kanongod!

* Okänd skumpa på Hackett.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

En liten BdN provning igår där vi provat följande:
Andre Clouet Silver
Andre Clouet 1911 (deg juni -08)
Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru
Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny (deg sep -08)
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru Vieille Vignes (deg sep -08)
Leclerc Briant La Ravinne Brut

Vi hade även med en referens i form av Bollinger SC

Efteråt så röstade vi på de tre som vi tyckte var bäst och alla hade Eric Rodez som förstaval och Silver, Leclerc och Egly-Ouriet BdN på delad andraplats.

Jag och några av de andra deltagarna hade väldigt svårt att bestämma sig mellan Egly-Ouriet eller Rodez som förstaval eftersom Egly var ganska sluten i början medans Rodez öppnade otoligt starkt. När vi röstade hade Rodez ändrat sin karaktär ganska ordentligt och påminde mera om en bourgogne än en champagne och Egly hade börjat komma igång men var inte alls så bra som den kan vara. Lite senare när vi tömde de som var kvar i flaskorna och man fick sig ett nytt glas som var lite bättre kyllt så var det inget snack om att Egly var den bättre av de två. Hade jag röstat då istället så hade jag inte ens tagit med Rodez bland mina top 3 utan givit segern till Egly-Ouriet BdN utan tvekan och på andra respektive tredje plats hade det blivit Les Vignes de Vrigny och Silver.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
En liten BdN provning igår där vi provat följande:
Andre Clouet Silver
Andre Clouet 1911 (deg juni -08)
Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru
Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny (deg sep -08)
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru Vieille Vignes (deg sep -08)
Leclerc Briant La Ravinne Brut

Vi hade även med en referens i form av Bollinger SC

Efteråt så röstade vi på de tre som vi tyckte var bäst och alla hade Eric Rodez som förstaval och Silver, Leclerc och Egly-Ouriet BdN på delad andraplats.

Jag och några av de andra deltagarna hade väldigt svårt att bestämma sig mellan Egly-Ouriet eller Rodez som förstaval eftersom Egly var ganska sluten i början medans Rodez öppnade otoligt starkt. När vi röstade hade Rodez ändrat sin karaktär ganska ordentligt och påminde mera om en bourgogne än en champagne och Egly hade börjat komma igång men var inte alls så bra som den kan vara. Lite senare när vi tömde de som var kvar i flaskorna och man fick sig ett nytt glas som var lite bättre kyllt så var det inget snack om att Egly var den bättre av de två. Hade jag röstat då istället så hade jag inte ens tagit med Rodez bland mina top 3 utan givit segern till Egly-Ouriet BdN utan tvekan och på andra respektive tredje plats hade det blivit Les Vignes de Vrigny och Silver.
Sweet!

Det ska inte provas i dag? Sitter på tåget ner till framstjärten nu :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Sweet!

Det ska inte provas i dag? Sitter på tåget ner till framstjärten nu :)

Inget planerat idag men det kanske man kan ändra på?
När åker du upp igen?
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade personalfest och som vanligt bjöds det på ett och annat gott.
Pol Roger 1999 magnum, Pol Roger NV,
Pascal Jolivet Exeption 2004, Trimbach Emile 2002, Grange 2004, Delas Cote Rotie La landonne Magnum 2004. Vit grailloit 2008 på sturehof och en surfare att runda av med var lite av det som bjöds på...
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ganska passande övade jag och min vän Travkungen på södra Rhône idag med vars ett blint vin. Jag slängde dessutom in mitt matlagningsvin för kvällen, Bandol La Bastide Blanche 2006. Ingen av oss hade tidigare provat någon av vinerna.

Vin 1: Som en blandning av kirschlikör och Bongs kalvfond. Svårt alkoholstukad doft med en del bacon, körsbär och mint. Tät tanninfri smak med tung sötma. Odrickbart till mat, men ändå rätt bra för att vara en zinfandel (86 p) Facit: Mas de Boislauzon Cuvée du Quet 2007. Tjoho en hundrapoängare! Helt jävla sjukt att ge detta vinet en poäng över 90, speciellt i jämförelse med de andra vinerna. Senare mäts sockerhalten upp till 7.3 g / liter. Alkoholhalten uppges vara 15%, men är nog snarare 17. (Enligt Travkungen är detta dock en njutning jmf med Deus Ex Machina 2007).

Vin 2: Sval stenig doft. Smaken går från solmogen hallon/jordgubb till citronskal över i lättvispad grädde och lättrökt sill. Mitt livs bästa Ch9 och ett vin som får mej att ta tillbaka alla ord om pappvin. 95 p. Facit Clos des Papes 2001 (mitt vin, tjohoo! 2 flaskor kvar i mörkret.). Sockerhalt: 4.3 g/liter (ganska mycket trots allt, men passar bättre in i vinet).

Vin 3: Då måste detta vara matlagningsvinet. Härligt rökt köttig doft. Tätast av alla viner ikväll. Fina tanniner, en aning kärnbeska. Lite kort i rocken, men ett väldigt bra och superrent matvin. Sockerhalt: under 1.2 g/liter (86 P)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lätthalstrad tonfisk med potatispuré spetsad med lite mild pepparrot och strimlad blanchade morötter.
Till det en Bollinger GA 96 följt av Diebolt Fleur du Passion 99.

Inte den mest perfekta flaskan av 96:an jag provat.
Bra såklart men med en liten grapeton som dyker upp på slutet som irriterar lite.
Fleur klart bättre, dock lite för ung än. Sjukt mycket granit och mineral i början.
 
SV: Idag dricker vi

Comtes De Champagne 1999
Comtes De Champagne 1998
Selosse Rosé , deg 09
Moët & Chandon collection 1995
Veuve Clicquot 1995 på magnum
Taittinger Millésimé 2002

Kul kväll på Erik's vinbar. Bra musik och musiker ;D

Kvällens bästa vin var Comtes 1998, det är ett riktigt bra vin med finess, mycket flinta i doften och lång eftersmak. 1999 är väldigt ung och tog ganska lång tid att öppna sig men ge den ett par år. Växte dock mycket i glaset. 1999 verkar vara ett år som pendlar mellan tillgängligt och väldigt slutna /unga. Kvalité slår igenom. Får se om jag vänjer mig med den nya etiketten dock. Den gamla är snyggare ;D

Av de två 1995 var Moët & Chandon den bästa. Tydligt att den legat i källaren hos Moët & Chandon.

Taittinger Millésimé 2002, bra, men lite hög dosage, kommer att vinna på 3-4 år till i källaren.Ni som köpte, grattis, blir ett vin att komma tillbaka till.

Selosse var lite spretig, alldeles för ung. Fantastisk på näsan men måste ligga ett antal år till för att få lite harmoni i smaken. Vet att forumet hyllat denna men jag vet inte om den kommer upp i nivå med V.O. Tiden lär visa om jag har rätt.. Den lägre dosagen som Selosse börjat med på rosén är positivt.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1999
Comtes De Champagne 1998
Selosse Rosé , deg 09
Moët & Chandon collection 1995
Veuve Clicquot 1995 på magnum
Taittinger Millésimé 2002

Kul kväll på Erik's vinbar. Bra musik och musiker ;D

Kvällens bästa vin var Comtes 1998, det är ett riktigt bra vin med finess, mycket flinta i doften och lång eftersmak. 1999 är väldigt ung och tog ganska lång tid att öppna sig men ge den ett par år. Växte dock mycket i glaset. 1999 verkar vara ett år som pendlar mellan tillgängligt och väldigt slutna /unga. Kvalité slår igenom. Får se om jag vänjer mig med den nya etiketten dock. Den gamla är snyggare ;D

Av de två 1995 var Moët & Chandon den bästa. Tydligt att den legat i källaren hos Moët & Chandon.

Taittinger Millésimé 2002, bra, men lite hög dosage, kommer att vinna på 3-4 år till i källaren.Ni som köpte, grattis, blir ett vin att komma tillbaka till.

Selosse var lite spretig, alldeles för ung. Fantastisk på näsan men måste ligga ett antal år till för att få lite harmoni i smaken. Vet att forumet hyllat denna men jag vet inte om den kommer upp i nivå med V.O. Tiden lär visa om jag har rätt.. Den lägre dosagen som Selosse börjat med på rosén är positivt.
Kan komplettera med La Turque 04, SQN Atlantis, Cheval Blanc 93, DRC Vosne Romanee 00, Ornellaia 99 samt lite riesling från Prager och Schartzhofberger.
Grymt trevlig kväll.
Kvällens bästa var klart DRC'n även om Comte 98 satt perfekt den också.
Vinbuffé när den är som bäst helt enkelt.
 
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kan komplettera med La Turque 04, SQN Atlantis, Cheval Blanc 93, DRC Vosne Romanee 00, Ornellaia 99 samt lite riesling från Prager och Schartzhofberger.
Grymt trevlig kväll.
Kvällens bästa var klart DRC'n även om Comte 98 satt perfekt den också.
Vinbuffé när den är som bäst helt enkelt.
Du vet att jag"missade" det röda :D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kan komplettera med La Turque 04, SQN Atlantis, Cheval Blanc 93, DRC Vosne Romanee 00, Ornellaia 99 samt lite riesling från Prager och Schartzhofberger.
Grymt trevlig kväll.
Kvällens bästa var klart DRC'n även om Comte 98 satt perfekt den också.
Vinbuffé när den är som bäst helt enkelt.

Kukars skymning, som Krug skulle sagt, vilka viner!
 
Toppen