Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kan komplettera med La Turque 04, SQN Atlantis, Cheval Blanc 93, DRC Vosne Romanee 00, Ornellaia 99 samt lite riesling från Prager och Schartzhofberger.
Grymt trevlig kväll.
Kvällens bästa var klart DRC'n även om Comte 98 satt perfekt den också.
Vinbuffé när den är som bäst helt enkelt.

Ja helvete vilka sköna viner! Seriös provning eller mer typ Vinferno? :p
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Dricker en Krug Grande Cuvée för att fira att det är lördag, mycket flinta, nougat , choklad, nötter i doften. Får se hur den utvecklas.

Slurp. Jag har samma plan. Hämtade mina 4 st. GC idag.

Igår drack jag en Gaston Chiquet 2000, Brut, och den var jäkligt god! Mycket positiv upplevelse.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, vad ska man säga...
Det var länge sedan jag fick dricka så mycket bra bubbel på en och samma samma kväll!
Elvis, Mesnil, Shorepower, Andreas och jag körde en spontanare.
Elvis har alla noteringar, så han får berätta om dem imorgon istället ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En mycket trevlig kväll och här är champagnerna vi drack:

Jérôme Prévost, "La Closerie les Beguines" Rosé 2007
Krug 1995
Krug 1996
Salon 1996
Bollinger GA 1990
Krug Clos du Mesnil 1986
Krug 1990
Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1973
Bereche Rosé 2006 (vad hette den?)
Roederer 1978
Leclapart l'Apôtre 2002

Som avslutning blev det ett stilla vin också: Didier Dagueneau 2007 Blanc Fumé de Pouilly Silex

Jérôme Prévost, "La Closerie les Beguines" Rosé 2007
100 % PM, ung (förstås), mycket torr, fräsch, ekfat, riktigt bra!

Krug 1995
Sluten, lite kort, anonym, känns inte som en Krug, nästan lite bdb på näsan, märklig, måste vara inne i en tunnel.

Krug 1996
Mogen på näsan, en riktig syraattack i munnen som letar sig uppåt i gommen, söt frukt som stannar kvar i munnen, enligt Krug88 kan den bli i klass med Krug 1988!

Salon 1996
Underbar doft och mycket mer öppen än 1997:an som jag drack för några veckor sedan. Nypressade gröna äpplen, rökig, mandel, massor av nötter, klart bäst hittills i provningen, gummi, flinta, krut, hackad sten. Stark från början och höll hela kvällen.

Bollinger GA 1990
Oxiderad, tunn, märklig, platt, ingen frukt. Några tyckte att den var korkdefekt, andra inte, men något fel var det nog.

Krug Clos du Mesnil 1986
Frukt, solmogna clementiner och kokos på näsan, torr, massor av syra, perfekt flaska. Oändlig eftersmak. Helt underbar!

Krug 1990
Lätt oxiderad på näsan, lite svag frukt, citrus och märkligt nog lite grape (!) i början. Den blev bättre med luft men kom i skuggan av övriga storheter.

Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1973
Doft av choklad, kaffe, knäck, bränt socker. Lite söt i smaken och bra syra, men lite trött och inte riktigt på topp. Däremot var den underbar att sitta och dofta på.

Bereche et Fils Rosé 2006 (vad hette den? :))
Första vinet som provades blint och en svag doft av banan ledde direkt in mig och shorepower på att det var Bereche. Den här var klart bättre än de tre Bereche (inkl. Reflet d'Antan) som vi drack för ett par veckor sedan. Blodgrape och massor av frukter. Lite bråkig och ingen riktig harmoni än men kan säkert bli hygglig om några år.

Roederer 1978
Rökig, cigaretter, aska, lite sliskig och märklig.

Leclapart l'Apôtre 2002
Svag banandoft (är det ett kännetecken för ekologiska odlarchampagner?), lakrits, salmiak, salt. Mycket kraft och syra, men outvecklad och ingen storhet än.


Det var verkligen en upplevelser att prova så många bra champagner parallellt! Tre höll Krug CdM 1986 som klar vinnare, en hade Salon 1996 som vinnare och själv tycker jag att Krug CdM 1986 vann knappt före Salon 1996.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1973
Doft av choklad, kaffe, knäck, bränt socker. Lite söt i smaken och bra syra, men lite trött och inte riktigt på topp. Däremot var den underbar att sitta och dofta på.

Bereche et Fils Rosé 2006 (vad hette den? :))

Verkligen en kanonkväll, som vanligt stor genorisitet. Den varma stämmningen med glada tillrop och den djupa dialogen som täcker alla livets komplexa ämnen gör att man hela tiden längtar tillbaka. Speciellt diskussionen kring barns värde är något jag tog med mig, och Krug88, det måste nog till 1 eller 2 magnum i den dealen :)

Tyckte att Billecarten växte i glaset under kvällen och blev bättre och bätttre. Bereche rosé heter "Instant Rosé No.1"
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Någon som har mer info om Jérôme Prévost´s viner?
Har dykt upp lite överallt på siståne och jag har som vanligt inte hängt med.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

YES!!!!!!!!

Fick precis underbara nyheter, måste fira. Blir nog en DP 2000 för det är det enda som finns kallt just nu.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag vet inte om det är samma sak för er, men när jag ser en flaska Dom Pérignon i butiken tänker jag oftast "nej, köper en annan för den har jag druckit."

Men så kom jag på att jag nog aldrig ens varit i närheten av att öppna en DP 2000, trots att min hjärna säger att den har jag visst druckit.
Problemet är kanske att flaskorna, inklusive 1999:an även om de är på utdöende, finns överallt man vänder sig?

Så jag köpte en, la den i kylen inför ett väntat beslut (som dragit i flera år) som min stora glädje gick min väg, så jag hade all anledning att fira idag.
(Jag berättar gärna mer när vi träffas.)

Spontant känns den aningen söt (kanske är dov fruktighet?), men ändå fullt njutbar. Smaken fastnar i gomen och sitter kvar läge.

Till detta några skivor gåslever, med lite tryffel och portvin.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag vet inte om det är samma sak för er, men när jag ser en flaska Dom Pérignon i butiken tänker jag oftast "nej, köper en annan för den har jag druckit."

Men så kom jag på att jag nog aldrig ens varit i närheten av att öppna en DP 2000, trots att min hjärna säger att den har jag visst druckit.
Problemet är kanske att flaskorna, inklusive 1999:an även om de är på utdöende, finns överallt man vänder sig?

Så jag köpte en, la den i kylen inför ett väntat beslut (som dragit i flera år) som min stora glädje gick min väg, så jag hade all anledning att fira idag.
(Jag berättar gärna mer när vi träffas.)

Spontant känns den aningen söt (kanske är dov fruktighet?), men ändå fullt njutbar. Smaken fastnar i gomen och sitter kvar läge.

Till detta några skivor gåslever, med lite tryffel och portvin.
Klockrent när man dricker ett vin till ett annat ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på middag hos en gammal kompis på middag,som jag gjort lite vinresor med tidigare.
Galant nog så korkade han upp en Dom Perignon 78, Billecart Salmon Grand Cuvee 90 och en Cos d´Estournel 95.

Dompan var härligt knäckig på näsan med bra syra.
Lite brist på frukt i eftersmaken, men efter 20 minuter så dök frukten plötsligt upp igen.
Trevligt och kul, men inte mycket mer än så.

Billecart var kraftig, torr och pinotdominerad.
Jäkligt bra! Hade nog njutit ännu mer om vi hade haft den till lite mat.

Cos 95 har jag nog knäckt 6-7 gånger i år.
Älskar verkligen deras 95:a.
Hans fru beskrev det bra när hon sa -Det här vill jag känna varje gång jag doppar näsan i ett glas rödvin!
Kunde inte säga det bättre själv...
Blyerts, stall, lite Pomerolkänsla med en koncentrerad elegans. Härligt!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Klockrent när man dricker ett vin till ett annat ;D

Ja, om det hade varit så väl. Det blev lite otydligt, men trodde jag skulle komma undan utan missförstånd.
Det var gåslevern som var lite portvinsmarinerad.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Var på middag hos en gammal kompis på middag,som jag gjort lite vinresor med tidigare.
Galant nog så korkade han upp en Dom Perignon 78, Billecart Salmon Grand Cuvee 90 och en Cos d´Estournel 95.

Dompan var härligt knäckig på näsan med bra syra.
Lite brist på frukt i eftersmaken, men efter 20 minuter så dök frukten plötsligt upp igen.
Trevligt och kul, men inte mycket mer än så.

Billecart var kraftig, torr och pinotdominerad.
Jäkligt bra! Hade nog njutit ännu mer om vi hade haft den till lite mat.

Cos 95 har jag nog knäckt 6-7 gånger i år.
Älskar verkligen deras 95:a.
Hans fru beskrev det bra när hon sa -Det här vill jag känna varje gång jag doppar näsan i ett glas rödvin!
Kunde inte säga det bättre själv...
Blyerts, stall, lite Pomerolkänsla med en koncentrerad elegans. Härligt!

Du kör på i stor stil, trevliga viner. Cos d´Estournel 95 tycker till och med en champagnenörd som jag vore enormt trevligt att dricka.

Kul med Billecarten, 90 är verkligen ojämna, en del är helt fantastiska, en del riktiga dalar.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du kör på i stor stil, trevliga viner. Cos d´Estournel 95 tycker till och med en champagnenörd som jag vore enormt trevligt att dricka.
Oj, du dricka rötjut!!!
Då får jag väl fixa en som vi kan knäcka i januari då...
 
Toppen