Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Oj, du dricka rötjut!!!
Då får jag väl fixa en som vi kan knäcka i januari då...
Jag sa ju det, där häringa forumet har totalt sabbat alla normer jag hade innan :), och ja gärna, jag hittar nog något bubbel så vi får ett fint par.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Julvaka med Diebolt-Vallois 1976, över all förväntan. Stor doft och smak. Känns förvånade pigg för att vara en gammal gubbe. Måste haft lite tur med flaskan
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Julvaka med Diebolt-Vallois 1976, över all förväntan. Stor doft och smak. Känns förvånade pigg för att vara en gammal gubbe. Måste haft lite tur med flaskan

Skoj, jag stod nyss och fingradepå mina 76:eek:r men bestämde mig för den 97:a jag hittade i gömmorna - det är ju trots allt bara en vanlig onsdag, eller?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos des Papes -01, -05, -06

Alla riktigt bra, -06 bättre än sist. Och trevligt att vi slapp korkskada :)
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Julvaka med Diebolt-Vallois 1976, över all förväntan. Stor doft och smak. Känns förvånade pigg för att vara en gammal gubbe. Måste haft lite tur med flaskan

Kanon, hade en 76a själv nyligen. Den var också väldigt väl bibehållen. Vi pratar ju andå om en 33-åring och då de är så gamla kan de vara lite trötta
shorepower skrev:
[ Diebolt Vallois 1976 Oj, kraft i den här flaskan, den har hållit sig riktigt bra. En av kvällens två vinnare. Doft av svamp, bröd, torkade frukter, smörkola och vanilj. Bra syra med lång eftersmak. Sötma men ändå torr. Kul med en så bra flaska.

och en rättelse, champagne är aldrig en "gubbe". ;D
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Skoj, jag stod nyss och fingradepå mina 76:eek:r men bestämde mig för den 97:a jag hittade i gömmorna - det är ju trots allt bara en vanlig onsdag, eller?

Tycker absolut du ska knäcka 76:an inom snar framtid. Den blir garanterat inte bättre än den e nu. Kanske nått för julafton el nyåret?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Tycker absolut du ska knäcka 76:an inom snar framtid. Den blir garanterat inte bättre än den e nu. Kanske nått för julafton el nyåret?

Jo, jag vet. Jag ska knapra i mig dem vartefter (gillar 33-åringar, men 34-åringar går nog inte av för haggor de heller!). Men först blir det troligen 73:an samt 83:an (som eg är en 82:a). Tänkte ta en provning dem emellan.

Nyåret är jag dessvärre hindrad ifrån att få dricka (och för den delen äta) det jag själv önskar. Har dock fått uppgiften att rekommendera vad värdparet skall servera för champagne. Men måste då bli ngt som finns på bolaget här och nu. Lutar åt Palmer 1996 mg.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

korkad Henriot 96:a till risotto och salsiccia. Hade hunnit hälla i ett drygt glas i risotton innan jag smakade själv... som tur var kokade korken bort.

fick bli en Bolly R.D. 96 istället. Grymt ung men jäkligt komplex. Massor av blommor, rosor, liljor dominant. Ekig bakom blomprakten. TORR och MYCKET syra.
Väldigt, väldigt god och faktiskt ett skönt avbrott till GA 96 som jag druckit mycket av senaste tiden.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jo, jag vet. Jag ska knapra i mig dem vartefter (gillar 33-åringar, men 34-åringar går nog inte av för haggor de heller!). Men först blir det troligen 73:an samt 83:an (som eg är en 82:a). Tänkte ta en provning dem emellan.

Nyåret är jag dessvärre hindrad ifrån att få dricka (och för den delen äta) det jag själv önskar. Har dock fått uppgiften att rekommendera vad värdparet skall servera för champagne. Men måste då bli ngt som finns på bolaget här och nu. Lutar åt Palmer 1996 mg.

Låter som en kul provning. Har tidigare druckit 82 samt 79. 82 var ruggigt bra men 79an var inte alls lika vass. Knappt så vi fick i oss 79an då både smaken och doften var enormt överjävligt kryddig.

Palmer 96 mg är aldrig fel, jag kommer faktiskt att köra den välkomstskumpa på nyår
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Låter som en kul provning. Har tidigare druckit 82 samt 79. 82 var ruggigt bra men 79an var inte alls lika vass. Knappt så vi fick i oss 79an då både smaken och doften var enormt överjävligt kryddig.

Palmer 96 mg är aldrig fel, jag kommer faktiskt att köra den välkomstskumpa på nyår
Har nog tyckt 79:an är bra, kanske behöver lite luft precis som 76:an. Kryddor är gott!!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Delas Les Launes -01, Mont Redon -00 och Masia Monistrol -99 (hade ingen aning om vad det var men en helt ok Bordeauxkopia om än för mycket ek)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
korkad Henriot 96:a till risotto och salsiccia. Hade hunnit hälla i ett drygt glas i risotton innan jag smakade själv... som tur var kokade korken bort.
Wtf!?
Har du Henriot -96 i risotton!?!
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Wtf!?
Har du Henriot -96 i risotton!?!

inte alltid, jag tager vad jag haver. Ibland blir det nån Krug vintage eller liknande. Tycker att Pinot Noir är ett måste dock. BdB blir lite väl flyktigt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Tycker absolut du ska knäcka 76:an inom snar framtid. Den blir garanterat inte bättre än den e nu. Kanske nått för julafton el nyåret?

Hmm, jag borde kanske ha följt ditt förslag :-[ Jag öppnade en 76:a idag på Juldagen, fel dag - iaf så är den inget vidare *suck*

Kanske tar den sig om den får stå till sig lite i glaset. Dessvärre saknar den mousse totalt, snudd på som ett stilla vin. Den har allt för mkt sur-syra *dubbelsuck* Ska testa den strax till anklevermousse på roastad brödbit samt till löjrom och skagenröra, det kanske kanske pigga upp denna trötta 33-åring.


(Nåja, den värmer iaf lite i gom och svalg efter min 45 min prommis i regn och blåst - vart tog den vackra vintern vägen??)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Firar jul med min frus släkt i år och det har inneburit skumpa varje dag. Svärfar har många standard-NV som fått ligga till sig några år som vi druckit: Bolly, Taittinger, Lanson. Dessutom en väldigt trevlig Pierre Peters Cuvee Speciale 2000 på magnum som jag hade med mig. Passade utmärkt till hemkokt hummer igår! Det har blivit en del Legras & Haas 2002 också.

Bra släkt jag gift in mig i - om vi hade firat med min familj hade jag fått stå för all champagne själv.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Hmm, jag borde kanske ha följt ditt förslag :-[ Jag öppnade en 76:a idag på Juldagen, fel dag - iaf så är den inget vidare *suck*

Kanske tar den sig om den får stå till sig lite i glaset. Dessvärre saknar den mousse totalt, snudd på som ett stilla vin. Den har allt för mkt sur-syra *dubbelsuck* Ska testa den strax till anklevermousse på roastad brödbit samt till löjrom och skagenröra, det kanske kanske pigga upp denna trötta 33-åring.


(Nåja, den värmer iaf lite i gom och svalg efter min 45 min prommis i regn och blåst - vart tog den vackra vintern vägen??)

Citerar mig själv. Efter ca 2 timmar i glaset växte det fram en tydlig champinjondoft, den ettriga syran la sig och ordningen kändes återställd 8)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bra start på kvällen...men jag tror vi bara sett början.

Bollinger SC...gone, nu smuttar vi lite på en Salon 1996 inför förrätten.
Jag får återkomma i ämnet, lite för kall just nu. Men vi hittar grapefrukt/blodgrape, äpple och massor av härlig fin syra, börjar verkligen uppskatta det mer och mer.
Tror den kommer hålla länge i flaskan, kvällen är ung.

Rödvinet verkar perfekt. Sen till efterrätten en Moulin Touchais 1971. Öppnade flaskan och tog mig ett litet smakprov, har aldrig tidigare testat MT
och jag blev lite förvånad då jag förväntat mig ett sötare vin. Är lite orolig hur det kommer passa till hemmagjord jordgubbsglass, men det löser sig nog på ett eller annat sätt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Salon 1996, syran är som en laserstråle på tungan. Oerhört rent vin, känns som att det inte går att hitta några som helst fel med det.
Å andra sidan är smaken väldigt smal, jag tycker inte alls den når upp till exempelvis Krugs otroliga bredd.
Så det känns som att renheten är dess styrka, men också dess fall. Höll sig bra hela kvällen. Citrus, blodgrape.

RJ talar om att en mogen Salon har ett "gigantiskt brett aromatiskt spektrum med en bourgognelik vinositet".
Av det finner jag inget och frågan jag ställer mig är hur länge man måste vänta för att få uppleva detta med en 96:a? ???
Ni som druckit äldre Salon, är det något ni känner igen?

Till huvudrätten, oxfilé Wellington, drack vi Barbaresco Sori Paitin 2004. Mycket tanniner och bra frukt.

Framåt småtimmarna blev det en Pierre Peters, BdB, Brut. Jag tycker den stod sig väl mot Salon.

Michel Touchais 1971. Den här skulle passa perfekt till gåslever! Aprikoser, fruktskal, honung.
Finns i beställningssortimentet vill jag påminna om :)
 
Toppen