Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bäst i helgen var Henriot Enchanteleurs 1988, magnum. Första glaset bjöd på avsaknad av frukt och en hård karraktär. Vi lät den stå ett tag och nästa glas var nåt helt annat komplexa smaker av citrus uppbackat av en mild kaffe arom, djup och längd. Ljuvlig Champagne ;D


wow!!!
en av mina favoritchampagner och från den bästa årgången, dessutom på magnum. Måste varit magiskt. Har vid senaste provningarna varit riktigt pigg och ung på halvmagnum. Envy.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bäst i helgen var Henriot Enchanteleurs 1988, magnum. Första glaset bjöd på avsaknad av frukt och en hård karraktär. Vi lät den stå ett tag och nästa glas var nåt helt annat komplexa smaker av citrus uppbackat av en mild kaffe arom, djup och längd. Ljuvlig Champagne ;D
Andreas skrev:
wow!!!
en av mina favoritchampagner och från den bästa årgången, dessutom på magnum. Måste varit magiskt. Har vid senaste provningarna varit riktigt pigg och ung på halvmagnum. Envy.

Håller med. kanonskumpa och på magnum också. Respekt
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
wow!!!
en av mina favoritchampagner och från den bästa årgången, dessutom på magnum. Måste varit magiskt. Har vid senaste provningarna varit riktigt pigg och ung på halvmagnum. Envy.
Jag tar med en magnum nästa gång vi syns på Grappe ;)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att ha levt på öldiet i asien under några veckor så blev det ett par halvflaskor Mumm på en kvarterskrog.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag sammanställde mina anteckningar för 2009 och det visade sig att jag varit delaktig i öppnandet av 220 flaskor champagne under året som gått. Nästan 60 fler än 2008. Jag visste att det blivit en del men hade inte räknat med att det skulle bli så många. Jag lär ju knappast knipa någon 1a plats bland medlemmarna på de siffrorna men betänker man att jag inte ens öppnade 10 flaskor under 2007 så är det ju en del flaskor trots allt. Snacka om att bli påverkad av forumet.

Svårt att säga vilken som varit bäst av alla men de som jag minns tydligast är Comtes -81, Krug -88 och alla de äldre Selosse.
Årets besvikelse är tyvärr ganska enkel nämligen en korkad Krug -79 :'(
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Haha, jag har ingen aning om hur många korkar det blev 2009 och vill inte veta.

En sak är säker, där de förvaras i köket blev överfullt och tjejen kom ner med en stor plastpåse med korkar.

"Vi måste ju ha druckit Champagne för mer än 25.000 kr"

Hmm...ja, kanske det? ::)
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Castello di Fonterotuli, bara sippat lite när jag hällde upp vinet i karaffen, men första intrycket är grymt bra trots att den är kall och oluftad.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
2006 Castello di Fonterotuli, bara sippat lite när jag hällde upp vinet i karaffen, men första intrycket är grymt bra trots att den är kall och oluftad.

Tack vare vårt fantastiska utbud så jämför jag den alltid med Brolio. Fonterutoli har alltid varit husvinsfavoriten men frågan är om inte Brolio för första gången är bättre när man jämför 06orna..
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Tack vare vårt fantastiska utbud så jämför jag den alltid med Brolio. Fonterutoli har alltid varit husvinsfavoriten men frågan är om inte Brolio för första gången är bättre när man jämför 06orna..

Gissar att det är den som bara heter Fonterutoli som du brukar jämföra? Kul att höra att Brolios 06or är bra dock, kanske ska köpa in ett gäng och ha som husvin?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Gissar att det är den som bara heter Fonterutoli som du brukar jämföra? Kul att höra att Brolios 06or är bra dock, kanske ska köpa in ett gäng och ha som husvin?

Nä jag menar Castello di Fonterutoli. Slöade när jag bara skrev Brolio, borde väl skrivit ut Castello di Brolio

Billigare varianterna har jag ingen koll på :)
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Nä jag menar Castello di Fonterutoli. Slöade när jag bara skrev Brolio, borde väl skrivit ut Castello di Brolio

Billigare varianterna har jag ingen koll på :)

Då ska jag verkligen prova den för Fonterutolin var svingod :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Då ska jag verkligen prova den för Fonterutolin var svingod :)

Smaksak förstås men CB är elegantare. Men jag håller med dig, den är verkligen svingod! Är lite ledsen att jag druckit upp alla 05or och 04or där särskilt 04an var grymt smaskens!

Sippar på Fontanafreddas Barolo från Serralunga -05. Aldrig varit en favorit men den här är helt ok och bättre än de förra årgångarna.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

sista Henriot 96 ur en låda köpt vid jul.

3 riktigt bra
1 korkad
1 med mager frukt.
1 fullständigt kollapsad frukt, endast jobbig syra kvar. Citronvatten.

Tråkigt att den sista var kollapsad, detta gör att man inte är sugen på att handla igen.

dåligt slutbetyg pga. STOR flaskvariation.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
sista Henriot 96 ur en låda köpt vid jul.
3 riktigt bra
1 korkad
1 med mager frukt.
1 fullständigt kollapsad frukt, endast jobbig syra kvar. Citronvatten.

Tråkigt att den sista var kollapsad, detta gör att man inte är sugen på att handla igen.

dåligt slutbetyg pga. STOR flaskvariation.
Har bara druckit en ur sista lådan, den var riktigt bra. Får hoppas på de andra. Lämnade du tillbaka de defekta? Tillsammans gör det ju nästan en Krug GC som kan trösta dit
 
Toppen