Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Fick en Grande Année 2000 - inte så värst imponerande, kanske för att den var deggad i november och borde ligga till sig? Drack även en 2007 Riesling Kabinett från Joh Jos Prüm, vilken var ganska god men inte overwhelmingly so...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Först en vända till Ballbreaker, maten är faktiskt riktigt bra där, med lite rödvin.

Sen två flaskor de Venoge Brut på Magnum på Bollinger bar.

Mycket bättre upplevelse än den 95:a de Venoge jag drack nyligen. Rekommenderas.
 
SV: Idag dricker vi

Niklas J skrev:
Verdelho! Först två 1973'or - Cossart Gordon (buteljerad 2000) och Leacock's (buteljerad 1994). Sedan en 1912:a (buteljerad 2002!) på samma druva hos Pereira d'Oliveira. Strålande viner alla även om den sistnämnda sticker ut med sin, trots åldern, druvtypiska stil. Stort, stort och jag känner mig lyckligt lottad ha druckit 1912:an två gånger nu de senaste veckorna.

Ingen mening försöka bibehålla nivån på kvällen så fram åkte en Tinta Roriz rosé från Dão, som trots massor av charm, kommer vara glömd om en vecka....
Aldrig varit någon stor madeira fan men man kanske ska ta och prova lite bättre saker, låter som du hade en bra kväll. Så lite tid, så mycket man måste dricka ;D
 

Niklas J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Shorepower; visst är det så. Allt för mycket bra grejer därute :) Ibland är skygglappar bra!

Vad gäller Madeira är det ganska vanligt höra få haft några större upplevelser. Det krävs oftast decennier innan de visar sitt rätta jag och dessa viner är försvinnande få i sammanhanget. Men de är samtidigt ruskigt "billiga" med tanke på åldern och den kvalitet man får. Tror att Pereira d'Oliveira tar EUR 220 för sin 1912:a Verdelho exempelvis. Luís skänkte även två Malvazia när jag besökte honom för ett par veckor sedan - en 1907:a och en 1895:a! 1907:an tror jag han tog under 300 EUR för - ofattbart billigt med tanke på att flaskan håller månader, rentutav år i öppnat tillstånd, så länge man försluter väl efter den korkats upp.

Ikväll får det bli något enklare; grillspettskväll så en fastlandsportugis med svulstigt mycket fat brukar göra jobbet då ;D

MVH

Niklas J
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Poppade precis en väldigt levande och sprattlande Cristal 2002. Blev lite förvånad för en del av innehållet ville lämna flaskan, och det var jag absolut inte beredd på men diskbänken blev väl glad.

Jag är ganska besviken. Hade förväntat mig mer, den känns väldigt klar och ren. Ganska vass syra och väldigt lite smak.
Får lite förnimmelser åt Salon-hållet, som i mina ögon är än mer kristallklar i sin smak.
Lås in och vänta på bättre tider säger jag. Har några flaskor kvar, så vi får väl se vad som händer men det vore nog bra om de överlevde någon decennium till.

Kanske är det så att man ska ägna sig åt Krug och inget annat än Krug? (när det gäller prestige) Det är vad min smak säger mig iaf.

Måste säga att jag uppskattade de Venogerna igår bättre än det här.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Belle Epoque -99 som var väldigt god. Mycket rostade toner och nötter. Provade mot standard PJ och skillnaden i pris är verkligen motiverad. Tyckte dock att standarden var bra också. Drack även Mumm R Lalou -98 som också var trevlig men inte alls lika bra som Belle i dagsläget. Ganska stram och syrarik men Belle var mycket fruktigare.
 
SV: Idag dricker vi

Började kvällen på Eriks Vinbar. De har väldigt rolig champagne på glas just nu. Först en David Leclapart L’Artiste 2004 på glas. Ung ,äpplig, citrus och mineraler. Lite banantoner men inte lika markant som i L’Amateur. Fin syra, lite tendenser till smör och honung. Vinet börjar mogna något. Var lite kall vid servering och växer i glaset. Servera runt 10-12 grader. Ganska lång eftersmak, kan ligga ett gäng år till..

Fick också lite Selosse Rosé. Degad April 2009. Fantatisk doft med fina mineraltoner, blommor. Fin syra men känns inte helt balanserat ännu. Lite spretigt i smaken. Ska definitivt ligga ett tag till. De jag har hemma kommer jag inte öppna innan 2012-13 (sådana löften håller man ju alltid ::))

På Djuret tog vi till att börja med en Cedric Bouchard Blanc de Noirs Inflorescence Val Vilaine. Exotiska frukter, mineraler i doften. Som att gå in i en fruktaffär. Vinet är silkeslent med en fyllig och elegant mousse. Mineraler och smak av anis och viol .

Vi skippade Prioraterna och tog in en Joseph Roty Gevrey-Chambertin les Champs Chenys 2002. WOW, kvällens vin (märk detta, detta är INTE en champagne, blir lite orolig för min framtida ekonomi :eek:) Hallon, röda bär, i doften. Mogen och syltad men ändå viss mineralitet. Lite kött och jord men frukten dominerar. Ett komplett och imponerande vin som kombinerar frukt och struktur.

Maten som jag tog in var:
Hjärta, tunga, lever och mjälte Köksmästare Otterbergs inälvskorvs i pot-au-feu .
Riktigt korv är aldrig fel, perfekt konsistens, kanske lite liten portion men smakerna var det inget fel på.

Smörstekta Småländska kroppkakor fyllda med rimmat bogfläsk och lök. Serverades med brynt smör och rårörda lingon
Hur gott som helst, har inte ätit kroppkakor på väldigt länge men undrar varför.

Djuret var en trevlig upplevelse, bra husmanskost, kompetent personal och rolig stämmning. Första men inte sista gången.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bosquet des Papes, C9dP 2007. (99010)

Jens Dolk gav den 5/6.

Kanske ska den ligga längre, men för mig var det inget minnesvärt vin.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Bernard Hatté Brut följt av Ravenswood Zinfandel "Belloni" -05 och sedan Ch. de Myrat -98 på halva.
Tidigare i veckan drack jag bl.a Martin Codax Albariño -07, Burgans Albariño -08 (Martin Codax helt klart en klass bättre än Burgans som behöver mycket mer tid för att utvecklas) och Bracamonte Reserva (Ribera del Duero) -00.

Zinfandelen riktigt bra men lite ung ännu (ge den 3-5 år tilll tror jag). Myrat var väldigt mogen med djup bärnstensfärg och muskovadosocker+botrytis i doften. Bracamonten var en Ribera i den gamla skolan men inte desto mindre ett väldigt gott vin till dilamsframdelen som vi åt till.
 
SV: Idag dricker vi

Palmer BdB 2002. Hade 7 (SJU) av dem i källaren, har inte en aning varför jag köpte så många (om någon är sugen så finns det 6 kvar ;D ) men tänkte jag kunde prova en av dem nu. Fin doft, mineraldriven, citrus och gröna äpplen, lite antydan till sötma i doften, positiv överraskning. Smaken följer absolut inte upp, känns som allt för mycket socker , lite ostruktuerat och någon bismak. Söckret gör nog att det går ner en sommardag om man inte är allt för kräsen. (Min dotter tyckte dock att den Billecart-Salmon BdB 96 vi drack senast var en betyligt trevligare bekantskap, jag har närt ett monster ::) )
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag köpte också på mig några Palmer bdb 2002 (tre, tror jag) för ett par år sedan. Tyckte så mycket om Palmer 1996 då, så jag tyckte att det var en bra investering för framtiden. :)

I kväll blev det ett glas Larmandier-Bernier Vielle-Vigne de Cramant 2004 på Sturehof. Spännande champagne att servera på glas. Det är mono-cru från Cramant från stockar som är 48-70 år gamla. Dosagen är bara 2 gram.

Aning svag doft med lite inslag av rostat bröd. Speciell smak med blommor, bröd och jord. Hade det varit blint hade jag gissat på 60-70 % chardonnay för jag tyckte mig känna Pinot Meunier. Antagligen var det den låga dosagen som spelade mig ett spratt. Bra syra men lite kort eftersmak.

Jag är ingen stor vän att non-dosage eller så här låg dosage, men det var en trevlig odlarchampagne som säkert kan bli bättre med lite lagring.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Maten som jag tog in var:
Hjärta, tunga, lever och mjälte Köksmästare Otterbergs inälvskorvs i pot-au-feu .
Riktigt korv är aldrig fel, perfekt konsistens, kanske lite liten portion men smakerna var det inget fel på.

Smörstekta Småländska kroppkakor fyllda med rimmat bogfläsk och lök. Serverades med brynt smör och rårörda lingon
Hur gott som helst, har inte ätit kroppkakor på väldigt länge men undrar varför.

Djuret var en trevlig upplevelse, bra husmanskost, kompetent personal och rolig stämmning. Första men inte sista gången.
Håller med om Djuret, riktigt bra mat till bra priser. Kalvsteken med svamp bakad i ankfett jag åt där sist påminde mer om den finaste filén och för att inte tala om rilletten på halsen med brioche.. Sjukt gott. Att vi pröjsade 2100 spänn för en Latour -99 var ju inte heller fel...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen avnjöts främst i Danmark, en helt fantastisk upplevelse på många sätt och här är några av dem...

Lördag var vi till Restaurant Saisons för en 4-rätters lunch, vi drack:
Champagne Guy Lassaigne 2002
Matrot Meursault Rouge 2006

Väl hemma blev det:
Bollinger GA 1989
Dom Laurent Morey saint Denis clos Sorbés 1996
Bruno Clavelier vosn Romanée aux Brulées 2008
Vincent Dancer Chassagne Mont Rachet premier cru téte du clos 2007

På söndagen åt vi en fantastisk 5-rätters lunch hela eftermiddagen på Sölleröd Kro. Tursamt nog så arbetade ”Grinden”, denna härliga, glada och duktiga kille som Arvid nämnde. Han satt ned vid vårt bord eftersom han var god vän med mitt sällskap. Jag fick tips om lammfond och andra matlagningsknep.
Drycken blev:
Champagne Agrapart Cuvée Venus bl d bl 2002 Avize
Chablis Bougros Grand cru Verget 1997
Dom Laurent Gevrey Chambertin Clos Saint Jaques 1995
Som avslutning bjöd huset på Sauternes Lafaurie Peuraguey 2003 och Muscadet Rivcsaltes 1974

(ber om ursäkt för en och annan felstavning)
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Helgen avnjöts främst i Danmark, en helt fantastisk upplevelse på många sätt och här är några av dem...

Lördag var vi till Restaurant Saisons för en 4-rätters lunch, vi drack:
Champagne Guy Lassaigne 2002
Matrot Meursault Rouge 2006

Väl hemma blev det:
Bollinger GA 1989
Dom Laurent Morey saint Denis clos Sorbés 1996
Bruno Clavelier vosn Romanée aux Brulées 2008
Vincent Dancer Chassagne Mont Rachet premier cru téte du clos 2007

På söndagen åt vi en fantastisk 5-rätters lunch hela eftermiddagen på Sölleröd Kro. Tursamt nog så arbetade ”Grinden”, denna härliga, glada och duktiga kille som Arvid nämnde. Han satt ned vid vårt bord eftersom han var god vän med mitt sällskap. Jag fick tips om lammfond och andra matlagningsknep.
Drycken blev:
Champagne Agrapart Cuvée Venus bl d bl 2002 Avize
Chablis Bougros Grand cru Verget 1997
Dom Laurent Gevrey Chambertin Clos Saint Jaques 1995
Som avslutning bjöd huset på Sauternes Lafaurie Peuraguey 2003 och Muscadet Rivcsaltes 1974

(ber om ursäkt för en och annan felstavning)

Några favoriter/viner som stack ut?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Några favoriter/viner som stack ut?

Vinnare för mig blev Dom Laurent Gevrey Chambertin Clos Saint Jaques 1995
Men även Champagne Guy Lassaigne 2002 var bra, eller framförallt förvånande bra.

Huset bjudning var godis!
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vinnare för mig blev Dom Laurent Gevrey Chambertin Clos Saint Jaques 1995
Men även Champagne Guy Lassaigne 2002 var bra, eller framförallt förvånande bra.

Huset bjudning var godis!
Ser ut som en kul lista viner. Det var inte Jacques Lassaigne 2002 du drack? Den är väldigt bra.
 

Niklas J

Medlem
SV: Idag dricker vi

En riktig genomkörare hos Vinhos Barbeito idag. Tror vi förutom fatprover på nollnio testade dryga 20 viner och visst, en del vardagliga men också många storheter. Ricardo Diogo (vinmakaren och ägaren) har en förmåga balansera tradition och nytänk och Malvasia-vinerna särskilt var enastående. En specialtappning av en 30-åring var så bra att det närmast gjorde ont!

Fåtal producerade och vinmakaren vägrar upprepa hiten närmaste decenniet för den blev nog lite för bra. http://www.bbr.com/product-67372B-malvasia-30-year-old-lote-especial-vinhos-barbeito

Sedan ett par avskedsbesök hos bröderna Olim vid familjefirman Artur Barros e Sousa och avslutningsvis samma hos grannen d'Oliveiras. Fem veckors Madeira-pimplande snart över - kommer sakna ha dessa underbara viner runt mig hela tiden men det ska också bli lite skönt få korka upp något franskt igen ;D
 
SV: Idag dricker vi

Niklas J skrev:
Sedan ett par avskedsbesök hos bröderna Olim vid familjefirman Artur Barros e Sousa och avslutningsvis samma hos grannen d'Oliveiras. Fem veckors Madeira-pimplande snart över - kommer sakna ha dessa underbara viner runt mig hela tiden men det ska också bli lite skönt få korka upp något franskt igen ;D
5 veckors provning, det är seriöst. Förstår känslan av att vilja dricka annat, gommen behöver lite omväxling ibland.
 
Toppen