Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nu behöver jag fylla på förrådet av kvartsmagnum!

Vet inte på vilken kvalisortsnivå du letar på men en kvarting av Taittinger var finfin för någon vecka sedan, i synnerhet till jordgubbar.
 
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Jo jag har noterat att JdF fått bättre omdömen så det är de olika varianterna av den jag funderar på.
Tack!
Jag provade JdF på Vinexpo i Juni förra året, precis innan den skulle släppas ut på marknaden.
Fantastiskt bra skumpa för ett riktigt bra pris om man jämför med övriga prestiger från mera namnkunniga hus.
Rejält fruktdriven men underbart balanserad, en typisk huschampagne, till skillnad från odlarskumpa som kan vara lite egen och sticka ut mer stilmässigt.

Elegant och lagringstålig, även om den fungerar fint att dricka redan nu.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Vilken av de lagrade var det du provade?

En sån

kruggrandecuveenvb.jpg
 
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Firade kalas i lördags med följande laguppställning:

1970 Bollinger Année Rare RD (mg) - mycket vital men såklart mogen (till hummeraladåb)
1970 Ch Laville Haut-Brion (blanc) - lite over the top, men ändå spännande (till gösqueneller)
2005 Ch Pape Clement - reservvinet till LHB ovan, mycket bra (-"-)
1970 Ch St Pierre St Julien 4 cru (mg) - positiv överraskning, fruktigt och bärigt (till ankleverfyllda vaktlar)
1970 Cos d'Estournel St Estephe 2 cru (mg) - kvällens röda, mognad och harmoni (-"-)
1988 Opus One - bonusvin för att lura upp vännerna på läktaren, vilket lyckades...! (-"-)
1970 Ch Rieussec - uttorkande, inte mycket sötma eller botryris men ändå levande och balanserat (till aprikossufflé)
1970 Fonseca - storartat! (till ostar)

Avslutade med en konjak:

1970 Maxime Trijol - helt okej för att vara vintagekonjak...

En bra kväll, på många sätt. Vad jag firade.... Hmm, fundera på det du! :)
Niiiice! :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev inbjuden till mingelkväll på The Lobby, Richard Juhlins champagnebar, som lockar med 30 champagner på glas. De flesta stod och drack kvällens champagne, standard-Piper Heidsieck, men det var inte det jag kom dit för.

Började med ett glas Bollinger GA 2000. Typisk Bollinger på näsan med svamp och mognadstoner, riktigt härligt doft. Lite obalanserad i munnen och en kraftig grapebeska i eftersmaken. Med lite luft tilltog beskan och eftersmaken blev ännu kärvare. Ovanlig glasutveckling. Ännu märkligare var att beskan försvann efter 40 minuter och plötsligt gick tankarna då till en bra 1998:a. En mycket lovande GA - större potential än GA 1999 för mig.

Sedan tog jag ett glas Bollinger Rosé. Artificiell doft som fick tankarna att gå till parfym och kärv i munnen. Blev bättre med luft, då kom lite intressanta smaker av tropisk frukt och rökighet fram. En märklig roséchampagne som säkert kan vinna på lagring men det blir inga flaskor till min källare...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Idag dricker vi...

...inte lika mycket som den polske lastbilschauffören som bestämde sig för att använda vajerräcket som slangbella och lägga sin lastbil över E4:an (kring Värnamo vid en s.k. 1+2-väg).
Tur att ingen dog.

Där satt vi i två timmar, så nu känns det rätt bra med några kalla bira i hemmets sköna vrå.

PS Pizzeria Chaplin i Värnamo, klart bästa pizzorna (vunnit SM+EM).
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Less på askan och kassa uppdateringsvirusprogram som skickats ut behövde min strupe friska bubblor.

PP 98 - jäklars vilken kraft i pelaren (påminde mig om vulkanans styrka), lite mesig i smaken, högre syra än jag mindes sedan förr, med luft blev den sedan än typisk PP:are, kan säkerligen ligga mycket längre tid på rygg.
 
SV: Idag dricker vi

Var och tog lite olika viner på glas hos Eriks vinbar.

2000 Tarlant La Vigne d'Antan
BdB från oympade stockar. Fina toner på näsan, initalt lite kall men med värme så växer vinet, Röda äpplen, blommor, plommon, lite vanilj. Bra syra, torr, fruktig smak, mycket rik och bred. Lite åt Selosse-hållet.

1999 Comtes de Champagne
Tycker 98an är en bättre årgång än denna. Fortsatt sluten men antydningar till flinta, citrus och lite mint. Balanserad smak, inte en syrabomb , viss fruktighet, moussen är perfekt, fina små bubblor som känns i hela gommen. Lägg ner i källaren och låt ligga. Kan kanske bli en klassisk Comtes om ett antal år.

1999 Pol Roger
Som alltid ett bra vin, rostat bröd, en hel del krita, citron och antydan till honung. Tydligt pinot i smaken men syran balanserar upp på ett bra sätt. Riktigt drickbar nu, BdB är bättre men som standardvin är det här en av de bättre 99orna. Kan lagras och blir nog bättre om ett par år men ingen långliggare tror jag.

2008 Pinot Noir Kupe Escarpment
Doften är av det moderna slaget, lite för mycket direkt frukt för mig, blir lite orolig om jag kommer mötas av en syltad smak men smaken är balanserad, lite svag i början men sedan leverar vinet ett brett segment av smaker och en frisk syra. Allt för dålig på röda viner men om jag tar in min erfarenhet från pinot så tror jag det här vinet om ett par år kommer vara en väldigt trevlig upplevelse.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
1999 Comtes de Champagne
Tycker 98an är en bättre årgång än denna. Fortsatt sluten men antydningar till flinta, citrus och lite mint. Balanserad smak, inte en syrabomb , viss fruktighet, moussen är perfekt, fina små bubblor som känns i hela gommen. Lägg ner i källaren och låt ligga. Kan kanske bli en klassisk Comtes om ett antal år.

Håller helt med dig här. 99an visar tydligt att det är en Comtes som kan bli riktigt bra om några år men just nu är 98an klart bättre och rent generellt så tycker jag nog att de flesta 98or slår 99orna just nu. Finns säkert undantag men jag kommer inte på något just nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Håller helt med dig här. 99an visar tydligt att det är en Comtes som kan bli riktigt bra om några år men just nu är 98an klart bättre och rent generellt så tycker jag nog att de flesta 98or slår 99orna just nu. Finns säkert undantag men jag kommer inte på något just nu.

Håller helt med. Den enda 1999:a hittills som jag tyckt varit riktigt vass är Pierre Peters Cuvée Spéciale. När jag drack GA 2000 igår slog det mig att kanske även 2000 är en årgång som är bättre än 1999:an? Just nu skulle jag ranka de tre årgångarna 1) 1998, 2) 2000 och 3) 1999.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Håller helt med. Den enda 1999:a hittills som jag tyckt varit riktigt vass är Pierre Peters Cuvée Spéciale. När jag drack GA 2000 igår slog det mig att kanske även 2000 är en årgång som är bättre än 1999:an? Just nu skulle jag ranka de tre årgångarna 1) 1998, 2) 2000 och 3) 1999.
Håller delvis med! Tycker dessa årgångar är mycket ojämna det skiljer mycket mellan odlarna. Min rankning av några jag provat;Bonnaire 98,00,99, Peters 00,99,98, Diebolt 99,98,00, Selosse 98,99 Dom Perignon 99/98,00, Cristal 99,00

Igår Sushi och Diebolt Fleur de Passion 2000, 2002, 2004, tyvärr var 2000 en riktig svag flaska, 2002 levererade som vanligt, hörlig Champagne fulllt drickbar nu men blir ännu bättre med lagring, 2004 är en riktig succe, måste vara en av årgångens Champagner mer tillgänglig än 2002.

Ikväll, Enchanteleurs 1996, druckit ett antal flaskor av denna, förutom en svag flaska förra helgen, har alla varit lysande, kostar ca 60E i Frankrike. Prisvärt och drickvärt;D sen blir det premiär provning av Cos Estournel 2003, nån som provat?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjukt mycket men väldigt bra... El Burro; du missade ingenting. Särskilt inte en flarra SQN Atlantis Syrah.. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug CdM 1981

Underbart god! Bland det bästa jag druckit helt klart. Kristallklar, lite som Salon men med mycket mer smak.
Laserskarp syra, men ändå mild och högst njutbar. Trodde den skulle kännas ännu mer lagrad.
Lite åt Grand Cuvée hållet. Krug-cola smak i gomen även på morgonen.

Jag är dock övertygad om att den hade smakat ännu bättre om 10-20 år. Sanslöst faktiskt.

Håller med RJ om 97 p, men tror på potential på 99.

Grannarna som fyllde en container med skräp fick sig ett smakprov också, innan vi gick över till Miller.

krugcdm19812.jpg
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har inte ungar som sover så jag nöjer mig med en skön Clouet 1911 - inte så mkt mousse men fasiken så mkt mer smak än PP:en igår. Denna är inköpt maj 05 och därmed 96 i den antar jag, känns så iaf. Gott och med lång eftersmak, välbalanserad och perfekt i syran. Gottigt!
 
SV: Idag dricker vi

En av livets små enkla glädjeämnen, vällagrad Jacques Selosse Brut. Riktigt , riktigt bra, honung, blommor, smör och grädde möter på näsan, mörkt gyllengul, fin kännbar mousse, bra bibehållen syra, mycket choklad, nötter och exotiska frukter i smaken. Sötman är påtaglig. Vet inte om den kommer utvecklas mer men det här är standard BdB när den som är som bäst. Degad 6 April 1999

Grattis till CdM Supra, kul att du öppnade en till slut, man kan alltid ligga längre på dem men är den bra när man öppnar dem så var det en bra flaska att öppna.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
En av livets små enkla glädjeämnen, vällagrad Jacques Selosse Brut. Riktigt , riktigt bra, honung, blommor, smör och grädde möter på näsan, mörkt gyllengul, fin kännbar mousse, bra bibehållen syra, mycket choklad, nötter och exotiska frukter i smaken. Sötman är påtaglig. Vet inte om den kommer utvecklas mer men det här är standard BdB när den som är som bäst. Degad 6 April 1999

Jag öppnade en som var deggad 98/06/15 igår och den var på sin absoluta topp. Kaffe, blommor, sherry och russin. Jag orkade inte analysera mera utan bara lutade mig tillbaka och njöt. Innan den provade knäckte jag en Henriot -96 och som jag konstaterade tidigare så är det nog dags att kolla över sina 96or om man inte gjort det på ett tag. Denna var fulla av melon, fudge, äppelmust, krusbär och kakao.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev vårat standardfredagsmys igen i fredags; Champagne, lättsaltade lantchips, smågodis och ett inspelat avsnitt av Mauro och Pluras kök. Tyvärr sista avsnittet, fantastisk tv-underhållning. Kanske inget man ser främst för maten men konversationerna, gästerna och Mauros humor är ju en helt oslagbar kombination. I fredags provade vin en Franck Bonville Bdb 2002 och det var en mycket trevlig upplevelse med tanke på de 299 kr den kostade. Chips/champagne är ju grymt gott men godis/champagne är lite mer svårmatchat.
 
SV: Idag dricker vi

Perrier Jouet Belle Epoque 1999
Louis Roederer Cristal 2002
Franck Bonville BdB 2004
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Philipponnat Clos des Goisses 1996
Selosse Substance Degad 07

Bästa vinet Selosse följt av Philipponnat och Henriot. Kvällens besvikelse var Belle Epoque och det svagaste Franck Bonville (kanske inte så förvånande i den laguppställningen)

Lite mer detaljerade provningsanteckning följer.
 
Toppen