Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Gosset Brut Grand Millésime -99 samt Clos Saint Jean Deus Ex Machina 2004. Till att börja med iallafall.
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Contraste>>Har druckit Ducru 95 ett antal ggr alltid varit mkt nöjd, dock nåt drygt år sen sist. Hur var den?

Riktigt bra, i flighten kom den tyvärr lite i skymundan av Latour à Pomerol 82.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dödligt sugen på gåslever idag, och lika sugen på ett sött vin, har ett straw wine från Trafford hemma som jag fick med mig från Sydfrika som känns passande till en fet bit gåslever. :) Blir nån cava också, är det bara jag som dricker cava bland alla champagnesnobbar på det här forumet? :p
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Dödligt sugen på gåslever idag, och lika sugen på ett sött vin, har ett straw wine från Trafford hemma som jag fick med mig från Sydfrika som känns passande till en fet bit gåslever. :) Blir nån cava också, är det bara jag som dricker cava bland alla champagnesnobbar på det här forumet? :p

Nej för tusan, en bra cava kan man väl klämma. Lysande när man sitter ute en varm sommardag.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ska prova en chassagne montrachet 1993 av Maroslavac leger bara för att se om den går att dricka. Jag provade puligny montrachet förra helgen och den var bara till att hälla ut.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Ska prova en chassagne montrachet 1993 av Maroslavac leger bara för att se om den går att dricka. Jag provade puligny montrachet förra helgen och den var bara till att hälla ut.

Allt går att dricka, det är bara fråga om hur det smakar.

Det blir champagne idag. Hittade en Henriot 1990. Ska se om den lever än, men frugan köpte nån sorts kaviar (nej inte Kalles:D) inne i stan, tyckte hon sa det var amerikansk(!!!!!) sevruga. Inte visste jag att det fanns störfiske i USA, det är ju ryssar och iranier som brukar fiska dem.

Nåja, få se hur den romen smakar...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Allt går att dricka, det är bara fråga om hur det smakar.

Det blir champagne idag. Hittade en Henriot 1990. Ska se om den lever än, men frugan köpte nån sorts kaviar (nej inte Kalles:D) inne i stan, tyckte hon sa det var amerikansk(!!!!!) sevruga. Inte visste jag att det fanns störfiske i USA, det är ju ryssar och iranier som brukar fiska dem.

Nåja, få se hur den romen smakar...
Romen kommer från odlade fiskar, skall tydligen vara rätt bra. Henriot 90 är bra (inget mästerstycke, men bra) och lever gör den. Smaklig spis!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Romen kommer från odlade fiskar, skall tydligen vara rätt bra. Henriot 90 är bra (inget mästerstycke, men bra) och lever gör den. Smaklig spis!

Tackar!

Intressant. Jag har aldrig ätit det som sagt.

Henrioten har jag inte druckit på en 4-5 år så den blir också kul att prova.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Ska prova en chassagne montrachet 1993 av Maroslavac leger bara för att se om den går att dricka. Jag provade puligny montrachet förra helgen och den var bara till att hälla ut.

Ja då har jag öppnat flaskan och den är perfekt. Det var visst en 1994 och inte 93a. Lagom mineralig, lite kalkig som nog försvinner efter ett tag i glaset. Vackara oljiga ben blir det i glaset när jag snurrar. Aromen underbar. Färgen är mellangul.
Helt kanon helt enkelt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Cuvee Speciale 1999, igen enastående, fantastisk Champagne, mandarin, grape, "småkakor"!. aningens torr avslutning, fortfarande ung!!.GREAT ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henrioten levde som magnum påpekade, den var riktigt behaglig med goda citrustoner i eftersmaken.

Den amerikanska romen var riktigt god med fin, balanserad sälta.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Pierre Peters Cuvee Speciale 1999, igen enastående, fantastisk Champagne, mandarin, grape, "småkakor"!. aningens torr avslutning, fortfarande ung!!.GREAT ;D
Småjobbigt att jag bara lagt undan 12 flaskor och 6 magnum av detta mediokra vin för framtiden...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Vad tyckte du om Pegaun?
Ja du horunge, det kan vi diskutera...

03 var långt över förväntan med en skön koncentration och frukt utöver det vanliga.
Skitbra kan jag väl bara säga, fast det smärtar mig...
Bredvid den provade vid 00, jag sa ju att jag bestämde över Korvens källare!!!
Första flaskan var lätt korkad, brorsan var förkrossad tills jag förklarade att det kunde varit Krug vintage...
Utöver det blev det Guy Charlemagne mesnillisimme 96, Dompa rosé 96(stön, sjukt man ungt...) och Ch de Fesles 97(me looooooooooooooooooooooove).
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ahahaha!

I hate to say I told you so!

Lät som en grym kväll i övrigt!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det Champagne signerat Veuve Cliquot:

Veuve Clicquot Brut
Veuve Clicquot Vintage Rich 1999
Veuve Clicquot Rare Vintage 1988

Bruten är jag inte superförtjust i men den funkar. Finns bättre för samma peng.
Rich 99 va rent ut sagt äcklig, nöjde mig med ett glas medans mina kamrater fick dricka upp resten.
88 däremot va en trevlig bekantskap. Nu har jag ingen aning om denna lagras på ekfat men jag hittade iaf tydliga ektoner i denna balanserade champagne. Är också ganska övertygad om att denna champagne nått sin mognadstopp. De flaskor som jag har liggandes kommer alltså få konsumeras ganska omgående.

Vidare blev det cigarrer, rom och öl.
Lyckade öven med bedriften att inte vinna en enda hand på två pokeromgångar ???

Trevligt va det iaf!
Tummen upp för grabbkvällar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
I går blev det Champagne signerat Veuve Cliquot:

Veuve Clicquot Brut
Veuve Clicquot Vintage Rich 1999
Veuve Clicquot Rare Vintage 1988

Bruten är jag inte superförtjust i men den funkar. Finns bättre för samma peng.
Rich 99 va rent ut sagt äcklig, nöjde mig med ett glas medans mina kamrater fick dricka upp resten.
88 däremot va en trevlig bekantskap. Nu har jag ingen aning om denna lagras på ekfat men jag hittade iaf tydliga ektoner i denna balanserade champagne. Är också ganska övertygad om att denna champagne nått sin mognadstopp. De flaskor som jag har liggandes kommer alltså få konsumeras ganska omgående.

Vidare blev det cigarrer, rom och öl.
Lyckade öven med bedriften att inte vinna en enda hand på två pokeromgångar ???

Trevligt va det iaf!
Tummen upp för grabbkvällar.
Ja, söt Champagne är inte mycket å ha. Synd med pokern hoppas det inte vara hyran som förlorades, eller än värre Champagnebudget ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ja, söt Champagne är inte mycket å ha. Synd med pokern hoppas det inte vara hyran som förlorades, eller än värre Champagnebudget ;D

Ingen fara, det va småpengar. Men förbannat tråkigt när det går käpprätt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Chapoutier Barbe-Rac 2000 Krug88 dömde ut både 98an och 00an. Kan tyvärr inte hålla med ;) efter 2,5 timmar+ i karaff (dubbeldekanterad) superkoncentrerat, tätt och kraftfullt. Upplever inte att alkoholen slår igenom (15%) som Krug88 hade problem med. Behöver dock nåt år till i källaren! POWER WINE ;D

Tror det får bli nåt med bubblor efter den tuffa röda, Diebolt Vallois 76, känns rätt ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Chapoutier Barbe-Rac 2000 Krug88 dömde ut både 98an och 00an. Kan tyvärr inte hålla med ;) efter 2,5 timmar+ i karaff (dubbeldekanterad) superkoncentrerat, tätt och kraftfullt. Upplever inte att alkoholen slår igenom (15%) som Krug88 hade problem med. Behöver dock nåt år till i källaren! POWER WINE ;D

Tror det får bli nåt med bubblor efter den tuffa röda, Diebolt Vallois 76, känns rätt ;D

Låter gott, hoppas det smakar. Har inte druckit överdrivet mycket skumpa från 1976 men Dompan och Salon från det året är lysande!
 
Toppen