Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Höll på att döden dö hela dagen, sen drabbades man av Den Akuta Hungern och våldade i sig alldeles för mycket mat. Herrejävlar vad nasty det var. Är för gammal för att hålla på så där. Blev det Stureplan för er sen?

Själv drack jag Tsingtao till den gudomliga maten på Formosa. Nu har man blivit stammis nog för att bli bundis med en av kockarna och det leder till att man blir försöksperson på nya rätter. Hur kul och gott som helst.
Det blev hemgång vid ett-tiden. Så en ganska lugn kväll. Vi är ordningsamma killar :). Dags för mig att prova Formosa dock, du har verkligen sålt den resturangen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det blev hemgång vid ett-tiden. Så en ganska lugn kväll. Vi är ordningsamma killar :). Dags för mig att prova Formosa dock, du har verkligen sålt den resturangen.

kom ihåg att beställa från uppslaget som är uteslutande på kinesiska. Eller, om du får den manliga servitören, be om frasig kyckling och grissida med sechuan samt någonting mer som han får bestämma.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
kom ihåg att beställa från uppslaget som är uteslutande på kinesiska. Eller, om du får den manliga servitören, be om frasig kyckling och grissida med sechuan samt någonting mer som han får bestämma.

Boka ett långbord så kommer vi travandes. Tror vi behöver dig på plats Jimmy!
Jag har ätit ganska många luncher hos dem, mer än ok är de inte då. Men jag anar det finns mer än så på repertoaren ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé
Viol, kiwi, röda bär på näsan. Överraskande tillgänglig direkt (den inhandlades från England i höstas). Massor av frukt i munnen: citrus och äpplen, kombinerat med den omisskännliga Krugkaraktären, låååång komplex eftersmak med blodgrape och lite salt (!), lakritsrot? En underbar champagne som gav mig rysningar av välbehag. Väldigt bra redan nu. Mina andra två flaskor får ligga i några år och min fru har tvingat mig lova att inte korka upp någon av dem när hon inte är med... :)

Det blev ett par flaskor Pierre Peter Cuvée l'Esprit 2002 också - välgjord och bra champagne med en hel del utveckling kvar. Dock inte riktigt i nivå med Cuvée Speciale.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Krug Rosé
Viol, kiwi, röda bär på näsan. Överraskande tillgänglig direkt (den inhandlades från England i höstas). Massor av frukt i munnen: citrus och äpplen, kombinerat med den omisskännliga Krugkaraktären, låååång komplex eftersmak med blodgrape och lite salt (!), lakritsrot? En underbar champagne som gav mig rysningar av välbehag. Väldigt bra redan nu. Mina andra två flaskor får ligga i några år och min fru har tvingat mig lova att inte korka upp någon av dem när hon inte är med... :)

Det blev ett par flaskor Pierre Peter Cuvée l'Esprit 2002 också - välgjord och bra champagne med en hel del utveckling kvar. Dock inte riktigt i nivå med Cuvée Speciale.

Man får köpa ett par låter det som, vad gäller din fru får du väl påminna henne om de rödvinstankar hon hade nyligen :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Vilken underbar champagne. Påminner om 1995:an men har ännu bättre balans och känns helt perfekt att dricka nu. Skön mogen doft, massor av frukt i munnen och fin syra.

Pommery Cuvée Louise 1995
Bra men inte i nivå med Cuvée des Enchanteleurs. Mycket syra men saknar lite frukt för att balansera upp. Jag har druckit både 1996:an och 1998:an rätt nyligen och tycker att den här är svagast av de tre.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bernard Hatté Brut Tradition
Trevlig som vanligt. Sista flaskan igår så måste fylla på snart.

Voirin-Jumel, Cuvée 555
Mkt bra BdB från Cramant. Inte Diebolt FdP-klass men snäppet bättre än Préstige som jag gillar skarpt. Är fatlagrad men det är i stort sett bara förnimbart, inte mer.

Domaine de La Janasse, Châteauneuf-du-Pape "Chaupin" -98
Djup färg med en del tegel och till en början väldigt mogen doft. Det lite ålderstigna vädrade dock bort efter en stund och massor med mörk torkad frukt (russin, dadlar och sviskon) bredde ut sig ihop med en hel kryddlåda. Helt mogen och ganska mjuk i tanninerna så var den väldigt lätta att hälla i sig vilkte vi gjorde ganska fort. Eftersmaken var riktigt lång och ihop med Rieussecen senare det som hängde i allra längst.

La Fiorita, Brunello di Montalcino -00
Lite mer ungdom i färgen än Châteauneufen men tydliga mognastoner i doften även här. Initialt lite stall som försvann ganska fort. Mer flyktiga aromer här + fat, ljusa bär ihop med lite torkad frukt efter en timma. Smakmässigt ett helt annat tryck med mer tannin och syra utan att skrynkla munnen på något sätt. Bästa matvinet av dom två röda (slowroast-grillad oxfile, kantarellstuvning och grillade grönsaker)

Château Rieussec -99
Djup gul färg med drag åt bärnsten. Fatig doft med lite botrytis och en mur av aprikoser ! Lite underskott av syra i smaken för min del eftersom sötman är så kompakt. Den har mognat ganska fort och om man inte inväntar nektarstadiet så skall den nog drickas nu. Eftersmaken var som sagt helt magnifikt.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Belle Epoque -96, syrabomb, smör, blodgrape. 99an jag drack tidigare i sommar kändes mycket tillgängligare.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger GA -90 magnum igår. Ganska knepig flaska. Fantastisk på näsan men väldigt platt smakmässigt. Mycket syra och ingen frukt alls. Ser på cellartracker att det är fler än mig som råkat ut för samma sak, där ibland shorepower.

Testade även Pussy King of the Pirates i förrgår och den lämnade inga avtryck. Helt ok som bjudvin eftersom flaskan öppnar upp för en hel del diskussioner men sett som vin så var det inget speciellt.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Belle Epoque -96, syrabomb, smör, blodgrape. 99an jag drack tidigare i sommar kändes mycket tillgängligare.

Å den var ju minst tillgängligast då i jämförelse med DP 98 och Charles Heidsieck 96...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Bollinger GA -90 magnum igår. Ganska knepig flaska. Fantastisk på näsan men väldigt platt smakmässigt. Mycket syra och ingen frukt alls. Ser på cellartracker att det är fler än mig som råkat ut för samma sak, där ibland shorepower.

Vi drack en på Grappe i december och då skrev jag "oxiderad, tunn, märklig, platt, ingen frukt. Några tyckte att den var korkdefekt, andra inte, men något fel var det nog".
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Bollinger GA -90 magnum igår. Ganska knepig flaska. Fantastisk på näsan men väldigt platt smakmässigt. Mycket syra och ingen frukt alls. Ser på cellartracker att det är fler än mig som råkat ut för samma sak, där ibland shorepower.
För mig har Bollinger -90 dom senaste 7-8 åren visat på enorma skillnader mellan olika flaskor, från halvdöda till fantastiska, så nästa flaska kan vara utomordentligt bra. Lite tråkigt och kostsamt bara att måsta köpa 2 för att kunna dricka 1 ;)

1990 överlag är en lite underlig årgång, Selosse var under flera år tråkig, "oxiderad" och livlös men är nu tillbaka och är bättre än någonsin ;D Har vi tur blir det så även med Salon.
 
SV: Idag dricker vi

Nu var det ju
Elvis skrev:
Vi drack en på Grappe i december och då skrev jag "oxiderad, tunn, märklig, platt, ingen frukt. Några tyckte att den var korkdefekt, andra inte, men något fel var det nog".
Det var ju i tufft sällskap men även den Krug 90 vi drack då var lite svag. 90or är svåra, en del är enormt bra, många väldigt konstiga, tunnel , ja kanske, eller så är de bara döda nu.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår drack jag upp den Krug Grand Cuvée jag köpte på auktion (CHs).

Mycket god, visar verkligen hur stor den är. Den här kändes lite mer mogen än några andra jag druckit.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Feudi di San Gregorio Aglianico, Rubrato 2001
Köpte några flaskor av det här 2003 på SS efter att ha provat många bra viner från Feudi di San Gregorio. Kostade rimliga 120:- då och levererar lätt dubbelt upp nu. Tät mörk färg utan några mognadstoner och stor druvig, lite kärnig doft med läder, plommon, romfat, körsbär och torkad frukt. Härlig stadig smak med fina garvsyror, massor med frukt och bra längd. Inget soffvin direkt men perfekt till grillen eller annan smakrik mat. Går att spara några år till utan problem. 05:an finns på BS för 124:- (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=74286&Butik=0&SokStrangar=) så jag tar nog och gör en provbeställning nästa vecka.
89034.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Vallois Prestige Magnum, absolut den bästa standard Champagnen! namnet till trots ;D full av gul frukt, krämig, smakrik med härligt avslut av mineral.

Calon Segur 2003, maskulin,tät, intensiv, full med frukt, hallon, mörka körsbär samt samma mängd blyerts som ett mindre pennskrin. Behöver tid för att addera komplexitet (förhoppningsvis) Spännande vin

Roederer 1999, behövde tid. Doft och smak fulla av grape och vita frukter.Tar uppmärksamhet, perfekt balans och makalös längd, underbar Champagne (saknar lite av rikedomen och sötman av Cristal men kvalitativt kanske lika bra) ;D

Leoville Haut Brion 1998 wow, fulländat vin (nästan, HB är bättre) underbar doft av smör och mogna gula frukter, liknade smak med tydlig kärna av mineral, aningen bränd. MAGIC (nästan) ;D

Jacques Prieur Musigny 2000 (inköpt på rek. från Krug88) Fantastisk! ett vin att njuta nu, full av milda söta röda frukter, elegant, bra balans enastående längd, sensuell ;)
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Legras&Haas Bdb. Inget märkvärdigt men funkade bra som lite pratvin innan vi besökte pensionat Slussen på Orust.
Idag en Cuvée du Vatican CdR Village 2009. Beställde en sexpack som hämtades i fredags. Verkligen gott, en kompakt maffig doft av mörka bär, smaken lika god som doften lovade. Detta måste vara ett av årets fynd. 109 kr flaskan för detta vin är bara att tacka Bristlly för.
Vem har sagt att riktigt goda viner måste vara svindyra?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen användes till en minisemester i Köpenhamn. Efter att jag upprepade gånger åkt allt som en åttaåring får åka på Tivoli, och det är mycket och fartfyllt, så dumpades familjen i kvällningen och jag styrde med bestämda steg mot MASH.

Arvid lokaliserades snabbt och jag gav honom fria händer att servera roliga prylar och han var inte sen att sätta mig på det hala med blinda viner. Det som jag primärt kan dra som slutsats och för kännedom delge läsarna är att det inte precis underlättar en blindprovning att sitta mindre än en meter från en stackars högkvalificerad bartender som tvingas att blanda den ena lime- och myntadränkta Mojiton efter den andra. (Vad fan är det med folk, det är 16 grader varmt men eftersom det tydligen anses hippt att dra i sig drinkar avsedda för temperaturer på minst det dubbla så ska man ändå ha detta. Känner vi igen det här från BiB-världen samt Amarone...?)
Hur som haver, det är bra grejer Arvid levererar in och vissa klipper jag, andra ges hyggliga men felaktiga gissningar och åter andra spekulationer är helt åt skogen. En standard blindprovning med andra ord.
Det som dock får mig att tappa tålamodet med drinklukten och anta Arvids erbjudande om ett bord istället för den plats i baren jag ockuperar är att jag får in ett vin där det absolut enda jag kan gissa baserat på färg, doft och smak är "en röd caipirinha" och att Arvid då meddelar att det är ett skolboksexempel på Bordeauxblend.
Glas och jag förflyttar oss ett antal meter från limen och helt plötsligt är typisk cabbe tydligt skönjbar i glaset.
Jag är glad att jag flyttade på arslet inför den avslutande flighten som Arvid tog in. Fram tills dess hade det varit bra men nu drogs turbon igång och en turbo vill man inte ha lime i.
En 1968 Boal, Madeira och en 1945 Rivesaltes ställs framför mig. Det är så här starkviner ska vara! Riktigt, riktigt läckert. Som tur är satte jag också vinerna korrekt i blindtestet annars hade jag fått skämmas.
Jag förde inget protokoll då det egentligen mest var en social visit utan jag får förlita mig på att Arvid möjligen kan bidra med extra information.
Det jag minns av Arvids flighter (eller i alla fall tror mig minnas) är Kistler Chardonnay, Chapotier Viognier, Chapotier Syrah, La Spinetta Barbera, toscansk Sangiovese märke bortglömt, amerikansk Bordeauxblend märke bortglömt samt 2001 Chateau de Rayas.
Kände därefter att det skulle vara gott med lite syra och frukt så jag tog öppet in en FX Pichler GV Federspiel och en Ziliken Riesling.

Jag fick tyvärr inte möjlighet att prova maten men vinlistan lovar en rejält ambitiös restaurang. Istället fick jag "nöjet" att prova Jensen's Böfhus och till och med dottern som inte är någon direkt restaurangkritiker tyckte att det sög. Kraftig varning utfärdas.

Avslutningsvis får jag tacka Arvid för en riktigt lyckad kväll. Och jag ska verkligen inte klaga på priset i slutändan...! ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Haut Bages Liberal -86
Måste ha lagrats optimalt. Blyerts, stall, körsbär och mörk frukt med inledningsvis markerad tanninstruktur som avslutas med tydlig syra och frukt. "Väldigt vitalt" säger pappa som tycker vinet var klockrent tillsammans med chevrecremen och lammet. Klarar lätt 10 år till.
 
Toppen