Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaine Barraud Pouilly-Fussè En Buland -08: Strålande vin redan nu men kan nog bli ännu bättre med tiden. Tropisk frukt, smörigt och fina syror. För strax under 300 kr får nog detta betraktas som ett av årets fynd.

Brocard Chablis Domaine St Claire VV-06: De skarpaste syrorna har filats ner en del med ett par års lagring och är nu smörigt och läskande. OK vin men inget stort.

Henriot -96: Stor härligt komplex krämig och fruktig doft och smak. Riktigt gott men flaskan hade tyvärr lite lite bubblor och efter 10-15 min var nästan alla bubblor borta ur glaset. Kändes lite konstigt, är det fler som upplevt detta? Om dom andra flaskorna är likadana som den här så är det nog inget att spra på särsklit länge.

Pascual Toso Alta Reserva Malbec -07: Har inte druckit mycket malbec och fått för mig att det skulle vara sträva, matkrävande viner men detta var fruktigt och lättdrucket även utan mat. En positiv överaskning.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Stephane Herbert Rosé
Fruktigt, läskande, torrt o riktigt gott. Klart bättre än den Bonnaire Rose vi tog strax efter.

Boizel Joyau de France 1996
Trevlig mogen doft men svag mousse o en aning platt i munnen. Jag misstänker att det var en mindre bra flaska o ska testa en ny inom kort.
Boizel Brut Réserve, en god standardchampagne men inget speciellt.
Boizel kan jag f.ö. rekommendera för ett besök, det var riktigt personligt o de tog sig verkligen tid när vi var där i maj. Vi var där i ett par timmar o gick runt i de gamla källarna under Avenue de Champagne där de förvarar en mängd gamla årgångar.

Paul Clouet Brut Prestige (från årgångarna -98 och -99)
Mogen med en doft som antyder svagt om sherry, mogen men inte övermogen o riktigt god om man gillar typen. Jag tyckte den var kanon o drack bra många glas till olika ostar...
Inköpt hos Bonnaire som även marknadsför Paul Clouet pga att familjerna gift in sig hos varandra om jag förstod det rätt.

Pierson-Whitaker BdB, fräsch o fruktig
Pierson-Whitaker 2002, krämig o fin med smak av äpplen o mycket syra så resterande flaskor får ligga till sig lite.
Pierson-Whitaker är en liten producent i Avize som jag också kan rekommendera för ett besök. God champagne och ett trevligt, avslappnat bemötande. Att frun i familjen är engelska underlättar dessutom konversationen en smula...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en flaska Selosse Mesnil på en balkong i Nha Trang, Vietnam.
Helt magisk!!! Tydligen en ny solerablend på ren chardonnay från Mesnil.
Handskriven etikett och inget skattemärke gjorde mig tvivlande till jag doppade näsan i glaset...
Typisk Selosse stil med den nya eken, härlig att dricka redan nu med en grym syra och en fantastisk söt frukt som backade den.
Vet tyvärr inte årgångarna i den här flaskan, ni får fråga importören om ni är nyfikna.
Har heller ingen som helst aning om priset...
Nedskickad av en vänlig själ i Stockholm, det ska komma 24 flaskor till Sverige har jag hört...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Första upplagan är en ren 2003:a.
Det kommer 6 nya viner från Selosse, Ambonnay, Cote Faron AY. Om jag förstått det rätt var Contraste tidigare en blandning av Ambonnay och AY, blir nu 2 separata viner. Avize, Carelles (Mesnil), Cramant, Mareuil-Ay

Pris på plats € 66, jmfr €58 för Rose'n
 
SV: Idag dricker vi

2005 Produttori del Barbaresco Riserva Ovello

Trevligt vin som kan drickas nu. Mycket bär, örter och kryddor, fruktigt vin med fina tanniner som ger en stram uppföljning. Känns harmoniskt men kan nog med några års lagring rundas av och bli bättre. Så om ni köpt det, låt ligga till 2014-15 någonstans. Priset i Sverige dock för högt.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Höll en liten blindprovning i förrgår där Taittinger och Krug sopade banan med de övriga.
Pierre Peters Cuvée de Réserve magnum
Andre Cluet Grande Reserva magnum
Taittinger Brut 2002 magnum
Henriot 1996
Krug GC

Öppnade även en FX Pichler Grüner Veltliner Smaragd M 2007 igår till kräftpremiären.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Höll en liten blindprovning i förrgår där Taittinger och Krug sopade banan med de övriga.

Berätta gärna mer om Taittinger 2002! Jag har en låda magnum liggande på Grappes lådförvaring.
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det några enkla Priorat: Finca el Puig(2003), GR 174(2007) och Serras del Priorat(2008).
Fincan var en besvikelse. Den kändes som ett enkelt rödtjut. Drack en tidigatre årgång i våras som jag verkligen gillade.

GR174 och Serras kändes likvärdiga.
Båda hade dofter av örter,körsbär, lite plommon och i bakgrunden fanns en angenäm krydddoft. Serras hade en något elegantare och lite mer komplex doft.
Båda hade smaker av bär,plommon, örter och lite kryddig eftersmak. Serras var även här lite mer komplex och elegantare med en ton av choklad och sötlakrits i eftersmaken.

Någon på Forumet som har tips på lite bättre Priorat viner?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

jcj49 skrev:
Någon på Forumet som har tips på lite bättre Priorat viner?
Dom här trycker jag är ganska bra i prisklassen under 400:-
Les Terrasses 2006 (nr 85516), 259:-
Salmos 2007 (nr 73019), 1536:- (för 6 flaskor)
Scala Dei Prior Crianza 2007 (nr 81832), 219:-
Scala Dei Prior 2006 (nr 90001), 219:-
Torroja Terroir Al Límit 2007 (nr 94298), 346:-

Går du sedan upp lite till så har du bra grejer i t.ex:
Clos de l´Obac 2004 (nr 95982), 579:-
Clos Martinet 2006 (nr 95220), 447:-
Clos Mogador 2007 (nr 94094), 650:-

Sen gillar jag vissa av Rotllan Torras viner men dom finns inte just nu på SS.
 
Toppen