Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Comtes 99
Roses de Jeanne La Boloreé
Dom Perignon 99
Franz Hirzberger Smaragd Riesling 2007
Comtes 81
Pontet Canet 94
Didier Dagueneau Pur Sang (minns inte årgången)

CH har anteckningar. Kommer imorgon.

Verkar som ni hade kul.
skrivet: idag kl. 04:22:12
7 flaskor, 3 gubbar. Tråkigt att jag missade vinerna men inte säker på att jag hade överlevt ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Verkar som ni hade kul. 7 flaskor, 3 gubbar. Tråkigt att jag missade vinerna men inte säker på att jag hade överlevt ;D

Vi hann med en sväng till Riche och Berns också! Knappt jag överlevde själv ;D
 
SV: Idag dricker vi

Ja, tack för härlig kväll på Grappe i torsdags - det bjöds ju onekligen på såväl tragedier (1979 Krug i form hade varit fantastisk - så ge inte upp nu, CH :)) - som mirakel (JNs Heidsieck & Monopole Rosé från anno dazumal som visade sig vara rena ungmön jmf med flera av kvällens flaskor)...

Läste f.ö. någonstans att just Heidsieck tidigt laborerade med att göra Rosé med viss mängd pinot noir tillsatt i flaskan istället för skalkontakt - och detta är ju en metod som lär premiera longevity då oxidationen blir långsammare pga högre tanninhalt... Ja, vem vet.

Françoise Bedel Cuvée RV 1996 Millesime Brut Nature var onekligen en kul bekantskap... Håller med Anders att balansen inte riktigt vad där - men med såpass hög syra kan intressanta ting fortfarande ske... Såg förrresten att Bedel lustigt nog hade gästspel på Mistral just igår - någon som var där och smakade?

Än en gång - kul att vara med! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Substance deg 09 på restaurang Esperanto för fyndpriset 1495 kr. De hade för övrigt Contraste till samma pris!

Substance är en av mina absoluta favoritchampagner och den leverade lika bra som vanligt. Den vinner naturligtvis på lagring men tycker att den var imponerande balanserad och bra även så här nydegorgerad. Det vore intressant med en Substance-vertikal.

Hela avsmakningsmenyn på Esperanto är som gjord för att dricka champagne till. Det blir garanterat återbesök!
 
SV: Idag dricker vi

Låter som en härlig kväll på Esperanto, Elvis!

Älskar också Substance - är det möjligt att inte göra det? - och gillar din idé om en vertikal... På papperet så bör ju just en Solera förändras förhållandevis lite med åren då den så att säga kommer åldrad i förtid (för en gång skull i positiv bemärkelse :)) men en Substance deg 2004 bjöd å andra sidan på en smått religös upplevelse i höstas, så visst händer det grejor även här...

Contraste till det priset låter fantastiskt - det måste jag ha missat?! För en pinot-hound som undertecknad är ju detta trots allt Anselmes absolut bästa skapelse - och gissningvis kommer endast Bollinger VVF (vilken jag ju ännu inte har druckit...) i närheten... Kul att han har döpt om den till La Côte Faron efter vingården, förrresten!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug 1995 Fortfarande rysligt ung, klart drickbar men bjuder inte mycket på vad som verkar finnas långt därinne! Doft av grape, citronskal, mocka. Smak, citrus, lime, nougat.Elegant, lång smak.

Selosse Contraste deg. maj 2004, Mörkgul klar färg (betydligt mörkare än Krug) tydlig syra och ek samt citrus och brynt smör, mera av V.O karraktär.
p.s N P U. Contraste och Cote Faron är inte samma vin ;)

Ducru Beaucaillou 1995 förra gången jag drack den var 21 aug 2009 på Grappe med bla Krug88, bifogar hans noteringar från då.
"Enormt kraftig och stram, saknade lite på frukten, viol, tobak. Någon sa att den påminde om att komma in på farfars arbetsrum med skinnfotöljer och pipdoft..."
 
SV: Idag dricker vi

Krug 1995 - intressant att den fortfarande inte har öppnat upp sig mer... Drack 1996:an i somras (på ett underbart litet surf-ställe i Polzeath - svårt att tänka sig en angenämare inramning) och den var, i mitt tycke, perfekt - bättre än 1990 och 1988:an... Visst kommer den att fortsätta utvecklas, men jag undrar om inte den fantastiska syrabalansen och energin därmed kommer att börja mattas av...

Sedan har vi det här med La Côte Faron och Contraste, ja... :) Jo, jag trodde också att La Côte Faron var namnet på en av de sex nya single wineyard skumpor som Anselme ligger och ruvar på - och att skillnaden mellan dessa två möjligen var att nya La Côte Faron skulle vara en true vintage och inte en solera som Contraste (som ju kommer från samma vingård). Mycket dock på att så inte är fallet - utan att samtliga sex nya Selosser är gjorda enligt Solera-metoden, och att Contraste således försvinner och ersätts med La Cote Faron - se t.ex. följande länk där Brad Baker (www.champagnewarrior.com) skriver "Along with the wine formerly known as Contraste and soon to be known as La Côte Faron"

http://www.wineberserkers.com/viewtopic ... &view=next

Samma sak nämns hos den amerikanska importören:
http://www.rarewineco.com/downloads/pro ... rticle.pdf

I år släpps alltså 2003 Selosse Les Carelles - Le Mesnil-sur-Oger tillsammans med Selosse La Côte Faron (ex-Contraste), följt av Ambonnay och Mareuil-sur-Ay nästa år, och Avize och Cramant 2012.

Intressant om du har någon annan info! (JN - du kanske vet? :))
 
SV: Idag dricker vi

Några viner som dracks under sommaren. Har legat lite efter med att skriva in mina noteringar då det tar tid att skriva med en hand.

2002 Diebolt-Vallois Fleur De Passion Utvecklar sig allt mer, Mineralerna och citrusen börjar få lite sällskap av initial sötma. Fortfarande dominerar syran men balansen börjar bli allt bättre. Den krämiga moussen finns hela tiden närvarande. Ett måste i varje välsorterad källare.

1998 Pol Roger Winston Churchill Börjar öppna sig lite. Kraft med frukt, nötter och kaffe. Lång eftersmak som innehåller röda äpplen, bär och lite honungssötma. Ser fram emot resan här. Man blir aldrig besviken. Ett av champagnes bästa viner

2004 David Leclart L’Artiste Som väntat så är den ung, väldigt ung. Intressant att jämföra med L’Apôtre 2004 som enligt min mening är lite mer tillgänglig just nu. Har druckit både 2004 och 2005 av båda och där L’Artiste 2005 visar vissa tendenser att öppna sig är L’Apôtre 2005 sluten. För 2004 är det tvärtom. Kan ha varit flaskan (den här kändes svagare än andra 2004 L’Artiste jag dryckit) och hur de varit lagrade men den här tog lång tid på sig att öppna upp sig lite under kvällen. Kalken känns i gommen och det finns även vissa metalliska drag. Dock väldigt bra champagne där inget döljs under socker eller andra tillsatser . Låt ligga.

2004 Barolo, G.Conterno Wow, utplockad av Arvid efter jag försökt beskriva vad jag uppskattar (och inte uppskattar) i ett rött vin. Serveras dekanterat. Drar åt det rubinröda hållet med lite mognadsfärger i kanten. Fantastisk näsa med torkad frukt (äpplen, aprikos) och våta stenar. Smak av körsbär samt blommor. Mjuka men ändå tydliga tanniner som ger vinet en struktur. Lite inslag av kryddor och trä. Lång eftersmak. Vilket vin, överträffar som upplevelse faktiskt Leclaparten denna kväll (sagt av en champagnenörd)

1961 Albert Bichot Gevrey-Chambertin . Bara ett litet smakprov men ändå, alltid ett privilegium att får prova sådana här viner. Läder och löddrig häst (älskar det uttrycket, hur många luktar på en löddrig häst?), tobak. En hel del frukt. Lite oxidationstoner som försvinner. Komplex smak som samtidigt har ganska fina tanniner och syra vilket balanserar upp vinet. Har hållt bättre än undertecknad men har å andra sidan ju sovit största delen av sitt liv vilket jag inte har.

1981 Château Ausone Återigen ett litet smakprov. Inlagd frukt, plommon, körsbär på näsan?. Lite jordig smak med trä , torkade frukter. Ganska bra syra. Känns nästan lite sluten. Min erfarenhetsbank av den här typen av vin är lite för smal för att ge en korrekt bedömming men troligen kan det utvecklas framår med rätt lagring.

Eric Rodez, BdN
En odlare från Ambonnay som jag inte provat förut. Bra matchampagne. Mycket bär, hallon, mogna jordgubbar och en tydligt brödighet. Bra syra. Lite av de mörka toner jag gillar i Ambonnay-champagne. Fina mogna äpplen i smaken, nästan lite must.. Ekfatslagrad. Bra balans men kanske en något lägre dosage hade gjort vinet bättre. Dricker jag nog igen

1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Otroligt bra, Känns att den legat länge på jäst, komplex doft med fin brödighet men samtidigt friskt med frukter som aprikos och persikor. En viss kryddighet. Bra syra men till skillnad mot en del enklare 96or så möts den av smaker i mellansegmentet som balanserar upp syran. Tydlig fruktsötma . Vet inte dosagen på denna men den är inte störande och det känns inte som sötman kommer från tillsatt socker. Bra nu och bra framåt.

1995 Bruno Paillard BdB
Riktigt bra nu och ett par år framåt. Har varrit ganska tveksam till Paillard de senaste åren men den här har de lyckats med. Mineraler och söta citrusfrukter kombinerat med lite brunt socker. Följer upp med mogna äpplen i smaken och en för året bra syra. Fin mousse som dröjer kvar längre. Tyvärr sista flaskan.

2005 André Clouet Köpt på plats i Champagne, Ganska intetsägande. Inget ni behöver köpa om den kommer på SB. Faller lite platt på näsan, lite orena toner, finns bär och lite frukt dock. Känns som lite för hög dosage som döljer ett lite för högt druvuttag detta år. Ganska kort eftersmak. Inte alls i klass med tidigare vintages från Andre Clouet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Krug 1995 - intressant att den fortfarande inte har öppnat upp sig mer... Drack 1996:an i somras (på ett underbart litet surf-ställe i Polzeath - svårt att tänka sig en angenämare inramning) och den var, i mitt tycke, perfekt - bättre än 1990 och 1988:an... Visst kommer den att fortsätta utvecklas, men jag undrar om inte den fantastiska syrabalansen och energin därmed kommer att börja mattas av...

Sedan har vi det här med La Côte Faron och Contraste, ja... :) Jo, jag trodde också att La Côte Faron var namnet på en av de sex nya single wineyard skumpor som Anselme ligger och ruvar på - och att skillnaden mellan dessa två möjligen var att nya La Côte Faron skulle vara en true vintage och inte en solera som Contraste (som ju kommer från samma vingård). Mycket dock på att så inte är fallet - utan att samtliga sex nya Selosser är gjorda enligt Solera-metoden, och att Contraste således försvinner och ersätts med La Cote Faron - se t.ex. följande länk där Brad Baker (www.champagnewarrior.com) skriver "Along with the wine formerly known as Contraste and soon to be known as La Côte Faron"

http://www.wineberserkers.com/viewtopic ... &view=next

Samma sak nämns hos den amerikanska importören:
http://www.rarewineco.com/downloads/pro ... rticle.pdf

I år släpps alltså 2003 Selosse Les Carelles - Le Mesnil-sur-Oger tillsammans med Selosse La Côte Faron (ex-Contraste), följt av Ambonnay och Mareuil-sur-Ay nästa år, och Avize och Cramant 2012.

Intressant om du har någon annan info! (JN - du kanske vet? :))
Du kanske har rätt men jag fick intrycket av Selosse att Contratsen var gjord på en blandning av Ay och Ambonnay (men franskan är in på topp!)Hur som helst mycket trevliga viner ;D
Edit:Du har rätt NPU.Läste baktill på flaskan och där står det att Contraste är från Ay. SORRY!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Krug 1995 Fortfarande rysligt ung, klart drickbar men bjuder inte mycket på vad som verkar finnas långt därinne! Doft av grape, citronskal, mocka. Smak, citrus, lime, nougat.Elegant, lång smak.

Selosse Contraste deg. maj 2004, Mörkgul klar färg (betydligt mörkare än Krug) tydlig syra och ek samt citrus och brynt smör, mera av V.O karraktär.
p.s N P U. Contraste och Cote Faron är inte samma vin ;)

Ducru Beaucaillou 1995 förra gången jag drack den var 21 aug 2009 på Grappe med bla Krug88, bifogar hans noteringar från då.
"Enormt kraftig och stram, saknade lite på frukten, viol, tobak. Någon sa att den påminde om att komma in på farfars arbetsrum med skinnfotöljer och pipdoft..."

Contraste är ett så bra vin, där blev man lite avundssjuk. Har inga i min källare och i framtiden lär det väl bli stört omöjligt att få tag i den "nya Contraste". Skönt med lite äldre deg-datum. Selosse brukar gotta till sig bra.

Gillar den sista beskrivningen :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite oredigerade noteringar från i fredags. För övrigt var undertecknad ute och cyklade mest hela kvällen medan Keen glänste som aldrig förr och spikade både områden och årgångar till höger och vänster.

Comtes -99
Citrus, marsipan, nötig, ung, stram, gräddig mousse. Flinta, krut efter ca 30 min

Cedric Bouchard Roses de Jeanne
Vaniljkola. Pigg eftersmak, grape, kaffe.

Dom Perignon -99
Knuten, källare, exotisk frukt. Besk. Söt smekande eftersmak. Päron, blodgrape. Mycket syra. Komplex. Blommor. Plommon.

Franz Hirtzberger Smaragd Riesling -07
Söt fruktig lukt. Power. Björnklister, svartvinbärste, melon, blommig. Gummiton, tropisk. Mineraler.

Comtes -81
Bärnsten, oxiderad. Mogen kaffe, Sherry. Bränt Socker.

Pontet Canet -94
Körsbär, tobak, blyerts. Grym frukt. Ung. Cederträ, ek. Bra tanniner men aningen torr/bitter.

Didier Dagueneau Pur Sang -04
Skön kissdoft. Gott. Blä vad mycket syra. Snuskigt gott men i halsen.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår;
Clos des Papes 06
Ungt men gött!

La Conseillante 03
Härlig bordeaux, elegant, fin frukt. Tillgänglig.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Enligt boken "The Finest Wines of Champagne" av Michael Edwards innehåller Contraste en blandning av Pinot Noir från Aÿ, Ambonnay och Mareuil-sur-Aÿ. (Om det inte varit så kan man undra vad Selosse använt druvorna från vingårdarna i Ambonnay och Mareuil till.)

Jag kollar med svenska importören.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Enligt boken "The Finest Wines of Champagne" av Michael Edwards innehåller Contraste en blandning av Pinot Noir från Aÿ, Ambonnay och Mareuil-sur-Aÿ. (Om det inte varit så kan man undra vad Selosse använt druvorna från vingårdarna i Ambonnay och Mareuil till.)

Jag kollar med svenska importören.

Alltid en bra idé att kolla med Janne, ja.. :) Edwards bok kan annars vara lite sketchy med detaljerna, och om vi tittar på etiketten så ser den ut så här:

DSC06627.JPG


Om inte min franska är alldeles ute och cyklar så talas det alltså om en specifik sydsluttning och en champagne som bär prägeln av sin terroir, Aÿ-Champagne.

Och RJ skriver så här i hans Contraste-note: "Pure Aÿ-Pinot, made the Selosse way, is a gorgeous recipe. If you can imagine a blend of Selosse “N” and Bollinger Vieilles Vignes, you would be close to the aromatic, structural reality of this wine. Dense and powerful, with honey-sated fruit and an oaky spiciness, as fitting for this wizard of a winemaker. It's very exciting to find leather, dried fruit, honey, sesame oil, and ruby grapefruit all in the same wine."
 
SV: Idag dricker vi

Hittade precis svaret - nya nummeret (July 2010) av utmärkta Champagne Warrior visade sig nämligen innehålla "A Candid Conversation with Anselme Selosse", som bl.a. hade följande fråga:

Q: In terms of new wines from you, what do we have to look forward to?
A: I am very excited about the Lieu-Dit series (Lieu-Dit means a named vineyard/plot) that is debuting this fall. We will start with two wines that hail from single vineyards: one from Le Mesnil-sur-Oger called “Les Carelles” and one from Ay called “La Côte Faron”. “La Côte Faron” used to be known as “Contraste”, but will now be named after the vineyard it comes from. Next year we will have Ambonnay and Mareuil-sur-Ay and then in 2012, I will release the last two Lieu-Dit wines from Avize and Cramant. Each of these wines means a lot to me and production will be small. The corks on the wines will even say “Lieu-Dit” to separate them from the rest of my range and to indicate that they are something special.

I övrigt en mycket intressant tidning -kostar $90 för sex nummer per år och värd varenda dollar. (Nu erbjuds visst Cellar Tracker medlemmar $30 rabatt, dessutom... :))
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Då var det utrett bortom varje rimligt tvivel! Då är det bara frågan när vi ska dricka den där Contrasten på bilden. ;)
 
Toppen