Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Då var det utrett bortom varje rimligt tvivel! Då är det bara frågan när vi ska dricka den där Contrasten på bilden. ;)
NonPlusUltra skrev:
You read my mind! :)

Hör av när det är dags ;)

Tack för i torsdags förövrigt. Era skumpor hjälpte mig att komma över en andra bedrövelse. Återstår att se om det blir ett tredje försök eller om man får nöja sig med bra 88or (talar inte om pojken på resande fot, han är så korkad som man kan bli)
 
SV: Idag dricker vi

Var på Winemaker Dinner med De Tierra Vineyards arrangerad av Michel Jamais. Var ganska stelt och inget jag rekommenderar. Maten som bland annat bestod av pilgrimsmusslor, röding, ankleverhamburgare och wagyubiff överträffar den här kvällen vinet. Ganska oengagerad vinmakare men vår servitris gör ett fantastiskt jobb och försöker brygga över det mesta.

Tin Man 2008 Chardonnay Insmickrande, saknar djup, konversationsvin som dock gifter sig med pilgrimsmusslorna. Lite för fruktigt och söt för min smak. Hög alkoholhalt som det här vinet inte klarar av att bära
Coast View 2007 Chardonnay Samma druvmaterial som ovan men nu ekad och längre lagring, betydligt stramare, eken har minskat lite på frukten och vinet får en bättre balans. Ekad chardonnay är inte alltid bra men här tillför det en extra dimension vinet behöver
Monterey 2006 Pinot Noir Lättillgängligt. Fruktigt och ett vin som fungerar en varm sommarkväll. Inget att diskutera och inget som lämnar djupare intryckt.
Silacci Vineyards 2006 Pinot Noir Kvällens vin, det här gillar jag, struktur , inte för syltigt utan stramt med bra tanniner som balanserar frukten. Växer i glaset. Kombination av en bourgogne och kaliforniskt vin som fungerar riktigt bra. Det här skulle jag gärna köpa
Syrah Monterey 2005 Syrah är inte min druva och det här vinet är inget undantag. Parker skulle nog gilla det. För mycket syltad frukt, "bredaxlad", mycket av allt som en bordsgranne säger.

Middagen avslutas med ett vin gjort på Pinot Gris. Trevligt dessertvin men inte heller det min typ av vin. Vill inte lämna någon bedömmning då jag inte är en stor fanatiker av söta viner.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Var på Winemaker Dinner med De Tierra Vineyards arrangerad av Michel Jamais. Var ganska stelt och inget jag rekommenderar. Maten som bland annat bestod av pilgrimsmusslor, röding, ankleverhamburgare och wagyubiff överträffar den här kvällen vinet. Ganska oengagerad vinmakare men vår servitris gör ett fantastiskt jobb och försöker brygga över det mesta.

Tin Man 2008 Chardonnay Insmickrande, saknar djup, konversationsvin som dock gifter sig med pilgrimsmusslorna. Lite för fruktigt och söt för min smak. Hög alkoholhalt som det här vinet inte klarar av att bära
Coast View 2007 Chardonnay Samma druvmaterial som ovan men nu ekad och längre lagring, betydligt stramare, eken har minskat lite på frukten och vinet får en bättre balans. Ekad chardonnay är inte alltid bra men här tillför det en extra dimension vinet behöver
Monterey 2006 Pinot Noir Lättillgängligt. Fruktigt och ett vin som fungerar en varm sommarkväll. Inget att diskutera och inget som lämnar djupare intryckt.
Silacci Vineyards 2006 Pinot Noir Kvällens vin, det här gillar jag, struktur , inte för syltigt utan stramt med bra tanniner som balanserar frukten. Växer i glaset. Kombination av en bourgogne och kaliforniskt vin som fungerar riktigt bra. Det här skulle jag gärna köpa
Syrah Monterey 2005 Syrah är inte min druva och det här vinet är inget undantag. Parker skulle nog gilla det. För mycket syltad frukt, "bredaxlad", mycket av allt som en bordsgranne säger.

Middagen avslutas med ett vin gjort på Pinot Gris. Trevligt dessertvin men inte heller det min typ av vin. Vill inte lämna någon bedömmning då jag inte är en stor fanatiker av söta viner.

Låter inget vidare, nej.. Vem stod för maten?
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Låter inget vidare, nej.. Vem stod för maten?
Vet inte, eventet var på Story Hotell. Maten var för övrigt bra men då en del av fokusen var på vinet så blev det som en stol vars ena ben var lite för kort.

Nu ska man lägga till att jag inte alltid är en stor fanatiker av "bredaxlade" amerikanska viner men den "minst sagt passionerade, filosofiska och karismatiska vinmakaren" hade nog ett hack i kurvan den här kvällen. Vinerna ska naturligtvis stå på egna ben men en förståelse för varför man gjort vinet på vissa sätt lyfter ju alltid upplevelsen och den delen saknades enligt min mening.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt en underbar middag på The Ledbury i Notting Hill igår kväll. Avslappnad och självsäker som bara riktigt bra restauranger kan vara och helt underbar mat. Rekommenderas varmt. Kanske den bästa restaurangen jag varit på i London.

Tog in en flaska 2004 Meursault, Les Tessons Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot på rekommendation av sommelieren och det var en bourgogne helt i min stil.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en underbar middag på The Ledbury i Notting Hill igår kväll. Avslappnad och självsäker som bara riktigt bra restauranger kan vara och helt underbar mat. Rekommenderas varmt. Kanske den bästa restaurangen jag varit på i London.

Tog in en flaska 2004 Meursault, Les Tessons Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot på rekommendation av sommelieren och det var en bourgogne helt i min stil.

De har trevligt utbud av odlarchampagne. Faktiskt bättre än deras vintagelista

NV Lilbert-Fils, Cramant Grand Cru, Blanc de Blancs, Brut 75.00
NV J.Charpentier, Cuvée Pierre-Henri, Brut 78.00
NV Egly-Ouriet, Les Vignes de Vrigny 1er Cru, Pinot Meunier 82.00
NV Vilmart & Cie, Grand Cellier 1er Cru, Brut 85.00
NV Larmandier-Bernier, Terre de Vertus 1er Cru, Blanc de Blancs, Brut Nature 88.00
NV Bertrand Gautherot, Vouette et Sorbée, Fidèle, Extra-Brut 92.00
NV Jacques Lassaigne, Le Cotet, Blanc de Blancs, Extra-Brut 95.00
NV Cédric Bouchard, Roses de Jeanne, Les Ursules, Blanc de Noirs, Brut 107.00
NV Jérôme Prévost, La Closerie, Les Béguines, Extra-Brut 120.00
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en underbar middag på The Ledbury i Notting Hill igår kväll. Avslappnad och självsäker som bara riktigt bra restauranger kan vara och helt underbar mat. Rekommenderas varmt. Kanske den bästa restaurangen jag varit på i London.

Tog in en flaska 2004 Meursault, Les Tessons Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot på rekommendation av sommelieren och det var en bourgogne helt i min stil.

Låter mycket angenämt! Vi var på väg dit i våras för att avsmaka deras omtalade vegetariska meny men fick tyvärr förhinder i sista sekund - har det dock på listan för en nära framtid... :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum. Det här är den bästa årgången av Coeur de Cuvée jag smakat, en helt underbar champagne. Fanns ikväll för humana 209 kr per glas (15 cl) på Prime Wine Bar.
 
SV: Idag dricker vi

Det finns som bekant många anledningar att älska Champagne – och att älska att älska Champagne! En av de absolut bästa är enligt undertecknad dess fantastiska förmåga att förvåna – förvisso i såväl positiv som negativ bemärkelse...

Och efter en månad där flera fantastiska flaskor från sjuttio- och åttiotal har vägrat att leverera enligt förväntningarna så var det med viss bävan som kvällens flaska – en lagom torsdagsmysig Charles Heidsieck Blanc de Blancs 1981 – korkades upp med ett betryggande plopp.

So far, so good – det ljudet avslöjar som bekant en hel del... Bra färg – mellanljust gyllengul på omisskännligt BdB-vis. Bubblorna är små – riktigt små – men många, och ringlar fint upp mot ytan. Det började se lovande ut, och doften avslöjade snart att det här är 29-åringen utan någon trettioårskris – det doftar istället buspojke i äppelknyckarbyxor med fickorna fylla av våta höstäpplen. Jag sneglar på Sarah och vi ler samtidigt – this will be good. Första klunken avslöjar en alldeles underbar syra med hisnande långa mineraltoner, härligt jordiga kryddtoner, löddrig mousse och utan ett russin i sikte – och jag inser att jag högst sannolikt hade placerat flaskan i fel decennium vid en blindprovning.

Flaskan växer utvecklas ytterligare under timmen vi dricker den – och sista klunken tar farväl med långa härliga smörtoner som balanseras perfekt av den fina syran...

Richard har tydligen gett den 94 poäng – vilket jag då tyckte lät alldeles för högt – men så här i efterhand är det nog spot on som vanligt. Har dessutom en gnagande misstanke om att jag inte har insett Heidsieck’s potential förrän nu – dessa flaskor kan uppenbarligen vara ganska underbara.
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en underbar middag på The Ledbury i Notting Hill igår kväll. Avslappnad och självsäker som bara riktigt bra restauranger kan vara och helt underbar mat. Rekommenderas varmt. Kanske den bästa restaurangen jag varit på i London.

Tog in en flaska 2004 Meursault, Les Tessons Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot på rekommendation av sommelieren och det var en bourgogne helt i min stil.

Drack samma vin på Le V i Paris igår och Roulot ärtillsammans med Coche-Dury kung!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Och efter en månad där flera fantastiska flaskor från sjuttio- och åttiotal har vägrat att leverera enligt förväntningarna så var det med viss bävan som kvällens flaska – en lagom torsdagsmysig Charles Heidsieck Blanc de Blancs 1981 – korkades upp med ett betryggande plopp.

Låter fantastisk gott. Öpnnade en Comtes 81 i helgen som var lång förbi bästa datum. Blev bättre med luft men tyvärr ingen hit den kvällen. Ligger en kvar i källaren och den ryker nästa år när jag fyller jämnt. Hoppas innerligt att den levererar lika bra som din flaska.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Låter fantastisk gott. Öpnnade en Comtes 81 i helgen som var lång förbi bästa datum. Blev bättre med luft men tyvärr ingen hit den kvällen. Ligger en kvar i källaren och den ryker nästa år när jag fyller jämnt. Hoppas innerligt att den levererar lika bra som din flaska.

40 är ingen ålder CH, kom ihåg det...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härlig beskrivning av Charles Heidsieck Blanc de Blancs 1981, NonPlusUltra!

CH skrev:
Öpnnade en Comtes 81 i helgen som var lång förbi bästa datum. Blev bättre med luft men tyvärr ingen hit den kvällen.

Trist - hoppas att mina är piggare...
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Låter fantastisk gott. Öpnnade en Comtes 81 i helgen som var lång förbi bästa datum. Blev bättre med luft men tyvärr ingen hit den kvällen. Ligger en kvar i källaren och den ryker nästa år när jag fyller jämnt. Hoppas innerligt att den levererar lika bra som din flaska.

Oh, sådant smärtar... Men som sagt - snart vänder turen, det gör den ju alltid när det gäller skumpa.. :)

En till Comtes 81 vigd för att fylla jämnt säger du... Hmm, skall verkligen dessa underbara droppar ödslas på otacksamma släktingar och vänner som dricker bag-in-box? Nej, vi kör en Comtes vertikal istället så tar jag med mig en Comtes 79 med perfekt förflutet... ;)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum. Det här är den bästa årgången av Coeur de Cuvée jag smakat, en helt underbar champagne. Fanns ikväll för humana 209 kr per glas (15 cl) på Prime Wine Bar.

Aha, där ser man - tack för tipset, den verkar ju t.o.m. vara med på deras ordinarie på-glas-lista! :)

Och apropå listan - någon som har druckit ett glas av deras Richebourg 2002:a?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
En till Comtes 81 vigd för att fylla jämnt säger du... Hmm, skall verkligen dessa underbara droppar ödslas på otacksamma släktingar och vänner som dricker bag-in-box?

Nej den har jag tänkt att njuta av själv eller i sällskap av några få som uppskattar gammal Comtes. Till släkten och vänner har jag en Henriot -90 jero istället.

NonPlusUltra skrev:
Nej, vi kör en Comtes vertikal istället så tar jag med mig en Comtes 79 med perfekt förflutet... ;)

Vi körde en vertikal förra året men jag skulle inte tacka nej till ytterligare en. Vi kanske skulle köra en sittning med Comtes som tema? Tyvärr har jag bara enstaka flaskor från 90-talet hemma förutom nämnda 81 då.

Blir riktigt sugen nu faktiskt och kommer kanske upp så snart som i oktober annars är jag garanterat där uppe strax efter nyår när det är dags. Elvis var ju vänlig nog att öppna en Krug Collection -81 förra året dagen innan jag fyllde år.
Skulle du vara väldigt ivrig på att öppna din flaska så sitter annars både Elvis och shorepower på Comtes -81 från samma lott (köpta från Bruun) och jag hoppas innerligt att den flaskan jag öppnade var den ända som var dålig.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Charles Heidsieck Blanc de Blancs 1981

Drack en Charles Heidsieck 1996 med RP för ett par månader sen och den var inte bara den trevligaste skumpan i en trio som också innehöll Belle Epoque -99 och DP -98 utan kändes också som den flaska med absolut mest lovande framtid.

Heidsiecken var härligt charmant och sexig på ett diskret sätt medans DP:n mest kändes som ett för efterhängset kvart i tre ragg med ett halvtaskigt boobjob.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
medans DP:n mest kändes som ett för efterhängset kvart i tre ragg med ett halvtaskigt boobjob.

och det är ungeför vad man får om man köper en DP på krogen.
 
Toppen