Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Låter gott, hoppas det smakar. Har inte druckit överdrivet mycket skumpa från 1976 men Dompan och Salon från det året är lysande!
Har heller ingen större erfarenhet av 76, dock druckit Diebolt många ggr (har fortfarande ett anständigt lager!) Härlig Champagne då den är som bäst, dock viss flaskvariation. Den är relativt nydegorgerad ca 3-4år sen och var i början inget vidare, men nu när den fått några år på nacken,klart bättre och jämnare mellan flaskorna. ;D

Diebolt är i övrigt än stor favorit, hans Fleur de Passion är GREAT!!, svår att få tag på men så är det med allt bra med låg produktion. Fördelen med Fleur är att när man får tag på några så har man råd att handla ;)

Törs man fråga, vad som är i min herres glas denna afton?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Har heller ingen större erfarenhet av 76, dock druckit Diebolt många ggr (har fortfarande ett anständigt lager!) Härlig Champagne då den är som bäst, dock viss flaskvariation. Den är relativt nydegorgerad ca 3-4år sen och var i början inget vidare, men nu när den fått några år på nacken,klart bättre och jämnare mellan flaskorna. ;D

Diebolt är i övrigt än stor favorit, hans Fleur de Passion är GREAT!!, svår att få tag på men så är det med allt bra med låg produktion. Fördelen med Fleur är att när man får tag på några så har man råd att handla ;)

Törs man fråga, vad som är i min herres glas denna afton?

Tackar för tipset, ska hålla utkik efter Fleurflaskorna. :)

Visst törs du det, jag kollar just nu drickpotentialen hos en röd Smith-Haut Lafitte 2004, den är knuten och släpper från sig en stor mängd röda bär, men man bör vänta med konsumtion ett antal år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Tackar för tipset, ska hålla utkik efter Fleurflaskorna. :)

Visst törs du det, jag kollar just nu drickpotentialen hos en röd Smith-Haut Lafitte 2004, den är knuten och släpper från sig en stor mängd röda bär, men man bör vänta med konsumtion ett antal år.
Tror jag aldrig provat SHL, vet dock att jag köpt 05or!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll sippar man på en flaska Pierre Peters Cuvée de Réserve.
Något man absolut bör ha i sin källare.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Ikväll sippar man på en flaska Pierre Peters Cuvée de Réserve.
Något man absolut bör ha i sin källare.
Absolut, tillsammans med Cuvee Speciale ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Akta bara så att ni inte råkar ut för de Kosherpavor som görs av SHL varje årgång. De är inte helt lattjo!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Akta bara så att ni inte råkar ut för de Kosherpavor som görs av SHL varje årgång. De är inte helt lattjo!
Ja såg nånstans att dom tillverkar det. Har dock beställt vanliga 05or ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Akta bara så att ni inte råkar ut för de Kosherpavor som görs av SHL varje årgång. De är inte helt lattjo!

Dottern i huset har ju den där vinoterapibehandlingen också, och Koshervin är ju lite ologiskt med tanke på att de utanför slottet har en staty av en kanin som ser ut som djävulen vid första anblick. Kaninen är ju ett orent djur i den judiska religionen.. ::)

Edit: Vinoterapin, för den hugade spekulanten:

http://www.sources-caudalie.com/US.html
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Dottern i huset har ju den där vinoterapibehandlingen också, och Koshervin är ju lite ologiskt med tanke på att de utanför slottet har en staty av en kanin som ser ut som djävulen vid första anblick. Kaninen är ju ett orent djur i den judiska religionen.. ::)
Ja, det är inte lätt att vara perfekt!! :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ja, det är inte lätt att vara perfekt!! :D

Nej sannerligen inte. Apropå kosher lär ju ABBA (företaget, inte gruppen) göra koshersill också. Lite fjärran från Bordeauxvin men...

Någon som sett Hugh Johnson's "Vintage"-serien? Där besöker Hugh en koshervintillverkare i Israel (Golan Heights). Vinmakaren är jude, men inte ortodox, så han får inte röra sig hur han vill på "sin egen" vinanläggning. Skulle någon icke-troende ens nudda ett av vinfaten måste allt vin förstöras. Hårda bud det där...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Nej sannerligen inte. Apropå kosher lär ju ABBA (företaget, inte gruppen) göra koshersill också. Lite fjärran från Bordeauxvin men...

Någon som sett Hugh Johnson's "Vintage"-serien? Där besöker Hugh en koshervintillverkare i Israel (Golan Heights). Vinmakaren är jude, men inte ortodox, så han får inte röra sig hur han vill på "sin egen" vinanläggning. Skulle någon icke-troende ens nudda ett av vinfaten måste allt vin förstöras. Hårda bud det där...
Ja "knasiga ideer" finns det ett överskott av, vilket det nästan är av smaker i min Diebolt 76a, ett överskott av fantastiska smaker. F-n vad trevligt det är att dricka bra viner ;D ;D ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Drack en 99a igår, åhh så bra. Inget man skall vara utan om man gillar Champagne ;D

Vill så gärna prova denna skumpa. Känns som den mest omskrivna skumpa på detta forum.
Ska leta lite bland mina konton på måndag. Blanketten ligger ifylld på skrivbordet på jobbet, bara åka till bolaget och lämna in den :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ja "knasiga ideer" finns det ett överskott av, vilket det nästan är av smaker i min Diebolt 76a, ett överskott av fantastiska smaker. F-n vad trevligt det är att dricka bra viner ;D ;D ;D

Ja man kan onekligen ha det sämre i livet. Hittade bara en Diebolt 1976 på Wine Searcher eller rättare sagt 6 st:

WINE CONSIGNERS, INC
USA (CA): Beverly Hills. Minimum order 250 USD. Delivery charges apply. DIEBOLT VALLOIS BRUT BLANC DE BLANCS, 1976 $950.00
Case of 6 Btls
19-Apr-2008

Kanske man skulle slå till? :p
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Vill så gärna prova denna skumpa. Känns som den mest omskrivna skumpa på detta forum.
Ska leta lite bland mina konton på måndag. Blanketten ligger ifylld på skrivbordet på jobbet, bara åka till bolaget och lämna in den :D
Tror jag skrev detta till dig tidigare, beställ nu hämta när du har cash!! ;D

Detta är en fantastisk Champagne gjord på mkt gamla stockar och från ett vinfält (eller max 2, dåligt minne) och liten produktion.

Det finns ngra odlare som gör prestige cuveer som står högt över det mesta, Charlemagne Mesnillesime, Bonnaire Prestige Cuvee, Diebolt Fleur de Passion och Pierre Peters (finns säker fler) men dessa är säkra (och måste) köp, NOT TO BE MISSED ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja man kan onekligen ha det sämre i livet. Hittade bara en Diebolt 1976 på Wine Searcher eller rättare sagt 6 st:

WINE CONSIGNERS, INC
USA (CA): Beverly Hills. Minimum order 250 USD. Delivery charges apply. DIEBOLT VALLOIS BRUT BLANC DE BLANCS, 1976 $950.00
Case of 6 Btls
19-Apr-2008

Kanske man skulle slå till? :p
Maybe? jag gav ca 35 Euro för 1000SEK får man mkt bra grejor!! ???
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Tror jag skrev detta till dig tidigare, beställ nu hämta när du har cash!! ;D

Detta är en fantastisk Champagne gjord på mkt gamla stockar och från ett vinfält (eller max 2, dåligt minne) och liten produktion.

Det finns ngra odlare som gör prestige cuveer som står högt över det mesta, Charlemagne Mesnillesime, Bonnaire Prestige Cuvee, Diebolt Fleur de Passion och Pierre Peters (finns säker fler) men dessa är säkra (och måste) köp, NOT TO BE MISSED ;D

Ja, nu när dollarn är låg känns runt tusingen per flaska inte så blodigt.

Oftast är det lönsammare att köpa mogna, drickfärdiga viner och njuta dem nu än att hålla på med överprissatta primörer.
 
Toppen