Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skönt att höra att L-P 2004 fungerade bra; vi hade en mindre vertikalprovning av slottet i vintras med sju viner från 1979 - 2004. (79, 81, 88, 89, 90, 95, 04) Klart bäst var 1990, medan 2004 som sagt knappt gick att dricka... Den fick inte någon luft innan, dock, och nästan ett års mognad till har säkert bidragit. Jag har mina resterande flaskor kvar tillsvidare!

Mouton -75 har Andy Warhol-etikett, helt riktigt. Ganska snygg, faktiskt!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Nu förstår jag varför alla är så entusiastiska om champagne från Selosse.
Drack Selosse rosé för första gången i mitt liv igår. Definitivt inte den sista.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilmart Coeur du Cuvée 2000. En riktigt bra årgång av Vilmart, perfekt att dricka nu.

Min fru fick välja mellan Vilmart och Grand Siècle. Hon valde det säkra kortet framför en champagne hon inte provat. Antagligen rätt val.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Nu förstår jag varför alla är så entusiastiska om champagne från Selosse.
Drack Selosse rosé för första gången i mitt liv igår. Definitivt inte den sista.

Hur var övriga skumpor och hur funkade det till hummern?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 2002 & 1996, Nu tycker jag 96an är det bättre vinet, djup, komplexitet är klart bättre i 96an, tiden får utvisa om den lite beska/ brända tonen i 02an försvinner som också är det mera kompakta vinet. 96an har en väldigt tilltalande nötighet. Båda är Champagner man gärna dricker ;D
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

VCP GD 96.
Magisk stor syra med en monstruös nektarlik frukt, grapefrukt samt begynnande rostning som ligger långt bak i smakspektrumet.
Massor av honung. Mycket vinös, men man måste verkligen anstränga sig för att känna nån alkohol.
På näsan blomäng, kalla mineralstenar som dammar. Vinet doftar kyla. En oljighet, animalisk fethet och ekighet som är vacker i glaset och fantastiskt spännande.
Det känns faktiskt fulländat... trodde inte jag skulle säga det om en VCP vin men JÄVLAR vad bra detta är. Vet inte om det är en "udda" flaska... Hoppas inte det!!!

Top 5 bästa vinet i år.

Andreas
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Top 5 bästa vinet i år.

Top 5 alltså. Det låter nästan för bra för att vara sant. Du tog inget annant innan?
Hur står den sig mot GD -90 som fått en hel del superlativ av dig?
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VCP GD 96.
Magisk stor syra med en monstruös nektarlik frukt, grapefrukt samt begynnande rostning som ligger långt bak i smakspektrumet.
Massor av honung. Mycket vinös, men man måste verkligen anstränga sig för att känna nån alkohol.
På näsan blomäng, kalla mineralstenar som dammar. Vinet doftar kyla. En oljighet, animalisk fethet och ekighet som är vacker i glaset och fantastiskt spännande.
Det känns faktiskt fulländat... trodde inte jag skulle säga det om en VCP vin men JÄVLAR vad bra detta är. Vet inte om det är en "udda" flaska... Hoppas inte det!!!

Top 5 bästa vinet i år.

Andreas

Snyggt beskrivet - det där lät verkligen gott! Hmm, kanske måste ge Grand Dame en chans i alla fall... :)
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VCP GD 96.
Magisk stor syra med en monstruös nektarlik frukt, grapefrukt samt begynnande rostning som ligger långt bak i smakspektrumet.
Massor av honung. Mycket vinös, men man måste verkligen anstränga sig för att känna nån alkohol.
På näsan blomäng, kalla mineralstenar som dammar. Vinet doftar kyla. En oljighet, animalisk fethet och ekighet som är vacker i glaset och fantastiskt spännande.
Det känns faktiskt fulländat... trodde inte jag skulle säga det om en VCP vin men JÄVLAR vad bra detta är. Vet inte om det är en "udda" flaska... Hoppas inte det!!!

Top 5 bästa vinet i år.

Andreas
Låter kanon, var nog ett par år sedan jag drack den och då var den inte på den nivån den verkar vara nu.

Som CH skriver dock, var den så bra? Top 5? Tillsammans med några av de jag vet att du druckit i år

CdM 1979
Cdm 1998
Salon 1976 Magnum
Leclapart L'Apotre 2001
Billecart Salmon Grande Cuvée 1996
Pol Roger Winston 1996.
Selosse Substance deg okt 07
Comtes Des Champagne 96
Clos de Goisse, lite varierande årgångar inklusive nydegad direkt från källaren
Krug 1995,1996,1988


För att nämna några
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Låter kanon, var nog ett par år sedan jag drack den och då var den inte på den nivån den verkar vara nu.

Som CH skriver dock, var den så bra? Top 5? Tillsammans med några av de jag vet att du druckit i år

CdM 1979
Cdm 1998
Salon 1976 Magnum
Leclapart L'Apotre 2001
Billecart Salmon Grande Cuvée 1996
Pol Roger Winston 1996.
Selosse Substance deg okt 07
Comtes Des Champagne 96
Clos de Goisse, lite varierande årgångar inklusive nydegad direkt från källaren
Krug 1995,1996,1988


För att nämna några


Nej... CdM 1979
Ja, godare... Cdm 1998
Nej... Salon 1976 Magnum
Samma liga... Leclapart L'Apotre 2001
Samma liga... Billecart Salmon Grande Cuvée 1996
Ja, mycket godare... Pol Roger Winston 1996.
Ja, godare... Selosse Substance deg okt 07
Ja otroligt mycket bättre... Comtes Des Champagne 96
Ja, godare... dock en annan typ av upplevlese... Clos de Goisse, lite varierande årgångar inklusive nydegad direkt från källaren
Ja och Nej, godare än 95-96 men inte än 88... Krug 1995,1996,1988
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Top 5 alltså. Det låter nästan för bra för att vara sant. Du tog inget annant innan?
Hur står den sig mot GD -90 som fått en hel del superlativ av dig?

syran och elegansen är mycket bättre i 96:an, 90 mer mognad som naturligtvis ger en extra dimension.
Dessutom beter den sig mycket bättre i glaset.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Snyggt beskrivet - det där lät verkligen gott! Hmm, kanske måste ge Grand Dame en chans i alla fall... :)

jag tror som sagt att vi alla har ett "motstånd" till VCP... kanske pga av Systemet och alla "gebortflaskor" gula änkan vi och vår omgivning drabbats av i 30 år.
Kanske inte alltid... men GD är nästan av samma kvalitet som Krug årgång tycker jag. Och det smakar oftast lika bra.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
jag tror som sagt att vi alla har ett "motstånd" till VCP... kanske pga av Systemet och alla "gebortflaskor" gula änkan vi och vår omgivning drabbats av i 30 år.
Kanske inte alltid... men GD är nästan av samma kvalitet som Krug årgång tycker jag. Och det smakar oftast lika bra.
Fyra posts om GD, vet att du är känd för att tidigare promota Möet på bild (du o Jimmy) men har du fått några gratisflaskor eller liknande av VCP ::). Kanske ska börja kalla dig för AK i framtiden (Andreas Kronstam :) )

Du har väl höjt priset med 100% på de kvarvarande GD som finns i Europa nu ;D
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
jag tror som sagt att vi alla har ett "motstånd" till VCP... kanske pga av Systemet och alla "gebortflaskor" gula änkan vi och vår omgivning drabbats av i 30 år.
Kanske inte alltid... men GD är nästan av samma kvalitet som Krug årgång tycker jag. Och det smakar oftast lika bra.

Ah, nu börjar det klarna - du har naturligtvis tagit en "corner" på marknaden, och köpt upp resterande GD på känt manér? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom Ruinart Rosé 1988
Fin ljusröd färg. Fantastisk på näsan med tydlig mognad. Kraftig champagne med massor av röd mogen frukt, sherrytoner, fin syra. Dessutom en tydlig rökighet, nästan tjära. Tankarna gick till en öppen eld som det börjat regna på, men den här smaken fanns bara där i bakgrunden. Den var lite spretig i början men blev bättre med luft. Med luften kom också nötter och kaffe. Sammanfattningsvis en riktigt trevlig champagne, klart bättre än 1986:an (1986 och 1988 är de enda äldre Dom Ruinart Rosé jag provat.)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Dom Ruinart Rosé 1988
Fin ljusröd färg. Fantastisk på näsan med tydlig mognad. Kraftig champagne med massor av röd mogen frukt, sherrytoner, fin syra. Dessutom en tydlig rökighet, nästan tjära. Tankarna gick till en öppen eld som det börjat regna på, men den här smaken fanns bara där i bakgrunden. Den var lite spretig i början men blev bättre med luft. Med luften kom också nötter och kaffe. Sammanfattningsvis en riktigt trevlig champagne, klart bättre än 1986:an (1986 och 1988 är de enda äldre Dom Ruinart Rosé jag provat.)
Grattis i efterhand förresten. Låter som en trevlig skumpa. Har väldigt begränsad erfarenhet av Dom Ruinart Rosé. Var det den nyinköpta du drack?
 
Toppen