Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lecler Briant Divine -02
Taittinger Les Folies de La Marquetterie (lagrad ca 1 år)
Bernard Hatte Special Club -02
Pierre Peters Cuvee Special -99
Bruno Paillard Millesime -96

Har anteckningarna liggandes i köket men har sådan skallebank att jag inte orkar hämta dem just nu. Sammanfattar det med det lilla minne jag har kvar.

Smörstekte lite surdegsbröd till det hela och gjorde en skagentoast toppade med löjrom från Kalix & Vänern samt en med anklever med lite salt & peppar.
Det var min 3e Divine och jag har inte varit impad innan och är inte det nu heller. Sällan har en skumpa varit så obalanserad och tråkig. Taittinger är helt underbar på näsan men fyller tyvärr inte upp med smaken. Bernard Hatte är väldigt balanserad men lite anonym. PP var tyvärr superkorkad så den gick bort. Bruno är sluten och anonym under större delen av kvällen men blommar ut till en väldigt trevlig flaska när den närmar sig slutet.

En trevlig kväll men med lite trista skumpor dessvärre. Borde nog inte öppnat något så tät inpå en vinferno.
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Rollan de By 2004 på halvflaska. Sjukt bra. Bör karafferas ganska länge (ca 4 tim) om man känner för att dricka idag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pittacum 2005, Bierzo, till vingryta på älg, bönor, svamp m m.
Luftning tycks krävas, nu efter 1,5 timme börjar Pittacum (ursäkta, vilket j-kla namn!) ta sig.
 
SV: Idag dricker vi

Som en del vet så har jag kommit fram till att jag ska göra ett litet uppehåll i mitt champagnedrickande för att få tillbaka lite av kickarna när man dricker något nytt. Det löftet går det väl så där med :)

Igår blev det lite smått o gott

Selosse Rosé Deg 09
1995 Henriot
1990 Bruno Paillard Le Mesnil , magnum
1996 Henriot Enchanteleurs
1998 Taittinger Comtes de Champagne

En kväll när faktiskt alla flaskorna levererade, en perfekt flaska Selosse Rosé, trevlig 1995 Henriot som nog var på topp just nu, 1990 Bruno Paillard som jag druckit förut men den här gången så var det en helt annan upplevelsel, gyllengul , begynnande mognad som balanseras av perfekt syra, honung, sötma, kvällens flaska

1998 Comtes har inte direkt blivit sämre det senaste året, fortsatt otroligt mineraldriven men nu men lite mer fruktsötma och bättre balans. Det hela avslutas med en sabrerad 1996 Henriot Enchanteleurs som vanligt riktigt riktigt bra. Ska bli kul att följa den resan, Ett otroligt bra vin.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Som en del vet så har jag kommit fram till att jag ska göra ett litet uppehåll i mitt
champagnedrickande för att få tillbaka lite av kickarna när man dricker något nytt.
Det löftet går det väl så där med :)

Enligt senaste numret av tidningen Bolaget (sidan 11) så "hamnade Sverige på
elfte plats på listan över världens största champagnemarknader utanför Frankrike -
i absoluta tal."

Det torde helt och hållet vara shorepowers förtjänst.

Du har nog snart en fransk orden att vänta.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Som en del vet så har jag kommit fram till att jag ska göra ett litet uppehåll i mitt champagnedrickande för att få tillbaka lite av kickarna när man dricker något nytt. Det löftet går det väl så där med :)

Igår blev det lite smått o gott

Selosse Rosé Deg 09
1995 Henriot
1990 Bruno Paillard Le Mesnil , magnum
1996 Henriot Enchanteleurs
1998 Taittinger Comtes de Champagne

En kväll när faktiskt alla flaskorna levererade, en perfekt flaska Selosse Rosé, trevlig 1995 Henriot som nog var på topp just nu, 1990 Bruno Paillard som jag druckit förut men den här gången så var det en helt annan upplevelsel, gyllengul , begynnande mognad som balanseras av perfekt syra, honung, sötma, kvällens flaska

1998 Comtes har inte direkt blivit sämre det senaste året, fortsatt otroligt mineraldriven men nu men lite mer fruktsötma och bättre balans. Det hela avslutas med en sabrerad 1996 Henriot Enchanteleurs som vanligt riktigt riktigt bra. Ska bli kul att följa den resan, Ett otroligt bra vin.

Hög och jämn kvalité, låter trevligt! Och dessutom med en liten sabrering på slutet – förhoppningsvis utan mörk skönhet – visst är det lustigt att det alltid är sista flaskan som får den äran? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Pittacum 2005, Bierzo, till vingryta på älg, bönor, svamp m m.
Luftning tycks krävas, nu efter 1,5 timme börjar Pittacum (ursäkta, vilket j-kla namn!) ta sig.
Du får väl skirva "Viñedos y Bodegas Pittacum" så ser det ju inte så illa ut ;)
Var det Barrica eller Aurea du drack ? Hur blev slutomdömet då ?

Lite nyfiken eftersom jag köpe några här i Madrid förra veckan under min påtvingade exil.

Dessutom inte hemma ännu pga dessa j...a strejkande f....ledare och den j....a snön.

Drack en Tilenus Crianza 2007 ihop med lite manchego och Pata Negra igår men den var lite för ung och hade inte den komplexitet och koncentartion som t.ex Bem di Bre har.
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Hög och jämn kvalité, låter trevligt! Och dessutom med en liten sabrering på slutet – förhoppningsvis utan mörk skönhet – visst är det lustigt att det alltid är sista flaskan som får den äran? ;)
Det fanns skönheter där men vår gemensamma bekant från Champagne var som tur inte där :)

Och håller helt med, sabrering föräras ofta den sista flaskan
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Du får väl skirva "Viñedos y Bodegas Pittacum" så ser det ju inte så illa ut ;)
Var det Barrica eller Aurea du drack ? Hur blev slutomdömet då ?
Lite nyfiken eftersom jag köpe några här i Madrid förra veckan under min påtvingade exil.
Dessutom inte hemma ännu pga dessa j...a strejkande f....ledare och den j....a snön.
Drack en Tilenus Crianza 2007 ihop med lite manchego och Pata Negra igår men den var lite för ung och hade inte den komplexitet och koncentartion som t.ex Bem di Bre har.

Vet inte om det var Barrica eller Aurea, den här var det http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=73949&Butik=0&SokStrangar=
Den var inte lika "skitig" som jag har vagt minne av att Tilenus var. Den var tätare och mer samlad och nog godare. Men den känns som om den kan gott ligga till sig ett par år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Fleur de Passion 2004 & 2002

2004 Härlig Champagne, massvis av bubblor! krusbär?! Grape, mineral, charmig.OK att dricka nu, ännu bättre om några år ;D

2002 WOW Ungt, med enorm potential, detta är nog en av de mist utvecklade flaskorna av FdP 02 jag druckit. Citron, gula plommon, grym syra, sten/mineral, tydlig struktur och bra längd. Undrar när den här når sin topp?! Hur bra som helst ;D ;D ;D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Fleur de Passion 2004 & 2002

2004 Härlig Champagne, massvis av bubblor! krusbär?! Grape, mineral, charmig.OK att dricka nu, ännu bättre om några år ;D

2002 WOW Ungt, med enorm potential, detta är nog en av de mist utvecklade flaskorna av FdP 02 jag druckit. Citron, gula plommon, grym syra, sten/mineral, tydlig struktur och bra längd. Undrar när den här når sin topp?! Hur bra som helst ;D ;D ;D
Kul med båda. 2002 har rört på sig en del den senaste tiden tycker jag. Det är ett så bra vin, kärlek på hög nivå.

Tack för din post, alltid kul att läsa
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åhhh, nu small korken (nåja, här smäller inte korkar, de pyser hos mig)! Äntligen gav jag mig på Diebolt Vallois 1976. Som den dam på 34 år så är hon mogen och fylld av intelligens samt mångfald. Men jag håller m,ed, hon är på väg utför. Om än att pelaren av bubblor och mousse var spänstig. Men hon tål inte syre så bra och hon luktar, tur bara att hon luktar så vansinnigt gott, säger jag som den champagnenekrofil jag är.

Sitter bara och ler lyckligt till denna ädla dryck som jag matchade med ankrilette på toast. En väldigt enkel torsdagsmiddag.
 
SV: Idag dricker vi

1964 George Goulet
Deutz NV (70-tal)
Krug Private Cuvée , 40-50tal

Geroge Goulet och Deutz båda exempel på bra bibehållen champagne med tanke på ålder., Krug mer kuriosa (dock väldigt tevlig doft)
Kanske Elvis eller Nonplusultra har lite mer kommentarer

Öppnade en Launois 2004 också, den har blivit rätt trevlig i doften med lite mer mognad, smörighet med bibehållen mineral, antydan till aprikos. Bra syra och lime , kiwi i smaken. Dock någon bismak som jag inte kan definera som stör rätt mycket. Ganska kort i eftersmaken.inget större vin och inget som jag rekommenderar att köpa
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

När mitt riktiga champagneintresse väcktes till liv 2003/2004 så var det av Bollinger 96, Krug 88 m fl. Men det som var det första jag köpte på SS då var Launois 1996 som var extremt bra för sitt pris, då under 300-hundringen. Men tyvärr har jag aldrig funnit Launois som intressant i årgångar därefter. Var det en ren lyckoträff av dem?
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
När mitt riktiga champagneintresse väcktes till liv 2003/2004 så var det av Bollinger 96, Krug 88 m fl. Men det som var det första jag köpte på SS då var Launois 1996 som var extremt bra för sitt pris, då under 300-hundringen. Men tyvärr har jag aldrig funnit Launois som intressant i årgångar därefter. Var det en ren lyckoträff av dem?
Det finns en del Special Club som är bra och 1996 var väl en riktigt fullträff. Den här känns lite för driven och inte så intressant. Kul att du öppnade en Diebolt 76a förresten och att den var bra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
1964 George Goulet
Deutz NV (70-tal)
Krug Private Cuvée , 40-50tal

George Goulet och Deutz båda exempel på bra bibehållen champagne med tanke på ålder., Krug mer kuriosa (dock väldigt tevlig doft)
Kanske Elvis eller Nonplusultra har lite mer kommentarer

George Goulet hade härlig mognad på näsan men hade också en märklig eftersmak som jag inte alls gillade - direkt otrevlig tyckte jag. Krug:en var underbar att dofta på med en massa sherrytoner men helt platt i munnen.

Efter att du gått, Shorepower, provade vi Sugot-Feneuil Special Club 1990. Den hade en väldigt udda doft med lakrits/salmiak (ingen typisk bdb direkt) och sedan en riktig syrabomb i munnen. Varken druv- eller årgångstypisk men en skön odlarchampagne.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Efter att du gått, Shorepower, provade vi Sugot-Feneuil Special Club 1990. Den hade en väldigt udda doft med lakrits/salmiak (ingen typisk bdb direkt) och sedan en riktig syrabomb i munnen. Varken druv- eller årgångstypisk men en skön odlarchampagne.

Men vad är det här, nu dök det upp även en Sugot Feneuil SC 1990! Den enda Special club jag verkligen uppskattat. Synd att Farbror Sugot lagt ned, hans vanliga vintage höll bra standard. Har tyvärr slut på mina SC 90, men kanske ngn vanlig 95a kvar på magnum.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Precis korkat en Andre Clouet årsmodell 2005, yngsta årgången jag testat. Tycker den verkar lovande...
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Geroge Goulet och Deutz båda exempel på bra bibehållen champagne med tanke på ålder., Krug mer kuriosa (dock väldigt tevlig doft)
Kanske Elvis eller Nonplusultra har lite mer kommentarer

Nja, har inte så mycket att tillägga - hade ju fullt schå med att smussla undan en och annan VVF och Krug 88:a under rocken... ;)

Men trevligt, det var det!
 
Toppen