Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Iberico belotta... självklart går det lika bra med bra parma, helst matad med parmesan... ;)
det blev lite belottachips över som åkte ner i rikligt med olivolja, charlotten, vitlök, peperoncino, persilja och könig tomater. 30 sekunder i pannan, precis så att tomaterna hinner bli lätt varma. Till det Buccatini.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Nu känner jag mig helt akterseglad! :)

100% PM, coolt. Var har du hittat den fina flaskan?

London för ett par år sedan... finns nog att få tag i lite överallt faktiskt. ca 500sek.
 
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Wow vilken meny Andreas, ta mig bort från vanliga julmaten!!!!!

Allt låter helt magiskt, och ibericochips är ju jävligt gott så plats i korgen El Burro Grande ;)

Vet inte vad Prevost är dock??
Chipsa lufttorkat är gott, inget snack om saken, och har man en mindre nogaräknad kvalitet av iberico så varför inte. Är den dessutom skuren på maskin vilket tydligen är standard i Sverige, (Antar att du har en Jamonero, Andreas) så är det i vilket fall som helst oätlig på annat sätt än chips ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härliga juldrycker, Andreas! För egen del blev det en flaska champagne till löjrommen, en Diebolt-Vallois Prestige.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Dryck och mat på julafton:

...

Förrätt:
Krug 96.
Musselsoppa, halstrade pilgrimsmusslor och shoe string frites.

Varmrätt:
Bolly R.D. 96
42 gradig torskrygg, jamon belotta chips, blomkålskräm, edamame, violblommor och skott.

Efterrätt:
Selosse liqueur.
Kaffepannacotta, melonshot.

Contemplate:
David Leclapart Lápotre 04.

Nicely done, roomie! Snyggt rakt igenom - men gillar speciellt att du valde Lápotre 2004 som eftertankesvin! Själv kontemplerar jag över att jag nu tyvärr har öppnat sista lådan av denna godbit - och de har som bekant en tendens att gå åt... Nästa gång så får det bli en raid ner i farbror David's källare medan ni uppehåller honom i solstolarna, ok?! ;)
 
SV: Idag dricker vi

Alright - det var ju några dagar sedan, men så här såg vår julaftonmeny ut, i korthet:

Förrätt
Billecart-Salmon NF 1998 på magnum
Grillad Hummer och dito ostron med löjrom

Huvudrätt
Henriot Enchanteleurs 1988
Ankbröst med vinsås

Ost bricka
Burmester Colheita Port 1937
Cheddar (Cheddar gorge), Colston Basset Stilton (Derbyshire), Tymsboro

Lite senare - på spontan begäran ;) - Clos de Goisses 1995
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Alright - det var ju några dagar sedan, men så här såg vår julaftonmeny ut, i korthet:

Förrätt
Billecart-Salmon NF 1998 på magnum
Grillad Hummer och dito ostron med löjrom

Huvudrätt
Henriot Enchanteleurs 1988
Ankbröst med vinsås

Ost bricka
Burmester Colheita Port 1937
Cheddar (Cheddar gorge), Colston Basset Stilton (Derbyshire), Tymsboro

Lite senare - på spontan begäran ;) - Clos de Goisses 1995


bra där!!!!! Goda grejer.
hur var CdG 95? UNG?!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Och hur var NF 1998 på magnum jämfört med den vi drack på flaska?

Ännu bättre, föga förvånande! :) På gränsen till barnarov, jo visst - men fantastiskt trevlig till hummer/ostron tack vare massor av exotisk frukt och en syra som skar igenom skaldjurssmakerna som en nyslipad globalkniv!
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
bra där!!!!! Goda grejer.
hur var CdG 95? UNG?!

Ja, ungdomlig i alla fall, men definitivt dags att börja dricka på allvar. Har bara provat den vid ett tidigare tillfälle - för några år sedan - och sedan dess har det hänt fantastiska saker! Numera öppen på näsan, och med en underbar choklad-arom i eftersmaken... Bättre än samtliga andra CdG nittiotalare jag druckit- möjligen förutom 1996 då (har aldrig druckit 1990).
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har suttit i en kall vinkännare och petat i oss lite goda o udda viner;
La tour figeac -82
El Puntido -03
DRC Bourgogne Haut cotes de nuits -07 (inte så känt..)
Fontanafredda Barolo -61
Bereche Et Fils Rosé
Conterno Fantino barbera -06
Plus lite annat gott som jag får ta senare..
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
DRC Hautes Côtes de Nuits? Har aldrig sett eller hört talas om? Med etikett från domänen?


Yes, står DRC på etiketten. Fattigmansbourgogne men vinsten går till välgörenhet :)

Ödman hälsar att han kan fixa. Höger är ok!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hmm.. Det borde finnas nån funktion typ fb att ladda upp bilder via luren. På så sätt skulle man kunna bara fota me luren och så kommer det upp här!
 
Toppen