Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Marie-Noelle Ledrü "Cuvée du Goultée" -06
Vergelegen Red -04 Wow, Det här var riktigt bra !. Medoc-känsla hela vägen.
Fonseca Guimaraens Vintage Port 1995 Väldigt bra VP redan idag men det här måste vara ett av SS få riktiga "bargains". Köp om ni aldrig druckigt VP förut. Köp om ni vill lagra lite VP utan att ruinera er (det här utvecklas fint 10 år till ). Fixa en ostbricka med bra mogen grön/blå-mögel ost och njut !
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Marie-Noelle Ledrü "Cuvée du Goultée" -06
Blev en dylik för mig också. Väldigt trevlig, brödig doft, tydligt "odlare" från Ambonnay med fina mineraler som möter en. Känns lite mer mogen på näsan än i smaken som nog behöver någon tid på rygg för att nå nästa nivå Dock för åldern bra balans, fina röda bär (vinbär?) och en bra lång syra så det blir väl som vanligt, tålamodet tryter och de tar slut i källaren lång innan de borde. . Håller denna väl i klass med Dethune och båda dessa ligger snäppet över Egly Ouriet som jag tyvärr tycker ekar ihjäl sina viner och gör dem lite för rödvinsaktiga utan det lätta handlag som Ledru och Dethune har.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Bonnaire 85 Special Club, Diebolt Vallois CUIS 85 båda var " mellan" flaskor Bonnairen drog det
längsta strået mycket mogna plommon samt ett stänk av lakrits!!härlig frisk syra, sen en stor Bdx favorit 1985 (en av dom absolut bästa 85orna) Leoville Las Cases, otrolig härligt vin laddat med mogen frukt och mycket charm, perfekt balans och lång,lång smak, sitter kvar länge.
Selosse Rose deg 2010, tunn och alldeles för söt Not Fun.

Idag, Calon Segur 1996, fet stor kropp, tät, intensiv smak av mogen mörk frukt. Lång, djup smak. Klassisk Bdx. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon 1996 - perfekt! Verkligen lagom mogen, med smak av både fräschet och mognad.
Kan nog ligga till sig ytterligare, men toppen nu.

Billecart Salmon Rosé 2000 - Rann ner, men på inga sätt minnesvärd.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det är Diebolt-Vallois som gör Lallerstedt Brut numera (förut var det Launois) men jag tror inte att det är samma vin som Tradition. Erik Lallerstedt Brut är nämligen 40 kr billigare än Diebolt-Vallois Tradition på SS (och har samma importör).
Jag tror att det är samma vin. På Lallerstedts etikett står det också märkt Tradition (längst ner till höger). Om inte annat så är det väl bara att prova båda så vet man
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ornellaia -06 Smärtsamt ungt idag. Den stora behållningen idag är dom underbara fruksyrorna och en fantastiskt lång eftersmak. Annars är det nog tyvärr bara att konstatera att det här var ett alltför tidigt besök med korkskruven.
 
SV: Idag dricker vi

1996 Henriot. kanske den bästa Henriot 96a jag druckit. Känns initialt ung på näsan, mycket citrus och mineraler (ser framför mig en ny citronsaftsupplevelse) men ack så jag bedrar mig. Smaken följer upp med en gräddkolabomb, nötter och lite antydan till kaffe. Fortfarande friskt , bra mousse och frisk syra. lång eftersmak. Under kvällen så växer doften och det tillkommer brioche, torkade frukter, sötma. Riktigt riktigt bra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Direkt från verkligheten. X2000 8.10 till Göteborg. Fdb 2002, Bille BdB 98, Ledru 06. Allt med gåslever, bröd, ost. Vi skippade SJs frukost

På en söndagsmorgon? :)

För egen del blev det ett besök på Mathias Dahlgren Matsalen igår. Bra mat och service men tyvärr tog vi vinpaketet och vinerna höll inte samma kvalitet som maten. Sedan tycker inte jag att det är så jättegott med lagrad sake, dansk ale och Macvin. Ja ja, vi får skylla oss själva för det misstaget. Fick i alla fall prova en bdb utan dosage från en för mig okänd biodynamisk champagneodlare, Laherte Frères. Den var trevlig med lite skumbanan på näsan och fin mousse. Drack även en Lilbert bdb före maten som var OK även om 190 kr glaset är rätt saftigt för en 300-kronorschampagne.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
På en söndagsmorgon? :)

För egen del blev det ett besök på Mathias Dahlgren Matsalen igår. Bra mat och service men tyvärr tog vi vinpaketet och vinerna höll inte samma kvalitet som maten. Sedan tycker inte jag att det är så jättegott med lagrad sake, dansk ale och Macvin. Ja ja, vi får skylla oss själva för det misstaget. Fick i alla fall prova en bdb utan dosage från en för mig okänd biodynamisk champagneodlare, Laherte Frères. Den var trevlig med lite skumbanan på näsan och fin mousse. Drack även en Lilbert bdb före maten som var OK även om 190 kr glaset är rätt saftigt för en 300-kronorschampagne.

Kul att höra att maten var bra, kanske dax för ett åtrerbesök för min del.
Kommer du ihåg den här http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=1
Chefen på Mattias som återkom till oss förra året lät oss förstå att det var vårt misstag att maten inte var bra för att vi inte hade tagit vinpaketet.
Du vågade väl inte göra samma misstag som jag gjorde förra året :)

Kan tillägga att matbaren är helt fantastiskt, var där i torsdag igen och det är fortfarande lika bra.
Men 190 spänn för ett glas Bruno Paillard är inte ok.
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
För egen del blev det ett besök på Mathias Dahlgren Matsalen igår. Bra mat och service men tyvärr tog vi vinpaketet och vinerna höll inte samma kvalitet som maten.

Varför är det alltid så?

Man går på ett ställe och ska äta något av världens bästa mat, och så får man ett vinpaket med halvtaskiga viner? Och ibland ska de spexa till det med öl eller cider. Kan man inte skapa två olika vinpaket då, för att ge ett alternativ för de som är intresserade av att få bra viner till maten?
 
SV: Idag dricker vi

Känner att jag måste dela med mig av gårdagens underbara vinupplevelse.

Inte en utan två härliga kvartsflaskor av Torres Sangre de Toro avnjöts under lätt kaotiska förhållande i Romme Toppstugas a la carte.
Menyn listar visserligen något helt annat, men som servitrisen käckt påpekade på frejdigt dalmål "det här brukar gå precis lika bra". Och det gjorde det ju.

Nästa gång blir det Cheval Blanc '61 i pappersmugg nere på hamburgeriet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Allaboda skrev:
Varför är det alltid så?

Man går på ett ställe och ska äta något av världens bästa mat, och så får man ett vinpaket med halvtaskiga viner? Och ibland ska de spexa till det med öl eller cider. Kan man inte skapa två olika vinpaket då, för att ge ett alternativ för de som är intresserade av att få bra viner till maten?

Under julhelgen läste jag Mathias Dahlgren "Det naturliga köket" skriven av Jens Linder. Han har inga
högre tankar om vinnördar eller sommelierer (sid 223).
Vin avhandlas på en halv sida (sid 37) men det finns flera recept på kryddat brännvin. Och på sidan 481
förklarar Mathias Dahlgren att en kall öl är det godaste han vet efter maten.
En isad sexa kryddat brännvin och lokal öl är vad han bjuder sina kollegor på sid 516.
Uppenbarligen föredrar Mathias Dahlgren öl och nubbe till maten och det färgar naturligtvis av sig
på de drycker som serveras på hans restauranger.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Under julhelgen läste jag Mathias Dahlgren "Det naturliga köket" skriven av Jens Linder. Han har inga
högre tankar om vinnördar eller sommelierer (sid 223).
Vin avhandlas på en halv sida (sid 37) men det finns flera recept på kryddat brännvin. Och på sidan 481
förklarar Mathias Dahlgren att en kall öl är det godaste han vet efter maten.
En isad sexa kryddat brännvin och lokal öl är vad han bjuder sina kollegor på sid 516.
Uppenbarligen föredrar Mathias Dahlgren öl och nubbe till maten och det färgar naturligtvis av sig
på de drycker som serveras på hans restauranger.

Så otroligt svårt för mig att förstå att man kan vara i yppersta världsklass vad gäller att skapa dom mest subtila smaker men ändå inte uppskattar samspelet mellan vin och mat. Vin är i så fall nåt som man kan tjäna sinnessjukt grova pengar på (genom att göra skitdyra vinpaket med halvdant innehåll) och därmed laga ännu bättre mat och tjäna ännu mer pengar. Alla är olika I guess, laga mat kan han iaf den saken är klar.
 
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Comtes de Champagne 2000 från magnum.
Något mera expressiv än 99:an, initialt snygga rostade toner, den typiska compteskaraktären sitter där redan efter några minuter i glaset. Överraskande balanserad, med en perfekt syra i avlsutningen.
Smaskens idag, smaskens i morgon och förmodligen om ytterligare 10 år. Bästa skumpan från 2000 so far...
2000 Comtes de Champagne på halvmagnum igår. Diskuterade med Elvis idag och upplevde faktiskt tvärt emot El Burro att 2000 var lite mer försynt än 1999 då den släpptes. Harmonisk, inte riktigt lika söt framtoning utan mer integerad. Som El Burro säger, tydlig Comteskaraktär, bra syra och rostade toner. Blir en kul framtida diskussion, Comtes 99 vs 00. Som bästa 2000 håller jag nog dock fortsatt Cristal med Comtes som bra två.

Igår blev det lite annat också, de bästa Andre Jacquart NV och 2004. Extremt trevliga, båda rekommenderas. Köp vad ni kan av 2004an (inte lika bra som 02 men den är tyvärr sedan länge slut). 1999 Delamotte BdB, har ni den, drick nu. En av de bättre 1999 BdB just nu. Ska bli kul att se hur Salonen blir.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Från helgen i Champagne
Bl a Pierre Peters Demi Sec 1921,Cuvee Speciale 2006, 2002, 1995, Diebolt Vallois 1953, Fleur de Passion 2010 (från fat), 2009 (från tank, kommer ej släppas) 2006, 2004, 2002

Middag på Restaurang Le Mesnil

Krug 1995 magnum, Ojoj, otroligt imponerande, mera generös, komplex och öppen än på flaska, massvis av allt inklusive syra! Power!

Enchanteleurs 1996 magnum, Djup, lång och komplex med en kittlande syra. Så läcker.

Enchanteleurs 1988 magnum, Fullt mogen, kaffe, citrus, komplex , saknade lite energi, denna kväll föredrog vi 96an, knappt (inte säkert det blir så nästa gång...)

Jacquesson Signature 1988 Ultra Brut magnum, knastrande torr, strikt, fokuserad och full av energi.

Laville Haut Brion 1993, 1 fl.) fantastisk smakrikedom, komplex. 2fl.) aningen mindre rik i sina smaker men klart bättre fokus och balans. Underbar, stor njutning.

Leoville las Cases 1990, Wow, vilket monster, enorm struktur, koncentrerad, packad med frukt, perfekt balans och oändlig längd. Perfekt vin.

Eglise Clinet 1990, Elegant, full av charm och Merlot frukt, fullt utvecklad dock ej helt i balans. Ena flaskan visade lite ålderstecken. Njutbar.

Climens 1976, druckit ett par gånger tidigare alltid bra men varit hög tid att dricka, denna flaska innehöll ett helt perfekt vin med många år kvar av liv. Syra, frukt, mognad, balans....allt perfekt. Magic
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig helg Magnum, alltid lite avundsjuk när man läser vad du fått i dig.

Själv blev det lite mer modest på Eriks vinbar ikväll 2006 Creux D'Enfer Rosé Roses De Jeanne (Cedric Bouchard). 100% Pinot Noit. Initialt lite artificiell lukt av "röda ferraribilar" som försviner efter ett tag och ersätts av mer komplax mineral och brödtoner. Väldigt vinifierat vin, lite likt López de Heredia rosé. Lång komplex eftersmak. Smaken är mer komplex än doften vilket är normalt sätt tvärt emot vad jag brukar uppleva.Utvecklas mycket i glaset. Jättekul att få prova och kul att man säljer ett sådant vin per glas. Eloge till vinbaren.

Följer upp med Louis Roederer 2004, som alltid bra och avslutar med en 1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée som är bara så bra, stram, struktur , mineraler, inital mognad, lång, lång eftersmak. En av de bästa 96orna, helt klart. Krispig, kristalklart med skärpa. Jag är kär
 
Toppen