Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Bugar och tackar genom att - ännu friare - citera Tage Danielssons kommentar till originalet: ”Men Champagne är ett ömtåligt och mångtydigt ord. Det är alla ord som försöker beskriva vad som gör livet värt att leva. Sådana ord lever på sin färg, sin doft och sin skönhet.” :)


Nu gick det upp ett ljus för mig - champagne är ett annat ord för kärlek.
 
SV: Idag dricker vi

2002 Bollinger La Grande Année Initialt blyg på näsan men med lite värme så kommer typiska den typiska bollingerparfymen, pinotdominerad, brödig lite honung och rostad bröd Ganska tillgänglig men kommer bli mycket bättre med lagring. Kraft i syran, tydlig pinot med nötiga toner, lite spretig ännu men bra eftersmak. Absolut en av de bättre GA jag druckit

Igår 2006 Ulysse Collin BdB. Första omdömet, lite besviken, bra toner, fina mineraler men smaken är lite tunn och saknar pondusen jag funnit i tidigare årgånger. Inte alls lika uttrycksfullt som tidigare utan snarae lite platt. Är det en årgång som ska ligga eller var jag bara på ett fel läge. Vet inte men de tidigare har imponerat betydligt mer på mig
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2002 Bollinger La Grande Année Initialt blyg på näsan men med lite värme så kommer typiska den typiska bollingerparfymen, pinotdominerad, brödig lite honung och rostad bröd Ganska tillgänglig men kommer bli mycket bättre med lagring. Kraft i syran, tydlig pinot med nötiga toner, lite spretig ännu men bra eftersmak. Absolut en av de bättre GA jag druckit

Trevligt. Då vet man vad slantarna kommer gå till härnäst.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Bollinger i går kväll. Vi hade köpt två lådor någon gång på sommaren
för snart två år sedan och nu fanns det en låda kvar. De senaste flaskorna har jag blivit
lite besviken på men den här var bättre.
Doften var lite svag men satt som den skulle. Smaken var dock i mitt tycke lite tunn även
om den inte var lika tunn, som de två senaste flaskorna. Typisk Bollingersmak med mycket
Pinot och efter en stund i glaset växte den fram lite bättre. Det är lätt att förstå varför
Bollinger är populär. En väl balanserad champagne och varken syran eller sötman sticker ut.
Smakar som en god karamell helt enkelt.
Som vanligt tyckte jag att den sista skvätten, som hade stått i glaset och blivit lite ljummen,
var bäst.
 
SV: Idag dricker vi

Igår började vi med en trevlig chablis 2006 Chablis 1er Cru "Mont de Milieu" från egendomen Domaine de la Pinson.
Doften: väldigt behaglig citrusdoft med inslag av mineraler, nötter och tropiska frukter. Smaken är en elegant blandning av frukt(tropiska) och mineraler. Bra balans mellan syra och fruktighet. Känslan är att det här vinet kan leva många år till.
Kvällen avslutades med ett glas amarone Campo Léon 2005 från Latium.
En mycket trevlig amarone: nosen fylldes av torkad frukt lite krydda/ört fanns i bakgrunden.Smaken är en härlig fruktkompott där mörka körsbär dominerar, aningens pepprig och eftersmaken är hysterisk lång.

Det är så många som hackar på oss amaroneälskare, men en riktigt god amarone och en bit vällagrad parmesan ger mitt enkla liv en underbar dimension.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

JC skrev:
Igår började vi med en trevlig chablis 2006 Chablis 1er Cru "Mont de Milieu" från egendomen Domaine de la Pinson.
Doften: väldigt behaglig citrusdoft med inslag av mineraler, nötter och tropiska frukter. Smaken är en elegant blandning av frukt(tropiska) och mineraler. Bra balans mellan syra och fruktighet. Känslan är att det här vinet kan leva många år till.
Kvällen avslutades med ett glas amarone Campo Léon 2005 från Latium.
En mycket trevlig amarone: nosen fylldes av torkad frukt lite krydda/ört fanns i bakgrunden.Smaken är en härlig fruktkompott där mörka körsbär dominerar, aningens pepprig och eftersmaken är hysterisk lång.

Det är så många som hackar på oss amaroneälskare, men en riktigt god amarone och en bit vällagrad parmesan ger mitt enkla liv en underbar dimension.
Skit i vad folk tycker JC. Njut av det du gillar bäst bara !

Amarone har ingen framskjuten placering i min vinkällare direkt men 3-4ggr/år så blir det det i alla fall och då njuter även jag.
Drack betydligt mer Amarone för 5-6 år sedan men tröttnade (gör i och för sig det på alla vintyper som jag dricker ofta) och den frekvensen jag har nu passar mig ganska bra.

Bra gorgonzola eller parmesan som du skriver är riktigt gott som ackompanjemang.

Domaine de la Pinsons Chabliser har jag aldrig druckit. Hur är dom i förhållande till dom andra "vanliga" SB-Chabliserna som Chablisienne, Laroche, Brocard m.fl ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen bjöd bl.a på en Châteauneuf-du-Pape "Côte Ronde" -05 från Paul Autard och Côtes-du-Rhône "Les Garrigues" -06 från Domaine de la Janasse.

Côte Ronde gav först intryck av att ha mognat ganska mycket men ju mer luft vinet fick desto mer återgick den till juvenil-stadiet. 2005 från Châteaneuf har ofta ganska torra tanniner och det här är inget undantag även om dom så sakta börjar poleras till. Smakmässigt är det här ganska stramt och syltburken är väldigt långt borta och kryddorna är det som dominerrar ihop med bigarråer, lite fat och stall.

"Les Garrigues" är däremot ett ganska fruktpackat och tätt vin men också med en intensiv tobak/stall/jord-karaktär som tilltalar mig. Med sin tyngd och koncentration är det här ingen stream-lime CdR utan ngt som snarare för tankarna till en bättre Châteaneuf. Lite prematur öppning av den här nu men med några timmars luft så visar den upp lite vad som komma skall.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Domaine de la Pinsons Chabliser har jag aldrig druckit. Hur är dom i förhållande till dom andra "vanliga" SB-Chabliserna som Chablisienne, Laroche, Brocard m.fl
Jag är ingen storkonsument av chablier, men ett par gånger om året blir det ändå läge för att dricka och då är det oftast gott. Det väl sagt så har jag tittat i mina noteringar om de senaste chablierna jag druckit:

Chablis Domaine Boissonneuse 2007. Riktigt trevlig men ett hack under Dom dela Pinsons. Brochards har jag druckit några varianter av. Dessa har också varit bra men Dom de la Pinsons känns elegantare. Laroche var länge sedan så jag vill inte uttala mig om dessa. Chablissienne har ju också en Mont de Milieu i BS men denna har jag inte smakat
Ledsen men det blev ett tunt svar.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härlig kväll på Eriks vinbar igår.

Amour de Deutz 2002
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1996
Salon 1996
Selosse Substance deg apr 09
Krug CdM 1996

Jag blev inte så imponerad av Amour de Deutz 2002 men i övrigt var det idel stora champagneupplevelser. Billecart GC är en fantastisk champagne som jag inte hade provat förut, Salon kändes väldigt ung men inte alls sluten, Substance bröt av fint med sin speciella karaktär och Krug CdM, ja vad ska man säga... Den här gången kände jag i alla fall den karaktäristiska doften av kokos som Krug88 och Jimmy brukar prata om. :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inte fullt så häftigt som Elvis lista från gårdsgakvällen, men min onsdag får klassas som riktigt trevlig. Den bjöd på:

David Leclapart L´artist NV (men det stod 04 på den, betyder det årgång på ngt vis?)
Var det inbillning eller var det verkligen så att den smakade ekologisk? Det var något "rent" över den. Först ngt tunn och friskt syrllgt grönt äpple. Men efter ngn timme i glaset - HAV. Trodde först jag hade kvar ostronspad på fingrarna och det var det som gav den starka havsdoften, men icke, det var champagnen själv som förvandlats till rena rama ostrondoften!
Fungerade såklart riktigt bra till halvt dussin ostron och halv hummer.

Domaine Christian Clerget Morey St. Denis 2002
Stallbacke som efter ngn timme övergick till en doft som om jag stod och borrade in nosen i en kossa inne i en ångande ladugård fylld med kreatur. Levererade över förväntan!
Till den ångkokt hälleflundra med Vikentomater, kapris och charlottenlök. Fungerade hyffsat.

Allt intogs på Bistro G i Helsingborg. Åt från Bistromenyn http://www.gastro.nu/meny_bistro.htm men drack från Gastro vinlistan. En perfekt kombo, dock har de prisatt vinerna lite väl högt, ffa om man jmf m på andra sidan sundet. (ex. Leclapart ca 2100:)
Personalen var personlig, kunnig och med ovanligt stort vinintresse.

Rekommenderar Bistro G, men fråga efter vinlistan från deras "finrum" :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
David Leclapart L´artist NV (men det stod 04 på den, betyder det årgång på ngt vis?)

Ja, det betyder att det är en 2004:a. Leclapart lagrar inte sina viner tillräckligt länge för att få årgångsbeteckna dem officiellt, men druvorna är alltid från ett och samma år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Härlig kväll på Eriks vinbar igår.

Amour de Deutz 2002
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1996
Salon 1996
Selosse Substance deg apr 09
Krug CdM 1996

Jag blev inte så imponerad av Amour de Deutz 2002 men i övrigt var det idel stora champagneupplevelser. Billecart GC är en fantastisk champagne som jag inte hade provat förut, Salon kändes väldigt ung men inte alls sluten, Substance bröt av fint med sin speciella karaktär och Krug CdM, ja vad ska man säga... Den här gången kände jag i alla fall den karaktäristiska doften av kokos som Krug88 och Jimmy brukar prata om. :)
Wow , vilken uppställning. Håller med om Billecart GC, helt fantastisk. Du har en skön utmaning att toppa detta ikväll ;)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Härlig kväll på Eriks vinbar igår.

Amour de Deutz 2002
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1996
Salon 1996
Selosse Substance deg apr 09
Krug CdM 1996

Hade ju äran att dela denna härliga kväll med Elvis och Shorepower igår, och kan egentligen bara hålla med om att det mesta levererade över redan högt ställda förväntningar.. :)

Att få besöka ett sådant gudabenådat år som 1996 är alltid lika roligt - och på sätt och vis är det svårt att hitta två 1996:eek:r som är mer olika än B-S GC och Salon. GC:n är bred, bred i munnen, medan Salon ligger smalt, i det närmaste vertikalt. Båda är ljuvligt goda - och som Elvis påpekar så var Salon:en faktiskt riktigt tillgänglig, trots sin relativa ungdom (kanske var det "tur" att det bara var halv-magnum :)). Och apropå olikheter - kan två BdB:er vara mer olika i stilen än Substance och Salon?:) - och till slut Krug CdM, som var omisskänlig (nu provade vi förvisso inte blint...) redan på näsan...

Inser att detta naturligtvis bara var en helt vanlig torsdagskväll för medborgare Shorepower, men för en enkel själ som undertecknad var det minnesvärt! ;)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Hade ju äran att dela denna härliga kväll med Elvis och Shorepower igår, och kan egentligen bara hålla med om att det mesta levererade över redan högt ställda förväntningar.. :)

Att få besöka ett sådant gudabenådat år som 1996 är alltid lika roligt - och på sätt och vis är det svårt att hitta två 1996:eek:r som är mer olika än B-S GC och Salon. GC:n är bred, bred i munnen, medan Salon ligger smalt, i det närmaste vertikalt. Båda är ljuvligt goda - och som Elvis påpekar så var Salon:en faktiskt riktigt tillgänglig, trots sin relativa ungdom (kanske var det "tur" att det bara var halv-magnum :)). Och apropå olikheter - kan två BdB:er vara mer olika i stilen än Substance och Salon?:) - och till slut Krug CdM, som var omisskänlig (nu provade vi förvisso inte blint...) redan på näsan...

Inser att detta naturligtvis bara var en helt vanlig torsdagskväll för medborgare Shorepower, men för en enkel själ som undertecknad var det minnesvärt! ;)

Håller helt med, fantastiskt att se hur toppvinerna från 1996 levererar just nu. Bredden på vad vi provade igår , Salon vs CdM, GC som vin och Substance (vi skulle nästan haft en munrensare mellan Salonen och Substancen) som avslutning, riktigt trevligt. Funderat på vad som var kvällens vin (drack en del rött också men det håller vi utanför tävlan) och jag kan faktiskt inte plocka en vinnare. Vinerna stod alla ut och det vore fel att hålla ett över de andra.

Kul också att se två rashästar som NPU och Elvis utsläppta på grönbete efter att ha stått i spiltan hela vintern totalt förstöra min ekonomi ;D. Vad som var planerad som en låt oss ta ett glas typ av kväll blev längre och dyrare än jag någonsin kunde tänka mig

PS. Medborgare får mig att tänka på franska revolution. Inser att jag inte får behålla huvudet så länge till ::)
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sverige ligger idag på topp fem när det kommer till konsumtion av champagne per capita. Och det är inte bara budgetchampagnen som säljer överraskande mycket.

− Jag har mött en företeelse som jag inte stött på i andra länder och som jag inte riktigt kan förklara. Jag har träffat påfallande många, mest hyggligt framgångsrika män i 35-40-årsåldern som har ett djupt champagneintresse men som är relativt likgiltiga för andra viner. De betalar gärna en tusenlapp för en bra champagne men ligger i övrigt på Gnarly Head-nivå, säger Jörn Ek på Arvid Nordquist till WOW News
;)
 
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Sverige ligger idag på topp fem när det kommer till konsumtion av champagne per capita. Och det är inte bara budgetchampagnen som säljer överraskande mycket.

− Jag har mött en företeelse som jag inte stött på i andra länder och som jag inte riktigt kan förklara. Jag har träffat påfallande många, mest hyggligt framgångsrika män i 35-40-årsåldern som har ett djupt champagneintresse men som är relativt likgiltiga för andra viner. De betalar gärna en tusenlapp för en bra champagne men ligger i övrigt på Gnarly Head-nivå, säger Jörn Ek på Arvid Nordquist till WOW News
;)


Läste den kommentaren. Har väl bara två synpunkter/frågor

1.Jörn Ek kan inte resa allt för mycket !
2. Vad är Gnarley Head? Är det något du testat Andreas?

PS. Arvid Nordquist var bra på kaffe en gång i tiden, fast det var länge sedan
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Idag dricker vi

Gnarly Head Viognier är helt OK för sitt pris på 85:-. Smakar mest en massa frukt i form av aprikos persika och sommarblommor.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Sverige ligger idag på topp fem när det kommer till konsumtion av champagne per capita. Och det är inte bara budgetchampagnen som säljer överraskande mycket.

− Jag har mött en företeelse som jag inte stött på i andra länder och som jag inte riktigt kan förklara. Jag har träffat påfallande många, mest hyggligt framgångsrika män i 35-40-årsåldern som har ett djupt champagneintresse men som är relativt likgiltiga för andra viner. De betalar gärna en tusenlapp för en bra champagne men ligger i övrigt på Gnarly Head-nivå, säger Jörn Ek på Arvid Nordquist till WOW News
;)

Haha... hur fan kan han beskriva mig så i detalj trots att vi aldrig träffats? ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tror att det finns en Gnarly Head Zinfandel oxå, säkert en sån där 15 % alkohol 10 gram restsötma, bara frukt och ingen struktur som svensken gillar till lövbiffen och som får 5 solar i City...
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Jag tror att det finns en Gnarly Head Zinfandel oxå, säkert en sån där 15 % alkohol 10 gram restsötma, bara frukt och ingen struktur som svensken gillar till lövbiffen och som får 5 solar i City...

Ja det var en mycket exakt och på pricken beskrivning av ett vin du aldrig provat.
 
Toppen