Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lite bra flaskor från sista tiden, Charles Heidsieck 1996, full av exotisk frukt och rostade toner, charmig, kul att dricka. S de Sudiarut 2007 fortfarande ung, gula frukter, komplex. Annorlunda med torr Sauternes.
Chapoutier Granits 2007 Blanc Fet, smörig kropp, låg syra, otroligt läckert vin. Domaine de Chevalier 2002 Blanc , stor fyllig doft, bra balans, tydlig tilltalande syra, lång smak, komplex. Klass.
Pierre Peters Chetillons 2002, ung men drickbar, underbar frukt och balans. Kommer nog bli riktigt, riktigt bra om ett par år. Leoville Poyferre 2000, lite blyg och sluten i doften, söt frukt och charkuterier. Generös frukt av röda bär, perfekt balans och mycket lång smak. Elegant. Fantastiskt vin.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade bl.a. en Pure -07 från La Barroche i helgen och även om det är ett fantastiskt vin så dricker jag långt hellre 04an just nu. Den är grym...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Öppnade bl.a. en Pure -07 från La Barroche i helgen och även om det är ett fantastiskt vin så dricker jag långt hellre 04an just nu. Den är grym...

Drack 04:an förra helgen till lite svin (och med några svin). Mycket gott!
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev en rätt lång dag, startade på X2000 med Pol Roger rosé 1993 och Paul Dethune L'Ancienne för att avsluta med shoots på Peacock. Vi drack lite olika saker därimellan också, PP Cuvée, Camille Savés NV, PP Les Chetillons 2002, Dom Pérignon 2002, Duval Leroy Femme 1996 och Krug Grande Cuvée.

Till foie gras var Pollen perfekt, antydan till en lätt oxidering, men djup, bra sötma, mognad med knäckig kola. Dethunen var som vanligt väldigt bra men i sällskap med Pollen så känns den nästan som en ung BdB.

Otrolig tvär"provning" på kvällen. Att dricka Les Chetillons efter Camille Savés får en verkligen att förstå hur bra den förstnämnda är. Tillgänglig nu men så mycket för framtiden. Köp, lagra och drick, Inte fel. Dompan är mycket av allt, bra nu men kanske lite för vulgär i sällskapet. Femme 1996 var allt , allt för ung, mycket syra och frukten kvar, inte i klass med 96-giganter som Billecart-Salmon GC men helt klart ett bra vin. Krug, ja, den är ju som alltid bra, dock hade den här inga år på nacken vilket den alltid mår bra av.

Hur var Göteborg då, ja, Keen och jag blir misstänkta för att vara gay (vi dansar inte med några damer till schlagerföljetongen som spelas på dansgolvet), då vi bjuder en annan dam på Les Chetillons 2002 får vi svaret "jag dricker ju grogg" kopplat med en blick som säger "ä du dum eller". Bästa är väl när en annan dam sveper Jos glas med Femme och utbrister "gud va surt". Som helhet en kul upplevelse ,vi fick inte stryk och göteborgarna visade sig från sin mest generösa sida. Tack CH för en kul kväll.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag var och åkte skidor i Chamonix i förra veckan och därmed blev det inte mycket skrivet här i forumet. Däremot hann jag med att dricka en del skumpa:

Grand Siecle 95/96/97
Duval-Leroy Femme 1996
Deutz Rosé på kvartsmagnum
Diebolt-Vallois Prestige

Grand Siecle är god men inte särskilt spännande, ungefär som Pommery Cuvée Louise i det avseendet. I Sverige är den galet dyr men den går att hitta för ungefär halva priset i Frankrike.

Femme 1996 drack vi på tvåstjärniga restaurangen Albert 1er i Chamonix. En riktigt härlig champagne, väldigt ung fortfarande men det kändes ändå inte som något barnarov. Ibland vill man ha ung champagne och det här var en väldigt bra ung champagne. (Önskar att jag hade några i källaren faktiskt... jag har bara 1995:eek:r.) Kan varmt rekommendera restaurangen också.

Deutz Rosé var trevlig på näsan men artificiell (hallonbåtar? smultronsoda?) i munnen. Att det ska vara så svårt att göra en billig roséchampagne som är OK.

Diebolt-Vallois Prestige tillsammans med Mumm de Cramant gör att jag måste besöka Cramant nästa gång jag är i Champagne.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaine Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape Blanc "La Fontaine" -08
Inte så ofta man dricker vit Châteauneuf. Ung lite blommig doft med honung, fat, smör och päron. Rund ganska "fet" smak med bra längd. Gott till knäckebröd och 26 månaders prästost. :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Selosse initial deg may 2010 till torskrygg m egenkokt skaldjursfond och knaperstekt rökt fläsk m m - Selosse matchade maten perfekt!
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mouton-Rothschild 80,81,82,84,85,86,88,89 med Munskänkarna.

Första gången jag provade M-R, en stor upplevelse!

80, 81 Bleknade jämfört med dom andra. 80 hade en trevlig stund i glaset men kändes ganska fort lite övermogen, 81 höll hela vägen.

82 Ett otroligt vin, så komplext med lager på lager av doft och smak. Näst bäst ikväll.

84 Ganska extrem doft - där dom andra hade en viss, stallighet, hade detta en ton av svinstia även om det lugnade sig något efter ett tag i glaset. Mildare i munnen än förväntat efter doften men lite besvärlig på något sätt.

85 Mjuk, stor, riktigt vacker doft. Himladryck i munnen, overkligt god och lämnar sina 100-poängssyskon 82 och 86 bakom sig om än med mycket liten marginal vad gäller 82. Om det finns något som det perfekta vinet så aspirerar Mouton 85 på den titeln.

86 Kanske fel att kalla ett 25 år gammalt vin för knutet men det är den känslan jag får. Ett episkt vin, otrolig kraft men känns inte klart. Jag kan verkligen inte bedöma om det kommer landa på samma nivå som 82 men det är i alla fall inte där än.

88 Först lite blyg i glaset men öppnar sig sen fint.

89 Öppnare än 88. Massor av frukt och jag upplevde det som markant sötare än övriga viner, ett charmigt vin som säkert bara kommer bli bättre. Kanske en liten alkoholton som stör, men osäker om det är det? I slutet av kvällen har mycket hänt och det känns som tredje bästa vinet efter 85 och 82.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Oj vad spännande!!!

Länge sedan jag provade 80 och 81. Minns inte...
Aldrig testat 84 vad jag vet.

Men 82 har blåst huvudet av mig ett flertal gånger, ett helt magiskt vin!!! Fråga Jimmy.
85 har jag provat ett 5-tal gånger, men det har aldrig varit bättre än bra för mig.
86 bara testat en gång, som du säger för tufft och slutet. Ingen åsikt.
88 och 89 bara enorma besvikelser...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Mouton-Rothschild 80,81,82,84,85,86,88,89 med Munskänkarna.

Första gången jag provade M-R, en stor upplevelse!

80, 81 Bleknade jämfört med dom andra. 80 hade en trevlig stund i glaset men kändes ganska fort lite övermogen, 81 höll hela vägen.

82 Ett otroligt vin, så komplext med lager på lager av doft och smak. Näst bäst ikväll.

84 Ganska extrem doft - där dom andra hade en viss, stallighet, hade detta en ton av svinstia även om det lugnade sig något efter ett tag i glaset. Mildare i munnen än förväntat efter doften men lite besvärlig på något sätt.

85 Mjuk, stor, riktigt vacker doft. Himladryck i munnen, overkligt god och lämnar sina 100-poängssyskon 82 och 86 bakom sig om än med mycket liten marginal vad gäller 82. Om det finns något som det perfekta vinet så aspirerar Mouton 85 på den titeln.

86 Kanske fel att kalla ett 25 år gammalt vin för knutet men det är den känslan jag får. Ett episkt vin, otrolig kraft men känns inte klart. Jag kan verkligen inte bedöma om det kommer landa på samma nivå som 82 men det är i alla fall inte där än.

88 Först lite blyg i glaset men öppnar sig sen fint.

89 Öppnare än 88. Massor av frukt och jag upplevde det som markant sötare än övriga viner, ett charmigt vin som säkert bara kommer bli bättre. Kanske en liten alkoholton som stör, men osäker om det är det? I slutet av kvällen har mycket hänt och det känns som tredje bästa vinet efter 85 och 82.
Skön provning Lando !

För egen del var det också väldigt länge sedan jag drack -80 och -81 men det jag minns var att -81 var en stor besvikelse och att -80 charmade bra med doften men inget mer.

-82 har ju alltid varit monumentalt. Kul att det förblir så. Inga kvar i den egna källaren tyvärr.

-86 har jag också alltid upplevt precis som du (liksom flera andra -86 i Pauillac såsom Pichon-Lalande och Lynch-Bages). Det är nog bara att ha tålamod.

-88 är den Mouton jag druckit mest av och den har alltid varit ett stort kafferosteri för mig. Inget stort vin men gott.

-89 instämmer med Krug88 men det var också ganska länge sedan sist jag drack den. Flera andra Medoc 89:eek:r har varit ganska kass tycker jag (t.ex Ducru-Beaucaillou, Beychevelle m.fl)

Drack förresten en M-R-90 på nyår och den var ljuvlig men den nådde inte riktigt upp till Margaux -89 som vi hade jämsides.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Cuvée de Réserve
Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru
Pommery Brut Royal
Pommery Brut Royal (sent 80-tal/tidigt 90-tal)
Taittinger Brut Millésimé 2004

Raventos i Blanc Brut Nature
Steinberger Riesling Spätlese 1989


Förde inga anteckningar men efter att provat en del PP den senaste tiden så tycker jag att deras standard Cuvee har tappat ganska ordentligt. Inte alls lika bra som den varit tidigare tyvärr.
Eric Rodez däremot är väldigt bra och jag skulle gärna vilja testa lite mera från honom. Har än så länge bara prova de 2 som finns BS och de har levererat varje gång.
Pommeryn är ganska trist egentligen som nyinköpt men att testa den jämte en ca 20 år äldre flaska är spännande. Tyvärr hade den äldre tappat större delen av sin mousse men hade en påtaglig syra kvar och en hel del frukt. Perfekt till anklever som en bekant skulle säga.
Taittinger är bland mina favoriter och de gör mig inte missnöjd med sin 2004 heller. Aningen ung och syrastinn naturligtvis men kommer bli väldigt bra med tiden.

Steinberger och Raventos öppnades mest för att bjuda sena gäster på något att dricka. Hann aldrig prova Raventosen och gråter väll inte speciellt mycket för det då den köptes för just dessa tillfällen. Steinbergern däremot fick jag ett glas av och den var trevlig. Kändes förvånansvärt ung och blint hade jag nog inte gissat på 89 utan sent 90-tal snarare.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Pommeryn är ganska trist egentligen som nyinköpt men att testa den jämte en ca 20 år äldre flaska är spännande.

För 20 år sedan hade Pommery egna vingårdar. Det enda den har gemensamt med nya Pommeryn är namnet.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
För 20 år sedan hade Pommery egna vingårdar. Det enda den har gemensamt med nya Pommeryn är namnet.

Enligt Juhlin så är Pommery bland de största ägarna av Grand Cru mark. Täcker visserligen bara 30% av deras druvbehov så det är nog ganska lite av det som slutar i deras NV.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Juhlin har fel. Pommery var en av de största ägarna av Grand Cru-odlingar men när LVMH sålde Pommery till Vranken behöll LVMH alla vinodlingar och sålde i princip bara varumärket. (LVMH tog för övrigt Lansons vinodlingar på samma sätt.)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Juhlin har fel. Pommery var en av de största ägarna av Grand Cru-odlingar men när LVMH sålde Pommery till Vranken behöll LVMH alla vinodlingar och sålde i princip bara varumärket. (LVMH tog för övrigt Lansons vinodlingar på samma sätt.)

Har tyvärr inte den senaste utgåvan så det kan ju ändrats en del sedan den trycktes. Låter dock väldigt rimligt att LVMH skulle göra så. Får hoppas att de aldrig behandlar Krug på det sättet om de någonsin skulle sälja dem.
 
Toppen