Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har jag sagt det, jag säger så mycket dumt ;D

Vem gör inte det? men jo du sa det senast när vi tyckte att den jag plockade med upp var lite trött.
Alkoholnivån var däremot ganska hög när du sa det så det kan varit en sån sak som man säger men egentligen inte menar, du vet spela ett spratt med den geografiskt handikappade.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Vem gör inte det? men jo du sa det senast när vi tyckte att den jag plockade med upp var lite trött.
Alkoholnivån var däremot ganska hög när du sa det så det kan varit en sån sak som man säger men egentligen inte menar, du vet spela ett spratt med den geografiskt handikappade.

Klart att den ska drickas. Odruckna flaskor gör ingen glad :) (eller det gör det väl, önskar att jag hade de jag druckit odruckna så jag kunde dricka dem igen)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Klart att den ska drickas. Odruckna flaskor gör ingen glad :)

Det är väll spekulanterna som inte har vett att dricka upp allt gott de köper eller kommande generation som uppskattar odruckna flaskor vi lämnar efter oss. Jag har däremot ingen kommande generation på gång så tills vidare är planen att dricka upp allt innan jag kastar in handduken.
 
SV: Idag dricker vi

En utekväll blen lite längre än planerat. Lite smått o gott intogs på ett stamställe på söder.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Brut Synd att Charles Heidsieck inte verkar saluföras så aktivt i Sverige. Gillar den lite rostad, nötiga stilen. Fin mineralig näsa. Trevlig typisk 95-syra som gifter sig väldigt bra med det nötiga honungslika smaken. Eftersmak som hänger sig kvar länge. Rekommenderas verkligen och kan ligga ett antal år till.
N/V BdB Guy Charlemagne Trevlig citrusdominerad doft med lite mineralinslag. Smaken är lätt besk och har någon otrevlig bismak, känns som mycket av andra eller tredjepressen kommit med. Avslutade inte glaset utan resten hälldes ut. Inget att köpa.

2006 Barolo Pajana, Domenico Clerico Mörk, mörk rött, exposion av dofter, körsbärm choklad, mylla, lite stalldofter. Tanniner som hela tiden är närvarande Riktigt kraftfullt, bra balans, fantastiskt att dricka nu men låt ligga till 2020 och det kommer nog vara en Barolo som man gråter när den sista flaskan är slut.
1998 Damaris Reserve Chardonnay, Landmark Mörkt gyllengul, mycket torkade frukter, honung, aprikos. Trodde att det var någon passitovariant. Lite sherrytoner i smaken. Blir nog inte bättre men ett kul vin att dricka.
1996 R. & L. Legras Cuvée St. Vincent. Mineralig, lite sötma i doften. Som mångaa 96or lite för hög syra som gör att det inte blir helt balanserat även om frukten finns där. Känns som det är ett bra druvmaterial så kan nog utvecklas framåt.

Avslutade med två Ramlösa naturell. Kanske lite för hög kolsyra men saltet och mineralerna gav mersmak.

Provade tidigare 2006 Jérôme Prévost, La Closerie les Beguines. Det är bara att ta av hatten för denna odlare. Honung, kryddor och röda bär som växer med att vinet blir lite varmare. Det är ett mycket personligt vin men ett vin som bara blir bättre för varje årgång. Pinot Meunier är ju den enkla druvan men Prevost gör något med vinet som adderar komplexitet och balans. Förstår varför Krug envisas med att ha Pinot Meunier i sin Grand Cuvée.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
En utekväll blen lite längre än planerat. Lite smått o gott intogs på ett stamställe på söder.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Brut Synd att Charles Heidsieck inte verkar saluföras så aktivt i Sverige. Gillar den lite rostad, nötiga stilen. Fin mineralig näsa. Trevlig typisk 95-syra som gifter sig väldigt bra med det nötiga honungslika smaken. Eftersmak som hänger sig kvar länge. Rekommenderas verkligen och kan ligga ett antal år till.
N/V BdB Guy Charlemagne Trevlig citrusdominerad doft med lite mineralinslag. Smaken är lätt besk och har någon otrevlig bismak, känns som mycket av andra eller tredjepressen kommit med. Avslutade inte glaset utan resten hälldes ut. Inget att köpa.

2006 Barolo Pajana, Domenico Clerico Mörk, mörk rött, exposion av dofter, körsbärm choklad, mylla, lite stalldofter. Tanniner som hela tiden är närvarande Riktigt kraftfullt, bra balans, fantastiskt att dricka nu men låt ligga till 2020 och det kommer nog vara en Barolo som man gråter när den sista flaskan är slut.
1998 Damaris Reserve Chardonnay, Landmark Mörkt gyllengul, mycket torkade frukter, honung, aprikos. Trodde att det var någon passitovariant. Lite sherrytoner i smaken. Blir nog inte bättre men ett kul vin att dricka.
1996 R. & L. Legras Cuvée St. Vincent. Mineralig, lite sötma i doften. Som mångaa 96or lite för hög syra som gör att det inte blir helt balanserat även om frukten finns där. Känns som det är ett bra druvmaterial så kan nog utvecklas framåt.

Avslutade med två Ramlösa naturell. Kanske lite för hög kolsyra men saltet och mineralerna gav mersmak.

Provade tidigare 2006 Jérôme Prévost, La Closerie les Beguines. Det är bara att ta av hatten för denna odlare. Honung, kryddor och röda bär som växer med att vinet blir lite varmare. Det är ett mycket personligt vin men ett vin som bara blir bättre för varje årgång. Pinot Meunier är ju den enkla druvan men Prevost gör något med vinet som adderar komplexitet och balans. Förstår varför Krug envisas med att ha Pinot Meunier i sin Grand Cuvée.

Låter som en trevlig kväll, i all enkelhet. Ramlösan, var den N.V. eller årgångsbetecknad? ;)

Det där med 100% PM ligger uppenbart i vårluften, för igår ställde vi just 2006 Jérôme Prévost, La Closerie les Beguines. mot Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny. Båda är som bekant 100% PM, och båda är single-year vintage även om året i Egly-Ouriet’s fall inte är uppenbart från etiketten. För just den här flaskan så misstänker jag att det var 2006 även för E-O, som hade degdatum juli 2010.

De är efter första klunken anslående lika i både doft och smak – vilket förvånar en smula, då jag inte har varit överdrivet imponerad av en del annat från Egly-Ouriet på sistone (även om jag naturligtvis är professionell nog att bortse från den, skall vi säga, något buttra intryck denne herre gjorde på oss nere i Ambonnay i höstas :)). Efter ytterligare ett glas, och lite mer värme i glaset, så seglar dock Prevost upp som ganska klar vinnare, och ordningen är återställd. Precis som Shorepower skriver, så bjuder La Closerie på en förvånansvärt elegant kombination av kryddig ingefära, röda bär och exotisk frukt – och alltsammans i en slags torr, torr presentförpackning.

För att summera – detta är två riktigt njutningsfulla viner som visar hur långt PM faktiskt kan räcka i rätt händer.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilmart Coeur de Cuvée 2000 igår till en slätvarsgratäng från Lisa Elmqvist. Jag har druckit den här årgången många gånger nu och blir aldrig besviken. En härlig champagne. Mina flaskor börjat tyvärr ta slut nu men jag har precis beställt påfyllning till källaren i form av några magnum.
 
SV: Idag dricker vi

Provade två olika Marie-Noelle Ledru. Först en Grand Cru Extra Brut. Börjar lite försynt, med lite mer värme så kommer lite brödiga brioche toner, fina mineraler och röda bär. Bra syra med trevlig fin mousse. Gillar verkligen att de inte tryckt i något socker i den här. Fungerar bra till mat.

Följer upp med ett vin jag verkligen gillar. Fjärde gången jag dricker detta vin 2006 Cuvée du Goulté. Bred doft med citronskal, mörk röd frukt, jordighet och en antydan till saltighet. Bra balans och smaken är otroligt lång. Ska nog ligga ett antal år till men ack så svårt att låta bli
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Verget Tillets 2002, fullt mogen påminde nästan om en Sauternes in sin rikedom av smaker ;D ;D
Fleur de Morange 2000, blyerts och ek. Verkligen inte bra. Parker gillar! får hoppas det var en dålig flaska
Cos d'Estournel 1996, ah detta var nåt annat ännu ej helt moget, mörka frukter och bär, bra balans och härlig längd. Fyllig. Behöver ett par år till för att öppna upp sig tillfullo. ;D ;D
Krug Grande Cuvee inköpt för ca 10 år sen enormt med smaker, komplex, exotisk, fortfarande tydlig syra. Underbar Champagne
Krug 1988, en flaska som vid öppning var lite matt och trött..så den fick stå dryga 2 timmar. Nu full av energi, brynt smör, aprikos, mango och så en bra dos av syra. Otrolig Champagne ;D ;D ;D ;D ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara en Krug 1988 kvar och det blir svårare och svårare att låta bli att korka upp den efter alla rapporter här...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag har bara en Krug 1988 kvar och det blir svårare och svårare att låta bli att korka upp den efter alla rapporter här...

Låt den ligga, det verkar som du kan få dricka Krug -88 inom en snar framtid ;)

CH skrev:
shorepower skrev:
Trevligt Per, jag drack tyvärr min sista 88a för ett tag sedan. Det är ett så bra vin. Grattis :)
Du sa att du skulle plocka fram Salon 88 nästa gång jag är på besök. Kan ju dra med min sista Krug 88 om du vill.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Första inlägget efter att smygit omkring ett tag

Va på F12 i lördags och tog en 2004 Cedric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Rosé de Saignée Creux d'Enfer
otroligt fruktig på doften,typ hallonbåtar ,Blint skulle jag inte gissa på champagne utan kanske en pinot från Nya Zeeland.
Smaken är otroligt vinifierad,som ett mouserande rödvin,mycket god men man tröttnar lite efter ett tag.
Tog även in en jean-philippe fichet meursault les chevalieres 2004 .Ganska rökig med fatiga inslag men passade bra till den vegetariska avsmakningsmenyn
Måste säga att jag tycker Sören gör ett grymt jobb
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Provade två olika Marie-Noelle Ledru. Först en Grand Cru Extra Brut. Börjar lite försynt, med lite mer värme så kommer lite brödiga brioche toner, fina mineraler och röda bär. Bra syra med trevlig fin mousse. Gillar verkligen att de inte tryckt i något socker i den här. Fungerar bra till mat.

Följer upp med ett vin jag verkligen gillar. Fjärde gången jag dricker detta vin 2006 Cuvée du Goulté. Bred doft med citronskal, mörk röd frukt, jordighet och en antydan till saltighet. Bra balans och smaken är otroligt lång. Ska nog ligga ett antal år till men ack så svårt att låta bli

har du druckit Ledru 02 brut nature grand cru?
hittade några men har inte hunnit ännu.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
har du druckit Ledru 02 brut nature grand cru?
hittade några men har inte hunnit ännu.

Andreas
Hej, nej har inte druckit den. Är det årgång eller? Det finns någon med rosa etikett som jag sett är årgång men som sagt, inte druckit den.
 
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Första inlägget efter att smygit omkring ett tag

Va på F12 i lördags och tog en 2004 Cedric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Rosé de Saignée Creux d'Enfer
otroligt fruktig på doften,typ hallonbåtar ,Blint skulle jag inte gissa på champagne utan kanske en pinot från Nya Zeeland.
Smaken är otroligt vinifierad,som ett mouserande rödvin,mycket god men man tröttnar lite efter ett tag.
Tog även in en jean-philippe fichet meursault les chevalieres 2004 .Ganska rökig med fatiga inslag men passade bra till den vegetariska avsmakningsmenyn
Måste säga att jag tycker Sören gör ett grymt jobb
Välkommen (även om du varit medlem ett tag). Håller helt med dig om Cedric Boucharden, drack själv en 06a men samma känsla finns i den årgången:

http://www.finewines.se/index.php?topic ... n#msg35276
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hej, nej har inte druckit den. Är det årgång eller? Det finns någon med rosa etikett som jag sett är årgång men som sagt, inte druckit den.

ja "äkta" årgång.
Etikett har en bild från byn... eller gården, sepiatonad på vit botten med guldrram.
 
Toppen