Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
ja "äkta" årgång.
Etikett har en bild från byn... eller gården, sepiatonad på vit botten med guldrram.

Ursäkta att jag hoppar in.

Både Cuvée du Goulte (BdN Millésime) och den vanliga Millésime har samma etikett vilket visar gården utanför entren till domänen.
Så här ser etiketterna ut:

Ledru02250.jpg


!BlRJ8W!BWk~$(KGrHqYOKk!Etl1KsJelBL,-surekw~~_35.JPG



Senast jag var där så hade hon Millésime Brut Nature -02 på halvmagnum, Millésime -05 på halvmagnum och Millésime -00 på magnum. Hon lagrar sina Extra Brut ngt år extra på jästen jfrt med den vanliga Brut.

Cuvée du Goulté är -06 just nu.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
har du druckit Ledru 02 brut nature grand cru?
hittade några men har inte hunnit ännu.

Andreas

Jo, har druckit en (och bör alltså ha en kvar) - lite tunn på näsan, men mycket generöst med frukt och mörka bär i första sippen... Smaken klingade av lite väl snabbt, och vill minnas att jag för en gång skull funderade på om den inte hade vunnit på lite dosage... (Skrev jag verkligen det där? :)) Känns egentligen inte alls som en 2002:a. Då är onekligen BdN:n betydligt bättre - underbart mörk och ruffig i karaktären, och med avsevärd lagringspotential.

Apropå odlare och 2002: drack ännu en Agrapart Venus 2002 i helgen - och vilket vin det här är! Den seglar mer och mer upp som odlarskumpan att slå från 2002 - i alla fall vad gäller BdB:er. Stilen är som bekant snustorr, men druvmaterialet håller verkligen för att granskas så här under kjolarna, och slutresultatet är ingenting annat än spektakulärt bra. ;)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Jo, har druckit en (och bör alltså ha en kvar) - lite tunn på näsan, men mycket generöst med frukt och mörka bär i första sippen... Smaken klingade av lite väl snabbt, och vill minnas att jag för en gång skull funderade på om den inte hade vunnit på lite dosage... (Skrev jag verkligen det där? :)) Känns egentligen inte alls som en 2002:a. Då är onekligen BdN:n betydligt bättre - underbart mörk och ruffig i karaktären, och med avsevärd lagringspotential.

Apropå odlare och 2002: drack ännu en Agrapart Venus 2002 i helgen - och vilket vin det här är! Den seglar mer och mer upp som odlarskumpan att slå från 2002 - i alla fall vad gäller BdB:er. Stilen är som bekant snustorr, men druvmaterialet håller verkligen för att granskas så här under kjolarna, och slutresultatet är ingenting annat än spektakulärt bra. ;)


venus är vansinnigt bra, 02 senast i cph med togathomas... otroligt bra VIN.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

En Chateau La Grande Roche 2007 från Napa. Otroligt bordeaux lik på både doft och smak, bara lite sötma i avslutet som avslöjar ursprunget.
Kan bli grym om några år ,här får det bli påfyllning.
Avslutade kvällen med att dra korken ur min första Bollinger RD 96
Vilken besvikelse,syra syra syra.Helt oharmonisk
Så här minns jag inte vanliga 96,nu blir det lås på resten tills andra sidan 2015
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
En Chateau La Grande Roche 2007 från Napa. Otroligt bordeaux lik på både doft och smak, bara lite sötma i avslutet som avslöjar ursprunget.
Kan bli grym om några år ,här får det bli påfyllning.
Avslutade kvällen med att dra korken ur min första Bollinger RD 96
Vilken besvikelse,syra syra syra.Helt oharmonisk
Så här minns jag inte vanliga 96,nu blir det lås på resten tills andra sidan 2015

har druckit ett gäng R.D 96:eek:r som varit magiska, syra visst... men det är ju lite meningen. Köpte precis några på magnum, de kan nog ligga ett bra tag dock.
 
SV: Idag dricker vi

Jag har ingen större erfarenhet av champagner, men har under de två år jag följt inläggen på detta forum börjat köpa en del( i det nedre prissegmentet). Jag har därför de senaste två åren druckit mer champagne än vad jag gjort de tidigare 60. Jag har också noterar att de jag köper allt mer kryper närmare 500 kr gränsen.
Nåväl igår var det dags för Lenoble Intense.
Färgen är halmgul. Näsan känner av en frisk, ungdomlig doft av citrus. Smaken är även den frisk med citrusinslag men med en behaglig söt ton i bakgrunden och en lång eftersmak.
Gott tycker mina enkla smaklökar.
 
SV: Idag dricker vi

2002 Bernard Hatte Special Club Frisk, trevlig doft, lite åt BdB hållet men så ung att det påverkar lite hur jag uppfattar den.. Mineralig med gröna äpplen och brödighet. Bra syra som balanserar upp av frukt, äpplen och lite röda bär. Någon antydan till kola. Lite kort eftersmak. Bra men inte exceptionell. Behöver lite värme så serveras bäst omkring 8-10 grader

Selosse Substance. Degad Mars 2009. Typisk Substance i doften, plommon, blommor, exotiska frukter, lite sherrytoner. Något av en besvikelse i smaken, lätt tunn och smaken hänger inte kvar som den brukar. Låter resten stå till imorgon för att se om något händer.
 
SV: Idag dricker vi

JC skrev:
Jag har ingen större erfarenhet av champagner, men har under de två år jag följt inläggen på detta forum börjat köpa en del( i det nedre prissegmentet). Jag har därför de senaste två åren druckit mer champagne än vad jag gjort de tidigare 60. Jag har också noterar att de jag köper allt mer kryper närmare 500 kr gränsen.
Nåväl igår var det dags för Lenoble Intense.
Färgen är halmgul. Näsan känner av en frisk, ungdomlig doft av citrus. Smaken är även den frisk med citrusinslag men med en behaglig söt ton i bakgrunden och en lång eftersmak.
Gott tycker mina enkla smaklökar.
Forumet kan vara farligt. Har inte provat Lenoble vad jag kan komma ihåg. Tror inte att dina smaklökar är mycket enklare än någon annan :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en sval Chambolle-Musigny VV 07 från D. Laurent med en söt 23 åring igår...
Hon var lite blyg i början, men öppnade sig och blev varm och kärleksfull efter en 2-3 timmar sådär.
Smakade lätt av salt, apelsin och honung.

Kan varmt rekommendera!
OBS: Finns ej på bolaget.
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tignanello -05
Behövde flera timmar för att öppna upp sig. Mycket koncentrerad frukt och en hel del tanniner så resterande flaskor får ligga till sig några år.
 
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Tignanello -05
Behövde flera timmar för att öppna upp sig. Mycket koncentrerad frukt och en hel del tanniner så resterande flaskor får ligga till sig några år.
Penfolds Grange 02 igår. 2000 på restaurangen vi var på är ju billigare än på SB, så det var ju ren dumhet att inte ta in den. Riktigt bra även om det är inte är den vassaste årgången. Saknade lite av komplexiteten som man hittar i de stora årgångarna. Men gott som tusan såklart.
Idag lite Comte 1999 som börjar öppna sig lite mer. Behöver nog nårgra år till innan den där riktigt sköna djupa compte rostatbröd/grädde/musselskal karaktär finns där. Kvarvarande flaskor skall nog få hibernera minst fyra år till.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diverse enklare skumpa men bäst var Clouet 02. Sen Roagna Paje 03, - skönt slank men lång Nebbiolo av hög klass.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Drack en sval Chambolle-Musigny VV 07 från D. Laurent med en söt 23 åring igår...
Hon var lite blyg i början, men öppnade sig och blev varm och kärleksfull efter en 2-3 timmar sådär.
Smakade lätt av salt, apelsin och honung.

Kan varmt rekommendera!
OBS: Finns ej på bolaget.
Vad recenserade du? Vinet eller 23-åringen?
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Roagna Paje 03, - skönt slank men lång Nebbiolo av hög klass.
Har fortfarande kvar ett par Paje 03 i källaren. Drack den första i början på 2010 och var inte så imponerad. Drack nummer två i slutet av 2010 och den var betydligt bättre. Vet inte om det var flaskvariation eller om det på det dryga halvåret skett en utveckling.

Igår blev det en Camille Savès Cuvée Prestige och den var verkligen bra.Doften var frisk med citrustoner, något aprikosaktigt och längst bak en snäll honungston. Smaken var frisk, lite citrus även här, men gula äpplen tar över och lite klassiska brödtoner kan också skönjas. Fin mousse och lång lite krämig eftersmak.

En av mina favoriter i Valpolicella är Roccolo Grassi. Vi drack deras Valpolicella Superiore till lammet och deras Recioto till chokladdesserten. Smasken för en fruktbombsälskare som undertecknad.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu en Riesling Kabinett 1975 från Weingut Schlangengraben, Mosel-Saar-Ruwer, tillsamans med thaiwokade jätteräkor, - mycket intressant upplevelse. Oxiderad färg med en lite död unken och jordig doft men med frisk syra och inte alls speciellt trött eller oxiderad i munnen. Kul!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Invigde den nya vinkällaren igår med lite vin.
Gosset 1996
Domaine Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Rangen de Thann 2007
Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or Brut 1998
Lynch-Bages Blanc 2006
Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten 2005
Coulée de Serrant Savennières 2003
Terroir Al Límit Dits del Terra 2004
Krug 1996
Dom Perignon 1988
Billecart-Salmon Brut Blanc de Blancs 1999
Ferdinand Haag-Erben Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Haag 1981
Ca´del Bosco Cuvee Prestige
Tignanello 2005
Veuve Clicqout 1999
Billecart-Salmon NV 2000
Bruno Paillard Brut Assemblage 1996

Idiotköp på krogen senare på kvällen
Lanson Black Label
Moët & Chandon Brut Impérial
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Invigde den nya vinkällaren igår med lite vin.
Gosset 1996
Domaine Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Rangen de Thann 2007
Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or Brut 1998
Lynch-Bages Blanc 2006
Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten 2005
Coulée de Serrant Savennières 2003
Terroir Al Límit Dits del Terra 2004
Krug 1996
Dom Perignon 1988
Billecart-Salmon Brut Blanc de Blancs 1999
Ferdinand Haag-Erben Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Haag 1981
Ca´del Bosco Cuvee Prestige
Tignanello 2005
Veuve Clicqout 1999
Billecart-Salmon NV 2000
Bruno Paillard Brut Assemblage 1996

Idiotköp på krogen senare på kvällen
Lanson Black Label
Moët & Chandon Brut Impérial

Skön lista!
 
Toppen