Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Middag igår, Dom Ruinart 1988 en flaska som bjöd på en aningen för lätt champagne med med en gudomlig avslutning av kola och nötter
Comtes de Champagne mera fart, livligare väldigt mörk färg fullpackad av exotiska frukter, nu var humöret på topp ;D
Cheval Blanc 2001 lite försiktig doft, men en underbar fyllig smak av mogen frukt full av charm, Haut Brion 1996, dofter av jord, tobak, komplex fyllig smak, fantastiskt bra kan sparas många år till. Nu var humöret ännu bättre så vi belönade oss med en riktigt bra avslutning Henriot Enchanteleurs 1996 och lite ost, detta är och förblir en stor favorit,helt perfekt att dricka nu full av liv och komplexitet. Absolut det bästa Champagneköpet! 64 Euro i Reims ;D ;D
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Inga problem Jos !
Det här kan min franske langare få fram (priserna utan fransk moms):

Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 13.25/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 29/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 31/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2004 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 15/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 32.50/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition white 2010 at € 13.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 19/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2003 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2001 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2000 at € 20/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 41.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 48/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 48.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 49/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 24/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 25/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 52/mag
Chateauneuf du Pape, La Folie 2007 at € 32.50/bt
Cotes du Rhone red, Domaine Nicolas Boiron 2009 at € 4.70/bt
Inte illa, du verkar ha en bra langare :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Inga problem Jos !
Det här kan min franske langare få fram (priserna utan fransk moms):

Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 13.25/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 29/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 31/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2004 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 15/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 32.50/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition white 2010 at € 13.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 19/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2003 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2001 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2000 at € 20/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 41.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 48/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 48.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 49/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 24/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 25/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 52/mag
Chateauneuf du Pape, La Folie 2007 at € 32.50/bt
Cotes du Rhone red, Domaine Nicolas Boiron 2009 at € 4.70/bt

Snyggt! Tradition som lockar mest, kan ta en låda 00 och en 04 :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

En snabbvisit i Stockholm igår bjöd på en hel del goda viner.

Hos Elvis
Mumm de Cramant

Grappe
Henriot Enchanteleur 96 (5p)
Clos des Goisses 96 (2p)
Veuve Clicqout NV (30/40-talet) (2p)
Salon 96 (9p)
Pure 05 (3p)
Krug 88 (17p)
Launois 57 (stilla vitt från Launois) (0p)
Clos des Papes 05 (1p)
Pegau Cuvee Reserve 07 (1p)
Selosse 88 (8p)

Eriksvinbar
Deutz 75 magnum

Bra fredag helt enkelt.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
En snabbvisit i Stockholm igår bjöd på en hel del goda viner.

Hos Elvis
Mumm de Cramant

Grappe
Henriot Enchanteleur 96 (5p)
Clos des Goisses 96 (2p)
Veuve Clicqout NV (30/40-talet) (2p)
Salon 96 (9p)
Pure 05 (3p)
Krug 88 (17p)
Launois 57 (stilla vitt från Launois) (0p)
Clos des Papes 05 (1p)
Pegau Cuvee Reserve 07 (1p)
Selosse 88 (8p)

Eriksvinbar
Deutz 75 magnum

Bra fredag helt enkelt.



ett jävla sätt. och vad är det för jävla poängsystem?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug 88:an var magisk, till och med bra för att vara Krug 88, jag fick rysningar av välbehag av första doften. Den var kvällens vinnare för mig. Salon 96 var sluten, mer sluten än när vi drack den för något år sedan, men öppnade upp sig långsamt under kvällen. Den kommer att bli fantastisk men igår var både Enchanteleur och Clos des Goisses vassare för mig.

Dejzan skrev:
Hur var Selossen?

Den var alldelese för ung och outvecklad för min smak. En stor upplevelse och ära att få dricka 80-tals-Selosse men jag tror att den behöver mer tid. Vissa i sällskapet var å andra sidan lyriska - vi var lite oense om den.

Andreas skrev:
ett jävla sätt.

;D

Andreas skrev:
och vad är det för jävla poängsystem?

Alla satte 3p-2p-1p på sina tre favoriter vid kvällens slut. Det ser ut som om CH redovisat varje vins summa.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Alla satte 3p-2p-1p på sina tre favoriter vid kvällens slut. Det ser ut som om CH redovisat varje vins summa.
Och jag som bara trodde att han inte ville komma på några Chateauneuf-provningar. :)
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
En snabbvisit i Stockholm igår bjöd på en hel del goda viner.

Hos Elvis
Mumm de Cramant

Grappe
Henriot Enchanteleur 96 (5p)
Clos des Goisses 96 (2p)
Veuve Clicqout NV (30/40-talet) (2p)
Salon 96 (9p)
Pure 05 (3p)
Krug 88 (17p)
Launois 57 (stilla vitt från Launois) (0p)
Clos des Papes 05 (1p)
Pegau Cuvee Reserve 07 (1p)
Selosse 88 (8p)

Eriksvinbar
Deutz 75 magnum

Bra fredag helt enkelt.
En helt vanligt fredag i Stockholm med andra ord. Kul att du kom upp och förärade 08orna ditt sällskap, tråkigt att jag missade provningen (men jag hade ju giltigt förfall till skillnad från exempelvis Andreas och NonPlusUltra ;D)

Låter som ni hade en skön provning. Är nog trots allt mest avundsjuk på Selosse 88an då jag aldrig druckit denna. Krug 88 är ju dock aldrig fel.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Krug 88:an var magisk, till och med bra för att vara Krug 88, jag fick rysningar av välbehag av första doften. Den var kvällens vinnare för mig. Salon 96 var sluten, mer sluten än när vi drack den för något år sedan, men öppnade upp sig långsamt under kvällen. Den kommer att bli fantastisk men igår var både Enchanteleur och Clos des Goisses vassare för mig.

Den var alldelese för ung och outvecklad för min smak. En stor upplevelse och ära att få dricka 80-tals-Selosse men jag tror att den behöver mer tid. Vissa i sällskapet var å andra sidan lyriska - vi var lite oense om den.

;D
Alla satte 3p-2p-1p på sina tre favoriter vid kvällens slut. Det ser ut som om CH redovisat varje vins summa.
Mycket trevlig uppställning. För mig låter det dock underligt att Selosse 88an inte var mogen! Vad var det för deg. datum?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Salonen var överjävligt bra. Den hade vunnit för mig om d inte varit för den galet bra krug 88an. Eller så vann den ändå... ;) Selossen var sjukt bra men d e märkligt att en 88a kan kännas för ung...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Mycket trevlig uppställning. För mig låter det dock underligt att Selosse 88an inte var mogen! Vad var det för deg. datum?

Om jag minns rätt så var den i alla fall inköpt på SS -99.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:

Om jag minns rätt så var den i alla fall inköpt på SS -99.

För 278kr flaskan om jag inte missminner mig :'(


Deutzen var också helt galet bra! Kändes också oväntat ung!

grym kväll!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot Enchanteleur 96.
Riktigt trevlig med mycket charmig frukt och när den fått stå i glaset en stund så blev den riktigt bra. Kom oförtjänt i skymundan när den var först ut.

Clos des Goisses 96
En ordentlig smäll på käften med riktigt fläskig pinot noir. Lite för varm vid första hällningen men när den toppades upp kyld så blev den ännu bättre. Även denna kom lite oförtjänt i skymundan.

Veuve Clicqout NV (30/40-talet)
Ett rejält kliv åldersmässigt och gissningarna på åldern är ganska spridda men som vanligt lyckas Mesnil lura oss ordentligt. Vem kunde tro att en kvartsmagnum från 30/40-talet skulle vara i så bra skick?
Tyvärr lite för tung för min del men väldigt spännande att prova.

Salon 96
Stenhård och ganska tillbakadragen men man märker vad som finns där bakom. Tyckte den var överjävligt bra och är vansinnigt glad att jag köpte Salon trots att jag egentligen inte hade råd med det.

Pure 05
Väldigt bra på näsan men fyllde tyvärr inte ut med smaken. Blev jämnare när den fått mer luft men föll mig inte helt i smaken. Lukten däremot var beroendeframkallande.

Krug 88
Behöver man egentligen skriva nåt här? Kan varit en av de bättre Krug 88 jag någonsin provat och tyvärr min sista. Riktigt glad att den levererade!

Launois 57 (stilla vitt från Launois)
Det utlovades en Krug 88 till den som kunde gissa vad detta var och redan där insåg man att det var omöjligt uppdrag. Precis som VC en upplevelse att prova men aningens för mycket. Mesnil slängde naturligtvis ur sig sin catchfrase och lyckades till och med tjata till sig lite anklever som vi prova till och det är bara att erkänna att han har rätt.

Clos des Papes 05
Lite mera tillbakadragen doftmässigt mot Pure men fyller på i smaken på ett helt annat sätt. Riktigt bra och man förstår Jos fäbless för Châteauneuf när man provat denna.

Pegau Cuvee Reserve 07
Vi var långt ute och seglade i vinvärlden ett tag men hittade rätt till slut. Klart annorlunda mot tidigare Châteauneufer men levererade även denna riktigt bra.

Selosse 88
Blev sist ut i fältet då det fanns egentligen fler att prova men stängningen hängde över oss och vi enades om att det nog inte går att toppa denna. Kändes väldigt otypiskt en Selosse och eken lyste inte igenom speciellt mycket. Tokigt ung och påminde mycket om Salonen varav många gissade på just Salon 88. Första Selosse från 80-talet som jag provat och även om det inte var kvällens bästa för mig så var det utan tvekan en av de största champagne upplevelserna jag fått än så länge.

Deutz 75 magnum
Var helt övertygad om att det var en bra 96 vi provade. Väldigt pigg med massor av frukt. Skulle säkert klara ett bra tag till i källaren och blir säkert ännu bättre om den får det.


En fantastisk kväll med extremt bra viner. Poängen säger egentligen inte speciellt mycket då allt var tårdrypande bra. Ska på en roseprovningen på fredag och även om den uppställningen ser väldigt bra ut så har jag svårt att se att något kommer toppa detta eller ens komma upp i samma höga nivå. Kommer det vara så här varje gång man besöker Stockholm så undrar man varför jag inte är där oftare?

Stort tack till alla som var med för en fantastisk kväll!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
För mig låter det dock underligt att Selosse 88an inte var mogen! Vad var det för deg. datum?

1997 har jag för mig. Ja, visst är det märkligt!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag är ju ingen jättevän av André Clouet, men tog nyligen fram en 1995 och den var verkligen på topp.
Kändes ordentligt lagrad, troligen på topp nu eller inom snar framtid.
Min har legat sedan 2008 tror jag. RJ gav hade testat den 2000 och gav den 90 poäng som potential.
För mig var den värd lite mer just där och då :)
 
SV: Idag dricker vi

Drack igår några glas i all anspråkslöshet tillsammans med Mesnil och Andreas - här några rader ur minnet:

Selosse 86:
Som bekant är detta det smått mytiska vin med vilket Anselme utnämndes till "Winemaker of the year 1994" - och visst är det en maffig upplevelse än idag! Olik alla andra årgångar Selosse (som undertecknad har druckit) på näsan, som är fylld av kryddor och exotisk frukt om vartannat. Moget ekad, javisst, men fortfarande med fantastisk syra och fräsch frukt i munnen - fast om ni har källaren full så är det nog dags att börja dricka upp nu... ;)

Selosse 95:
Underbar komplex, lätt narkotisk doft. Mogen och ungdomlig på samma gång med en hel kaffebricka i eftersmaken...

Selosse 98:
Fantastiskt vin, men kanske lite i skymundan jmf med dess tre år äldre bror. Märkligt anonym på näsan, men med omisskänligt Selosse-fyrverkeri i munnen. Kanske en sämre flaska?

Selosse 99:
Ung och syrastinn, fortfarande en aning sluten men med underbar mineralitet - påminner inte så lite om V.O. Barnarov, javisst - men det behöver inte vara fel, eller hur? ;)

Därtill drack vi Selosse Rosé och Substance - för jämförelsens skull, ni vet :) - och som alltid slås man av hur bra Substance håller ställningarna även mot de bästa årgångarna. Hantverk i världsklass, helt enkelt!
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Drack igår några glas i all anspråkslöshet tillsammans med Mesnil och Andreas - här några rader ur minnet:

Selosse 86:
Som bekant är detta det smått mytiska vin med vilket Anselme utnämndes till "Winemaker of the year 1994" - och visst är det en maffig upplevelse än idag! Olik alla andra årgångar Selosse (som undertecknad har druckit) på näsan, som är fylld av kryddor och exotisk frukt om vartannat. Moget ekad, javisst, men fortfarande med fantastisk syra och fräsch frukt i munnen - fast om ni har källaren full så är det nog dags att börja dricka upp nu... ;)

Selosse 95:
Underbar komplex, lätt narkotisk doft. Mogen och ungdomlig på samma gång med en hel kaffebricka i eftersmaken...

Selosse 98:
Fantastiskt vin, men kanske lite i skymundan jmf med dess tre år äldre bror. Märkligt anonym på näsan, men med omisskänligt Selosse-fyrverkeri i munnen. Kanske en sämre flaska?

Selosse 99:
Ung och syrastinn, fortfarande en aning sluten men med underbar mineralitet - påminner inte så lite om V.O. Barnarov, javisst - men det behöver inte vara fel, eller hur? ;)

Därtill drack vi Selosse Rosé och Substance - för jämförelsens skull, ni vet :) - och som alltid slås man av hur bra Substance håller ställningarna även mot de bästa årgångarna. Hantverk i världsklass, helt enkelt!
Jag är inte ett dugg avundsjuk
 
Toppen