Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Drack igår några glas i all anspråkslöshet tillsammans med Mesnil och Andreas - här några rader ur minnet:

Selosse 86:
Som bekant är detta det smått mytiska vin med vilket Anselme utnämndes till "Winemaker of the year 1994" - och visst är det en maffig upplevelse än idag! Olik alla andra årgångar Selosse (som undertecknad har druckit) på näsan, som är fylld av kryddor och exotisk frukt om vartannat. Moget ekad, javisst, men fortfarande med fantastisk syra och fräsch frukt i munnen - fast om ni har källaren full så är det nog dags att börja dricka upp nu... ;)

Selosse 95:
Underbar komplex, lätt narkotisk doft. Mogen och ungdomlig på samma gång med en hel kaffebricka i eftersmaken...

Selosse 98:
Fantastiskt vin, men kanske lite i skymundan jmf med dess tre år äldre bror. Märkligt anonym på näsan, men med omisskänligt Selosse-fyrverkeri i munnen. Kanske en sämre flaska?

Selosse 99:
Ung och syrastinn, fortfarande en aning sluten men med underbar mineralitet - påminner inte så lite om V.O. Barnarov, javisst - men det behöver inte vara fel, eller hur? ;)

Därtill drack vi Selosse Rosé och Substance - för jämförelsens skull, ni vet :) - och som alltid slås man av hur bra Substance håller ställningarna även mot de bästa årgångarna. Hantverk i världsklass, helt enkelt!

Tyckte jag hade en kanonkväll idag men den känns ganska blek när man läser om eran kväll. Visst jag fick också lite Selosse men inte i samma mängd eller utsträckning som er. Vansinnigt avundsjuk!
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Tyckte jag hade en kanonkväll idag men den känns ganska blek när man läser om eran kväll. Visst jag fick också lite Selosse men inte i samma mängd eller utsträckning som er. Vansinnigt avundsjuk!

Visst var det en trevligt kväll! :) Lite synd kanske att Selosse 88:an ni prövade häromveckan inte var med - hade varit perfekt i samma flight!

Och som sagt - man får inte glömma att Selosse alltid är Selosse, oavsett ålder och vin. I mitt tycke är det hart när omöjligt att rangordna V.O., Substance och årgångsvinet - det vore ungefär som att ranka sina barn... De har alla sina dagar att glänsa - och blir man besviken någon enstaka gång så är det egentligen bara en påminnelse om att inte ta magi på den här nivån för given. ;)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum. Underbar.

Ah, Coeur de Cuvée på magnum är alltid något speciellt - och 1998:an är verkligen på topp nu! Synd att man har så få kvar bara... Å andra sidan så fick vi väl båda lite påfyllning från Vilmart för inte så länge sedan, vilket ju bådar gott inför framtiden... ;)
 

Orpale

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fredagens bravader.

1. Gosset Rose
2. Billecart Salmon Rose
3. Billecart Salmon Rose 2000
4. William Deutz Rose 1999
5. Bollinger Rose
6. Bollinger Grande Annee Rose 1999
7. Dom Perignon Rose 1996
8. Selosse Rose
9. Cristal Rose 1995
10. Krug Rose
11. Jacquinot Rose 1989
12. Rothschild Rose 1973
13. Perrier-Jouet Rose 1966
14. Tokaji Aszu Eszencia 1988
15. Krug Grand Cuvee
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Å kvällens vinnare va ??
För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.
Orpale skrev:
Fredagens bravader.

1. Gosset Rose
2. Billecart Salmon Rose
3. Billecart Salmon Rose 2000
4. William Deutz Rose 1999
5. Bollinger Rose
6. Bollinger Grande Annee Rose 1999
7. Dom Perignon Rose 1996
8. Selosse Rose
9. Cristal Rose 1995
10. Krug Rose
11. Jacquinot Rose 1989
12. Rothschild Rose 1973
13. Perrier-Jouet Rose 1966
14. Tokaji Aszu Eszencia 1988
15. Krug Grand Cuvee

Trevlig provning, finns det lite mer anteckningar? Hur var de gamle?

Själv paniköppnade jag en Selosse Initiale efter att blivit bjuden på Freixenet Carta Nevada Semi Seco i helgen. Selossen som var degad 2010 var precis så bra om jag hoppades. Just 2010 är kanske en av de bättre Initiale som släppts.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.

Som sagt, låter som en trevlig provning! Inte så förvånad över favoriterna även om jag kanske hade hoppats att Krug Rosé skulle hängt med lite bättre...

GC:n på slutet, var det för att skölja rent med, eller? ;)
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Själv paniköppnade jag en Selosse Initiale efter att blivit bjuden på Freixenet Carta Nevada Semi Seco i helgen. Selossen som var degad 2010 var precis så bra om jag hoppades. Just 2010 är kanske en av de bättre Initiale som släppts.

Ja, bröllop är farliga saker... ;)

(Håller annars med - Initiale anno 2010 är fantastiskt bra, och dessutom tycks flaskvariationen vara på all-time low vilket ju är extra trevligt.)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Ja, bröllop är farliga saker... ;)
Du är en erfaren man ;D

NonPlusUltra skrev:
(Håller annars med - Initiale anno 2010 är fantastiskt bra, och dessutom tycks flaskvariationen vara på all-time low vilket ju är extra trevligt.)

Håller med om att flaskvariationen har minskat på Initalen vilket är väldigt postitivt. Problemet blir att lagra några. tillräckligt länge.
Vore intressant att veta basen på denna deg, kan den vara 2004? Någon som vet?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Trevlig provning, finns det lite mer anteckningar? Hur var de gamle?

Jacquinot var pigg men kändes som en väldigt simpel champagne. Inte så konstigt kanske med tanke på vad som provades innan.
De andra 2 var perfekta till anklever.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum. Underbar.

Känner att jag vill utveckla mitt inte helt nyktra inlägg. :)

Jag håller Vilmart väldigt högt. För mig är han en odlare i samma liga som Selosse och Leclapart. Vilmart har rykte om sig att lyckas bäst med svaga årgångar (t.ex. 1992 och 1997) men jag håller inte riktigt med. Hans viner håller en jämn och hög nivå och då blir det extra noterbart när han levererar en härlig Coeur de Cuvee till och med ett år som 2001. Jag har druckit de flesta årgångar av Coeur de Cuvée och jag undrar om inte 1998:an på magnum är bäst hittills för mig. En så skönt mineralig och balanserad champagne, med härliga mognadstoner i kombination med ungdomlig spänst. Den var lite blyg på näsan från början men fantastisk i munnen, och med lite luft kom doften också.

NonPlusUltra skrev:
Ah, Coeur de Cuvée på magnum är alltid något speciellt - och 1998:an är verkligen på topp nu! Synd att man har så få kvar bara...

Jag har bara två kvar. :(

NonPlusUltra skrev:
Å andra sidan så fick vi väl båda lite påfyllning från Vilmart för inte så länge sedan, vilket ju bådar gott inför framtiden... ;)

Ja och jag hade sinnesnärvaro att skicka allt till Grappes lådförvaring för att inte frestas att börja korka upp. :)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Känner att jag vill utveckla mitt inte helt nyktra inlägg. :)

Jag håller Vilmart väldigt högt. För mig är han en odlare i samma liga som Selosse och Leclapart. Vilmart har rykte om sig att lyckas bäst med svaga årgångar (t.ex. 1992 och 1997) men jag håller inte riktigt med. Hans viner håller en jämn och hög nivå och då blir det extra noterbart när han levererar en härlig Coeur de Cuvee till och med ett år som 2001. Jag har druckit de flesta årgångar av Coeur de Cuvée och jag undrar om inte 1998:an på magnum är bäst hittills för mig. En så skönt mineralig och balanserad champagne, med härliga mognadstoner i kombination med ungdomlig spänst. Den var lite blyg på näsan från början men fantastisk i munnen, och med lite luft kom doften också.

Jag har bara två kvar. :(

Ja och jag hade sinnesnärvaro att skicka allt till Grappes lådförvaring för att inte frestas att börja korka upp. :)
Nu ska vi ju inte ta i så vi spricker. Vilmart är bra (jag kanske inte håller dem på samma nivå som Leclapart men det är en smakfråga) Själv har jag aldrig riktigt förstått Vilmart men det lämnar ju mer till dig att dricka.

Håller med om att de lyckas med årgångar som andra inte lyckas med, lite av odlarnas CdG. 2001, 1992 etc är alla bra viner.

PS. Har du knäckt din 1993 magnum ännu?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse är nummer ett bland odlarna och jag älskar i synnerhet Substance men jag tycker inte att Vilmart är långt efter.

shorepower skrev:
Har du knäckt din 1993 magnum ännu?

Nej, inte än, men snart. :) 1993 är en av få årgångar av Coeur de Cuvée som jag inte provat än.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Selosse är nummer ett bland odlarna och jag älskar i synnerhet Substance men jag tycker inte att Vilmart är långt efter.
Finns en del odlare i klassen efter Selosse: Cedric Bouchard, Diebolt-Vallois, Pierre Peters, David Leclapart (en del sätter säkert Egly-Ouriet i den klassen också) och Vilmart som alla konsekvent levererar bra viner men Selosse står för mig i en särklass (tillsammans med Krug) som de absolut bästa vinerna från champagne. Tycker att det är en stor skillnad men ser gärna att de andra kommer upp och blir lika magiska som det dessa två kan leverera
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

François Chidaine Le Clos du Breuil 2003

någon som tidigare är bekant med vouvray/Montlouis från Chidaine eller annan producent?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Orpale skrev:
Fredagens bravader.
Lite anteckningar från Rosé-provningen:

1. Gosset Rose: En del tutti-frutti toner och karamell i doften. Skön fin njutbar syra men lite enkel och ngt ihålig smak. Ngt för söt för min smak. (kanske blir det så här med ett i grunden ganska bra vin när man har så bra viner bredvid)

2. Billecart Salmon Rose: Känns ganska mogen i doften med en del autolys-karaktär. Anis/fänkål och jordgubbar slåss med en konstigt doft av simhall. Smaken inte lika intressant då den mest har en kall, kalkig syra och är lite kort.

3. Billecart Salmon Rose 2000: Först ganska stor lime/citron doft och musselskalskrita. När detta lagt sig så dominerar en del varma och mogna toner av corn-flakes/majs och rök. Smaken är väldigt mjuk (lite för låg syra för min del) men en fin krutrökighet var ganska spännande. Bra längd.

4. William Deutz Rose 1999: Rödaste Rosén för kvällen. Stor väldigt stram och lite kärnig doft parat med krita, jord och en hel del smultron och jordgubb. Tyvärr släpper aldrig den där bittra kärniga doften vilket drar ner en del. Smaken är ung, lite hård med flintig/mineralig karaktär. Ok längd.

5. Bollinger Rose: Stor mycket trevlig doft med smörkola/fudge. Rund ganska mjuk smak som inte riktigt matchar den härliga doften men fullt godkänd.

6. Bollinger Grande Annee Rose 1999: Lite samma stil här som N/V Rosén men i större kostym. Utöver smörkolan så är det mer fat, lite apelsinkrokant och en lätt muscataktig russinton. Smaken svarar helt och hållet upp mot doften och är underbart tät, lång och intensivt rik i alla ändar. Jämt skägg med Selosse som bästa vin för kvällen för min del !

7. Dom Perignon Rose 1996: Doften börjar fantastsikt storstilat med, rök, flinta, honung, Karl-Johan och smultron. Smaken är fortfarande väldigt ungdomlig med krispig syra och mycket honung och smultron i eftersmaken. Allt andas elegans snarare än kraft. Tyvärr mattas allt ganska fort i våra glas och mot slutet har den tappat mycket. Underbart vin i början dock.

8. Selosse Rose: Det har ju skrivits spaltmeter här om hur bra Selosse är och jag får väl stämma in. Det här är annorlunda men otroligt häftigt. Doften har en lite udda (men stor) karaktär av rosor och apelsinmarmelad parat med fat och smörkola. I munnen fullkomligt exploderar vinet och vanilj/ek blommar ut ihop med fruktsötma, kanderad frukt och lång rökig eftersmak. Vill ha !

9. Cristal Rose 1995: Först nästan försynt med svag doft av citrus och akacia-honung och jag fattar inte alls varför det här är så hajpat. Smaken började även den lite lättviktigt och elegant med smörig citrus-känsla och pigg syra. Efter en 1/2-timma så är vinet väldigt annorlunda och alla delarna växer markant i storlek och intensitet och slutintrycket är väldigt bra.

10. Krug Rose: Doften var som värsta sinuskurvan men i sina bästa lägen var den stor, äpplig, ekig, smörig och väldigt rostad, däremellan försvann den ibland helt. Smaken fortfarande väldigt hård och ungdomlig och jag förstår dom som säger att Krug skall ha ålder för att komma till sin rätt. Känns dock rätt endimensionellt i sin kraft.

11. Jacquinot Rose 1989: Den enda av åldringarna som fortfarande hängde ihop lite grann. Doften var stor och gammal med mycket skaldjur, lite gammal jordgubbssylt och en del rök. Dock inga direkta sherry-toner som hos de andra. Dock känns det att grundråvaran varit ganska enkel och vinet borde nog ha druckits för en si så där 10 år sedan.

12. Rothschild Rose 1973: Väldigt mörkt brun och helt utan mousse. Stor Oloroso-aktig doft och faktiskt ganska skönt nötig och nougat-aktig smak. Helt over the hill men charmig i sin dödsryckning om ni ursäktar uttrycket.

13. Perrier-Jouet Rose 1966: Den här hade faktiskt en liten mousse kvar och en hel del fällning. Färgen inte lika mörk som Rotschild 73:an. Doften väldigt sherry-oxiderad och smaken utan den lilla komplexitet som Rotschild dock hade. Är man inte sherry-fantast så är det här ganska trist.

14. Tokaji Aszu Eszencia 1988: Min lilla slamkrypare och blodsockerhöjare efter huvudsittningen. Söt, sherry-brun och simmig i konsistensen med aprikos, russin och fat som dominerande dofter. lång tät och mycket söt smak och den där kittlande nästan Madeira-liknande syra som Tokajer har.

15. Krug Grand Cuvee: Var jag inte med på. Hur var den ?

Summa summarum för min del.
  • Rosé Champagne, varför 30-40-50% (ibland ännu mer) mer än motsvarande vanliga cuvéer ? Fattar inte riktigt.
  • Selosse: Wow ! Gillar !
  • Billecart-Salmon är inte min grej. Förstår inte Juhlins faibless för huset.
  • Bollinger är nästan alltid bra, men nästan 50% högre pris för G-A Rosé jfrt med vanliga G-A ?
  • Så här skall fredagsmys vara !

Tack för arret CH och ni andra !
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart kan vara helt magisk med lite ålder...
Lite som Selosse, rätt svårt som ung men kan vara tårdrypande bra med några år på nacken.
Deras rosé är jag inte så impad av, men på BdB är de outstanding!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att mentalt ha prostituerat sig i tre dagar och agerat värd för tre djupt troende muslimer så var det en lättnad i går att skära en skiva rökt serbisk skinka och korka upp några goda buteljer:

Martin Codax Organistrum Albariño 2008: Halmgul färg och härligt äpple och citrusdoftande Albariño samt lite fat/vanilj vid sidan av. Stram och ung smak med smör, citron och lite krispiga vinbär i eftersmaken. Skönt men lite ungt vin som hade gjort sig bättre till några gratinerade skaldjur än som det pratvin det blev.

Pontet-Canet 2003: Fick hem en låda av det här för tre veckor sedan och jag brukar normalt låta vinet ligga minst 2-3 månader innan jag provar en flaska men nyfikenheten tog över igår. En tjock skiva entrecôte från argentinsk Black Angus gjorde inte frestelsen mindre. Tät mörk färg som precis släppt sin purpurton. Doften var väldigt maffig med cassis, korinter, moreller och cigarrlåda "en masse", i alla fall till en början. Doften släppte konstigt nog av mer och mer ju längre vi hade vinet i glasen och det känns som om det håller på att stänga ner. Koncentrationen och balansen i alla delar är det inget fel på. Det här är ett stadigt bygge med väldigt mogna, silkiga tanniner och mycket mjuk nästan kaliforniskt varm smak med otroligt bra längd.
 
Toppen