Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Var på bröllop i helgen och drack lite smått och gott:

Jacques Selosse, Rosé är och förblir en av mina absoluta roséfavoriter, och smått perfekt till förrätt eller plockrätt. Just dessa flaskor var från senaste släppet (deg 2010) och lustigt nog råkar jag ha druckit både deg 2006 och 2008 den senaste månaden och kan därmed med viss fog säga att den bara blir bättre och bättre! Trots sin ungdom redan fantastiskt njutbar och med en längd i slutfinishen som få roséer kan tävla med... Lägg därtill en underbar näsa av kryddiga jordgubbar spetsat med orientalisk frukt, den djupt oranga, närmast karamellfärgsliknande färgen och man har ett vin som även den ovane skumpa-drickaren uppskattar från första droppen till sista...

Krug, Grand Cuvée
Ja, vad säger man, annat än att det är dags att ännu en gång slå fast det här vinets unika kvaliteer! I det här fallet var deg-datum 2006, vilket i mitt tycke är en smått idealisk ålder för att ta udden av den rakbladsvassa syran en smula och få fram den där omisskänliga komplexa rostade honungtonerna som stavas Krug! Bland de bättre GC jag har druckit. Serverades till en kall havssaltad Torsk med misoemulsion och grönsaker från Ugglarp.

Jacques Selosse, Substance
Ibland hör man åsikten att Substance inte passar till mat – antingen för att den är för kraftig eller för att det helt enkelt är synd på så rara ärtor... Den sista åsikten har jag lättare att ta till mig, men serverad till rätt mat tycker jag det är en fantastisk måltidsskumpa (uj, ser att det ordet ger noll träffar på Google). I det här fallet matchades den med helvegetarisk varmrätt i form av saltbakad selleri och jordätskockor med stora toppmurklor och lättstekt sparris till – och detta passade Substance (deg 2009) som hand i handske. Mycket bättre än så här kan det nog inte bli...

Jacques Selosse, Il etait une fois
“Flytande kärlek” - Shorepower sammanfattade denna unika ”likör” bra häromdagen! Uppgifterna är många om hur den egentligen framtställs – den lär t.ex. vara gjord på druvjuice som Anselme inte kan vinifiera för att INAO:s regler om uttag per hektar annars överskrids. Klar är i alla fall att den kommer från 3 olika år (i detta fall troligen 98/99/00) och har fått tillbringa 4-6 år på små ekfat ute i det fria... Smaken är underbar, med en massa russin, nötter och torkad frukt men det som i mitt tycke gör den så speciell är dess härliga (och för likörer smått unika) syra/sötma balans. Serverades till en för tillfället komponerad dessert med citronkaka, citroncreme, curd och citronsorbet – och frågan är om denna inte gifte sig lika bra med vinet som dagens brud med brudgummen. :)

Och, ok – undertecknad var förvisso brudgum så ni bör väl se merparten av ovanstående som den partsinlaga det är. ;) Tar dock inte på något vis åt mig äran för annat än möjligen vinvalet – maten stod fantastiska Stefan Eriksson för, med jubel och applåder till följd precis som vanligt!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hahaha, innan jag hade läst klart satt jag och undrade vem den fantastisk värden var ;D
Allt lät helt otroligt.

Fasen, stort grattis mannen!!!
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hahaha, innan jag hade läst klart satt jag och undrade vem den fantastisk värden var ;D
Allt lät helt otroligt.

Fasen, stort grattis mannen!!!

Haha - ja, det kan man ju undra... Tack, det var faktiskt riktigt lyckat!

(Kan även nämna att en viss forummedlem bidrog med nödlån av några Substance - stort tack för detta! När nöden är som störst, är Shorepower som närmast, helt enkelt ;))
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Haha - ja, det kan man ju undra... Tack, det var faktiskt riktigt lyckat!

(Kan även nämna att en viss forummedlem bidrog med nödlån av några Substance - stort tack för detta! När nöden är som störst, är Shorepower som närmast, helt enkelt ;))
Stort Grattis!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Wow - härligt! Stort GRATTIS till både vinval och brud!

(blir nästan sugen på att ingå äktenskap, om det innebär så ädla drycker)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på middag hos en vän i London som blivit väldigt intresserad av vin på sistone. Han bjöd på:
1999 Winston Churchill
2001 Château Pontet-Canet
2005 Luce Brunello di Montalcino

Winston Churchill var en aning kall från början och väldigt sluten. Den öppnade sig långsamt långsamt men visade inte upp sig riktigt. Ändå en väldigt trevlig champagne. Det ska bli intressant att följa 1999:ans utveckling.

Château Pontet-Canet var kvällens vin, väldigt bra redan nu. Luce Brunello di Montalcino kändes däremot som ett riktigt barnarov.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förutom Talboten under mitt Londonbesök i helgen så klämde vi även en Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg 2000 på polarens terrass i Notting Hill :) Den var helt perfekt för mig med fina petroleumtoner och skön mognad utan att vara för mogen. Sjukt god.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en Krug GC på halvflaska igår och det visade sig vara en av de bästa Krug GC jag provat. Helt perfekt med en mognad motsvarande kanske tio år på helflaska. Inte illa för ett tax free-inköp från i lördags. Om jag passerar Pekings flygplats igen så kommer jag att köpa fler!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Drack en Krug GC på halvflaska igår och det visade sig vara en av de bästa Krug GC jag provat.

Härligt att höra. Det var ju ett ganska bra pris på dem så jag var förvånad att du inte köpte mer från början. Återstår att se hur länge du kan hålla dig borta från den lilla rosen.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det var ju ett ganska bra pris på dem så jag var förvånad att du inte köpte mer från början.

Det var tax free utanför EU och då får man inte köpa hur mycket som helst. Jag är en laglydig person.

CH skrev:
Återstår att se hur länge du kan hålla dig borta från den lilla rosen.

Inte länge! Eventuell överlever den helgen men den är garanterat uppdrucken före midsommar. :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inser nu att min oförmåga att stava rätt lämnade mitt föregående inlägg ganska öppet för tolkningar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vi vet ju att Elvis har haft svårt tidigare att hålla sig borta från den lilla rosen

la_fleur_du_mal.jpg.scaled1000.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vad jobbig du är Elvis. Nu blev det ju inte lättare att hålla på halvflaskorna jag nyss köpte....
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Vad jobbig du är Elvis. Nu blev det ju inte lättare att hålla på halvflaskorna jag nyss köpte....

Jag tycker alltid att det är svårt att hålla sig borta från halvflaskor med champagne, det finns så många tillfällen att korka upp. :) Och med Krug blir det förstås extra svårt.

I helgen blev det Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chetillons 2000 på magnum. Jag har druckit det här vinet många gånger under de senaste åren men inte så många gånger på magnum. Det är verkligen en enorm skillnad i mognad. Den här var riktigt ung, fortfarande bra men helt utan nötterna och början till mognadstonerna som finns både i 1999 och 2000 på vanlig flaska. I stället en påtaglig syra och packad med en massa citrusfrukter. Jag borde ha korkat upp två flaskor i stället men det är ju så snyggt med magnumbutelj...
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dagens frukost, rökt lax och philadelphiaost på knäcke med ett glas comtes de champagne 1999 öppnad igår kväll, bra skumpa är alltid godare dagen efter på något sätt...
Det här med champagne är himla kul... ::)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kvällens skörd:

Chateau de Fesles 2007 (torr Chenin Blanc från Loire): Helt underbart vin. Om man tröttnar på Riesling skall man köpa detta. Syra syra syra! 91 poäng

Domaine de Trevallon Blanc 2005 Ett tungt, alkoholstarkt mähä. Lite ananas och klister. Svårt överprisat mög som allt annat från Domaine Trevallon. 80 p

Robert Chevillon NSG Vieilles Vignes 2006 Svårt överprisat mög igen. Alldeles för enkelspårig körsbärssötma. En aning övermogen och med rätt grova tanniner. Är det en Bourgogne eller CdR? 80 p

Chateau de Beychevelle 2004 En helt otrolig överraskning. Lätt fin extraktion, och en hyperkomplex doft av rökt sill, stall, grus och sand. Supermjuk i munnen med sammetslik eftersmak. Mitt livs bästa 2004 från Bordeaux. 93 poäng

Lynch Bages 1986 Detta vin är helt otroligt bra också, men kör inte om Beychevelle så lätt. Faktum är att vinerna känns ganska lika trots ålderskillnaden. Världsklass i alla fall (94 p).

Domaine de Lambrays 2004 Jajemän foten i kläm! Där satt den ju! Kvällens vin! Så här skall en Bourgogne smaka, eller framförallt dofta. Den där superkryddiga gräsbranden i samklang med välhängt kött och fertil kvinna. Ett vin som påminner starkt om Domaine Leroy (95 p)
 
Toppen