Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Dagens frukost, rökt lax och philadelphiaost på knäcke med ett glas comtes de champagne 1999 öppnad igår kväll, bra skumpa är alltid godare dagen efter på något sätt...
Det här med champagne är himla kul... ::)

Och gärna avslagen och lite ljummen...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Chateau de Beychevelle 2004 En helt otrolig överraskning. Lätt fin extraktion, och en hyperkomplex doft av rökt sill, stall, grus och sand. Supermjuk i munnen med sammetslik eftersmak. Mitt livs bästa 2004 från Bordeaux. 93 poäng

Då tycker jag att du ska leta upp Pavie -04 så får du en ny livsbästa :)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Då tycker jag att du ska leta upp Pavie -04 så får du en ny livsbästa :)

Nja, är inget större fan av St Emillion och beskrivningen av Pavie låter inte som min kopp te. Men provat är ju bäst och 04:an av Pavie är ju en av de få som går att lösa för pengar.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andre Clouet 1911 (deg dec -07) i helgen samt Bernard Hatté Special Club -02 förra helgen.
Båda riktigt bra och det är tydligt att lite tid i källaren gjort 1911an öppnare och bättre balanserad, kort och gott betydligt bättre än när de är ny deggad som vid SS-släpp. Var ju besviken på dem ett tag och stoppade undan dem i förhoppning om att de skulle bli bättre och det blev de!
Bernard Hatté var naturligtvis ung och pigg men med en hel del potential och karaktär redan. Hade tyvärr bara en flaska och får dra till med den vanliga klyschan "önskar jag köpte fler". Turligt nog råkar jag känna importören så det ska förhoppningsvis gå att lösa när plånboken tillåter fler köp.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Nja, är inget större fan av St Emillion och beskrivningen av Pavie låter inte som min kopp te. Men provat är ju bäst och 04:an av Pavie är ju en av de få som går att lösa för pengar.

Vet inte om jag skulle beskriva det som tratidionell St Emillion men tycker du ska pröva själv innan du bildar dig en uppfattning :)

Kan inte alls förstå hur man inte skulle kunna älska Pavie -04 :p
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan bara hålla med Jos när det gäller Pavie. Har inte provat just -04 med drack -01an på Livets Godas Bordeaux-provning för några veckor sedan och jag hade den som topp 3 av 21 viner. Hade Angelus som kvällens vin med Pavie som 2:a och Latour som 3:a. Pavie var makalöst bra hur som helst
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cantenac Brown -03
Kraftig, nya världen-cab på näsan och inte så elegant och Margauxig precis.. Men helt ok vin. Hade blint gissat Napa på doften men lite för Bordeaux-torr i munnen.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Cantenac Brown -03
Kraftig, nya världen-cab på näsan och inte så elegant och Margauxig precis.. Men helt ok vin. Hade blint gissat Napa på doften men lite för Bordeaux-torr i munnen.
Verkar ju vara lite av Bordeaux 03:s adelsmärke att var atypiska men goda (3-4 veckor med +40 grader i sätter ju sina spår). Vi kanske skulle dricka mer Napa-cab i stället. :)

Hur ratar du Cantenac Brown -03 jfrt med andra 03:eek:r du druckit ?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Walter Hansel North Slope Pinot Noir -07. Har väntat på att få öppna denna ett bra tag nu och det är underbart när ett vin är exakt så bra som man hoppas på. Står även en Bolly SC som inhandlades 2007 i ishinken som ska öppnas så snart.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Verkar ju vara lite av Bordeaux 03:s adelsmärke att var atypiska men goda (3-4 veckor med +40 grader i sätter ju sina spår). Vi kanske skulle dricka mer Napa-cab i stället. :)

Hur ratar du Cantenac Brown -03 jfrt med andra 03:eek:r du druckit ?

Jo några har ju lyckats iom att de vågade låta frukten hänga kvar tills full mognad uppnåtts medan andra blev för stressade och lurades till att skörda för tidigt. Skulle nog lägga Cantenac Brown till de som inte lyckats men den har inte den konstiga blandningen av gröna toner som vissa andra kan ha utan snarare lite ihålig och väldigt atypisk som du säger. Men ändå som sagt ett gott vin.

Latour -03 är fortfarande ett av de godaste vinerna jag någonsin druckit(helt blint) och till skillnad mot andra är jag väldigt glad att jag har ett gäng Sociando Mallet 03 liggandes...;)
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite champagne på vinbaren igår innan vi gick o käkade.

Fleur de Passion 2004, ganska blyg doft med ton av Brie eller liknande. Syra. Efter ett tag i glaset öppnade det sig lite men det kändes väldigt ugnt.
Barnaut 2000. Mörkare färg, begynnande mognad o igår föredrog jag helt klart det.

Dessutom Billecart-Salmon rosé och Deutz nv som båda var helt OK.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diebolt Vallois 1973 just öppnad - väldigt lite bubblor, ingen mousse när jag häller upp i glasen. Stoppar ned näsan.... Yes! Det doftar precis som det skall! Blundar jag så tror jag det är höst och att jag just kommit hem med en stor korg med härlig Karl Johansvamp.

Det här blir en resa.... jihaaaaa!
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Diebolt Vallois 1973 just öppnad - väldigt lite bubblor, ingen mousse när jag häller upp i glasen. Stoppar ned näsan.... Yes! Det doftar precis som det skall! Blundar jag så tror jag det är höst och att jag just kommit hem med en stor korg med härlig Karl Johansvamp.

Det här blir en resa.... jihaaaaa!

Låter härligt! Jag trodde det var kört att hitta ett drickbart vin från mitt födelseår (1973), men det är uppenbarligen i Champagne man skall leta.
 
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Lite champagne på vinbaren igår innan vi gick o käkade.

Fleur de Passion 2004, ganska blyg doft med ton av Brie eller liknande. Syra. Efter ett tag i glaset öppnade det sig lite men det kändes väldigt ugnt.
Barnaut 2000. Mörkare färg, begynnande mognad o igår föredrog jag helt klart det.

Dessutom Billecart-Salmon rosé och Deutz nv som båda var helt OK.
Kul att du var på vinbaren också Segolas, jag kom dit vid 9-tiden. Eftersom du tidigare sagt att du vet vem jag är får du komma fram och hälsa nästa gång .-). Vi drack båda FdP och jag håller nog inte helt med om att Barnaut är ett bättre vin men som du skriver 04an är väldigt ung och man tycker om olika viner olika kvällar. Själv drack jag också:

2006 Château La Fleur-Pétrus Öppnad dagen innan man behöver betydligt mera luft. Sluten i början men öppnar upp lite smått. Det här är barnarov på hög nivå men under ytan finns det ett riktigt bra vin. En hel del plommon och mineraler, bra struktuerad kropp kch fina tanniner. Lagra och drick tidigast om 3-4 år men håller nog in på 20-talet.

2006 Bruno Giacosa Barbera d'Alba Falletto Ett väldigt drickbart vin, kanske inte stort men ack så gott. Stallm mylla och mycket körsbär. Bra tryck i smaken med tanniner som börjat mjukna en del. Försvann fort inget att sitta och debatera utan bara helt enkelt gott att dricka.

2004 Diebolt-Vallois Fleur De Passion Lite ung och blyg men 2004 dricker just nu mycket bättre än 2002. Frisk doft med fina mineraler och citrus lite persika bra syra som balanseras av frukten och sötman. Riktigt bra vin.

2000 Gatinois Serverad blint, min första tanke är Aÿ-pinot och Bollinger. Den är dock mer oxiderad i stilen och känns väldigt mogen på doften. Mycket nötter sötma och i bakgrunden röda bär. Smaken är betydligt yngre med en väldigt markant syra (jag gissade på 96). Väldigt fin mousse och lite nötig smak. Kanske vinet är lite för mycket men det ska tydligen kunna ligga väldigt länge vilket jag kan förstå. Kan inte påminna mig om att jag druckit en så pass syrarik champagne från 2000 speciellt med tanke på att den är gjord på 90% pinot noir.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Låter härligt! Jag trodde det var kört att hitta ett drickbart vin från mitt födelseår (1973), men det är uppenbarligen i Champagne man skall leta.

Hittar du Diebolt från 73 så är det bara att slå till, om än att den börjar bli trött. Önskar jag kunde bevara doften på ngt vis och ha den kvar för alltid. Nu har jag doften kvar iaf till idag då det finns en skvätt kvar att sniffa på.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul att du var på vinbaren också Segolas, jag kom dit vid 9-tiden. Eftersom du tidigare sagt att du vet vem jag är får du komma fram och hälsa nästa gång .-). Vi drack båda FdP och jag håller nog inte helt med om att Barnaut är ett bättre vin men som du skriver 04an är väldigt ung och man tycker om olika viner olika kvällar. Själv drack jag också:

Vi lämnade vinbaren redan vid 7-tiden men absolut, om/när jag ser dig ska jag självklart ge mig tillkänna :)
Jag föredrog Barnaut i fredags men det kan ju som sagt ha många orsaker.
 
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Vi lämnade vinbaren redan vid 7-tiden men absolut, om/när jag ser dig ska jag självklart ge mig tillkänna :)
Jag föredrog Barnaut i fredags men det kan ju som sagt ha många orsaker.
Absolut, gör det.

Och som sagt, vin smakar "olika" vid olika tillfällen, iallafall för amatörer som jag. Andreas L och gelikar dras inte med den svagheten 8)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

André Clouet Cuvée 1911, blandning 95/96/97. Mogna äpplen och lite spritig doft. Smaken var mogen och lite rökig och med en väldigt kraftig syra som kom som ett knytnävsslag i munnen. Första intrycket var att det är väldigt obalanserat vin men lite luft gjorde det gott, och till mat (lax i ugn med fetaost- och rödbetssallad) fungerade det riktigt bra. Jag är ändå inte jätteimponerad.
 
Toppen