Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en flaska Gosset Grande Réserve Brut till gravad lax med hovmästarsås ikväll. Jag tycker att den är riktigt bra och blir lika imponerad varje gång! Nu är det dags att fylla på förrådet, så det blir till att lägga en ny beställning. Som tur är har jag en flaska Gosset Grand Rosé Brut kvar, så det är inte helt tomt på Gosset i alla fall.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det blev en flaska Gosset Grande Réserve Brut till gravad lax med hovmästarsås ikväll. Jag tycker att den är riktigt bra och blir lika imponerad varje gång! Nu är det dags att fylla på förrådet, så det blir till att lägga en ny beställning. Som tur är har jag en flaska Gosset Grand Rosé Brut kvar, så det är inte helt tomt på Gosset i alla fall.

Schysst! Du fick in Gosset tre gånger i det inlägget, snyggt jobbat! ;D

Jag håller med dig, det är en jävligt snygg producent som gör jävligt snygga champagner. Jag gillar både GR och Rosén väldigt mycket!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Grand millesimen var riktigt jävla fin den med.


Idag blev det ett par glas Rotari Brut på nån företagsfunktion, samt en heineken på fat för 20 minuter sen i Tessinparken.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Sitter och sippar på André Clouet Silver ikväll.
Vet inte riktigt vad jag ska säga?
Väldigt mycket rödvin över detta vinet. Blir inte så förtjust...
De första glasen intogs till en grillad ryggbiff och grekisk sallad och funkade bra ihop. Dessvärre faller Pinot Noir-smaken igenom alldeles för mycket för en Bdb-torsk som jag. Men som sagt, till köttbiten. Varför inte?
Allt är en fråga om mognad "sooner or later" kommer du ikapp vinet ;) Men Blancs de blanc är Bde b!!! ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Allt är en fråga om mognad "sooner or later" kommer du ikapp vinet ;) Men Blancs de blanc är Bde b!!! ;D

Jo jag har börjar väl anse det :D
Är "bara" 26 år och har druckit skumpa aktivt i ett par månader, men jag ska väl lära mig till slut jag också.
Men 100% PN va inte riktigt min grej men kanske kan bli?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Lägg gärna in lite provningnoteringar (har en flaska kvar undrar om det är dax??)

OK, en liten snabbnotering då

Färg: Lätt tegelanstruken, fin djupröd ton.

Doft: Elegant doft präglad av ceder, fat och björnbär.

Smak: Haut-Brions klassiska smak av ädel cigarr är det första som slår mig, vidare känner jag smak av ceder, svarta vinbär, blyerts och en angenäm syrlighet, lång, elegant eftersmak.

Poäng: 18/20
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
OK, en liten snabbnotering då

Färg: Lätt tegelanstruken, fin djupröd ton.

Doft: Elegant doft präglad av ceder, fat och björnbär.

Smak: Haut-Brions klassiska smak av ädel cigarr är det första som slår mig, vidare känner jag smak av ceder, svarta vinbär, blyerts och en angenäm syrlighet, lång, elegant eftersmak.

Poäng: 18/20
Kan jag ligga på min sista flaska lite till, eller?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Then I wait! 8) Vad blev det för Champagne innan?

Ingen alls, dessvärre. Frugan hade gjort en smörgåstårta som det avnjöts 1997 Chablis Grand Cru Vaudesir från pascal Bouchard till. Riktigt gott vin det med.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ingen alls, dessvärre. Frugan hade gjort en smörgåstårta som det avnjöts 1997 Chablis Grand Cru Vaudesir från pascal Bouchard till. Riktigt gott vin det med.
ja men det var väl nog så bra WB är alltid rätt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
ja men det var väl nog så bra WB är alltid rätt.

Ja, frugan gör underbart god smörgåstårta på väl utvalda råvaror och chablisen var helt rätt till att balansera upp den med. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja, frugan gör underbart god smörgåstårta på väl utvalda råvaror och chablisen var helt rätt till att balansera upp den med. :)
Good guys have perfect wifes!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll kom en tjejkompis till min flickvän på spontanbesök och vilken tur att det fanns en kyld Pommery Brut Rosé till hands. Det var första bekantskapen med den här champagnen och jag blev inte särskilt imponerad. Tunn färg och ganska intetsägande champagne med kort eftersmak. Inget direkt fel på den men absolut inte märkvärdig. Dock är rosa champagne ett säkert kort för att hamna på plus hos både flickvän och hennes kompisar.

För några tior till får man Ruinart Rosé Brut på Systembolaget och det känns som ett mycket bättre köp.
 
SV: Idag dricker vi

Jag drack också Pommery igår; Louise 1990. Funderar på om ett vin kan vara "lite" korkskadat?! Jag har varit med om korskadat vin, men här var det en lättare "kemisk bismak" så att säga, som gjorde att vinet inte blev 100% njutbart...

Annars fanns potentialen i vinet; mycket fruktigt, extraktrikt och kraftfullt, helt väsenskilt från de Pommery - både NV och "vanliga" vintage - jag druckit tidigare. (Inte ens Pommery 1996 tyckte jag var någon höjdare faktiskt; smakade mest surt och iallafall kunde inte jag känna många fler dimensioner än så.)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Tjena Max,

Visst kan ett vin vara "lite" korkat, korkdefekten kommer i olika intensitet och när man råkar ut för en som du beskriver lätt ton av defekt så är facktermen att man råkat ut för ett smygkorkat vin. De lömska jävlarna som verkar ok, men bara några minuter senare börjar visa på vidriga korktoner.

Jag råkade ut för detta med en magnum Beaucastel 1989 förra sommaren.

Krug was not happy then.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Jag drack också Pommery igår; Louise 1990. Funderar på om ett vin kan vara "lite" korkskadat?! Jag har varit med om korskadat vin, men här var det en lättare "kemisk bismak" så att säga, som gjorde att vinet inte blev 100% njutbart...

Råkade ut för samma sak förra veckan. Jag var ytterst osäker på om jag skulle skicka ut vinet. Jag tyckte mig ana svaga, svaga toner i näsan men inget direkt i smaken. Jag lät ändå provsmakningsglaset stå några minuter för att på så sätt få bättre besked men det var fortfarande lömskt. Det som gjorde att jag beslöt att skicka ut flaskan var den dåliga (läs låga) syran vilket jag tycker är ett ganska bra kännetecken även om den riktiga korkstanken inte finns där.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har precis varit på bolaget för att plocka ut en låda lördagsgodis, Weinbach, Clos Fourtet och lite annat.

Vad står framför mig i kön om inte den största stereotypen jag sett på bolaget. Man, ca 60 år med grånat hår, Coopkasse i näven och tre Gredos på bandet.

Jag höll hårt i min låda och såg till att den inte skulle komma i närheten av de mindre lådorna med hälsovådligt innehåll för den händelse att där fanns luftburen smitta.
 
Toppen