Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

blev att öppna min första flaska från Larmandier-Bernier idag (aldrig prövat producenten förrut)
L-B Rosé de Saignée 1er Cru 2007
En av mina mest hemska champagne-upplevelser nånsin, blaskigare än en Moet. Jag tror personligen att skal-kontakten med vinet varade för länge, så pass lite tanniner mot kolsyran bildar en sån fruktansvärt acsid, hemsk syra, svår att beskriva..

hursomhelst hoppas jag högt på Chardonnay-vinerna från Vertus! nån som prövat någon bl de bl från L-B eller ska jag göra mig av med mina andra pavor från producenten?
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
blev att öppna min första flaska från Larmandier-Bernier idag (aldrig prövat producenten förrut)
L-B Rosé de Saignée 1er Cru 2007
En av mina mest hemska champagne-upplevelser nånsin, blaskigare än en Moet. Jag tror personligen att skal-kontakten med vinet varade för länge, så pass lite tanniner mot kolsyran bildar en sån fruktansvärt acsid, hemsk syra, svår att beskriva..

hursomhelst hoppas jag högt på Chardonnay-vinerna från Vertus! nån som prövat någon bl de bl från L-B eller ska jag göra mig av med mina andra pavor från producenten?
Har inte druckit rosén eller Chard från Vertus men väl Vieilles Vignes de Cramant som är ett riktigt bra vin.

Ikväll blev det först ett glas 2000 Contes De Champagne på Eriks. Väldigt sluten, inte alls så mineralig som Comtes kan vara. Vinet saknar den syra som behövs för att balansera upp den lite för höga dosagen. Bra material men sockret slår igenom. Tyvärr. Selosse Rosé degad 2007 på Svinet återställer ordningen Krämig doft med blommor, exotiska frukter, komplexitet. Smaken är mycket mer viniös än de som är degade 2010. Åren har gett lite mer bredd och djup, Följer upp med en 2004 David Leclarpart l'Amateur Det här vinet har verkligen utvecklats på ett år, söt mineralig chardonnay med honung och vita blommor med en ren , rakt på sak smak, ingen dosage , vinet känns efter Selossen nästan lite naken men efter lite "tillvänjning" så öppnar det upp sig och det bentorra vinet lyfter fram fina kritiga toner. Så gott.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har inte druckit rosén eller Chard från Vertus

Inte? Jag provade båda på Champagnedagen 2011. Eftersom vi var där tillsammans borde du också ha gjort det. Jag tog inga utförliga anteckningar men jag jag tyckte att Vertus:en var bra. Rosén var lite för mycket grapefrukt.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
shorepower skrev:
Har inte druckit rosén eller Chard från Vertus

Inte? Jag provade båda på Champagnedagen 2011. Eftersom vi var där tillsammans borde du också ha gjort det. Jag tog inga utförliga anteckningar men jag jag tyckte att Vertus:en var bra. Rosén var lite för mycket grapefrukt.
Som sagt ligger efter anteckningar. Det var en del som du provade som jag inte tog. Får kolla hemma. Tack för att du håller ordning på mig ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det var en del som du provade som jag inte tog.

Du är ju lite finare i kanten och slänger dig inte över skumpa på samma sätt som Elvis gör.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag som är måttligheten själv. ;)

Här är lite anteckningar från senaste veckan:

Paul Goerg 2002
Härlig doft men en lite krutig märklig kort eftersmak fick mig att tro att inte var en champagne vi drack. När jag fick reda på att det var champagne trodde jag att det var sämre Pinot Meunier som spökade - i stället var det en årgångs-bdb... Ibland har man helt fel. Syran inte alls som en 2002:a "borde" ha. Jag var inte så imponerad alls men med luft började det hända saker. Redan efter en halvtimme kom det fram smörkola och choklad som fick tankarna att gå till en äldre Comtes. Otroligt. Eftersmaken fortfarande lite kort men ändå ett bra vin. Ett lagringsvin! Det känns som om 2002 är en årgång som alla lyckats med i Champagne.

Diebolt-Vallois bdb 2004
Extremt hög syra som dödade all frukt. Jag har inte upplevt den här syradominansen i någon annan 04:a. Jag brukar alltid hålla Diebolt-Vallois högt men det här vinet har de inte lyckats med. Kan möjligen bli bättre med lite mognad men är inte särskilt bra nu.

Comtes 1998
Mineraler och citrus. Fortfarande ung och lovande. Nästan insmickrande god. En champagne att njuta av tillbakalutad i en fåtölj. Kommer att bli fantastisk med lagring.

Vouette & Sorbée Blanc d'Argile, deg januari 2010 (2007 som bas om jag förstod etiketten rätt, eller kanske en ren 07:a?)
Knastertorr med mycket tropisk frukt och skumbanan/dvärgbanan i doften. Hög syra. Passade utmärkt till varmrökt lax med hjortronsås. Syran skar rakt igenom fettet i laxen och gjorde vinet ännu bättre.

Sommarens huschampagne är André Jacquart Brut Expérience och på papperet har den mycket gemensamt med Vouette & Sorbée Blanc d'Argile: odlare, non dosage och blanc de blancs. De är dock väldigt olika, nästan varandras motsatser. André Jacquart har en skön fruktsötma i eftersmaken medan Vouette & Sorbée är så torr en champagne kan bli—det ”krullar sig” nästan på tungroten. Vouette & Sorbée är tropisk och spännande medan André Jacquart är lite enklare, bara god helt enkelt.

I övrigt har det blivit en del rosé (Minuty 2010) och rödvin också (Le Volte 2009).
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det en Dompa 02.
Rostad, brödig, kaffe. Klassisk Dompa verkligen!
Trevlig att dricka nu, men några år på rygg skadar nog inte...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det en Dompa 02.
Rostad, brödig, kaffe. Klassisk Dompa verkligen!
Trevlig att dricka nu, men några år på rygg skadar nog inte...
Den är riktigt bra. Kul att du får dricka lite gott var i världen du nu är :)

Får man fråga vad den kostade?

PS. Krug88 är nu ett stort samtalsämne på FB, the man, the myth, the legend ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte den i Hongkong för HKD 1050, runt 850kr.
Har inte FB, så har ingen aning om vad du syftar på... ???
 
SV: Idag dricker vi

2005 Michel Arnould Memoire de Vignes Fin mineralig doft med röda bär och mycket intensitet. Initial trevlig attack och välbalanserad smak, fin mousse men sedan händer något, Efter 10 minuer i glaset dör vinet, blir platt och kort och udden försvinner. Kanske en dåligt flaska vilket man får hoppas på då 2002 var fantastisk
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2005 Michel Arnould Memoire de Vignes Kanske en dåligt flaska vilket man får hoppas på då 2002 var fantastisk

Tyvärr tror jag inte att det var en dålig flaska. Eftersom Memoire de Vignes 2002 är min hustrus favorit så köpte jag 2 lådor av 2005:an också. Vi har druckit 2 flaskor och bägge var platta, som du skriver. En stor besvikelse. Däremot har alla 2002:eek:r som vi har druckit varit fantastiska, senast det hände var för någon månad sedan. Konstaterade då att vi bara har en låda kvar.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
shorepower skrev:
2005 Michel Arnould Memoire de Vignes Kanske en dåligt flaska vilket man får hoppas på då 2002 var fantastisk

Tyvärr tror jag inte att det var en dålig flaska. Eftersom 2002 är min hustrus favorit så köpte jag 2 lådor 2005 också. Vi har druckit 2 flaskor och bägge var platta, som du skriver. En stor besvikelse. Däremot har alla 2002:eek:r som vi har druckit varit fantastiska, senast det hände var för någon månad sedan. Konstaterade då att vi bara har en låda kvar.
Tråkigt, jag får låta dem ligga och hoppas på ett mirakel. 2005 Michel Arnould Memoire de Vignes är inget vin jag kan rekommendera att köpa just nu.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Varmt idag, detta kräva champagne som svalka för gommen. Blev en PP GC 2002 - nästan helt utan bubblor :eek:
...men god ändå, om än inte så "läskande" :-\
 
SV: Idag dricker vi

2008, Mullenbach Heimborg, Gewurztraminer. Det skulle blivit segling men storseglet gick sönder och är nu på lagning. Så istället korkade vi upp ett vitt vin. Druvtypisk, mycket kryddor med en fin naturligt sötma som balanserar upp vinet. Trevlig eftersmak. Kanske inte stort men ett gott vin att dricka så här mitt i semestern.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chambolle-Musigny Vieilles Vignes 07, Dominique Laurent.

Köpt på flygplatsen i Bangkok för 2700 bath.
Elegant frukt, lite peppar i gommen, mjuka tanniner.
Rent av ljuvlig så här på småtimmarna...
 
SV: Idag dricker vi

2006 Domaine du Chateau de Chorey Beaune Les Vigne Franches Vieilles Vignes Storseglet gick sönder så det blev en kväll på Svinet istället, för de som inte varit där, rekommenderas. Vi dekanterade det här vinet, vet att man inte ska göra det med Bourgogne ,men vinet vann stort på det. Lite Barololikt, kryddigt med mycket vinbär på näsan, väldigt starka tanniner fruktigt, plommon och lite köttigt. Efter ett tag i glaset lugnar det ner sig och blir mer en bourgogne, lite mer runt och något lenare. Naturligtvis väldigt ungt men kul att dricka nu. Så låt ligga eller dekantera och bryt traditionerna :)
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot 2002, ingen mousse. Död.
Sur

Nytt försök... Henriot 2002. Fin mousse, skönt!
Håller med Shorepower om att den har bra balans, alldeles utmärkt att dricka nu.
Glad
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt en trevlig middag på Falkholts Dalslandskrog (http://www.falkholt.com/) i förra veckan. Vi åt deras femrätters avsmakningsmeny och till den drack vi Veuve Clicquot 1996 och Chapoutier Ermitage Le Pavillon 1996.

Veuve Clicquot 1996 imponerade verkligen. Gräddig på ett sätt som för tankarna till Cramant kombinerat med mogna äpplen. Inte så hög syra som en typisk 1996:a utan väldigt balanserad. Passade utmärkt till rökt bäver med selleri och äppelsallad.

Chapoutier Ermitage var väldigt kryddig med peppar och salmiak, och mörka bär (blåbär?). Förvånansvärt ung och knuten och flera timmars luft gjorde ingen större skillnad. Ett härligt vin men behöver ligga i några eller många år till.

Jag kan verkligen rekommendera Falkholt till alla som uppskattar bra viner. Mycket bra vinlista, framför allt en massa mogen Bordeaux, och allt till mycket rimliga priser. Veuve Clicquot 1996 kostade 750 kr och Chapoutier Ermitage 1750 kr.
 
Toppen