Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Mycket trevligt! Tack för allt!

Dompan var riktigt trevlig! Selossen lite ung (fan, borde gått på min instinkt där, doftade ju klockrent selosse rosé, men började tänka för mycket), men ändå, som alltid, jävligt god!
Marie-Couritin var riktigt bra också, vill gärna dricka mer av!
Fan att jag missade smaka Roteboeufen! :(
1994 Roteboeuf var riktigt riktigt bra, kanske till och med kvällens vin. Var förvånandsvärt ung, (folk gissade på 2000-tal) och med alla kvalitéter en bra Bordeaux ska ha, grafit, läder och en komplex lång eftersmak.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Keen skrev:
Mycket trevligt! Tack för allt!

Dompan var riktigt trevlig! Selossen lite ung (fan, borde gått på min instinkt där, doftade ju klockrent selosse rosé, men började tänka för mycket), men ändå, som alltid, jävligt god!
Marie-Couritin var riktigt bra också, vill gärna dricka mer av!
Fan att jag missade smaka Roteboeufen! :(
1994 Roteboeuf var riktigt riktigt bra, kanske till och med kvällens vin. Var förvånandsvärt ung, (folk gissade på 2000-tal) och med alla kvalitéter en bra Bordeaux ska ha, grafit, läder och en komplex lång eftersmak.


Mnnngggh!! Tog ni den efter jag drog, eller innan jag kom?
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
shorepower skrev:
Keen skrev:
Mycket trevligt! Tack för allt!

Dompan var riktigt trevlig! Selossen lite ung (fan, borde gått på min instinkt där, doftade ju klockrent selosse rosé, men började tänka för mycket), men ändå, som alltid, jävligt god!
Marie-Couritin var riktigt bra också, vill gärna dricka mer av!
Fan att jag missade smaka Roteboeufen! :(
1994 Roteboeuf var riktigt riktigt bra, kanske till och med kvällens vin. Var förvånandsvärt ung, (folk gissade på 2000-tal) och med alla kvalitéter en bra Bordeaux ska ha, grafit, läder och en komplex lång eftersmak.


Mnnngggh!! Tog ni den efter jag drog, eller innan jag kom?
Det var bara jag och Mesnil kvar då. Finns fortfarande att köpa på glas på vinbaren om du är sugen. Kolla deras hemsida och vinlista så får du lite priser https://mk.quicknet.se/203/upload/bilder/0/Vinlistor/Vinbaren/2011-08-18.pdf
 

SwedeDane

Comtes
SV: Idag dricker vi

Då var Selosse Rosén öppnad då och jag förstår potentialen alla pratar om. Vilken doft, vilken smak. Denna är deggad Nov. 2010!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev lite sugen på Ch. Cantemerle -05 som jag fick hem för några månader sedan och drog en sådan i går.
Doften började lite blygt men öppnar sig sedan i takt med att nivån sjunker.
Det är mycket ceder, svarta vinbär, tobak och plommon i doften och Medoc-känslan är ganska stark.
Smakmässigt lite mer knutet än i doften men bra grepp och en ganska elegant helhetskänsla.
I stort sett drickmoget nu men vill man ha lite mer mognadstoner så kommer det här att utvecklas fint 3-5 år till minst.
Summerat så är det här ingen storhet men ett väldigt välgjort vin som dessutom inte gräver några djupa hål i plånboken.
 
SV: Idag dricker vi

Borsta skrev:
Då var Selosse Rosén öppnad då och jag förstår potentialen alla pratar om. Vilken doft, vilken smak. Denna är deggad Nov. 2010!
En av de senare. Om du har möjlighet så lägg undan ett par så får du ta del av potentialen
 
SV: Idag dricker vi

Drack en André Clouet 1911 (95/96/97), Den andra flaskan den senast perioden. Som senast så är vinet en ganska stor besvikelse, moussen är ganska grov, försvinner fort, doften är initalt bra med lite brödiga toner, röda bär, smörad brioche men blir snabbt platt. Smaken är likaså, tunn, kort eftersmak och dör snabbt i glaset, syran finns där men bleknar också den.. Spontant med två flaskor så känns det här vinet som det är över sin topp. Med de årgångarna borde det vara ett betydligt mer spänstigt vin
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Drack en André Clouet 1911 (95/96/97), Den andra flaskan den senast perioden. Som senast så är vinet en ganska stor besvikelse, moussen är ganska grov, försvinner fort, doften är initalt bra med lite brödiga toner, röda bär, smörad brioche men blir snabbt platt. Smaken är likaså, tunn, kort eftersmak och dör snabbt i glaset, syran finns där men bleknar också den.. Spontant med två flaskor så känns det här vinet som det är över sin topp. Med de årgångarna borde det vara ett betydligt mer spänstigt vin

Åhh tusan. Hoppas du bara haft otur, jag har ngr kvar. Magnum har kanske koll...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Som de flesta andra så har jag druckit lite vin under sommaren.
Tyvärr för jag inga noteringar så det mesta har jag glömt.
Dessutom får jag mindervärdeskomplex av att läsa om Shorepowers
utsvävningar i de högre rymderna. Hur enkelt är inte mitt lilla vin?
En flaska som vi hade stora förväntningar på var en magnumflaska
Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire
Tyvärr måste jag säga att lagrad Chablis inte riktigt är min grej. Lite smörig,
hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt fatlagrad, oxiderade toner som
påminde om Fino och nästan i total avsaknad av syra. Jag föredrar nog en
stålhård, sylvass syra men det kan ju bero på att jag bara har druckit sådana.
Eller också ligger min smak åt det hållet.
Nåväl, vi har en flaska till, som vi tänkte dra i oss med lite mat någon gång i veckan.
Någon som har något bra förslag?
Jag har lite innanlår från Mässviks säteri i kylen liksom lite kyckling från Hagby fågelfarm.
Vi har också lite nötfärs och kalkonfärs i frysen.
Slutligen har vi möjlighet att få fantastisk färsk fisk av alla de slag.
Men jag har ingen aning om vad vi skall äta till det här vinet.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Som de flesta andra så har jag druckit lite vin under sommaren.
Tyvärr för jag inga noteringar så det mesta har jag glömt.
Dessutom får jag mindervärdeskomplex av att läsa om Shorepowers
utsvävningar i de högre rymderna. Hur enkelt är inte mitt lilla vin?
En flaska som vi hade stora förväntningar på var en magnumflaska
Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire
Tyvärr måste jag säga att lagrad Chablis inte riktigt är min grej. Lite smörig,
hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt fatlagrad, oxiderade toner som
påminde om Fino och nästan i total avsaknad av syra. Jag föredrar nog en
stålhård, sylvass syra men det kan ju bero på att jag bara har druckit sådana.
Eller också ligger min smak åt det hållet.
Nåväl, vi har en flaska till, som vi tänkte dra i oss med lite mat någon gång i veckan.
Någon som har något bra förslag?
Jag har lite innanlår från Mässviks säteri i kylen liksom lite kyckling från Hagby fågelfarm.
Vi har också lite nötfärs och kalkonfärs i frysen.
Slutligen har vi möjlighet att få fantastisk färsk fisk av alla de slag.
Men jag har ingen aning om vad vi skall äta till det här vinet.
Nu ska vi inte överdriva, sådana viner dricker jag inte samt några mindervärdeskomplex behöver du inte ha.

Vad gäller Chablis, är ingen expert men om den smakar ekad så kanske de har haft den på ek, Finns ju lite olika skolor i Chablis. Vad gäller mat, kyckling med en risotto till kanske? Du har ju en magnum så häll lite i risotton. Det finns ju ett gäng matexperter på det här forumet, de har nog mer tips
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en Camille Saves Cuvee Prestige i lördags men en huvudvärk från helvetet gjorde att jag fick sätta tillbaka korken efter 2 glas och lägga mig väldigt tidigt.
Mådde inte helt hundra på söndagen heller och kände inte riktigt för skumpa då så det som fanns kvar användes till en risotto istället.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Delade på en halvflaska Krug Rosé i fredags med min fru, delvis inspirerad av Krug Rosé-diskussionerna här.

Den här flaskan ingick, tillsammans med en halvflaska Krug GC, i ett "Gift Pack" som jag köpte på Pekings flygplats i juni. Krug GC drack jag ett par dagar efter att jag kommit hem och den var helt fantastisk, en av de bättre GC jag druckit. Eftersom Krug Rosén borde ha levt under samma gynnsamma förhållanden var förväntningarna höga. Tyvärr blev rosén i stället min sämsta upplevelse av Krug Rosé - en mycket svag, eller kanske defekt, flaska. Den hade för mycket av allt, framför en överdriven ekfatston som störde (tänk Selosse Rosé i kubik). Allmänt bråkig i munnen. Och även om jag kände igen Krugtonerna och allt kanske fanns där, så blev helhetsintrycket inte bra.
 
SV: Idag dricker vi

Igår drack jag en 2005 Gilles Robin Crozes-Hermitage Papillon som av någon anledning låg i min källare. Doften var väldigt trevlig med svarta vinbär, lakrits som var fint sammanvävd med en underliggande mjukhet. Smaken var något annat, hygglig initial smak men sedan smäller det, garvsyra som en riktigt dålig pinotage, smak av krossade kärnor, orenheter av kvistar som hänger kvar i munnen. Gick inte ens att avsluta glaset. Har för mig att denna har haussats av skribenter och bloggvärlden men var helt enkelt inte god
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Som de flesta andra så har jag druckit lite vin under sommaren.
Tyvärr för jag inga noteringar så det mesta har jag glömt.
Dessutom får jag mindervärdeskomplex av att läsa om Shorepowers
utsvävningar i de högre rymderna. Hur enkelt är inte mitt lilla vin?
En flaska som vi hade stora förväntningar på var en magnumflaska
Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire
Tyvärr måste jag säga att lagrad Chablis inte riktigt är min grej. Lite smörig,
hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt fatlagrad, oxiderade toner som
påminde om Fino och nästan i total avsaknad av syra. Jag föredrar nog en
stålhård, sylvass syra men det kan ju bero på att jag bara har druckit sådana.
Eller också ligger min smak åt det hållet.
Nåväl, vi har en flaska till, som vi tänkte dra i oss med lite mat någon gång i veckan.
Någon som har något bra förslag?
Jag har lite innanlår från Mässviks säteri i kylen liksom lite kyckling från Hagby fågelfarm.
Vi har också lite nötfärs och kalkonfärs i frysen.
Slutligen har vi möjlighet att få fantastisk färsk fisk av alla de slag.
Men jag har ingen aning om vad vi skall äta till det här vinet.

Per,

Enligt Brocards hemsida så ser inga av deras viner ngn ek.
Spontant så känns en "kommun-Chablis" (gamla stockar, magnum och 1996 till trots) för gammalt och ditt intryck bekräftar ju det.
Skulle den andra flaskan vara liknande i sin utveckling så spelat det ju inte så stor roll vad för gott du lagar att äta eftersom du ändå inte gillar vinet.

Personligen skulle jag nog lämnat tillbaka vinet och letat upp ngt betydligt yngre och från en producent som inte ekfatslagrar sina viner.
Många producenter har ibland vissa av sina Grand Crû-viner ekfatsjästa/lagrade medans resterande viner bra får se ståltank.
Sen behöver ju inte några månader lagring på 2:a och 3:e-års fat innebära att det blir speciellt mycket ekfatskaraktär i vinet.

Var för några många år sedan hos Domaine Alain Geoffroy och deras 1:er Crû var alla (förutom Beauroy Vieilles Vignes) ståltanksjästa och hade det där nerviga mineralrika stinget i syran som du verkar gilla hos Chablis.
Jag drack mina flaskor mellan (det var årgångarna -99 och -00 jag hade) 4-8 års ålder och tyckte väl att vissa flaskor var en aning "over the hill" vid 8 års ålder.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har ju inte tagit så fina bilder på vår svamp som shorepower men det växer hyfsat med gula kantareller i skogarna just nu och nu börjar det komma lite trattisar och karl-johan också.

Gjorde några svamp-toasts på detta i helgen och drog först upp en 2009 Muros Antigos Alvarinho från Anselmo Mendes.
Det är en ljuvligt god Alvarinho av bästa snitt men funkade inte riktigt till svampen så en Chardonnay kallades in i stället i form av [url=http://www.systembolaget.se/97001]2008 Mulderbosch.
Den funkade desto bättre med sin ganska smöriga och ekiga framtoning.
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det


2uo743c.jpg

Inflorescence BdN La Parcelle. Degad April 2010. Väldigt bra vin och flera grader bättre än sin lillebror. Direkt , mycket mineralig med röda fina bär, blommor och en viss brödighet. ren och fokuserad smak som vinner mycket på lite luft och värme. Bra eftersmak och vinet håller länge i glaset. Dock om man ska vara kritisk, når inte riktigt upp till samma klass som Cedric Bouchards Roses de Jeanne viner.

295uvxf.jpg

1988 Veuve Clicquot Rare Vintage
Gyllengul som börjar dra lite åt det mörka hållet, initalt svag doft (allt för kallt vin) men smaken finns där, kaffe, choklad, honung med en fin smörighet och så fina mognadstoner, allt uppbackat av en fortsatt frisk syra. Efterhand kommer doften med nybakad brioche, mogna röda äpplen och smörkola. Lite svag mousse, kännbar men inte med. inget som störde Väldigt , väldigt bra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Intressant. Jag tycker att Val Vilaine är bra så det vore spännande att prova La Parcelle någon gång.
 
SV: Idag dricker vi

Hittade en Tokaj Eszencia från 1957 i källaren och det blev stekt anklever med aprikossås och saltgurka till. Imponernde vin Hittade den bakom en vintunna tillsamman med några andra vinflaskor. Hårt angripta av mögel så det blir till och pilla försiktigt
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2007 Léclapart l'Amateur Initialt har jag svårt för denna men ett omtag och ny tanke öppnar en hel del, vinet är fulllt med äpplearomer, gröna äpplen som vinifierats och blandats med farinsocker och mineraler. Kan inte påminna mig om att l'Amateur smakat liknande detta något tidigare. Kul att vinet utvecklats så pass mycket

2006 Léclapart l'Artiste 50% på ek, ändå känns det här vinet stramare än l'Amateur. Mer tillgänglig än 05 l'Artiste, lite mer bredaxlad och större kostym. Klara likheter med en vit bourgogne. Ett par steg upp jämfört med l'Amateur men kanske blir lite ”lagom” i sällskapet.

2006 Léclapart l'Apôtre Fullt med mineraler, som väntat väldigt sluten men betydligt mer tillgänglig än 05 var vid samma tidpunkt i sin utveckling. Med lite värme och luft öppnar det upp sig , frukten blir ganska livlig. Klart ett vin för lagring

2005 Léclapart l'Apôtre Oj, här har det hänt mycket de senaste två åren. Ett väldigt koncenrerat vin, stort, tar plats. Krämig kola, vax, fina mineraler, fin kännbar mousse tillsammans med en bra balanserad syra och lager på lager av smaker.. För mig ett av kvällens topp 3-4 viner

2004 Léclapart l'Apôtre Var lite mer reserverad än jag kom ihåg sedan sist. Eken är mer tydlig i denna än de senare årgångarna vi provade innan. Som med alla vinerna våxer det med värme och utvecklar lite mer dofter,, nötter och lite lakrits med en söt eftersmak men når inte riktigt fram ikväll. Helt klart ett vin för framtiden och ett som jag kommer ta fram igen om 3-4 år för att se hur det förändrats.

2003 Léclapart l'Apôtre Smörig blommande doft. Ett av vinerna som var trevligast att sitta och bara dofta på. Värmen för året känns. Ett tillgängligt vin som ändå har en bra syra om än inte lika krispig. Mineraliteten ligger hela tiden under ytan. Dricker bra nu och nått år till för att sedan ett

2002 Léclapart l'Apôtre Initialt samma lite väldigt svaga banadoft som sedan försvinner. Kvällens bästa vin, runt , balanserat, salmiak och lite salt. Kraften finns fortfarande kvar sedan jag drack den senast men har nu kompletterats med mer komplexa och djupa smaker. Lång eftersmak. Utvecklas hela tiden i glaset

2001 Léclapart l'Apôtre Lite oxiderad (debateras i gruppen)men jag tycker inte att denna var så bra som de tidigare jag druckit. En bas av fina aromer och i grunden ett kompetent vin. Tror som sagt inte att flaskan var på topp dock. Känns mer som en svag ärgång från tidigt 90-tal

2000 Léclapart l'Apôtre Nydegad, ca 3 veckor innan provningen. Av l'Apôtre om än inte i samma klass som 02 och 05 för mig en av de bättre. Kiwi och andra exotiska frukter. Fina bubblor och en frisk syra. Ett vin som man inte behöver fundera så mycket på. En kommentar är att vinet är likt CdM 2000 (som jag tyvärr inte har haft förmånen att prova

1999 Léclapart l'Apôtre också denna nydegad ca tre veckor innan provningen. Kommer inte ihåg Davids exakta kommentar men tror att han ansåg att han skördat detta för tidigt. Seriöst ,mineraligt vin med de lite gummitoner som många 99or har (björnklister?) Skulle ha varit kul att se hur detta vin utvecklats med vanlig degorgering.

1999 Léclapart l'Artiste En bonusflaska som hittats på Galeries Lafayette i en fyndlåda (såldes för halva priset) Har åldrats extremt väl, integrerat vin som slår sin storebror från sammar år denna kväll. Som en bra Corton-Charlemagne.

2002 Duval Leroy Authentis Trépail Gjort på David Léclaparts druvor (han sålde fram till 2004 druvor till Duval Leroy som gjorde en mono-cru av detta vin 1998-2004. Efter att ha druckit non-dosage hela kvällen så sticker naturligtvis det här vinet ut. Tyvärr åt det negativa hållet. Inget dåligt som enskilt vin men lite för enkla aromer (mycket bananer). Är gjort med omgjorda ekfat som ska vara något mindre påträngande än helt nya men det blir lite för mycket vanilj som slår igenom. För de som har denna, låt ligga och ta fram 4-5 år nedåt i tiden.

Som vanligt trevliga anteckningar, Shorepower. Jag håller däremot inte med om dina kommentarer om 2004-2005. För mig var Apôtre 2005 svagast i trion 2004-2006 (som annars hade många likheter). 2004:an var min favorit - den sammanfattade på ett sätt allt vi hade druckit dittills (dvs fyra viner från 2005-2007). Allt fanns där: mineraler, kryddor, viol, krispighet, lite svag skumbanan och hög syra. Den hade inte alls blommat ut som 2002:an men jag tyckte ändå att allt fanns där. 2006:an har potential att bli lika bra men jag sätter ett frågetecken för 2005.

Jag håller inte heller med om 2000. Den kändes väldigt annorlunda mot övriga årgångar, lite gummi men samtidigt en oren ton någonstans i bakgrunden. Dessutom tyckte jag att både de nydeggade vinerna (1999 och 2000) kändes lite vilda och hade för kraftigt mousse.

I övrigt håller jag med. ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Det bästa svaret på vad jag skall servera till
Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire 1996
på magnumbutelj var Chambertins som tyckte att jag skulle lämna tillbaka vinet.
Men det blir för jobbigt eftersom jag numera bor en mil ut i havet så vi får väl pina i
oss flaska nummer 2.

Ikväll äter vi dagsfärska räkor fiskade av en fiskare här på ön och sköljer ner dem
med Saint Bris. Ett billigt och bra lådvin (vin som köps lådvis) som
tillsammans med Clotilde Davenne Bourgogne Blanc från samma producent har
blivit lite av husvin hos oss i år. Båda har en kristallklar och ren syra med lagom
frukt i smaken. Hustrun gillar Sauvignon Blanc mer än jag men Saint Bris är inte så
druvtypisk utan mer Clotilde Davenne-typisk, så den passade bra till räkorna.
Hennes Bourgogne Blanc skulle jag vilja beteckna som fattig mans Chablis.

Till helgen blir det champagne. Får se om jag orkar rapportera lite om sommarens
champagner ;)
 
Toppen