Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Köttigt vin, det är trevligt. Låter som du handlar en del i Danmark.

Och Jimmy gillar Gnarly Head, de behöver bara lite lagring ;D

Gnarly is da shit :)

Just nu Bruno Paillard -96. Deggad april -06. Riktigt fin på näsan och känns mogen men syran i munnen skvallrar om att den har ett bra tag kvar. Lysande för den dryga trehundringen jag gav.

Igår Clarence de Haut Brion -08. Svinbra. Elegant och nästan slank men samtidigt fyllig. Efter en timme märktes tanninerna av mer.

Mont Olivet CdP -01 var helt ok drickmogen Chateauneuf som faktiskt gav lite Bourgognevibbar.., - typ Pommard
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dauvissat 1er Cru La Forest 2007
Inte lika friskt o lätt som jag är van vid från andra producenter i Chablis, en hel del ek. Fortfarande ungt, jag borde druckit det till mat istället för på egen hand men trots det var det bra.
Guigal Chateau d'Ampuis 2006
Mörka bär, tyngd, riktigt bra o det växte under kvällen.
Guigal Hermitage 2004
Ganska intetsägande, inget jag kommer att köpa mer av.
Bonnaire BdB Grand cru
Den sista flaskan från en laddning jag köpte för 2,5 år sen o jag tycker vinet bara blivit bättre o bättre under de här åren. Ångrar att jag inte köpte fler då så att jag fortfarande haft ett gäng liggande med några år på nacken.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Dricker en Tinto Pesquera Crianza 2007 och beundrar min första smartphone (är långt efter min samtid, jag vet)

Doften är helt magnifik, som att sticka näsan i en råbiff där någon plliat in jasminblommor. Smaken är en aning ostrukturerad, lite för vaniljig - men ändock bra för ett vin som kostade 129 DKK.
Pesquera brukar visa sin bästa sida runt 10-12 årsdagen ungefär (i alla fall min erfarenhet). Juste pris i alla fall ! :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Mont Olivet CdP -01 var helt ok drickmogen Chateauneuf som faktiskt gav lite Bourgognevibbar.., - typ Pommard

Just precis så jag känner med vissa Chateauneuf:er när dom får lite ålder.

Tog faktiskt en Clos du Mont Oliver jag också i kväll (men Cuvée du Papet och årgång -04). Sagolik doft med hela orientens kryddhylla + mycket garrigue och senare ren och skär hallonpuré ! Smaken inte lika imponerande och med lite miss på struktur till mat (läs syra+ tannin) men väldigt njutbar på egen hand. Tycker nog att samma vin från -03 varit strået bättre.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

I går kväll var det premiär för årets hummer.
Vi var hembjudna till goda vänner och frossade
på varsin kilostor hummer. Kanske den bästa
jag någonsin ätit. Gigantiska klor, som alla vet,
har hummern en kraftigare krossklo och en något
smalare ätklo. Krossklorna var nästan i storlek
med mina labbar. Värdinnan hade bakat fantastiska
briocher som tilltugg och som vanligt lite
"plockgodis" till förrätt med löjrom på. Till detta
en rosé Sancerre men den här kvällen var det
hummern, som spelade huvudrollen.
Som avslutning en fantastisk ostbricka och till
denna serverades Krohn Colheita 1961.
Doften är mättad med russin och en liten bränd
ton. Smaken är stor med en inte alltför kraftig sötma,
som balanseras av en lite diskret syra. Smak av de
där stora russinen med kärnor och skaftet kvar,
som fanns på julen när jag var liten. Valnötter och
en lite bränd ton och en påökt eftersmak. Jag har
skrivit förut om detta portvin här på forumet men
upprepar gärna:
Detta är ett portvin, som verkligen ger en upplevelse
och jag rekommenderar alla att prova det.
 
SV: Idag dricker vi

En lugn kväll igår. Blev lite gott och blandat

2008 Domaine Armand Rousseau Gevrey-Chambertin Clos St. Jacques.
2008 Sassicaia
Krug Grande Cuvée, halvflaska
2003 Château Montrose , magnum
2005 David Leclapart l'Apôtre
2006 Stroppiana Barolo Leonardo
2006 Clusel-Roch Côte-Rôtie

Skriver rent lite anteckningar snart men Clos St. Jacques och Leclapart (som vi dekanterade) stack ut, men det var väl egentligen inget vin som var dåligt (förutom Krugen som var lite trött för dagen).
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
En lugn kväll igår. Blev lite gott och blandat

Skriver rent lite anteckningar snart men Clos St. Jacques och Leclapart (som vi dekanterade) stack ut, men det var väl egentligen inget vin som var dåligt (förutom Krugen som var lite trött för dagen).
2008 Domaine Armand Rousseau Gevrey-Chambertin Clos St. Jacques Drucken allt för ung förstås men ändå en njutning. Pepprig ton med lite cederträ, körsbär och jordgubbar. Lite jordiga och mycket mineraler. Trots sin ungdom väldigr bra balans och lång lång eftersmak. Kan man säga annat än att det är ett mycket bra vin.
2008 Sassicaia Kanske än yngre, jag är lite kluven till de senaste årens Sassicaias. De känns inte fullt så koncentrerade. Fortfarande ett bra vin men inte den kick som tidigare år givit. Mycket frukt, svarta vinbär, lite tobak. Bra tryck i tanninerna men ändå ganska elegant. Dekantera länge eller än bättre lagra.
Krug Grande Cuvée, halvflaska Lite off. Var bara ett smakprov och flaskan varit öppen ett antal timmar. Bedömmer den inte då jag tyckte den var lite platt. Kanske lite oroande att den inte klarade luft mer än ett par timmar.
2003 Château Montrose , magnum Köttig, det är det första jag tänker. Svarta vinbär, jordighet. ;Moget, ändå balanserad, mycket kraft och tanniner men ändå elegant. Vinet kan säkert ligga längre men för mig så var det perfekt att dricka nu.
2005 David Leclapart l'Apôtre Dekanterades vilket vinet vann mycket på, mycket mer öppen än senast jag drack den. Mineraler, smörighet med en bourgogneliknande doft. Moussen är lrämig och vinet känns inte så olikt en Cramant. Bra syra och balans. Mycket bra.
2006 Stroppiana Barolo Leonardo Klassisk Barolo, Väldigt trevlig. Plommon, jord och lite läder. Stark smak med tanniner som känns långt upp i gommen. Drick till mat och njut
2006 Clusel-Roch Côte-Rôtie Tjära, söta körsbär. Lite för mycket alkoholsmak som inte är helt integrerad med smaken. Bra i mellansegmentet men kanske något kort eftersmak. Syrah är inte helt min druva i alla lägen
2000 Château Pontet-Canet Öppen , röda mörka bär,, känns ganska mogen på doften men smaken är något yngre. Många lager av smaker. Struktuerad, kanska kompakt. Känns yngre än 2003 Château Montrose på något underligt sätt. Trevligt.
 
SV: Idag dricker vi

2005 Alain Graillot Crozes-Hermitage. Sluten på näsan, behöver en hel del luft. Ganska bra struktur med bra mjuknande tanniner, saknar en hel del av frukt och kort på slutet. Behöver nog mer tid men jag är inte så övertygad om lovsången till den här producenten.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Lite gott i fredags, tog inga anteckningar så taget ur minnet (som kan vara lätt påverkat av mängden alkohol som dracks under kvällen/natten)

Diebolt Vallois mis en cave '83 - Svingod!

Pegau Cuvée Reserve 07 - Ung, men jävligt fin ändå. Nästan bättre på näsan, men det gick hem iallafall.

Virgin de Valandraud 07 - Typisk bordeaux på näsan, lite ung och knuten i smaken men bra djup, tanniner etc. Gott!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

En del gott i veckan (framför allt idag i Chateauneuf-du-Pape) med provning av en del 2009:eek:r på flaska och 2010:eek:r fortfarande på tank/fat.
De seriösa producenternas 2009:eek:r i C9dP har en mycket klassisk ton med bra tryck i både tanniner och frukt.
Problemen här och var med 2009 kan vara överproduktion pga avsaknad av grönskörd men dom som gjort det verkar ha lyckats väldigt bra.
2010 provade jag bara på tank och fat och Grenachen och Morvèdre var på sina ställen sanslöst bra.
Fick nästan SQN-feeling på en del tankprover vi testade. Sen vet man ju inte hur slutliga assemblagen blir men jag kommer nog att köpa en hel del C9dP och bra CdR från gränsområdena till C9dP från 2010.

På vägen ner mot södern så övernattade vi i Tain L'Hermitage och lyckade inmundiga en trevlig Cornas från J-L Colombo som jag aldrig provat förut.
Cornas "Les Mejeans" -08 Fin tät purpur ton. Initialt lite sluten frukt och mer fokus från eken.
Med lite luft blir den riktigt "yppig" och nästan i modern nya världen Syrah-stil.
Smakmässigt helt ok men inget stort vin. Verkar säljas för ung runt 18€ i Frankrike.

En väldigt bra Syrah-rosé blev det också en lunch
Domaine les Béates Terra d'Or -10 Syrah-rosé från Coteaux d'Aix en Provence med bra bredd och vinositet.

Några Bandol slank ner också. Flertalet ganska ointressanta men den här var bra:
Château PeyNeuf -08 Började mogna lite grann. Faten var bara där lite i början.
Underbar värme och kryddor i doften parat med riktigt stadiga tanniner och bra syror som satt som en smäck ihop med grillat ankbröst.
Blev bara bättre och bättre under kvällen.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
En del gott i veckan (framför allt idag i Chateauneuf-du-Pape) med provning av en del 2009:eek:r på flaska och 2010:eek:r fortfarande på tank/fat.
De seriösa producenternas 2009:eek:r i C9dP har en mycket klassisk ton med bra tryck i både tanniner och frukt.
Problemen här och var med 2009 kan vara överproduktion pga avsaknad av grönskörd men dom som gjort det verkar ha lyckats väldigt bra.
2010 provade jag bara på tank och fat och Grenachen och Morvèdre var på sina ställen sanslöst bra.
Fick nästan SQN-feeling på en del tankprover vi testade. Sen vet man ju inte hur slutliga assemblagen blir men jag kommer nog att köpa en hel del C9dP och bra CdR från gränsområdena till C9dP från 2010.

Kul!
Vilka producenter testade du och vilka stack ut (positivt och negativt)?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
chambertin skrev:
En del gott i veckan (framför allt idag i Chateauneuf-du-Pape) med provning av en del 2009:eek:r på flaska och 2010:eek:r fortfarande på tank/fat.
De seriösa producenternas 2009:eek:r i C9dP har en mycket klassisk ton med bra tryck i både tanniner och frukt.
Problemen här och var med 2009 kan vara överproduktion pga avsaknad av grönskörd men dom som gjort det verkar ha lyckats väldigt bra.
2010 provade jag bara på tank och fat och Grenachen och Morvèdre var på sina ställen sanslöst bra.
Fick nästan SQN-feeling på en del tankprover vi testade. Sen vet man ju inte hur slutliga assemblagen blir men jag kommer nog att köpa en hel del C9dP och bra CdR från gränsområdena till C9dP från 2010.
Kul!
Vilka producenter testade du och vilka stack ut (positivt och negativt)?

Eftersom jag importerar en av dom så ville jag inte sticka ut med reklam här men ingen av dom hade ngt negativt att visa upp över huvud taget vad gäller 2009-2010.
Jag var på Grand Veneur, Bosquet des Papes och Janasse. Ingen av dessa visade upp några tecken på överproduktion på det jag provade. Det är mer en skillnad i stil med Grand Veneur och Janasse varande mer "moderna" i sitt vinmakande medan Bosquet des Papes håller mer på traditionerna. Synd och skam att välja sida dock när allt är så gott !
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Segolas skrev:
chambertin skrev:
En del gott i veckan (framför allt idag i Chateauneuf-du-Pape) med provning av en del 2009:eek:r på flaska och 2010:eek:r fortfarande på tank/fat.
De seriösa producenternas 2009:eek:r i C9dP har en mycket klassisk ton med bra tryck i både tanniner och frukt.
Problemen här och var med 2009 kan vara överproduktion pga avsaknad av grönskörd men dom som gjort det verkar ha lyckats väldigt bra.
2010 provade jag bara på tank och fat och Grenachen och Morvèdre var på sina ställen sanslöst bra.
Fick nästan SQN-feeling på en del tankprover vi testade. Sen vet man ju inte hur slutliga assemblagen blir men jag kommer nog att köpa en hel del C9dP och bra CdR från gränsområdena till C9dP från 2010.
Kul!
Vilka producenter testade du och vilka stack ut (positivt och negativt)?

Eftersom jag importerar en av dom så ville jag inte sticka ut med reklam här men ingen av dom hade ngt negativt att visa upp över huvud taget vad gäller 2009-2010.
Jag var på Grand Veneur, Bosquet des Papes och Janasse. Ingen av dessa visade upp några tecken på överproduktion på det jag provade. Det är mer en skillnad i stil med Grand Veneur och Janasse varande mer "moderna" i sitt vinmakande medan Bosquet des Papes håller mer på traditionerna. Synd och skam att välja sida dock när allt är så gott !

OK, intressant och tack för infon.
 

Rhino69

Medlem
SV: Idag dricker vi

Le Volte 2009, jag vet ungt, men gott i stora klunkar... :D Har blivit något av husets vin. Ska bli riktigt intressant att kliva upp till La Serre Nuovo (Ornellaia) om något/några år... Skål!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Camille Saves Carte Blanche 1/4 magnum
Legras Haas -02
Bollinger SC (lagrad ca 1 år)

Inga anteckningar men Bollinger blir vansinnigt bra med lite lagring. Samma sak med Legras, oväntat mycket frukt i den just nu.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
shorepower skrev:
2006 Roederer Rosé, €45 på Hamburgs flygplats. Ska bli kul att prova. Får se om den ryker ikväll :)

Bra pris! Jag vet att du har minneslucka men vi provade den faktiskt på Champagnedagen i våras. ;)
Hittade mina anteckningar från champagnedagen som var rätt kortfattade. "lite udda, känns lite tunn och saknar frukt"

Håller nog med fortsatt, väldigt trevlig, brödig , pinotdoft men smaken är förvånadsvärd tunn, lite spretig, inte allt för dåligt balans men inget jag skulle ge 595 kronor för. 2004 känns just nu som en bättre årgång. Eloge dock till Roederer för att de har samma prise på Rose och vanliga årgången.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chambertin,faaan va avis man blir. Skulle inte vara fel att strosa omkring i CdP nu och slinka in hos var och varannan producent och fråga;" la degustation?" och få ett barskt "Oui!" till svar :)


Så jäkla trevlig liten by!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Chambertin,faaan va avis man blir. Skulle inte vara fel att strosa omkring i CdP nu och slinka in hos var och varannan producent och fråga;" la degustation?" och få ett barskt "Oui!" till svar :)

Så jäkla trevlig liten by!
Jos,
det var bara en hämnd för din Bordeaux+Baskien-resa i somras som jag dreglade över. Avis är bara förnamnet ! :p

Visst är CdP mysig ! Man får passa sig för gendarmerna numera om man kör bil dock.
Det är rätt mycket alkotest (Fransoserna har 0,25‰ som gräns nu) framförallt kvällstid och på mindre orter och städer.
Därför passar ju Chateauneuf väldigt bra för man når ju i alla fall tio bra odlare till fots om man håller sig till byn.

Man skulle ha lite mer tid bara. Det är svårt att hinna med mer än 2-3 st/dag, framför allt om man får prova mycket fat- och tankprover. Då rinner tiden lätt iväg och det blir snabbt 2-3 timmar.
Annars är några veckor efter skörden en ganska bra tid att besöka. Alla är där och det mest hektiska arbetet med skörd och vinkällararbete är över.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Armand Rousseau "Clos de la Roche" -93.
Risk för bubbel är det väl också men det blir nog mer att spontandra ngt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det Clouet 1911 (95/96/97) till mousse de canard m syrligt svenskt äpple på glutenfritt bästa knäcket från Friends of Adams. Sedan en Ch Belgrave 2007, öppnad igår, till lammet som tystnat och blivit till fina kotletter.
 
Toppen