Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Samling i lördags för vad som antagligen var sista vinfernot i Göteborg innan året är slut. Denna gången hemma hos en av deltagarna då vi alla skulle laga en eller två rätter var samt plocka med matchande dryck till dem.
Kvällens mat samt dryck blev följande:

Feudi di San Gregorio - Cutizzi 2009
Snittar med varmröktlax & Vänernlöjrom

Taittinger - Comtes de Champagne 1999
Skagentoast på smörstekt surdegsbröd med Kalixlöjrom

Bollinger - RD -66
Kronhjort, Potatisterrin, Kantarellsås med riven tryffel

Henriot - Rose Noire NV ~1970
Torskrygg, Ungsbakad potatis med Foie gras, Madeira/tryffelsås

I väntan på nästa rätt
Gosset – Brut 1983

Renato Ratti – Conca Barolo 2007
Kantarellrisotto, Oxfilé och rödvinssås

Glass på joghurt & banan
Royal Tokaji Wine Company - Royal Tokaji 1999

Glass på jordgubbar & grädde.
Varm drink på cognac, choklad, vanilj………(fanns mera smaker men minns inte alla)

Ostbricka (minns inte vilka ostar tyvärr)
Moulin Touchais 1989

Lämnade kvar mitt anteckningsblock hos värden så jag har inga noteringar om vinerna men kvällens vinnare var Barolon samt Henriot utan tvekan.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois Préstige.
Denna var degorgerad -08 så det borde vara mest 04/05 i cuvéen tror jag.
Initialt precis som vanligt med masor av lime och en liten lätt kärnton. Efter mer luft så vecklar det ut sig mer mogna äpplen och i korta doftstråk lite valnötter. Tyvärr så stör kärnorna mig en del och det är svårt att låta bli att tänka på hur mycket pressvin dom hade i det här. Det är inte dåligt, tvärtom, men jag har andra minnen av det som ungt.
Smaken är fortfarande väldigt sprittande frisk och härligt syrlig. Inga oxidationer så långt ögat kan nå men lite mer längd hade inte skadat. Tre år efter degorgering är det dock förbluffande outvecklat.

Intressantare ikväll var dock Château Sociando-Mallet -00.
Lätt mognad i färgen men inte så utvecklad i doften. Däremot är den helt på direkt ur flaskan.
Dekanteringen ger inte speciellt mycket mer och under kvällen är den sig ganska lik.
Ceder, svarta vinbär och plommon dominerar doften och i smaken hittar man nästan mogna tanniner som inte går och gömmer sig. Eftersmaken och kroppen kanske inte tangerar det bästa jag smakat av röd Bordeaux men jag tycker att det svarar upp ganska bra mot doften i alla fall. Vinet andas fin balans trots allt. Helt klart inom sitt drickfönster nu och 5-6 år framåt.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet

Min luftning visar sig varit förgäves, tydlig kork! Öppnar en ny flaska. Rått kött, örter, blåbär, lakrits. Riktigt fulladdad! Plus för tanninerna och syrorna som stramar upp all Grenache-frukt. Detta vin är helt klart ett lagringsprojekt.

2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier


Charmigt rödfruktig. Jordgubbar, kola, örter, lång smak. På ett sätt är detta mycket lättare att gilla än Quet redan idag, men bör förstås också ligga till sig.
 
SV: Idag dricker vi

Kort sejour på en vinbar där jag är till och från. Blev fläsksida med apelsinsås och lite drycker därtill

2007 Château Bouscassé Det är sällan jag använder ordet prisvärt men då jag kommer hem och kollar priset för detta vin är det svårt att inte använda det. 119 SEK på vårt favoritmonopol.
Mycket "svalt" kryddig doft men inslag av lite mylla och i bakgrunden en begynnande köttighet. Flaskan har varit öppen ett tag och vinet är förhållandevis mjukt. mycket plommon och lite mer komplexa toner av tobak och läder.. Bra bett i tanninerna. Ett vin för källaren. 13.5% alkohol som är bra integrerad. Ett bevis för att det tydligen går att göra drickbart vin i Sydfrankrike

2009 Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau Mycket röda bär, mogna jordgubbar, körbär och lite skogsbacke. Bra struktur, mjuka tanniner, med mer av frukten i smaken. Lätt, lättdrucket. Kan naturligtvis bli bättre men behöver inte ligga så länge i källarn. Absolut inte för ungt att dricka nu. 2009orna känns väldigt tillgängliga. Anne Gros gör väldigt bra viner får man konstatera
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Diebolt-Vallois Préstige.
Denna var degorgerad -08 så det borde vara mest 04/05 i cuvéen tror jag.
Initialt precis som vanligt med masor av lime och en liten lätt kärnton. Efter mer luft så vecklar det ut sig mer mogna äpplen och i korta doftstråk lite valnötter. Tyvärr så stör kärnorna mig en del och det är svårt att låta bli att tänka på hur mycket pressvin dom hade i det här. Det är inte dåligt, tvärtom, men jag har andra minnen av det som ungt.
Smaken är fortfarande väldigt sprittande frisk och härligt syrlig. Inga oxidationer så långt ögat kan nå men lite mer längd hade inte skadat. Tre år efter degorgering är det dock förbluffande outvecklat.
Diebolt använder bara vin från 1a pressningen. Prestige är en champagne jag provar väldigt ofta. För mig är detta den bästa NV i prisklassen under 500SEK. Men vissa (väldigt få) flaskor är unga och saknar den genorositet dom "normala" flaskorna har. Vad detta beror på vet jag ej ;D har du provat den som är baserad på årgång 2008?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
chambertin skrev:
Diebolt-Vallois Préstige.
Denna var degorgerad -08 så det borde vara mest 04/05 i cuvéen tror jag.
Initialt precis som vanligt med masor av lime och en liten lätt kärnton. Efter mer luft så vecklar det ut sig mer mogna äpplen och i korta doftstråk lite valnötter. Tyvärr så stör kärnorna mig en del och det är svårt att låta bli att tänka på hur mycket pressvin dom hade i det här. Det är inte dåligt, tvärtom, men jag har andra minnen av det som ungt.
Smaken är fortfarande väldigt sprittande frisk och härligt syrlig. Inga oxidationer så långt ögat kan nå men lite mer längd hade inte skadat. Tre år efter degorgering är det dock förbluffande outvecklat.
Diebolt använder bara vin från 1a pressningen. Prestige är en champagne jag provar väldigt ofta. För mig är detta den bästa NV i prisklassen under 500SEK. Men vissa (väldigt få) flaskor är unga och saknar den genorositet dom "normala" flaskorna har. Vad detta beror på vet jag ej ;D har du provat den som är baserad på årgång 2008?

Jag har köpt en laddning Préstige och en del annat från D-V i stort sett varje år sedan 2008 och senast köpte jag och provade dom som var deggade tidigt i år. Det borde väl har varit med 2008 som bas. Tror dig när du säger att dom bara använder 1:a pressningen och ärligt talat så har jag aldrig känt den här kärnbitterheten förut i ngn D-V Préstige.

Tycker annars att deras Préstige håller stilen väldigt bra år från år. Har inte haft tillfälle att prova några olika cuvéer av dom jämte varandra ngn gång tyvärr.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom shorepower antydde att jag drack för lite vin ;) så försökte jag bereda lite mer plats igår i källern.
Målet för korkskruven blev Newton Johnson Chardonnay 2007 .
Druvorna till det här kommer från en väldigt högt belägen vingård (runt 600m ö.h) i Hermel an Aarde utanför Hermanus (sydost opm Stellenbosch).
Bara naturlig jäst från druvskalen har använts och i det här fallet känns det väldigt lyckat (var inte lika imponerad av t.ex Springfields Méthode Ancienne Chardonnay)
Vinet är fortfarande svalt och ungt i karaktären och faten (1/3 nya, resten 2,3,4 årsfat) från 10 månaders lagring är väldigt diskreta och snygga.
Massor med citrus, lite lätt ananas/papya samsas fint med en diskret smörig och rostad ton.
I munnen är det inte tokkraftig utan vinner mer på sin frukt och härliga syror.

2008 av samma vin finns i 6-pack på BS för 1020:- men jag har inte provat det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 1971 på Magnum.
Köpte på eBay för några år sedan. Flaskan såg fin ut och hade ingen fällning.
Jag har en vanlig 71:a och den har ganska mycket fällning, spontant ser innehållet sämre ut men det lär visa sig.
Öppnade och var lite orolig då det kändes som att trycket inte var så högt. Detta var iofs sant, men det fanns bubblor kvar om än inte som en purung.
Innehållet var mörkt, bärnstensgult. Smaken, om man ska vara elak, påminde väldigt mycket om äppelmust.
Såg att RJ gett den 94 p för cirka 10 år sedan, men i övrigt skrivit lite om den.
Drickbar, men tyvärr ingen höjdare. Jag har nog klarat tidens tand bättre ;)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclapart L'artise.

Knastertorr citrusdriven ungdom. Växer med värme i glaset. Kryddpeppar. Elegant 04 som behöver flera år för att blomma ut till fullo, men redan mycket god.

Andreas
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite blandat rött, har lite svårt att bli entusiastisk nuförtiden. Man blir mer och mer kräsen...

Bäst var nog trots allt Pavillon de Poyferre 2005 Fin klassisk Bordeauxdoft, om än med små inslag av grisammoniak (tänk La Tour de By). Redan drickmogen men kommer nog bli bättre. Bara inte den där pissigheten tar överhanden. Klassisk Cru Bourgeois stil + lite lyxiga Bordeauxfat. Många mil ifrån förstavinet, men det var också priset.

Brancaia Il Blu 2004: Etta på WS lista för något år sen. Nja, extremt överekat och ganska ogästvänligt bittert. Charmen är lika med noll, men visst funkar det till en välhängd biff.

Argiano Brunello 2004 Också extremt högt poängsatt av WS. Detta vin fortsätter att vara ett mysterium för mej. 2001:an var riktigt bra, men 2004:an är bara tunn och tråkig. Finns liksom ingen hemma alls? Jag har haft massa konspirationsteorier att Philipson Wine har sålt en andrasortering på danska marknaden, utan att ha bevis. Men visst undrar man när de sålde vinet för 149 DKK?
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

1990 Domaine Henri Clerc Puligny-Montrachet
Kryddig, nötig men med frukt kvar och strålande syror. Långt över förväntan.

1996 Dauvissat Chablis Grand Cru Les Clos
Lite reduktivt först men efter 15 minuter kommer den med gräddig mineral. Elegant, fokuserat och detaljrikt. Otroligt gott vin och anledningen att jag sparar mina Chablis är upplevelser som denna. Hade trott den skulle vara tight men tvärtom visar det sig. Helt redo.

1993 Pavillon Rouge du Chateau Margaux
Här har frukten tackat för sig och kvar blev ekfaten och garvsyrorna. Ceder och tobak. Strävt som att tugga träplanka. Förmodligen mycket bättre till en köttbit.

1997 Armand Rousseau Charmes-Chambertin
Inte mycket frukt kvar här heller. Kryddor och kaffe. Vinet är för gammalt för min smak men har ändå nån rätt inbjudande mystik.


Martin
ITB
 
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
1990 Domaine Henri Clerc Puligny-Montrachet
Kryddig, nötig men med frukt kvar och strålande syror. Långt över förväntan.

1996 Dauvissat Chablis Grand Cru Les Clos
Lite reduktivt först men efter 15 minuter kommer den med gräddig mineral. Elegant, fokuserat och detaljrikt. Otroligt gott vin och anledningen att jag sparar mina Chablis är upplevelser som denna. Hade trott den skulle vara tight men tvärtom visar det sig. Helt redo.

1993 Pavillon Rouge du Chateau Margaux
Här har frukten tackat för sig och kvar blev ekfaten och garvsyrorna. Ceder och tobak. Strävt som att tugga träplanka. Förmodligen mycket bättre till en köttbit.

1997 Armand Rousseau Charmes-Chambertin
Inte mycket frukt kvar här heller. Kryddor och kaffe. Vinet är för gammalt för min smak men har ändå nån rätt inbjudande mystik.


Martin
ITB
Trevliga viner med lite ålder, egen källare eller provning?
 

Micke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Champagneprovning "Prestige" på SB Regeringsgatan igår. Ett gäng trevliga skumpor som provades.

Orpale 1996 - Frisk, kraftig syra initialt. Efter någon timme i glaset platt och obefintligt. Ingen favorit men helt ok vin.

Mailly Cuvee les Echansons Grand Cru 1999- Fylligt, doft och smak av rostat bröd, äpplen. Gott.

Henriot Cuvee des Enchanteleurs Vinotheque 1988 - Aromatiskt, hård syra men ändå välbalanserad med tydlig mognad. Utsökt champagne, utsedd till kvällens bästa vin.

Cuvee William Deutz Rose 1996- Massivt doftspektrum med komplex och fruktig smak, välstrukturerad. Magisk, min personliga favorit under kvällen.

Jacques Selosse Substance deg. 2008- Kraftig doft av blommor och vanilj som även framträder i smaken. Tydlig fatkaraktär.

Bollinger Vieilles Vignes Francaises 1998 - Initialt sluten men öppnar sedan upp sig, brett smakregister, fruktigt, kraftig syra. Mycket trevligt vin, behöver dock nog ytterligare några års lagring.

Sammanfattningsvis en trevlig provning med bra variation av champagner. För egen del premiär att prova Bollinger VVF vilket var en kul upplevelse. Lite synd att någon trevlig årgång av Krug inte provades men man kan inte få allt här i livet... :)

/Micke
 
SV: Idag dricker vi

Micke skrev:
Champagneprovning "Prestige" på SB Regeringsgatan igår. Ett gäng trevliga skumpor som provades.

Orpale 1996 - Frisk, kraftig syra initialt. Efter någon timme i glaset platt och obefintligt. Ingen favorit men helt ok vin.

Mailly Cuvee les Echansons Grand Cru 1999- Fylligt, doft och smak av rostat bröd, äpplen. Gott.

Henriot Cuvee des Enchanteleurs Vinotheque 1988 - Aromatiskt, hård syra men ändå välbalanserad med tydlig mognad. Utsökt champagne, utsedd till kvällens bästa vin.

Cuvee William Deutz Rose 1996- Massivt doftspektrum med komplex och fruktig smak, välstrukturerad. Magisk, min personliga favorit under kvällen.

Jacques Selosse Substance deg. 2008- Kraftig doft av blommor och vanilj som även framträder i smaken. Tydlig fatkaraktär.

Bollinger Vieilles Vignes Francaises 1998 - Initialt sluten men öppnar sedan upp sig, brett smakregister, fruktigt, kraftig syra. Mycket trevligt vin, behöver dock nog ytterligare några års lagring.

Sammanfattningsvis en trevlig provning med bra variation av champagner. För egen del premiär att prova Bollinger VVF vilket var en kul upplevelse. Lite synd att någon trevlig årgång av Krug inte provades men man kan inte få allt här i livet... :)

/Micke

Prestigen är alltid trevlig. Lite avis är man ju. Var ett tag sedan jag var där. VVF är aldrig fel.

PS. Välkommen till forumet
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Dom Perignon 1971 på Magnum.
Bild
4040-2.JPG
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Micke skrev:
Orpale 1996 - Frisk, kraftig syra initialt. Efter någon timme i glaset platt och obefintligt. Ingen favorit men helt ok vin.
Drack den för två år sen. Iofs var kanske tillfället (nyår) det som hjälpte till, men den var toppenfin då.
Tyckte den var riktigt, riktigt god.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite skumpa på krog igår:

Quenardel & Fils Cuvée Christel BdB Vieilles Vignes Millésime 1999 Grand Cru:
Gul/lätt halmgul färg och initialt lätta sherry-toner (helt ok nivåer dock för min smak). Doften går sedan mer över i rostade toner, mycket krita/mineral/musselskal men falnar en del efter en stund. Inte största tungviktaren i munnen men fin ungdomlig syra och en läcker eftersmak med lime/citron/brioche som de mest tongivande.

R de Ruinart 1996:
Djupare halmgul färg än Quenardel och lite svagare mousse. Doften är härligt nötig och med honung, persikomarmelad och en del mognadstoner.
Väldigt trevlig doft med fokus på mognad och helt utan sherryoxidation. Smaken är dock ännu bättre om än lite mer svårdefinierad. Det är dock bättre bredd och längd än de andra två.

Krug Grand Cuvée:
Underbar doft hela tiden men fattonen lägger sig ganska snabbt. Som de andra gånger jag provat ung Krug (inte så många skall väl dock tilläggas) så åker doften jojo fram och tillbaka mellan olika intryck vilket egentligen är ganska kul. När dom andra vinerna "ångat" av sig sitt bästa i glased så känns det som om Krug bara kör vidare. Det finns mycket nötter och en del äpplighet. Syran är dock det som sticker ut markant mot det andra och det känns som barnarov att dricka sånt här så ungt. Syran maskerar smakerna (nästan som för hög dosage kan göra) på ett sätt som jag har svårt att tränga igenom. Blir nog bra med +5 års lagring. Kan inte låta bli att fundera över hur en Krug GC skulle vara om dom gjorde den malolaktiska jäsningen.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lite skumpa på krog igår:

Quenardel & Fils Cuvée Christel BdB Vieilles Vignes Millésime 1999 Grand Cru:
Gul/lätt halmgul färg och initialt lätta sherry-toner (helt ok nivåer dock för min smak). Doften går sedan mer över i rostade toner, mycket krita/mineral/musselskal men falnar en del efter en stund. Inte största tungviktaren i munnen men fin ungdomlig syra och en läcker eftersmak med lime/citron/brioche som de mest tongivande.

R de Ruinart 1996:
Djupare halmgul färg än Quenardel och lite svagare mousse. Doften är härligt nötig och med honung, persikomarmelad och en del mognadstoner.
Väldigt trevlig doft med fokus på mognad och helt utan sherryoxidation. Smaken är dock ännu bättre om än lite mer svårdefinierad. Det är dock bättre bredd och längd än de andra två.

Krug Grand Cuvée:
Underbar doft hela tiden men fattonen lägger sig ganska snabbt. Som de andra gånger jag provat ung Krug (inte så många skall väl dock tilläggas) så åker doften jojo fram och tillbaka mellan olika intryck vilket egentligen är ganska kul. När dom andra vinerna "ångat" av sig sitt bästa i glased så känns det som om Krug bara kör vidare. Det finns mycket nötter och en del äpplighet. Syran är dock det som sticker ut markant mot det andra och det känns som barnarov att dricka sånt här så ungt. Syran maskerar smakerna (nästan som för hög dosage kan göra) på ett sätt som jag har svårt att tränga igenom. Blir nog bra med +5 års lagring. Kan inte låta bli att fundera över hur en Krug GC skulle vara om dom gjorde den malolaktiska jäsningen.
Drickbar direkt utan att få en ofrivillig ansiktslyftning kanske.. ;)
 
Toppen