Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos Des Goisses 82.

Deg 1998. Korken flög ur...
Massor av mogen citrus, mineral, stendamm, vita liljor, och en underbar rostning.
CdG med ålder är helt överjävligt bra. Absolut top 5 i år. Man skulle ha ett gäng av dessa.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Clos Des Goisses 82.

Deg 1998. Korken flög ur...
Massor av mogen citrus, mineral, stendamm, vita liljor, och en underbar rostning.
CdG med ålder är helt överjävligt bra. Absolut top 5 i år. Man skulle ha ett gäng av dessa.
Jag vet. Suck, ännu ett vin som man skulle ha mer av.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Halkade genom snömodd och helvete till Uppsala igår för att leka med broder Hoke som befann sig i staden för en liten julferie. Med sig hade han en skvätt pinot som naturligtvis var tvungen att drickas.


Jag plockade med en gammal forumfavorit och tillika rest från förra helgens hemliga middag, Tarlant QV Discobitch, som är en riktigt, riktigt bra skumpisch att dricka nu. Mognadstoner, snygga mineraler, tropisk frukt, lite kola och en ruggig syra som balans. för 444 spänn är det ingenting att orda om. Gott skit!


Jag slet även med min Clape Cornas 2006 som jag öppnade redan under fredagskvällen. Jag trodde då att det var någonting underligt med den så den fick stå och vila över natten (pallade inte med att slänga den omedelbums). Döm om min förvåning då jag provade av den 24 timmar senare. Öppen, härligt skitig, utvecklad med massor med mörka bär, torkat kött och bara grymt smarrig!



Hoke plockade med kvällens vinare Armand Rousseau, Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St Jacques 2004. Lite ung och motsträvig till en början, men fan vad den utvecklades under timmarna i glas och karaff. Man blir alltid glad när man får dricka en bra pinne. Livet är inte så jobbigt ändå! Bra frukt, grym syra, småskitig på det där sättet som gör män lite andfådda. Toppenvin!



Unholy.jpg.scaled1000.jpg
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Hoke plockade med kvällens vinare Armand Rousseau, Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St Jacques 2004. Lite ung och motsträvig till en början, men fan vad den utvecklades under timmarna i glas och karaff. Man blir alltid glad när man får dricka en bra pinne. Livet är inte så jobbigt ändå! Bra frukt, grym syra, småskitig på det där sättet som gör män lite andfådda. Toppenvin
Usch Jimmy, nu tappar jag helt koncentrationen :) Rousseau är precis så du beskriver det, man blir lätt anfådd
 
SV: Idag dricker vi

Blev en del gott i kväll på Eriks vinbar.

2001 La Spinetta Barbaresco Riserva Vürsù Vigneto Starderi ( Kraftfullt som väntat, mycket mörka röda bär, lite läder och stall. Käftsmäll med tanniner som efter 11år fortfarande är så tydliga, känna långt upp i gommen. Mycket grafit, sötma och mognande bär i smaken. Det här är ett väldigt trevligt vin, kanske inte en jätte men väl ett vin att bara dricka. Serverad på magnum

1998 Krug Börjar mogna. Brödig, röda äpplen med socker. Syran är lite mer framträdande än jag kommer ihåg den. Krug parfymen finns där Vinet har blivit mer sammansatt och komplexl de senaste åren och jag blir mer övertygad om att 98an faktiskt kommer att växa en hel del med åren. Bra eftersmak som alltid med Krug.

2007 Raveneau Chablis Grand Cru Blanchot Det här är naturligtvist allt för ungt men det fungerar väldigt bra redan nu. Blommor, krossade stenar, lite ekigt vanilj. Mycket mineraldriven smak med en framträdande syra. Intensitet och koncentrerat. Kan bara föreställa mig det här vinet ett antal år framåt i tiden.

1985 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Ganska nydegad, mogen på näsan men med det sköna anslag som nydegad champagne har, Betydligt ljusare i färgen än 88an vi drack samtidigt. lite rostad, Kola, kaffe och choklad symfoni. Som många 85or är syran framträdande men balanseras av övriga smaker. Vinet är integrerat och har en lång eftersmak. Perfekt mousse för åldern.

2001 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala 2001 är ett bra år. Silkesmjuk dofr med lite ekig ton. Multig , chokladig doft . Lite bitter , tjärig smak. struktur, robust och lång eftersmak sköna tanniner. Kan ligga ett antal år till, säg åtminstone 5-7.

2006 Château de Puligny-Montrachet Montrachet Vad ska man säga här? otrolig kraft som känns direkt på näsan. En hel del smör packad med mineralitet och citrus. otroligt kraftig smak med både initial attack, i mellansegment och lång lång eftersmak. Vinet hänger kvar länge i gommen på ett sätt som jag inte upplevt många gåner förut. Om ni har denna skönhet, lagra. Såklart serverad på magnum

1999 Domaine des Comtes Lafon Meursault Otroligt smörig doft, en del mineralitet,vanilj. Mogen fet smak bra fokus med ganska lång och komplex eftersmak. Vädigt trevligt att dricka nu

2006 Domaine Armand Rousseau Charmes-Chambertin Lite övermogen frukt, skum näsa som går över i lite mer pepprig ton, körsbär. Ung med märkbara tanniner. Hyfsad struktur med koncenterad smak. Tydlig syra och medellångt slut. Bra vin men kanske inte helt på topp. Nog allt för ungt men vet inte om det kommer växa till ett riktigt stort vin.

1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Jero, väldigt mogen doft, smörig, lite rostad, hel del kaffe. Svag mousse men kännbar, svag syra , vinet dör lite i glaset. Ett vin att inte ligga för länge på. Känt den tendensen i en del 88or ett tag nu

Blev lite smakprov av DRC 2000 (vet inte vilken, tror det var St. Vivant) och 1998 Château Latour men allt för lite för att bedömma eller skriva något om. Allt i allt , en hyfsad vinkväll :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Vi som äter lite och inte bara dricker ;) knäckte en Selosse Rose' degorgerad 2010 till förrätten ikväll, som bestod av lite småplock som parmesankex och tunnbrödschips med löjrom. Selosse är ju alltid en dräpare och rose'n är nog den bästa rose' jag har druckit. Sedan en trevlig middag med egenhändigt kokta havskräftor (ingen har väl missat att jag bor granne med en pojke som burfångar kräftor, ni stackars stockholmare får dom först imorgon). Till kräftorna Clotilde Davennes Chablis, en kristallklar, ren och stålhård Chablis, som egentligen behöver luftas ett dygn för att komma till sin fulla rätt, men vem fan har tid att vänta? Till osten öppnade jag en Cuve'e du Vatican 2007, ett vin som alla gäster jag någonsin bjudit det på har uppskattat. Ett enkelt och lättbegripligt vin utan svåra tanniner och med lite fruktig sötma. Till kaffet tog vi ett glas Maxim Trijol 1969, som om jag skall vara ärlig låter bättre än vad den är. Har en aning bränd ton och doft och smak av nougat.
Apropå rose' så klämde vi en William Deutz Rose' 1999 till Lucia. Blev lite besviken, kort i doften och en liten skalbeska, som jag inte gillade. Som tur var så uppskattade våra gäster den mer än jag. Till likaledes hemkokta hummern, jag hade köpt 4 hummrar på cirka 3/4 kilo, vilket är en ganska lagom vikt per person, även hummern köper jag av grannpojken, drack vi naturligtvis husets vin, ja ni gissar rätt om ni tror att det var Clotildes Chablis. Vad vi tog mer kommer jag i sanningens namn inte ihåg, det var ju i början på veckan och jag för inga anteckningar, som de mera ambitiösa vännerna här på forumet gör ::)
En vecka i all enkelhet.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Blev en del gott i kväll på Eriks vinbar.

2001 La Spinetta Barbaresco Riserva Vürsù Vigneto Starderi ( Kraftfullt som väntat, mycket mörka röda bär, lite läder och stall. Käftsmäll med tanniner som efter 11år fortfarande är så tydliga, känna långt upp i gommen. Mycket grafit, sötma och mognande bär i smaken. Det här är ett väldigt trevligt vin, kanske inte en jätte men väl ett vin att bara dricka. Serverad på magnum

1998 Krug Börjar mogna. Brödig, röda äpplen med socker. Syran är lite mer framträdande än jag kommer ihåg den. Krug parfymen finns där Vinet har blivit mer sammansatt och komplexl de senaste åren och jag blir mer övertygad om att 98an faktiskt kommer att växa en hel del med åren. Bra eftersmak som alltid med Krug.

2007 Raveneau Chablis Grand Cru Blanchot Det här är naturligtvist allt för ungt men det fungerar väldigt bra redan nu. Blommor, krossade stenar, lite ekigt vanilj. Mycket mineraldriven smak med en framträdande syra. Intensitet och koncentrerat. Kan bara föreställa mig det här vinet ett antal år framåt i tiden.

1985 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Ganska nydegad, mogen på näsan men med det sköna anslag som nydegad champagne har, Betydligt ljusare i färgen än 88an vi drack samtidigt. lite rostad, Kola, kaffe och choklad symfoni. Som många 85or är syran framträdande men balanseras av övriga smaker. Vinet är integrerat och har en lång eftersmak. Perfekt mousse för åldern.

2001 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala 2001 är ett bra år. Silkesmjuk dofr med lite ekig ton. Multig , chokladig doft . Lite bitter , tjärig smak. struktur, robust och lång eftersmak sköna tanniner. Kan ligga ett antal år till, säg åtminstone 5-7.

2006 Château de Puligny-Montrachet Montrachet Vad ska man säga här? otrolig kraft som känns direkt på näsan. En hel del smör packad med mineralitet och citrus. otroligt kraftig smak med både initial attack, i mellansegment och lång lång eftersmak. Vinet hänger kvar länge i gommen på ett sätt som jag inte upplevt många gåner förut. Om ni har denna skönhet, lagra. Såklart serverad på magnum

1999 Domaine des Comtes Lafon Meursault Otroligt smörig doft, en del mineralitet,vanilj. Mogen fet smak bra fokus med ganska lång och komplex eftersmak. Vädigt trevligt att dricka nu

2006 Domaine Armand Rousseau Charmes-Chambertin Lite övermogen frukt, skum näsa som går över i lite mer pepprig ton, körsbär. Ung med märkbara tanniner. Hyfsad struktur med koncenterad smak. Tydlig syra och medellångt slut. Bra vin men kanske inte helt på topp. Nog allt för ungt men vet inte om det kommer växa till ett riktigt stort vin.

1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Jero, väldigt mogen doft, smörig, lite rostad, hel del kaffe. Svag mousse men kännbar, svag syra , vinet dör lite i glaset. Ett vin att inte ligga för länge på. Känt den tendensen i en del 88or ett tag nu

Blev lite smakprov av DRC 2000 (vet inte vilken, tror det var St. Vivant) och 1998 Château Latour men allt för lite för att bedömma eller skriva något om. Allt i allt , en hyfsad vinkväll :)

Massor med härliga viner där shorepower !
Bättre 4:e advent får man leta efter.

Har inte druckit så många La Spinetta-viner själv men har ofta tyckt att dom haft lite för mycket fat och alltför hårda tanniner (framför allt som unga).
Senast jag drack Spinetta var det 2005 Barbaresco Valeirano.
Kanske funkar det bättre till matchande mat än på provning ?
Aldo Conterno är däremot en stor favorit i Barolo för mig. Cicala och Colonnello från 2001 tycker jag är härliga viner. Hans Bussia är klart mycket enklare men fortfarande helt ok.

Kul att du (och även Jimmy såg jag) kör på med mer Rousseau.
Har bara druckit en Charmes-Chambertin (1993 tror jag) så mina referenser är ganska begränsade.
Tror faktiskt inte att dom ens gjorde vinet varje år om jag inte kommer ihåg fel.

Det börjar kanske bli dags för en middag/provning med Rousseau som tema ?
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Massor med härliga viner där shorepower !
Bättre 4:e advent får man leta efter.

Har inte druckit så många La Spinetta-viner själv men har ofta tyckt att dom haft lite för mycket fat och alltför hårda tanniner (framför allt som unga).
Senast jag drack Spinetta var det 2005 Barbaresco Valeirano.
Kanske funkar det bättre till matchande mat än på provning ?
Aldo Conterno är däremot en stor favorit i Barolo för mig. Cicala och Colonnello från 2001 tycker jag är härliga viner. Hans Bussia är klart mycket enklare men fortfarande helt ok.

Kul att du (och även Jimmy såg jag) kör på med mer Rousseau.
Har bara druckit en Charmes-Chambertin (1993 tror jag) så mina referenser är ganska begränsade.
Tror faktiskt inte att dom ens gjorde vinet varje år om jag inte kommer ihåg fel.

Det börjar kanske bli dags för en middag/provning med Rousseau som tema ?
Kan hålla med om att La Spinetta kan vara lite väl ekad men just i Barbarescon funkade det rätt bra. Men det är ett vin med mycket tanniner, vet inte om de kommer att mjukna innan vinet blir överårigt men jag kan också gilla det lite hårda anslaget.

Absolut en Rousseaumiddag. Har ju inget i källaren men lär väl kunna hitta nåt att fylla på med samt ska väl gå lite på jakt efter denna herres viner.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Jag plockade med en gammal forumfavorit och tillika rest från förra helgens hemliga middag, Tarlant QV Discobitch, som är en riktigt, riktigt bra skumpisch att dricka nu. Mognadstoner, snygga mineraler, tropisk frukt, lite kola och en ruggig syra som balans. för 444 spänn är det ingenting att orda om. Gott skit!

Jag har haft en QV Discobitch liggande hemma i ett par år (sedan 2008, tror jag) och jag korkade upp den igår. Jag har bara provat den en gång tidigare, på Champagnedagen i våras, men nu blev jag grymt imponerad. Vilket vin! Känner igen din beskrivning, Jimmy, men tyckte också att det fanns mogna äpplen och en brödighet.

Finns det två olika varianter av Discobitch förresten? På Champagnedagen fick jag veta att Discobitch görs på samma bas på Cuvée Louis, dvs 96/97/98 från gamla stockar och 50/50 Chardonnay/Pinot Noir. Men jag såg att Julle provat en Discobitch som innehåller en tredjedel av alla tre druvorna som han gett betyg 70. Antingen satte han betyget utan att korka upp flaskan eller också måste det finnas en budgetvariant som inte finns i Sverige. Någon som vet?

shorepower skrev:
Blev en del gott i kväll på Eriks vinbar.

Det lät onekligen mycket gott! Trevliga provningsanteckningar också, som vanligt.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Jag plockade med en gammal forumfavorit och tillika rest från förra helgens hemliga middag, Tarlant QV Discobitch, som är en riktigt, riktigt bra skumpisch att dricka nu. Mognadstoner, snygga mineraler, tropisk frukt, lite kola och en ruggig syra som balans. för 444 spänn är det ingenting att orda om. Gott skit!

Jag har haft en QV Discobitch liggande hemma i ett par år (sedan 2008, tror jag) och jag korkade upp den igår. Jag har bara provat den en gång tidigare, på Champagnedagen i våras, men nu blev jag grymt imponerad. Vilket vin! Känner igen din beskrivning, Jimmy, men tyckte också att det fanns mogna äpplen och en brödighet.

Finns det två olika varianter av Discobitch förresten? På Champagnedagen fick jag veta att Discobitch görs på samma bas på Cuvée Louis, dvs 96/97/98 från gamla stockar och 50/50 Chardonnay/Pinot Noir. Men jag såg att Julle provat en Discobitch som innehåller en tredjedel av alla tre druvorna som han gett betyg 70. Antingen satte han betyget utan att korka upp flaskan eller också måste det finnas en budgetvariant som inte finns i Sverige. Någon som vet?

shorepower skrev:
Blev en del gott i kväll på Eriks vinbar.

Det lät onekligen mycket gott! Trevliga provningsanteckningar också, som vanligt.

Jag fick en smutt av Discobitchen på den hemliga middagen, riktigt bra! Dum som jag är har jag lyckats ge bort mina två flaskor som köptes samtidigt som Elvis (vill minnas att jag släpade en väska full av sådana från Vintjej).


Shorepowers kväll på Eriks lät inte dum den heller! Själv var jag smått bakfull igår och drack bara vatten.
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag fyllde 30 i fredags så det blev lite firande allt
25tvp11.jpg

Denna var helt magisk, doftade nyklippt gräs nougat blöt halm. I munnen så växte den bara mer å mer, för att avslutas likt en oxideras sherry. Efter lite tid i glaset så lugnade allt ner sig och blev som en finstämd strippa i lasvegas.

kvällens andra flaska vart en Rioja från 1981 som inte var lika grym som fördrinken, trots att den smakade som drottningsylt från en refillkorv.
 
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
Jag fyllde 30 i fredags så det blev lite firande allt
25tvp11.jpg

Denna var helt magisk, doftade nyklippt gräs nougat blöt halm. I munnen så växte den bara mer å mer, för att avslutas likt en oxideras sherry. Efter lite tid i glaset så lugnade allt ner sig och blev som en finstämd strippa i lasvegas.

kvällens andra flaska vart en Rioja från 1981 som inte var lika grym som fördrinken, trots att den smakade som drottningsylt från en refillkorv.
Var något år sedan jag drack denna. Kom ihåg att Elvis och jag inte var helt överrens. Jag tyckte den den bättre än honom och att den blev lite bättre med tid i glaset


PS. Hur är en finstämd strippa i Las Vegas? Vi har ju åtminstone en pokerkille på forumet, kanske han vet :)
PS2. Är det ett strå i flaskan?
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tror att det där strået är någon form utav reflektion med blixten då flaskan låg i en magnum låda i trä när jag tog kortet.

En finstämd strippa är som att först gå in på vinklubbens.se forum för att lika fort bli påkommen likt kungen på den där manipulerade bilden. För att sedan springa likt en antilop över savannen ner i källaren ta upp en flaska Krug sätta sig i sin älsklings fåtölj logga in på finewines och läsa på dess forum att man faktiskt är en helt normal människa.

så shorepower nu har du lärt dig det också :D.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Verkar som det gått en Tarlant våg i helgen. Jag provade en flaska Cuvée Louis i lördags och kan bara stämma in i hyllningskören. Vad jag känner till däremot så är Cuvée Louis enbart gjord av en 50/50 blandning av 2 årgångar (denna var 96/97) och ungefär 50/50 CH/PN (den var 48/52)
Har någon andra uppgifter? Har inte besökt eller träffat odlaren så jag grundar mina uttalande enbart på vad jag läst på baksidan av flaskorna.

Hur som helst så var det en riktgit bra flaska och Tarlant har underbart lite socker i sina flaskor. Ynka 3gr visade verkligen hur bra druvor de har att jobba med. Surt att det var den sista jag hade kvar. Som vanligt så ångrar man att man inte köpt mer när man hade chansen.

Lyckades även med ett idiotköp i fredags, VCP på krogen. Hade varit klart bättre om jag köpt en flaska ramlösa istället, billigare och jag hade mått mycket bättre dagen efter.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
En finstämd strippa är som att först gå in på vinklubbens.se forum för att lika fort bli påkommen likt kungen på den där manipulerade bilden. För att sedan springa likt en antilop över savannen ner i källaren ta upp en flaska Krug sätta sig i sin älsklings fåtölj logga in på finewines och läsa på dess forum att man faktiskt är en helt normal människa.
Hahaha, underbart svar!
Och för att svara på Shorepowers fråga till mig, "pokerkillen", så har jag aldrig sett någon finstämd strippa i Las Vegas. ;)
 
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
Jag tror att det där strået är någon form utav reflektion med blixten då flaskan låg i en magnum låda i trä när jag tog kortet.

En finstämd strippa är som att först gå in på vinklubbens.se forum för att lika fort bli påkommen likt kungen på den där manipulerade bilden. För att sedan springa likt en antilop över savannen ner i källaren ta upp en flaska Krug sätta sig i sin älsklings fåtölj logga in på finewines och läsa på dess forum att man faktiskt är en helt normal människa.

så shorepower nu har du lärt dig det också :D.
Man lär så länge man lever. Tack för lektionen. Nu kan jag ta nästa steg i min utveckling ;D ;D
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
tobbe81 skrev:
Jag tror att det där strået är någon form utav reflektion med blixten då flaskan låg i en magnum låda i trä när jag tog kortet.

En finstämd strippa är som att först gå in på vinklubbens.se forum för att lika fort bli påkommen likt kungen på den där manipulerade bilden. För att sedan springa likt en antilop över savannen ner i källaren ta upp en flaska Krug sätta sig i sin älsklings fåtölj logga in på finewines och läsa på dess forum att man faktiskt är en helt normal människa.

så shorepower nu har du lärt dig det också :D.
Man lär så länge man lever. Tack för lektionen. Nu kan jag ta nästa steg i min utveckling ;D ;D

Jag bjuder helt enkelt på den ett gott skratt förlänger livet lika mycket som en god dryck.
 
Toppen