Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Trevlig kväll på Grappe igår:Krug GC (80-tal)
Dom Ruinart 1988
Comtes 1979
Selosse 1989
Krug:en var underbart mogen med den härliga Krugparfymen på näsan, kraftig syran och lång eftersmak. Gissningarna var inne på Krug 1982 innan jag avslöjade vad det var.Dom Ruinart 1988, inköpt för 400 kr på Systembolaget någon gång i slutet på 90-talet och har sedan dess legat stilla på Grappe, var ung och blommig, inte riktigt den syraattack man är van vid från 1988:eek:r och en ovanlig eftersmak som vi hade svårt att beskriva. Lite odlarstil. Väldigt bra och höll fantastiskt bra i glaset. Det här är en champagne som bör ligga i några år till.Comtes 1979 var lite sluten på näsan men man anade åldern och i munnen var det en syrabomb. Jag var inne på blanc de blancs och 70-talare men gissade på Salon. Sockerkänslan runt munnen borde ha lett mig in på rätt väg men den påminde inte alls om de äldre Comtes jag druckit förut (t.ex. 1981:an). Med lite luft började den visa upp sig mer, en härlig champagne.Efter de här tre champagner (vi var bara tre) var vi på så gott humör att vi ville ha ytterligare en flaska och det var svårt att hitta något i samma klass, men en i sällskapet grävde djupt i sitt fack och plockade fram en Selosse 1989, inköpt för 289 kr på Systembolaget i slutet på 90-talet. Exotisk på samma sätt som Les Carelles men yngre i stilen! Ett helt underbart vin.
Verkar ju som ni fick lite kul att dricka till sist. Speciellt tack för alla glada och postiva SMS under kvällen. Blev också glad :( då ni skickade följande fina bild.
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:

Var hittar man denna?

Det är ju det som är problemet med Sverige, att det gör man inte. Kryllar av bra grejer i denna prisklass hos vinhandlare i Europa. Just Jacky Blots (Domaine de la Taiile aux Loups och Domaine de la Butte) viner har varenda fransk Caviste med lite koll.


Martin
ITB
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Condrieu Domaine Farjon
1995 Château La Fleur Petrus
1997 Château Pichon-Lalande
1997 Château La Tour Blanche
1983 Graham Vintage Port

Härliga viner allihopa med Pichon-Lalande kanske något före La Fleur Petrus i nuläget pga av den direkta charmen.
La Fleur Petrus var en blyg och stram rackare ett bra tag men visade fin form efter 1 timma.
Av mognad såg man inget eller mycket lite hos Graham -83 som var härligt tät med massor av plommon och vanilj och ung mörk frukt.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det har blivit en del under helgerna.
Jag har inga anteckningar men bifogar en och annan mer eller mindre vag minnesbild...

Domaine des Malandes Vau de Vey 2010. Helt OK men lite intetsägande, kanske för ung
Jean-Paul & Benoit Droin Mont de Milieu 2008. Bättre än ovanstående, Droin är bra
Château Suduiraut 2007. Den dracks sent…

Paul Dethune nv. Den gillade jag!
Louis Roederer nv. Rätt trist, nån konstig bismak som störde
Bonnaire 2004. Bra!
Taittinger Comtes de Champagne Rosé -99 på magnum. Kändes ung o fräsch, jordgubb, en aning söt men god!

Château Léoville Poyferré 2004.
Domaine de la Vieille Julienne 2006.
Château Ducru-Beaucaillou 2003.
Château Palmer 2004. Min favorit för kvällen av de röda, inställsam på ett bra sätt
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom jag oftast brukar spendera nyår med ickefrälsta så har det blivit lite av en tradition att korka upp några riktigt bra flaskor dagen innan istället och denna gången blev det följande:
Vilmart Grand Cellier d'or 2005
Diebolt-Vallios Fleur de Passion 2002
Dom Perignon 1993
Selosse V.O. (deg april 2009)
Eric Rodez bdn
Selosse le Bout du Clos
Bonnaire bdb 2002

Bonus:
Eric Rodez bdb ~1970
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Duval-Leroy Femme 1995 på Magnum.
Underbart gott!
Det blev min nyårschampagne också! Håller med om att den är väldigt bra. Tyvärr var det min sista.

Drack även en Henriot 1970 och det var en upplevelse. Krondill och krut på näsan, knäck och julgodis i munnen kombinerat med en skön syra. En 41-åring i väldigt bra skick, precis som jag. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
CH skrev:
Selosse le Bout du Clos

Har var den? Har du provat Les Carelles?

Har inte provat någon av de andra Lieux-dits så det var med ganska höga förväntningar man öppnade denna.
Tyvärr var den inte så bra som man hade hoppats på men fortfarande en stor upplevelse.

Den var väldigt mycket av väldigt mycket. Oväntat mogen men väldigt ofärdig om det säger något.
Tror aldrig jag provat en flaska som är så svår att beskriva som den.
 
SV: Idag dricker vi

Har blivit en del trevligt att dricka runt årsskiftet. Var i Edinburgh över nyår och sedan ett par dagar i London. Alltid trevligt att vandra runt i London och Edinburugh och se hur de stackare som inte har ett alkoholmonopol överlever. Gick bland annat in i en affär med ekologisk mat i Edinburgh och förundrades över antalet champagner de hade från odlare, Cedric Bouchard, Leclapart, Dethune, Selosse m.m. Räknade till 10 av de mer kända odlarna samt ett gäng till.

Var också på Harrods, de hade bland annat ett antal av den här skönheten om någon är sugen.

32201222023PM398e.jpg


Några axplock av det jag drack:

1996 Taittinger Comtes de Champagne En av mina sista Comtes 96or från källaren Vad som förvånar mig är den otroliga doften, liknarr mycket 98an med en flintig mineralig doft som innehåller en hel del citrus kiwi samt nötter. Lätt sötma kan skönjas. Tidigare 96or har inte varit så 98iga i sin doft. Som med alla 96or en tydlig syra men den tar inte överhand utan istället kan man skönja den krämiga, honungslika strukturen. Otroligt bra vin, detta kommer att leva långt in på 20-talet. Bättre än någon annan 96a Comtes jag druckit.

Collard-Picard Cuvée Dom Picard Har druckit ett antal Collard-Picard och det är en väldigt intressant odlare. Även om denna inte kan jämföras med deras Cuvée des Archives så är det ett kompetent vin. Ganska söt doft med mycket honungsmättnad, vanilj, tropiska frukter och steniga mineraler. Väldigt krämig smörig , nästan Cramantstil (druvorna är från Mesnil och Oger) i smaken med fina små bubblor. Bra balans. Kanske något kort eftersmak

6d201221920PMa2f9.jpg


2002 Henriot Millésimé Fin brödighet , klassisk champagnedoft, lite sötma blandad med mineraler. Kom efter Krug Rosë men lyckades ändå ge en upplevelse. Syran finns där men på 2002-vis inte dominerande utan frukten är betydligt mer framträdande. Rekommenderas och kan ligga ett antal år till.

Perrier-Jouët Grand Brut Undrar om denna flaska var defekt. Började ok men blev sedan allt mer surkål, orena dofter, smygkork? Får hoppas det, annars undvik denna

2002 Louis Roederer Cristal Mineraler, röda äpplen mycket jäst. Som senast har börjat bli ett mer öppet vin. Elegansen finns kvar men har börjat bli lite mer söt, akaciahonung, kola och friska äpplen blandas med söta citron. Som väntat bra balans, elegant och mångfacetterat. Föreslår att ni som har det låter det ligga ett antal år till. Ett större vin i vardande

Krug Rosé Inköpt på restaurang i Edinburgh. Hade legat i deras vinkällare i många år och därför fick vi rabatt. Gammalt vin är ju aldrig gott ;D Troligen från mitten av 90-talet. Korken helt rak märkt V411. Det visar sig vara en helt perfekt flaska, mycket choklad, kaffe, solvarma bär med lite exotisk frukt. En hel del tydliga mineraler, moussen och syran ger en riktig bra balans med lager av smaker. Små fina bubblor som hänger kvar i glaset. Otrolig glasutveckling. Vinet har många år kvar men det var troligen den bästa flaska Krug rosé jag druckit. Lång lång eftersmak.

33201222207PM7928.jpg


2001 Azienda Bricco Rocche Barolo Brunate 2001 verkar vara en riktigt bra årgång för Barolo. Mycket tobak , mörka bär , trä och läder. Det som slår en direkt är kraften i det här vinet, som med många Barolo, riktigt med tanniner, choklad och en jordig smak, mylla. Fin eftersmak. Inte mycket att klaga på, kanske lite ung och tanninerna lite väl bråkiga i förhållande till resten men det gillar jag.

1997 Jacquesson Avize Grand Cru Initialt väldigt mogen på näsan, torkad frukt, mycket honung och lite ekad karaktär. Mycket bra syra som verkar vara ett kännetecken för bätte 97or. Bra balans , kanske lite vek i mellansegementet men ett välkomponerat vin som klarar den lägre dosagehalten på ett utmärkt sätt. Drick nu och några år framåt

76201223420PM19b7.jpg
 
SV: Idag dricker vi

Känns lite som antingen det är bara jag som dricker eller så dricker jag lite för mycket då jag har två poster i rad i denna tråd :eek: Öppnade iallafall en 2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Skön näsa med mörka plommon, lite mer jordighet än jag kom ihåg sist, någon antydan till läder och tobak. Smak som tar plats, bra tanniner, plommon, kanel och andra kryddor. Eftersmaken kanske något något kort men det funkar. 3-5 år framåt i tiden kommer det vara ännu bättre
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Nej då Shorepower oroadig inte för de. man kan aldrig dricka för mycket, så länge man dricker gott;)
Lite blandat de senaste veckorna:

Henriot Millésime 1996Efter flertalet omdömen om att just de med "guld-etiketten" bör drickas nu tog jag o testa min Henriot´s-96a för första gången.
Denna flaska är en från de absolut första släppen, vilket gör min gissning till Degdatum omkring 2007. Korken är iaf spikrak.
Doften är helt vidöppen, Otroligt njutbar doft där äppelpaj känns som närmst-lämpligast beskrivning.
Vinet är ytterst vitalt. I min smak är det på sin absoluta höjd nu, de känns inte som det kan bli så mycket bättre än såhär. Toner av
hasselnötter, jäst, varma-bär, äppelpaj, brioch, rostade-nötter, brynt smör.
Syran är precis så vitalt PERFEKT elegant.
Ge vinet värme och luft och man blir belönad med ännu mer krokant men framför allt champinjoner i massor.
De sista flaskorna man har kvar kommer jag definitivt konsumera under året.

Dom Pérignon 2002
Vinet öppnar upp ganska knuten Doften är mycket rostad...inte särskillt mycket energi. Med lite mer luft och värme växer dock vinet och bjuder på en nötig karaktär, lätt rökiga toner och relativt fyllig med enkel frukt, och en riktigt njutbar balans....men ärligtalat är det inte mkt mer än så viner ger...I min smak besvikelse (Första gg jag testat DP-02, ska dock tilläggas)

Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983
banden med bubblor ser förvånansvärt livliga ut.
Doften är helt underbart vidöppen. Förförande toner av bakadefikon, Det är som att gå ned under jorden till en av dedär källarna med av mineralsten där det växer champinjoner i massor, en rätt komplex upplevelse.
Moussen är överraskande livlig på tungan och syran finns ännu här, med pärlande toner av kanderade fikon, honung, frukt i massor. Vinet är otroligt livligt o friskt med viss mineral touch på slutet.

Då nästan samtliga på forumet som testat denna innan upplevt en viss "livlös-het" om jag förstår rätt? var det som undertecknat inte min upplevelse, jag kanske hade tur och fick en bra flaska, men denna innehöll mycket energi, både syra o mousse kvar, men samtidigt skönt mogen:)

Jacques Selosse Version Originale
Deg2010.

Lätta korken och rummet fylls av jäst, rostatbörd, brioch...ja rummet blir som ett bageri!
Doften rymmer nötter, vinteräpplen o brioch i massor. Doften är som ett inferno som bara växer o blir mer komplex ju mer vinet luftas.
Smaken är otroligt burgundisk med hårda syror. Ett otroligt uttrycksfullt vin med mycket smak av hårtrostadefat.
Frukten är givetvis extremt bitsk i ung stil. otroligt kraftiga toner av grannysmith äpplen, blondgrape o anis, helatiden uppbackade med kraftiga vågor av feta fatiga toner.
Man blir troligvis aldrig mer belönad än man blir o låta en selosse få andas och framförallt gärna komma upp över 16grader.
En viss elegans med otroligt rik mineralité infinner sig då, det blir mer av allt i otroligt komplex-stil.

Jacques Selosse Initial
Deg2011.
Var extremt nervös inför att öppna en så nydeggad Selosse som denna, då jag vet att man SKA vänta...men vem kan hålla fingrarna borta?
Jag kunde lugnade mig direkt, det här gick minsann dricka;)
Doften är otroligt generös, för att vara en ung, riktigt ung BdB. Aldrig har jag känns sån raffinerad doft av fat, det är som att sticka ned näsan direkt i ett Montrachet-fat, wow vilken energi! det är samma historia i gommen, har aldrig upplevt ett så njutbar BdB där syran funkar, visst den är fortfarande bitsk, men inte o-behaglig som i en ung; Salon eller Comtes. Moussen är krämig o skön. Frukten snurrar runt gröna äpplen och smaken av mustiga fat är hårt påtaglig. Det är svårt att sätta ord på en sån otrolig energi men WOW! Tur att man inte bara köpte en flaska...som jag gjorde med V.On

Jag minns att någon tidigare sagt nått i stil med "Initial är med Pinot-ig än V.O" - Där stämmer jag in till 100% Initial är otroligt mycket mer kraft än vad V.O ger, den är mer elegant.

Paul Bara Spécial Club 2004
Efter att ha prövat första sippen, och alla vi som testa tillsammans var vi enade om att dekantera vinet.
Man verkligen kände alla de nyanser som bara låg o väntade på att få blomma ut.
Efter drygt 2h är doften större, fortfarande ganska knuten. Nu med viss oxidativ-stil.
Smältsmör, skorpor, nybaktbröd, Där frukten inte alls känns så Pinot-ig som jag hade förväntat mig.
Spektrat är stort, smaken går verkligen våg på våg, där elegansen följer genom hela gommen.
Avslutas gör det med skön och frisk mineral. En av de friskaste Pinot-dominerade cuvéer jag testat, riktigt riktigt bra!

Lanson Gold Label Millésime 1999
Doften är knuten, viss rostade-brödiga toner med en heldel krusbärsskal på doften.
Texturen är riktigt spretig då moussen skapar en stor skumvägg i hela gommen, här dominerar syran rikligt, toner av gröna äpplen, nötter och rostat bröd i ingen särskild balanserad stil, enkelt, helt enkelt
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Nej då Shorepower oroadig inte för de. man kan aldrig dricka för mycket, så länge man dricker gott;)
Vet inte om IOGT-NTO håller med men jag gör det

johan1279 skrev:
Henriot Millésime 1996Efter flertalet omdömen om att just de med "guld-etiketten" bör drickas nu tog jag o testa min Henriot´s-96a för första gången.
Denna flaska är en från de absolut första släppen, vilket gör min gissning till Degdatum omkring 2007. Korken är iaf spikrak.
Doften är helt vidöppen, Otroligt njutbar doft där äppelpaj känns som närmst-lämpligast beskrivning.
Vinet är ytterst vitalt. I min smak är det på sin absoluta höjd nu, de känns inte som det kan bli så mycket bättre än såhär. Toner av
hasselnötter, jäst, varma-bär, äppelpaj, brioch, rostade-nötter, brynt smör.
Syran är precis så vitalt PERFEKT elegant.
Ge vinet värme och luft och man blir belönad med ännu mer krokant men framför allt champinjoner i massor.
De sista flaskorna man har kvar kommer jag definitivt konsumera under året.

Grattis till en bra flaska. Denna har varierat väldigt men då man fått en bra flaska har belöningen varit stor. Hoppas dina andra håller samma klass.

johan1279 skrev:
Dom Pérignon 2002
Vinet öppnar upp ganska knuten Doften är mycket rostad...inte särskillt mycket energi. Med lite mer luft och värme växer dock vinet och bjuder på en nötig karaktär, lätt rökiga toner och relativt fyllig med enkel frukt, och en riktigt njutbar balans....men ärligtalat är det inte mkt mer än så viner ger...I min smak besvikelse (Första gg jag testat DP-02, ska dock tilläggas)

Finns två läger, en som gillar DP02 och en som inte. Men det finns ju så mycket annat där ute :)

johan1279 skrev:
Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983
Då nästan samtliga på forumet som testat denna innan upplevt en viss "livlös-het" om jag förstår rätt? var det som undertecknat inte min upplevelse, jag kanske hade tur och fick en bra flaska, men denna innehöll mycket energi, både syra o mousse kvar, men samtidigt skönt mogen:)
Jag har haft både riktigt bra flaskor, som de du beskriver och andra som varit livlösa. Helt enkelt en stor flaskvariation. Detta är en premier cru från en odlare av årgången 1982. För pengarna så ett riktigt bra vin. Som för Henrioten , grattis.

PS. Det är bara Elvis som har varit grinig kring Diebolt MeC 1983 men honom kan du inte lyssna allt för mycket på (i dubbel mening ;D )

Ser ut som du har haft en trevlig period med viner. Kul och tack för anteckningarna.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Nej då Shorepower oroadig inte för de. man kan aldrig dricka för mycket, så länge man dricker gott;)
Vet inte om IOGT-NTO håller med men jag gör det

johan1279 skrev:
Henriot Millésime 1996Efter flertalet omdömen om att just de med "guld-etiketten" bör drickas nu tog jag o testa min Henriot´s-96a för första gången.
Denna flaska är en från de absolut första släppen, vilket gör min gissning till Degdatum omkring 2007. Korken är iaf spikrak.
Doften är helt vidöppen, Otroligt njutbar doft där äppelpaj känns som närmst-lämpligast beskrivning.
Vinet är ytterst vitalt. I min smak är det på sin absoluta höjd nu, de känns inte som det kan bli så mycket bättre än såhär. Toner av
hasselnötter, jäst, varma-bär, äppelpaj, brioch, rostade-nötter, brynt smör.
Syran är precis så vitalt PERFEKT elegant.
Ge vinet värme och luft och man blir belönad med ännu mer krokant men framför allt champinjoner i massor.
De sista flaskorna man har kvar kommer jag definitivt konsumera under året.

Grattis till en bra flaska. Denna har varierat väldigt men då man fått en bra flaska har belöningen varit stor. Hoppas dina andra håller samma klass.

johan1279 skrev:
Dom Pérignon 2002
Vinet öppnar upp ganska knuten Doften är mycket rostad...inte särskillt mycket energi. Med lite mer luft och värme växer dock vinet och bjuder på en nötig karaktär, lätt rökiga toner och relativt fyllig med enkel frukt, och en riktigt njutbar balans....men ärligtalat är det inte mkt mer än så viner ger...I min smak besvikelse (Första gg jag testat DP-02, ska dock tilläggas)

Finns två läger, en som gillar DP02 och en som inte. Men det finns ju så mycket annat där ute :)

johan1279 skrev:
Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983
Då nästan samtliga på forumet som testat denna innan upplevt en viss "livlös-het" om jag förstår rätt? var det som undertecknat inte min upplevelse, jag kanske hade tur och fick en bra flaska, men denna innehöll mycket energi, både syra o mousse kvar, men samtidigt skönt mogen:)
Jag har haft både riktigt bra flaskor, som de du beskriver och andra som varit livlösa. Helt enkelt en stor flaskvariation. Detta är en premier cru från en odlare av årgången 1982. För pengarna så ett riktigt bra vin. Som för Henrioten , grattis.

PS. Det är bara Elvis som har varit grinig kring Diebolt MeC 1983 men honom kan du inte lyssna allt för mycket på (i dubbel mening ;D )

Ser ut som du har haft en trevlig period med viner. Kul och tack för anteckningarna.

Jodå tack själv!
Men detta med DP02 vet jag inte om jag varit med om förut att de är som du säger "Finns två läger"
Jag trodde ju själv jag skulle gilla den men....vart är magin, vart är energin? Nää Dosagé är nog inte min grej
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min första bekantskap med Moulin Touchais fick jag ikväll då jag öppnade en av årgång 1977.

I doften finner jag direkt karamell och rök och lite toner av oxidation, Inget störande dock.

I munnen är vinet sött med en ganska kraftig syra som verkligen parerar det söta. Mina smaklökar säger gråpäron, karamell, biscotti och med en lång eftersmak av fat och rök som senare klingar av med syra och karamell.

Skulle vara roligt att prova detta vin om 10-20 år och se vad som händer, Men det är helt klart en mycket trevlig bekantskap jag fått av detta vin.
 

Per Stade

Lege artis

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Nej då Shorepower oroadig inte för de. man kan aldrig dricka för mycket, så länge man dricker gott;)
Vet inte om IOGT-NTO håller med men jag gör det

Yngste sonen kom hem över jul och nyår och hade lite synpunkter på mitt vinförråd.
Det är missbruk av vin att inte dricka utan bara lagra. Han tyckte att jag skulle
börja bruka vin istället.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
shorepower skrev:
http://www.dn.se/mat-dryck/varldens-mar ... -till-salu

Låter som man skulle köpt ett par flaskor av denna då :)

Även om årgång 1959 inte finns att köpa i Sverige längre så verkar det finnas en hel del att välja på till rimliga priser. Enligt importörens hemsida så håller årgång 1995 på att bytas ut mot -98. Kanske läge att spåra upp några -95or att lägga i garderoben och glömma bort några decennier?

Absolut skall du göra det Per ! (köpa och glömma bort alltså)

Abetade en sommar i Le Mans i slutet av 80-talet och på helgerna brukade jag åka till Loire och framför allt till Anjou och Savennières. Besökte Vignobles Touchais flera gånger och smakade bl.a viner från 20- och 30-talet som var vid full vigör. Dom var däremot inte till salu för besökare tyvärr. Man fick nöja sig med -59, -64 och -69 som jag fortfarande har kvar mågra flaskor av (-64 och -69). När de s.k. specialbutikerna öppnade 1983 i Göteborg, Stockholm och Malmö så fanns Moulain Touchais -64 (eller om det var -59) med på listan för runt 125:- och det var då som jag smakade Moulin Touchais första gången.

50- och 60-tals årgångarna har en begynnande mognad sedan några år tillbaka men precis som BGK skriver (han kunde skriva intressanta artiklar på den tiden !) så är de här vinerna extremt långlivade och långsamt mognande. Syran är stålhård även när vinet är 50 år. Doften är som direkt ur en flaska arrak men inte så speciellt söt. Var aldrig speciellt förtjust i 70-talsårgångarna (det är längesen jag provade dom dock) men -81 och -85 är bra så köp och lagra lite till. 90-talarna har jag inga minnen av att jag provat.
 
Toppen