Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Känns lite som antingen det är bara jag som dricker eller så dricker jag lite för mycket då jag har två poster i rad i denna tråd :eek: Öppnade iallafall en 2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Skön näsa med mörka plommon, lite mer jordighet än jag kom ihåg sist, någon antydan till läder och tobak. Smak som tar plats, bra tanniner, plommon, kanel och andra kryddor. Eftersmaken kanske något något kort men det funkar. 3-5 år framåt i tiden kommer det vara ännu bättre
Dricker gör vi nog här dom flesta men skrivandet är det kanske sämre med ibland.
Dina alster är alltid välkomna och väldigt trevlig läsning shorepower så "keep up".

Igår drog vi dock upp en 2005, Callejo Crianza som hade en underbar doft med mycket svarta vinbär, jord, tobak och en hel del mognad. Gott men inget stort.

Ikväll tänkte jag ge mig på ngt kul och står och väljer mellan de här till huvudrätten (som blir ankbröst):

2006 Brunello di Montalcino Campogiovanni San Felice (vet att det är barnarov men är nyfiken)
2007 Château Pontet-Canet (samma här men är barnsligt förtjust i kombon Bordeaux+ ankbröst)
2003 Chateauneuf-du-pape Clos de Papes (1,5 år sedan senast. Dags att prova igen )
2004 Barolo Ornato Pio Cesare (förmodligen alltför ungt det här också)
1983 Château Pichon-Lalande (är nog ingen höjdare kanske men troligen helt mogen )

Vi är bara frugan och jag så det får stanna vid ett vin idag. Tips ?
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
shorepower skrev:
Känns lite som antingen det är bara jag som dricker eller så dricker jag lite för mycket då jag har två poster i rad i denna tråd :eek: Öppnade iallafall en 2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Skön näsa med mörka plommon, lite mer jordighet än jag kom ihåg sist, någon antydan till läder och tobak. Smak som tar plats, bra tanniner, plommon, kanel och andra kryddor. Eftersmaken kanske något något kort men det funkar. 3-5 år framåt i tiden kommer det vara ännu bättre
Dricker gör vi nog här dom flesta men skrivandet är det kanske sämre med ibland.
Dina alster är alltid välkomna och väldigt trevlig läsning shorepower så "keep up".

Igår drog vi dock upp en 2005, Callejo Crianza som hade en underbar doft med mycket svarta vinbär, jord, tobak och en hel del mognad. Gott men inget stort.

Ikväll tänkte jag ge mig på ngt kul och står och väljer mellan de här till huvudrätten (som blir ankbröst):

2006 Brunello di Montalcino Campogiovanni San Felice (vet att det är barnarov men är nyfiken)
2007 Château Pontet-Canet (samma här men är barnsligt förtjust i kombon Bordeaux+ ankbröst)
2003 Chateauneuf-du-pape Clos de Papes (1,5 år sedan senast. Dags att prova igen )
2004 Barolo Ornato Pio Cesare (förmodligen alltför ungt det här också)
1983 Château Pichon-Lalande (är nog ingen höjdare kanske men troligen helt mogen )

Vi är bara frugan och jag så det får stanna vid ett vin idag. Tips ?
Tack Chambertin, får säga det samma om dig, alltid kul att läsa dina inlägg.

Vad gäller ditt dilemma, blir ju lite försiktig att ge dig råd kring rödvin men ett litet försök. Allt beror naturligtvis också på tillbehör men jag gillar ju inte Rhône så för mig går den bort.

Bordeaux är ju aldrig fel, beroende på tillbehör så skulle jag nog köra 83an, dels för att jag gillar Pichon-Lalande dels för att den borde drickas nu (om inte redan over the top). Kör den och ha Barolon eller Brunellon som backup om vinet är tråkigt. Det skulle jag göra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi [klistrad tråd]

chambertin skrev:
Per Stade skrev:
shorepower skrev:
http://www.dn.se/mat-dryck/varldens-mar ... -till-salu

Låter som man skulle köpt ett par flaskor av denna då :)

Även om årgång 1959 inte finns att köpa i Sverige längre så verkar det finnas en hel del att välja på till rimliga priser. Enligt importörens hemsida så håller årgång 1995 på att bytas ut mot -98. Kanske läge att spåra upp några -95or att lägga i garderoben och glömma bort några decennier?

Absolut skall du göra det Per ! (köpa och glömma bort alltså)

Abetade en sommar i Le Mans i slutet av 80-talet och på helgerna brukade jag åka till Loire och framför allt till Anjou och Savennières. Besökte Vignobles Touchais flera gånger och smakade bl.a viner från 20- och 30-talet som var vid full vigör. Dom var däremot inte till salu för besökare tyvärr. Man fick nöja sig med -59, -64 och -69 som jag fortfarande har kvar mågra flaskor av (-64 och -69). När de s.k. specialbutikerna öppnade 1983 i Göteborg, Stockholm och Malmö så fanns Moulain Touchais -64 (eller om det var -59) med på listan för runt 125:- och det var då som jag smakade Moulin Touchais första gången.

50- och 60-tals årgångarna har en begynnande mognad sedan några år tillbaka men precis som BGK skriver (han kunde skriva intressanta artiklar på den tiden !) så är de här vinerna extremt långlivade och långsamt mognande. Syran är stålhård även när vinet är 50 år. Doften är som direkt ur en flaska arrak men inte så speciellt söt. Var aldrig speciellt förtjust i 70-talsårgångarna (det är längesen jag provade dom dock) men -81 och -85 är bra så köp och lagra lite till. 90-talarna har jag inga minnen av att jag provat.

Vad gäller 90-talarna kan jag nog dra mitt strå till stacken där. ( som den Chenin-kille jag är)
Då jag nyligen va på en provning av samtliga årgångar som säljs just nu. 71an är överlägset de andra i mitt tycke. Från 80-talet gilla jag pesonligen 81mycket. Men 85 vinner mer på lagring.
90-talarna tycker jag va riktigt spännande då jag blev så överraskad över 91ans benhårda syra men samtidigt otroliga grönska som sjöng helt magisk. De 95 som fortfarande säljs är i jämförelse mer öppen. Varm och ganska mogen frukt. Där syran inte alls är lika påtaglig. 98 känns som en lite yngre 95. Ska du köpa för o lagra är 91 förbluffande bra tillsammans med 96ans självklara syra. Men ska du dricka nu tycker jag 95 är mäst njutbar. (men lagrings-duglit-sätt är den minnst-bra :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

I glaset ikväll blir en Gosset Grande Réserve som har ryggalagts ett tag.
Färgen är inbjudande mörk. Doften är något mer generös än vid nydegg. Det är härligt koncentrerade aromer som sjunger.
Massor med bröd givetvis, frukten går åt det exotiska hållet. aprikos är det som känns tydligast dock, viss oxidation upplevest oxå.
Moussen är härligt krämig. Allting är där precis så som man vill ha det i en "standard-cuvée" Mumsigt med lite goda ostar från Androuet.
Livet är gott även med "budget-skumpa" God helg på er:)
 
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
shorepower skrev:
...jag gillar ju inte Rhône...

Det där hoppas jag du får äta upp (dricka upp?) en dag!


Martin
ITB

Finns ju en hel del på forumet som påpekat det förut, har väl helt enkelt inte druckit några av toppvinerna från Rhône ännu :)
En del Côte-Rôtie har jag ju tvingat i mig men generellt gillar jag inte Syrah och Grenache.
 
SV: Idag dricker vi

Gjorde ett vetenskapligt experiment. Provade Castillo de Madax som "inhandlats tidigare".

Oren, unken doft, defekt? Sötman är lite störande och det finns någon artificiell doft av parfym. Väldigt spretig smak, lät sur, med lite vinäger. Hyfsat med tanniner men den artificiella tendensen finns kvar även i smaken. Häll ut.

Hittar följande beskrivning på nätet,

En frisk, medelfyllig, elegant och söt doft av blåbär, plommon, lavender och anis. Smaken är elegant och ren med inslag av frukter. Mycket god struktur och balans. Passar utmärkt till rätter av nöt, kyckling samt ost.

Stämde inte helt med mina noteringar: :)
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2005 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile

Söta äpplen, grapefrukt, honung och petroleum. Fin intensitet, bra längd, och utmärkt balans.

2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo

Ung, behöver en del luft. Fin mörk frukt med övertoner av apelsin och röda frukter. Massa choklad, tobak och lätt vanilj från faten. Riktigt härligt "sug", med fina syror och tanniner i avslutet. Mycket bra!
 
SV: Idag dricker vi

Blev en längre resa på Eriks igår. Själva kvällen var rätt intressant då jag hamnade med en person kring vilka många har starka synpunkter (nej inte Andreas L ) samt dennes vän. Jag kan inte säga att jag är omvänd men det är intressant hur man kan uppfatta en publik person när man får möjlighet att prata mer direkt med denna.

Men då detta är finewines.se och inte flashback så fokuserar jag på vad jag drack.

2008 Domaine Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureuses Mörkt röd. Silkig doft med mycket körsbär och höstskog i doften. Bra balans, intensivt vin, frukt i flera lager. Har samma silkighet i smaken som fyller munnen. Rik och lång eftersmak. En av de bättre 1a Cru från en riktigt bra årgång, kan inte bli mycket bättre. Otroligt bra glasutveckling. Naturligtvis ett vin för lagring men dricker väldigt bra redan nu. Förföriskt sammanfattar väl vinet i ett ord.

25201270255PM1bdd.jpg


2007 Jérôme Prévost La Closerie Les Beguines Sista glaset i en flaska, brödig, mineralig doft, mint och röda bär. Bra syra , lite låg mousse men vet inte tiden flaskan varit öppen. Lite sälta i smaken med mera mint. Fint brödig med citrus i avslutet. Med tanke på att vinet kommer från ”skräpdruvan” pinot meunier och en ort som ligger i utkanten av champagne, med en i övrigt ganska svag klassificering, så kan man inte undgå att imponeras av det här vinet.

2007 Lignier Morey St. Denis 1er Cru clos des Lyonnieres Bara ett litet smakprov. Jordig doft men i övrigt rätt svag och snipig. Tyckte den var spretig i smaken och ganska kort eftersmak. Inget som föll mig i smaken så gjorde inga större reflektioner kring vinet i övrigt.

2006 Poderi Aldo Conterno Barbera d'Alba Conca Tre Pile Mycket mogen frukt, kanske lite mycket alkhol och ek på näsan. Lite blomsteräng och viol. Bra struktur med ganska mjuka tanniner, fortsatt mogna frukter, lakrits och lite choklad i smaken. Inte stort men trevligt vin. Kan ligga ett antal år till men varför vänta

2003 Tenute Cisa Asinari dei Marchesi di Grésy Barbaresco Martinenga Camp Gros 2003 ska inte vara en direkt bra årgång men det här vinet är väl ett exempel på att bra producenter kan göra viner även svagare årgångar. Typisk Nebbiolodoft med mycket plommon, lite juklkryddor och nötter. Smaken är en riktig käftsmäll, otroligt med tanniner, strävt vin. Mycket plommon och syltade körsbär och violpistoler i smaken. Vet inte om balansen i det här vinet då det är så strävt så att det är svårt att riktigt ta alla nyanser. Skulle nog ha dekanterats men väldigt gott som det var om man gillar den typen av vin

Egly-Ouriet Tradition Grand Cru Degad Juli 2006. Mineraler, ekad, vaniljig doft med en hel del brödighet (tänk vaniljdrömmar). Fin gyllengul färg med bra mousse och syra. Vinet i sig är lite tunt, syran dominerar över frukten och den för ekade smaken gör att det blir som en svag whiskey. Kan inte riktigt sätta tummen på vad det är med vinet.Idag prissatt till 480 kronor på SB, långt över vad det presterar. Då jag inte imponeras av etiketten Egly-Ouriet så kanske det påverkar mig men har läst ett antal recensioner där det motsatta också är tydligt. Priset på det här vinet är satt efter en kult-producent som inte motsvarar förväntningarna. Köp hans BdN istället om man vill dricka Egly-Ouriet eller bättre , köp Dethune eller Ledru från samma by.

Missade för övrigt chansen att eventuellt tjata till mig ett smakprov på Ch Leoville Las Cases 1982 . Var lite för seg i starten. Fick trösta mig med Les Amoureuses vilket ju var ett helt "ok" vin också ;D
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter för stunden och avnjuter en helt underbar å väl kyld coca cola, 2L flaskan inhandlades igår ner på lokala Ica butiken och har sedan dess, fått mogna och tempurerats i min kyl till perfekta 4grader. Jag serverar denna med några kuber is å en ny skivade lime klyftor i ett stort 75cl duvel ölglas. Kan man få ett bättre slut på en söndag eller inte :)
 
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
Sitter för stunden och avnjuter en helt underbar å väl kyld coca cola, 2L flaskan inhandlades igår ner på lokala Ica butiken och har sedan dess, fått mogna och tempurerats i min kyl till perfekta 4grader. Jag serverar denna med några kuber is å en ny skivade lime klyftor i ett stort 75cl duvel ölglas. Kan man få ett bättre slut på en söndag eller inte :)
Coco Cola lät som en bra söndagsdryck :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kunde inte hitta min Pichon-Lalande 83:a i lördags så det fick bli en 89:a i stället.
Vi började dock med lite bubbel.

Jacques Lassaigne Les Vignes de Montgueux BdB Extra Brut
Ganska djup gul färg på det här och enligt vad jag kunde läsa mig till så jäser han vinerna på använda ekfat vilket förklarar saken.
Montgueux är för övrigt en stor kalkkulle väster om Troyes i Aube och man brukar säga att vinerna härifrån är mer lika Chablis än norra Champagne.
Den här cuvéen var en blandning på 06 och 07 och har legat 2 år på jästen och dosagen var 3g/l.
Doften var först väldigt brödig, gröna äpplen, gräddighet och en del musselskal.
Hade en skvätt kvar idag och då var de brödiga tonerna borta och gräddigheten mer dominerande.
Smaken har en mycket frisk syra men är tiilräckligt fyllig och tät för att klara av den låga dosagen utan problem.
Det finns lite fat också men ingen ek om ni förstår vad jag menar.
Skitgott helt enkelt !

Sista flaskan tyvärr så får köpa mer vid tillfälle.

Har nu testat några Aube-odlare som imponerat (Lassaigne, Laurent) + att det finns några till som verkar intyressanta så det får bli ett mål att komma dit vid nästa Champagne-besök.
Någon här på forumet som varit i Aube ?

Château Pichon-Lalande -89
Det här var 100% njutning rakt igenom. Doften hade den mest förföriskt parfymerade viol, korint och vanilj-arom man kan tänka sig.
Det tomma glaset med lite vin från i lördags hade nästan samma intensitet i morse.
Som så ofta är Pichon-Lalande väldigt drickvänlig och alltid mjuk och rund även som ung.
Den här var inget undantag utan visar på perfekt drickvänlighet nu. Kanske den bästa Bordeaux 89:a jag druckit.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Kunde inte hitta min Pichon-Lalande 83:a i lördags så det fick bli en 89:a i stället.
Vi började dock med lite bubbel.

Jacques Lassaigne Les Vignes de Montgueux BdB Extra Brut
Ganska djup gul färg på det här och enligt vad jag kunde läsa mig till så jäser han vinerna på använda ekfat vilket förklarar saken.
Montgueux är för övrigt en stor kalkkulle väster om Troyes i Aube och man brukar säga att vinerna härifrån är mer lika Chablis än norra Champagne.
Den här cuvéen var en blandning på 06 och 07 och har legat 2 år på jästen och dosagen var 3g/l.
Doften var först väldigt brödig, gröna äpplen, gräddighet och en del musselskal.
Hade en skvätt kvar idag och då var de brödiga tonerna borta och gräddigheten mer dominerande.
Smaken har en mycket frisk syra men är tiilräckligt fyllig och tät för att klara av den låga dosagen utan problem.
Det finns lite fat också men ingen ek om ni förstår vad jag menar.
Skitgott helt enkelt !

Sista flaskan tyvärr så får köpa mer vid tillfälle.

Har nu testat några Aube-odlare som imponerat (Lassaigne, Laurent) + att det finns några till som verkar intyressanta så det får bli ett mål att komma dit vid nästa Champagne-besök.
Någon här på forumet som varit i Aube ?

Château Pichon-Lalande -89
Det här var 100% njutning rakt igenom. Doften hade den mest förföriskt parfymerade viol, korint och vanilj-arom man kan tänka sig.
Det tomma glaset med lite vin från i lördags hade nästan samma intensitet i morse.
Som så ofta är Pichon-Lalande väldigt drickvänlig och alltid mjuk och rund även som ung.
Den här var inget undantag utan visar på perfekt drickvänlighet nu. Kanske den bästa Bordeaux 89:a jag druckit.
Trevligt

Har tyvärr inte varit i Aube men druckit en del Lassaigne. Den du borde prova om du inte gjort det är Colline Inspirée Montgueux. Görs på magnum och är riktigt riktigt bra. Har också ett gäng 02or i källaren som jag inte druckit ännu men vi får väl hitta ett tillfälle om du inte druckit dem.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Har nu testat några Aube-odlare som imponerat (Lassaigne, Laurent) + att det finns några till som verkar intyressanta så det får bli ett mål att komma dit vid nästa Champagne-besök.
Någon här på forumet som varit i Aube ?

Nej, men om du ska dit i år följer jag gärna med!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

När man fått till fettet på ankbröstet så krispigt att det "knastrar" från ytan ända ner till köttet när man skär, då vet man att det är perfekt.
Mitt Apelsinrimmade Ankbröst fick stå imot en Moelleux från Vouvray. kanske inte den självklara matchningen då de oftast kan vara riktigt riktigt söta.
Men de Moelleux som kommer från Clos Naudin / Philippe Foreau Har sällan hög restsötma, unga är de oftast mer strama&återhållsamma. När det med lite ålder fullkomligt exploderar i allt det som är så underbart med Chenin.
1995 är doften ännu lite knuten, riktigt koncentrerad med viss oxidation. Här rymms toner av torkadeblommor, mineralsten och en heldel aprikosmarmelad.
Det första man möts av är överraskande friska vågor av päron. Tydlig karaktär av varma sommaräpplen, är helt förförisk. Enheldel mineral med vis stramhet. Som faktist överraskar stort då en Moelleux från Vouvray oftast är brutalt söt. Philippes vin är otroligt skönt struktruread, där "mjuk & elegant" är en beskrivning som känns mer passande.
En grymt bra kombination som är en av de godaste måltider jag ätit på länge (bortsett från min grymma ankleverterrine såklart :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
chambertin skrev:
Har nu testat några Aube-odlare som imponerat (Lassaigne, Laurent) + att det finns några till som verkar intyressanta så det får bli ett mål att komma dit vid nästa Champagne-besök.
Någon här på forumet som varit i Aube ?

Nej, men om du ska dit i år följer jag gärna med!

Du är så välkommen Johan !
 
Toppen