Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Châteauneuf du Pape Domaine de la Presidente -09 tillfälligt sortiment på sb som jag ville prova, kostade 211 pix och det var den väl absolut värd men för samma pris skulle jag hellre köpt Xaviers du pape.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug 1998 i fredags. Fick en liten, liten såndär unik Krug-cola-smak i gomen, men den var inte stor.
Jag slår vad om att Krug GC hade upplevts som bättre om den hade funnits där sida vid sida.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En bra Toscanare: 2003 Agricola San Felice Vigorello. Serverades på restaurang i Seoul och var först alldeles för kall men doftade fantastiskt mycket ändå. Med lite värme visade ett trevligt och moget vin upp sig. 100% Sangiovese.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Nope, folk som är med på våra provningar formar vi sakta men säkert om till champagnenördar.
Vet inte vilka det kan tänkas vara som du nämner men hade varit väldigt trevligt om vi fått lite mera bredd på allt som det skrivs om.


Skitbra strategi att då langa fram en superbourgogne! Ni kunde lämnat den till mig istället!


Vankas det Rousseau så kommer jag ner på studs!
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

N.V. Tarlant Champagne QV Discobitch

Mycket frisk, helt torr, smakrik. Rostat bröd, jäst, citrus, äpplen, kiwi, fin längd. Bra!
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
N.V. Tarlant Champagne QV Discobitch

Mycket frisk, helt torr, smakrik. Rostat bröd, jäst, citrus, äpplen, kiwi, fin längd. Bra!

Tarlant gör trevliga viner. Undrar hur många Discobitch som vandrat genom forumets medlemmar :)
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det är roligt att ett kvalitetsvin som detta finns i en förpackning som lovar något helt annat, typ något sötsliskigt Lili och Sussi dricka.....
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev inget vinpaket hos Mathias Dahlgren men en Gosset -99 och Nuit St George, Les Damodes från Anne Gros. Skumpan funkade bra till maten, bättre att dricka än på näsan. Inte riktigt min stil men kraften/stilen funkade nog bättre till maten än vad Leclapart Amateur 04 som jag funderade på hade gjort. Bourgognen var bra men inte heller riktigt min kopp te. Hade gissat svalodlad pinne från Nya om jag fått det blint. Lite för modern för min smak.
 
SV: Idag dricker vi

Var som sagt på Eriks i onsdags i samband med en branschkväll. Blev en hel del olika viner och tog anteckningar på några av dem.

2006 Stroppiana Barolo "Leonardo" Tydlig Nebiollo med mörk frukt, plommon och lite stalldofter. Vinet är väldigt obalanserat. Har druckit det här förut och tyckte det var bättre då. Extrem syra och tanniner men flaskan saknar helt frukt vilket gör upplevelsen extremt ojämn. Kanske dåligt flaska men det här kan jag inte rekommendera baserat på denna flaska.

2005 André Jacquart Millésimé Ett par månader sedan jag drack detta men är fortsatt inte helt imponerad av denna årgång. Lite för parfymerad doft för min smak. Visst finns mineraler men vinet är inte så krispigt som jag vill ha en Le Mesnil. Det finns ett sötma/smörighet i vinet som verkar komma från lite för mycket ekfat. Bra syra och fin mousse men sötman/smörigheten finns kvar i smaken som inte fungarar med resten av det ganska unga vinet. Låt se hur deras 2006 blir då både 2004 och 2002 var riktigt bra

N.V. Charles Heidsieck Rostad, smörad brioche. Lättdrucken bra NV.. Charles Heidsieck är verkligen ett hus som kommit i skymundan. Syra och bra mousse som integreras bra med frukten. Ett vin att lägga ett par år i källaren.

2004 Pensées de Lafleur Extremt trevlig Bordeaux. Tendenser till mognad i doften. Koncentrerad frukt, lite lläder och en hel del höstskog. Packad, än mer koncentrerad smak med lite sötma. Bra trycki tanninerna. Ett välbalanserat vin med bra längd. Kanske saknar lite av komplexitet för att vara ett riktigt stort vin men gott att dricka.

2009 Domaine Bertheau Chambolle-Musigny 1er Cru Ung sval, blommig med lite parfym.pinot. Friska röda bär, tar bra plats i munnen med tanke på ålder och ursprung. Elegant och silkigt. För ett par års lagring men funkar idag. Bertheau är en trevlig producent

1990 Moët & Chandon Cuvée Dom Pérignon Bara ett litet smakprov, En inte helt perfekt flaska men inte så annorlunda än andra DP90 jag druckit. 90 fortsätter att leverera besvikelser. Skulle dock tiippa att den här flaskan varit lite för varmt lagrad, den lite lätta övermogna tonen hos en flaska som en period i sitt liv legat för varmt. Annars de typiska dompatonerna, rostat, brödig doft med lite choklad och kaffe iunder de övermogna tonerna. Bra 90-syra. Smaken något bättre än doften.

1995 de Venoge Louis XV Även denna ett litet smakprov. Som vanligt när det gäller De Venoge, flaskans utseende överstiger innehållet.Väl mogen på näsan.Känns chardonnaydominerad vilken den inte är (den är 50/50). Eventuellt har inte druvorna mognat riktigt i samma tempo. Jag är inte imponerad av De Venoge även om just denna flaska inte var fullt så grov och stjälkig som många andra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
N.V. Charles Heidsieck Rostad, smörad brioche. Lättdrucken bra NV.. Charles Heidsieck är verkligen ett hus som kommit i skymundan. Syra och bra mousse som integreras bra med frukten. Ett vin att lägga ett par år i källaren.
SB fokuserar på fel Heidsieck. Helt i linje med deras övriga "kvalitetssatsningar"... ;)
 
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
SB fokuserar på fel Heidsieck. Helt i linje med deras övriga "kvalitetssatsningar"... ;)
Ja, Piper är ju inget man hoppar högt av glädje över direkt

Blev en lugn hemmakväll med en 2002 Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Saknar tyvärr degdatum då det inte gick att läsa. Blommig,mineralig med lite honung och kryddor. Syran är fint integrerad med frukten, mycket citrus. Fortfarande ett väldigt ungt vin som kommer må bra av några år till men det är en av de bästa "standard" BdN. Cedric Bouchard är klart en av Champagnes bästa odlare
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Sist jag drack 1995 de Venoge Louis XV för ca 1-2 år sedan så minns jag att den doftade oerhört mycket smörkola, och smaken var tunn och tråkigt. Det va helt enkelt en sån där champagne man hellre har i glaset och doftar på.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Sist jag drack 1995 de Venoge Louis XV för ca 1-2 år sedan så minns jag att den doftade oerhört mycket smörkola, och smaken var tunn och tråkigt. Det va helt enkelt en sån där champagne man hellre har i glaset och doftar på.
Det var en väl så bra beskrivning. Just smörkoladoften lurade mig in på Chardonnay då jag tycker att lite övermogna chard kan ha den doften. De Venoge är inte min favoritproducent.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tycker att De Venoge är ett spretigt hus. Deras årgångsviner, både vanliga och prestigerna, är alltid dåliga men jag tycker att deras NV Blanc de Noirs är OK och deras NV Blanc de Blancs är riktigt trevlig.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag tycker att De Venoge är ett spretigt hus. Deras årgångsviner, både vanliga och prestigerna, är alltid dåliga men jag tycker att deras NV Blanc de Noirs är OK och deras NV Blanc de Blancs är riktigt trevlig.
Jag tycker De Venoge är ett dåligt hus. De har en bismak som jag inte vet var den kommer ifrån, dålig hantering av druvor, fat, eller för att ta ett citat om ett annat hus frpm RJ "inte riktigt säker på deras hygien" vem vet, men gott är det inte.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois -99 bra syra fortfarande, doftar en aning rostat bröd, smaken är ganska fräsch chardonnay en viss citrus i eftersmaken men inte överdriven, ganska smörig. Känns att den börjat mogna lite svagt men har en bit kvar. Den känns som att den är en bit på vägen att bli ännu bättre med några år till på nacken.
 
Toppen