Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag tänkte jag bjuda mor och far på PP och sedan transporter oss in mot göteborg. Sätta sig på Bishop och jämföra Innis & Gunns special utgåvor på deras uteservering, ta en lunch för att senare njuta av parkett platser till van the man.
Efteråt ligger en Carlos torrano 1916, Cao italia (cigarrer båda) och en churchill 02 och väntar. Om det visar sig att man inte är ensam hem ligger det en Gosset grand rose och bara väntar på att bli öppnad.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Har precis varit på bolaget för att plocka ut en låda lördagsgodis, Weinbach, Clos Fourtet och lite annat.

Vad står framför mig i kön om inte den största stereotypen jag sett på bolaget. Man, ca 60 år med grånat hår, Coopkasse i näven och tre Gredos på bandet.

Jag höll hårt i min låda och såg till att den inte skulle komma i närheten av de mindre lådorna med hälsovådligt innehåll för den händelse att där fanns luftburen smitta.

Det var ju Bengt Frithiofsson!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår så blev det Enchenteleur 90 (mgn), NFB 98 och Mon Aeuil 2004? Jag var för trött för att komma ihåg.

Enchenteleuren var riktigt bra, det var kul att prova en 90 som faktiskt levererade!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra söndagen var jag på en schysst italienare. Här kan man konstatera att galten och däcket inte alls är överens. Galten ger 17 solida punkter vilket är precis under Tantris och Königshof. Däcket ger inte ens rising start men nämner bygget i boken. Jag skulle säga att de nog ligger mitt emellan. Dock har de en hygglig vinlista och från den plockade jag tre halvbaljor.

Först ut var en Löwengang Chardonnay 2004. Som jag nämnde i någon annan tråd var det en lömsk korkdefekt, inte alls så där övertydlig som den brukar vara. När jag fick in flaska två så var det dock inga tvivel om att första flaskan hade varit kass.

Renrasig och elegant chardonnay slår emot näsa och gom. Tog inte emot alls att tömma den buteljen.

När så de två inledande rätterna med fisk och skaldjur var i tryggt förvar i lilla magen så var det dags för de röda.
Sassicaia 98 mot Tignanello 04. Druvmixen består av 85% Cab och 15% C. Franc i S och i T hittar man 80% Sangiovese, 15% Cab och 5% C.Franc. Jag finner att båda har samma grundstruktur i doften, med S (naturligtvis) begåvad med mer mogna toner. Båda två har tydliga drag av Bordeauxblend i näsan och i munnen. Den yngre T har något lite vildare över sig, ungefär som en tonåring som inte har full kontroll på alla lemmar. S är välslipad och läcker och trots mängden Sangiovese hittar jag inte den för mig typiska körsbärssmaken, och inte heller bitterhet i eftersmaken.
T passar bäst till ena rätten medan S sitter snyggt till den andra.
Jag tycker att priserna dessutom är trevlig läsning: 34,50 för L, 62,00 för T och 112,50 för S. I synnerhet det sista vinet får nog ha en liten fyndstämpel då WS slänger dit goda 95 pinnar i betyg och jag ämnar inte lämna någon protest mot den bedömningen.

På det hela taget en trevlig afton.

Jag måste också nämna vad som måste ha varit en naturens nyck med det genetiska materialet. Precis bredvid mitt bord satt ett par; de satt där när jag kom och de satt kvar när jag gick tre timmar senare. Snubben snackade oavbrutet och det lustiga var att han hela tiden växlade mellan amerikansk engelska och finska(!). Min teori är att de finska myndigheterna inte lagt fingrarna emellan, som veklingarna på svenska soc, utan i samma ögonblick som det upptäcktes att snubben inte hade några finska gener i botten, och lärt sig att endast tala när det är påkallat, så drogs medborgarskapet omedelbart in och han sattes på första flyg ut ur landet.
Jag måste säga att bruden uppvisade ett fantastiskt tålamod. Jag själv söp ner mig i mina egna tankar...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Som jag jobbat idag med flytt och allt, och så tar frugan upp en liten fin case att dricka till vår midnattsmeny (som fortfarande är hemlig):

1996 Bollinger Grande Année
1996 Dom Pèrignon
och 1982 Château Pontet-Canet

Det kommer vi att behöva, så godnatt för ikväll, vänner!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Låter ju alarmerande trevligt måste jag säga!

Själv gick jag förbi vinbaren och provade en liten skvätt Pontet Canet 96 och blev faktiskt förvånad. De andra Bordeau 1996 jag provat har varit unga och knutna, så inte Pontet. Den var istället väldigt mogen och utvecklad, verkligen drick nu. Dock hade den fortfarande unga och ganska hårda tanniner på avslutet. Enligt personalen så hade de provat en flaska några veckor tidigare som varit likadan. Men jag vettetusan om det inte kan vara så att de legat lite knepigt. De är tydligen inköpta på auktion nere i Frankrike.

om någon har öppnat en Pontet 96 på sistone så kan ni väl slänga in era kommentarer.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Låter ju alarmerande trevligt måste jag säga!

Själv gick jag förbi vinbaren och provade en liten skvätt Pontet Canet 96 och blev faktiskt förvånad. De andra Bordeau 1996 jag provat har varit unga och knutna, så inte Pontet. Den var istället väldigt mogen och utvecklad, verkligen drick nu. Dock hade den fortfarande unga och ganska hårda tanniner på avslutet. Enligt personalen så hade de provat en flaska några veckor tidigare som varit likadan. Men jag vettetusan om det inte kan vara så att de legat lite knepigt. De är tydligen inköpta på auktion nere i Frankrike.

om någon har öppnat en Pontet 96 på sistone så kan ni väl slänga in era kommentarer.

Givetvis blev vi störda i allt mys, lilljäntan vaknade och gastade, så då kan jag likaväl hoppa in här medan mamma tröstar, men vi har öppnat Bollingern och den är riktigt god, fin, inte kanske fullt så brödig som jag önskar, men med en ljuvlig citruston och den där lite mulliga ektonen man känner igen så väl hoss Bollinger. Håller helt och klart måttet sedan jag drack den sist då den store satan hade den i sortimentet för några år sedan (det är väl -97 på hyllorna nu?)

Pontet -96 kan jag inte hjälpa dig med, min vän, drack den senast som primör.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Givetvis blev vi störda i allt mys, lilljäntan vaknade och gastade

Jag kommer inte ihåg om det var Model eller von Manstein som sa något i stil med att "alla planer ser perfekta ut tills de konfronteras med fienden". :D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det var den här jag tänkte på.

"No plan survives contact with the enemy." - Field Marshal Helmuth von Moltke
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Och ska man vara noggrann så sa han egentligen "No operation extends with any certainty beyond the first encounter with the main body of the enemy.", och detta har sedan kortats ner till en lite mer slagfärdig variant.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Haha, uttråkad idag?

Det är antingen citatjakt eller att fixa till att trädvyn felaktigt skriver ut objektreferenser istället för id och datum. Vad hade du valt...? ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det är antingen citatjakt eller att fixa till att trädvyn felaktigt skriver ut objektreferenser istället för id och datum. Vad hade du valt...? ;)

Fråga inte Krug88, han sitter och väntar på att servera kattmat till pensionärer! Han vinner suckligan!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Fråga inte Krug88, han sitter och väntar på att servera kattmat till pensionärer! Han vinner suckligan!
Faktiskt inte, jag tänkte dra tidigt och ta ett glas bubbel före middagen.
Kanske finns nåt gott på vinbaren...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Faktiskt inte, jag tänkte dra tidigt och ta ett glas bubbel före middagen.
Kanske finns nåt gott på vinbaren...

Happy Hunting then my dear friend! Skicka ett SMS om du hittar något lattjo. När tankte du dra?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Jag kommer inte ihåg om det var Model eller von Manstein som sa något i stil med att "alla planer ser perfekta ut tills de konfronteras med fienden". :D

Ja, det blev en trevlig afton trots sagda störning. Dompan var mycket fin och brödig med liten god kaffe- och kakaoton. Pontet-Caneten var trevlig och fortfarande fylld med god, söt frukt.

Till champagnen bjöd min fru på pilgrimsmusslor med en sås baserad på grädde och champagne, och till Bordeauxen avnjöts en mycket god lammfile med provencalska örter.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det Gosset Grand Rose...
Ojoj vilken härlig champagne. Den ska jag absolut se till att ha några hemma av i framtiden.
Avslutade med en flaska PP Cuvée de Réserve.

Bra kväll :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår blev det Gosset Grand Rose...
Ojoj vilken härlig champagne. Den ska jag absolut se till att ha några hemma av i framtiden.
Avslutade med en flaska PP Cuvée de Réserve.

Bra kväll :D

Grattis! Det är alltid skönt när man får en sån ahaupplevelse av ett bubbel (eller vilket vin som helst egentligen), prova att köra en riktigt schysst pata negra till Gosset GR, det är löjligt gott!

Själv blev det ett glas Riesling i min ensamhet, en Tamar Ridge Från Tasmanien, kostar gratis, smakar godis!
 
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det var den här jag tänkte på.

"No plan survives contact with the enemy." - Field Marshal Helmuth von Moltke
Äldre eller yngre von Moltke? Geniet eller medelmåttan? Champagne i Paris eller lera i Flandern?
Sancerre les Belles Dames nu, bara sådär innan hunden ska ut... sen får några andra än jag välja viner. prettomiddag i Skärgården. Tyvärr av typen "ängslig medelklass" så Amaronen lär väl flöda...
 
Toppen