Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Jean Foillard har gjort sina viner på samma sätt sedan början av 80-talet. Det innebär att han länge använt minimala mängder svavel vilket ställer högre krav på att vinerna förvarats så optimalt som möjligt. Går det att säkerställa? Finns det möjlighet att provsmaka?
Jag har ju ingen möjlighet o testa innan köp. Men de kommer direkt från producenten. Så de känns vell ändå som bra förhållanden. Men säg som en 'svag' årgång tex 2003 lär alltså sådanna viner inte ha särskillt mycket liv kvar menar du?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Jag har ju ingen möjlighet o testa innan köp. Men de kommer direkt från producenten. Så de känns vell ändå som bra förhållanden. Men säg som en 'svag' årgång tex 2003 lär alltså sådanna viner inte ha särskillt mycket liv kvar menar du?
Det bästa svaret får du nog om du frågar producenten. Om någon har koll så är det han. Jag bara gissar utifrån hur han gör sitt vin eftersom jag inte har några erfarenheter av äldre årgångar av vinet själv.
Jag har dock druckit andra Cruviner från Beaujolais från 80- och 90-talet - någon 79:a också om jag kommer ihåg rätt - som varit bra.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Det har ju diskuterats en del om rosé champagne på det här forumet så när den eliten
gottade sig åt att jämföra Jacqueson och Selosse så uppoffrade jag mig och provade
Jacquart Brut Mosaïque Rosé. Den är ju dessutom på rea just nu så det kan ju vara
intressant att veta om det är något att köpa hem inför lata sommarkvällar på altanen.
Initialt en liiiten doft av champagne, ni vet det där med lite citrus, bär och bröd och
allt det vanliga. Smaken var också ordinär, en vanlig lite pinotsmakande NV champagne
med en skvätt rödvin i, vilket det ju faktiskt också är. Bra syra dock, vilket gör att den
inte är fel till mat med lite sälta i. En champagne som inte sticker ut åt något håll, den är
varken speciellt bra eller speciellt dålig.
Färgen är snygg.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

sunqan skrev:
Bonterra Chardonnay brukar inte vara i närheten av överekad. Har inte provat -10, men varken -08 eller -09 hade speciellt mycket ek i doften. vi har haft den lite som husvitt ett par år.

Nej, överekat var det inte. Men onekligen mycket vaniljig ek i näsan. Nu är väl "mycket" en relativ term och jag har rätt begränsad erfarenhet av hårt ekade vita. Inte heller provat 08 eller 09.

Eftersom jag så smått började tvivla på min näsa efter det du skrev var jag tvungen att googla rätt på lite omdömen och de flesta nämner mycket vanilj och ek. Även för 08 och 09. Men antar att det är en fråga om vad man tycker är mycket. Med mina referensramar var det mycket ek.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Nej, överekat var det inte. Men onekligen mycket vaniljig ek i näsan. Nu är väl "mycket" en relativ term och jag har rätt begränsad erfarenhet av hårt ekade vita. Inte heller provat 08 eller 09.

Eftersom jag så smått började tvivla på min näsa efter det du skrev var jag tvungen att googla rätt på lite omdömen och de flesta nämner mycket vanilj och ek. Även för 08 och 09. Men antar att det är en fråga om vad man tycker är mycket. Med mina referensramar var det mycket ek.

Funderar att bjuda på denna till en krämig fisksoppa med en hel del kräftor i. Vad tror ni?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Funderar att bjuda på denna till en krämig fisksoppa med en hel del kräftor i. Vad tror ni?

Om du frågar mig så föredrar jag en stålhård chablis framför allt vad ekad chardonnay heter.
Men till din fisksoppa med kräftor, som ju har lite sötma, kan jag tänka mig en aning ek.
Med Gurtos referensramar var det mycket ek. I slutändan handlar det ju om personlig smak.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det tror jag definitivt på. Smörigheten i vinet tillsammans med gräddig fisk- och skaldjurssoppa lär gifta sig fint. Jag föreställer mig att det blir en trevlig kombination :) Eken stör mig inte - var intressant. Sen, som jag nämnde, var ju inte vinet något jätteupplevelse precis men ändå trevligt.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

I måndags och igår blev det en N.V. Emilio Lustau (Almacenista) Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado VOS.

Nötter, torkad frukt, kolasås, målarfärg, rök, fat, torkade örter. Touch av apelsin, viol, lakrits, och honung. Helt torr, bra syra, fin längd. Drick inte för kyld.


Slutsats: Man borde dricka mer sherry!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Morey-Saint-Denis, premier cru, clos des ormes,2002 (utan något till) Doft av körsbär, syltade jordgubbar, antydan till russin, diskret sötlakritsaktiga ektoner, viss metallisk mineralitet och lite jordighet. Smaken följer upp dofterna - börjar med körsbären och jordgubbarna med lakrits och det lätt metalliska i bakgrunden och i eftersmaken ligger körsbärens syra och den russinaktiga smaken kvar. Lent, mjukt och balanserad syra.

En god lite mognare röd bourgogne. Russintonerna får mig att tro att det har börjat få en antydan till oxidation. Inte obehagligt på något sätt - ännu i alla fall. Men misstänker att den inte bör ligga i källaren i för många år till. Eller vad drar ni för slutsatser av russintonerna? Detta är den äldsta bourgognen jag prövat så är ju inte bekant med hur smakerna brukar utvecklas.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Morey-Saint-Denis, premier cru, clos des ormes,2002 (utan något till) Doft av körsbär, syltade jordgubbar, antydan till russin, diskret sötlakritsaktiga ektoner, viss metallisk mineralitet och lite jordighet. Smaken följer upp dofterna - börjar med körsbären och jordgubbarna med lakrits och det lätt metalliska i bakgrunden och i eftersmaken ligger körsbärens syra och den russinaktiga smaken kvar. Lent, mjukt och balanserad syra.

En god lite mognare röd bourgogne. Russintonerna får mig att tro att det har börjat få en antydan till oxidation. Inte obehagligt på något sätt - ännu i alla fall. Men misstänker att den inte bör ligga i källaren i för många år till. Eller vad drar ni för slutsatser av russintonerna? Detta är den äldsta bourgognen jag prövat så är ju inte bekant med hur smakerna brukar utvecklas.
Svårt att bedömma om vinet har börjar bli överoxiderat, om det inte kändes ofräscht så skulle inte jag bli orolig. Vin reagerar ju med syra och förändras, förhoppningsfullt till det bättre.

2002 ska ju vara en ganska bra årgång i Bourgogne. Vad var det för producent?
 
SV: Idag dricker vi

I min ensamhet öppnade jag en 2002 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée

7145934559_7bb1bf7b89.jpg


Var i källaren och stoppade in lite vin. Då jag ville ha en flaska att bara prova lite själv så föll valet på denna, kanske mycket för att den låg långt upp i högen :)

Det här är ju ett vin som hyllas av många men jag är inte speciellt imponerad. Doften är bra med fina brödiga toner i form av nybakad brioche, aprikoser, solvarma mogna citroner. Tyvärr följer inte smaken upp och det gör vinet obalanserat. Jag upplever vinet allt för grovt, lite bonnigt,det finns en störande beska som om man inte hanterat druvmaterialet korrekt och vinet dör väldigt snabbt i munnen. Har läst att en hel del skriver att vinet är för ungt med en stor framtid etc men jag tycker att det saknar den komplexiteten ett stort vin ska ha, även om det är ungt. Beskan (vilket jag inte har problem med om den är en ren beska) ger mig anledning till att utnämna detta till odlarnas motsvarighet till De Venoge

Nu blir det ju så att när man hittar saker i ett vin så letar man andra fel men för 600-700 kronor så finns det så mycket att välja på och det här väljer jag bort.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Montirius Vacqueyras Le Clos

Mycket fruktig, med bla hallon. Lakrits, örter, nötter och peppar. Lätt bränd/rökig och inslag som drar åt charkuterier. Koncentrerad smak, lite lätt "gräddig", med en liten hetta i avslutet.

Korken är ganska blöt mer eller mindre rakt igenom, något som jag sett på tidigare flaskor och som historiskt verkar vara vanligt för just de korkar som används för Les Clos. Har en flaska av ett 6-pack kvar, och den ska jag nog försöka spara minst ett par år.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade den första flaskan av Foillards Morgon Côte du Py 2010.

Ett helt annat vin än den Fleurie 2006 som jag blev så betagen av. Rätt bråkig men nästan överdrivna mängder inälvor och rutten kött i inledningen. Ett par timmars luftning lockar fram lite fin hallon och körsbärsfrukt. Fyllt av smaker och dofter som inte riktigt vill spela "samma låt" än.

Detta vin måste lagras i några år, och kan säkert bli lika bra som Fleurien. Kan nog förstå att Kronstam sågade detta om han fick en glas från en nyöppnad flaska. Beaujolais på denna nivån är lagringsvin.
 
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Öppnade den första flaskan av Foillards Morgon Côte du Py 2010.

Ett helt annat vin än den Fleurie 2006 som jag blev så betagen av. Rätt bråkig men nästan överdrivna mängder inälvor och rutten kött i inledningen. Ett par timmars luftning lockar fram lite fin hallon och körsbärsfrukt. Fyllt av smaker och dofter som inte riktigt vill spela "samma låt" än.

Detta vin måste lagras i några år, och kan säkert bli lika bra som Fleurien. Kan nog förstå att Kronstam sågade detta om han fick en glas från en nyöppnad flaska. Beaujolais på denna nivån är lagringsvin.

Tack för anteckningarna Mmm. Det du säger är att Kronstam endast tittar på omedelbar konsumption. Tror nog du kan har rätt med tanke på hans målgrupp men det är lite tråkigt att se hur han förändrats genom åren.

När jag läser vad du skriver så låter det som du inte är 100% övertygad om att vinet kommer växa till något bra eller läser jag det fel?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
2009 Montirius Vacqueyras Le Clos

Mycket fruktig, med bla hallon. Lakrits, örter, nötter och peppar. Lätt bränd/rökig och inslag som drar åt charkuterier. Koncentrerad smak, lite lätt "gräddig", med en liten hetta i avslutet.

Korken är ganska blöt mer eller mindre rakt igenom, något som jag sett på tidigare flaskor och som historiskt verkar vara vanligt för just de korkar som används för Les Clos. Har en flaska av ett 6-pack kvar, och den ska jag nog försöka spara minst ett par år.

Toppen med de noteringarna - har själv ett par kvar och vrider ofta på dem när jag ska välja ngt. Nu vet jag att jag ska vänta ngt år.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Just ja, glömde jag nämna: George Lignier

Nej, kändes inte ofräscht

Gurto skrev:
Morey-Saint-Denis, premier cru, clos des ormes,2002 (utan något till) Doft av körsbär, syltade jordgubbar, antydan till russin, diskret sötlakritsaktiga ektoner, viss metallisk mineralitet och lite jordighet. Smaken följer upp dofterna - börjar med körsbären och jordgubbarna med lakrits och det lätt metalliska i bakgrunden och i eftersmaken ligger körsbärens syra och den russinaktiga smaken kvar. Lent, mjukt och balanserad syra.

En god lite mognare röd bourgogne. Russintonerna får mig att tro att det har börjat få en antydan till oxidation. Inte obehagligt på något sätt - ännu i alla fall. Men misstänker att den inte bör ligga i källaren i för många år till. Eller vad drar ni för slutsatser av russintonerna? Detta är den äldsta bourgognen jag prövat så är ju inte bekant med hur smakerna brukar utvecklas.

Har bara druckit George Lignier ett par gånger och inte varit så imponerad. Dock har jag aldrig provat hans Clos des Ormes vilket ju är ett ganska bra läge. Frågan är om du tyckte det var gott, om det var så; drick upp vinet om du är tveksam till lagringspotential. Har allt för många gånger jagat det där sista ur ett vin (bara ett par år till) för att sedan bli besviken.
 
Toppen