Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Inget som du inte har

2002 Vilmart Coeur de Cuvée
1999 Vilmart Coeur de Cuvée
1998 Vilmart Coeur de Cuvée magnum
1993 Vilmart Coeur de Cuvée magnum

Man måste säga att du har rätt mycket Vilmart för att tycka så illa om honom... Medan en annan - som har blivit beskylld för att vara Vilmart-kramare - endast har någon enstaka årgång... Hmm. ;)

Om sanningen skall fram så är Vilmart en odlare som jag väldigt gärna vill tycka om - han är oerhört trevlig och tillmötesgående som person - men med tiden så har jag börjat reta mig lite mera på sötman - man undrar onekligen hur CdC skulle smaka med lägre dosage - och det faktum att han ekar väl lättvindligt... 2002:eek:rna har inte heller varit övertygande - även om jag inte känner igen Anders beska så var den senaste flaskan alldeles för ointressant för att göra Vilmart rättvisa, och årgångens framtid ter sig faktiskt ganska oviss.
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Man måste säga att du har rätt mycket Vilmart för att tycka så illa om honom... Medan en annan - som har blivit beskylld för att vara Vilmart-kramare - endast har någon enstaka årgång... Hmm. ;)

Om sanningen skall fram så är Vilmart en odlare som jag väldigt gärna vill tycka om - han är oerhört trevlig och tillmötesgående som person - men med tiden så har jag börjat reta mig lite mera på sötman - man undrar onekligen hur CdC skulle smaka med lägre dosage - och det faktum att han ekar väl lättvindligt... 2002:eek:rna har inte heller varit övertygande - även om jag inte känner igen Anders beska så var den senaste flaskan alldeles för ointressant för att göra Vilmart rättvisa, och årgångens framtid ter sig faktiskt ganska oviss.
Jag har väl fallit för hajpen :)

Skämt åsido, jag har aldrig varit en Vilmartfantast men jag tycker inte illa om Vilmart och framförallt inte om Laurent Champs.
Som jag skrev tidigare 1992an var väldigt bra men som du, anser jag att de ekar lite för mycket och kanske har något för hög dosage.

Min kommentar kring Vilmart som odlarnas De Venoge var för CdC 2002an och den beska som var i min flaska. Jag håller med om att den var ganska ointressant och saknade den komplexitet jag vill ha av ett vin som aspirerar att spela i den högre divisionen. Kanske är det så att Vilmart är en odlare för de svaga årgångarna vilket de visade med 1992 och 2001.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Kanske är det så att Vilmart är en odlare för de svaga årgångarna vilket de visade med 1992 och 2001.

Glöm inte 1997:an - den tycker jag är lika bra som 1992. Även rosén från 1997 var riktigt bra. Däremot var jag inte så imponerad av 2001.

Själv tycker jag att Vilmart lyckats alldeles utmärkt med 1998, 1999 och 2000 också. Så Anders, säg till om du vill bli av med dina 1998:eek:r och 1999:eek:r. ;)
 
SV: Idag dricker vi

Korkade upp en Bel-Air Lagrave 1985 igår. Ganska djup färg som drar mot tegelröd vid kanterna. Förvånansvärt vital ändå. Fin komplex doft med lite multna höstlöv, drivved, päronskal, mogna blåbär, en mycket lätt mineralitet och förvånansvärt frisk frukt som bara visar små tecken på att börja torka ut. Medelfyllig i munnen, fortfarande med pigga syror och tanniner, halvkort finish.

Förvånad att den var så vital ändå. Jag antar att det är rätt stor flaskvariation här då vissa verkar ha uppfattat den som uttorkad och trött. Köpte bara två flaskor av 85:an och ska väl kanske korka upp den andra fram emot hösten eller så. Ska bli intressant att se hur den andra är. Väntar också på att prova 86-orna som teoretiskt sett borde vara piggare ändå.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det först en Casanova di Neri Brunello di Montalcino Tenuta Nuova 2005 på restaurang Zafferano i London.

Sedan blev det cigarr och champagne hemma hos en god vän:

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Enchanteleurs 1996:an var inte lika utvecklad som dem jag druckit förut. Skönt integrerad syra och väldigt mjuk och len, gräddig - lika bra som alltid. Gläder mig åt mina magnum som jag checkade in på Grappes lådförvaring härom dagen.

Dom Pérignon 2002
Det här vinet har gått in i en ny fas! Mycket öppnare på näsan och inte lika mycket Chardonnay längre, bredare i smaken, jag blev lite orolig av mellanregistret som var lite för mycket vattnig citron (tankarna gick åt Dompa 2000) men sedan kom en lång komplex eftersmak och röjde bort alla tvivel. En härlig årgång av Dompa som ska bli spännande att fortsätta följa!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Igår blev det först en Casanova di Neri Brunello di Montalcino Tenuta Nuova 2005 på restaurang Zafferano i London.

Sedan blev det cigarr och champagne hemma hos en god vän:

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Enchanteleurs 1996:an var inte lika utvecklad som dem jag druckit förut. Skönt integrerad syra och väldigt mjuk och len, gräddig - lika bra som alltid. Gläder mig åt mina magnum som jag checkade in på Grappes lådförvaring härom dagen.

Dom Pérignon 2002
Det här vinet har gått in i en ny fas! Mycket öppnare på näsan och inte lika mycket Chardonnay längre, bredare i smaken, jag blev lite orolig av mellanregistret som var lite för mycket vattnig citron (tankarna gick åt Dompa 2000) men sedan kom en lång komplex eftersmak och röjde bort alla tvivel. En härlig årgång av Dompa som ska bli spännande att fortsätta följa!
Trevligt. Blev lite sugen på en 96 CdE nu. Dags för en tur till källaren :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pegau 09 är såklart för ungt men ändå vansinnigt gott! Direkt ur flaskan en extremt märklig ton som vädrades bort omedelbart och lämnade kvar klassisk Pegau med lite stall, fantastisk frukt och både franska och indiska kryddor. Ett grymt gott vin.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Le Clos du Caillou, Côtes du Rhône, 2011 (baconlindad fläskfilé med fräs av skogschampinjoner, portabella, zucchini, pumpa serverad med rödvinssås) Blåröd färg, kornig/saltlik fällning. Direkt ur flaskan doftar det blåbär, mogna jordgubbar, björnbär, bastuaktig fatton, lite lagerblad. I munnen: mjuka tanniner, syran något över medel, pepparkryddighet och viss sälta. Efter en stunds luftning blir jordgubbsdoften svagare och björnbär och blåbär dominerar. Tillkomer även en ton av lufttorkade charkuterier.

Trevligt vardagsvin som passade bra till maten. Hade förväntat mig högre tanniner men då jag i efterhand kollade upp vinet får jag förklaringen: druvorna är 90% Grenache, 5% Syrah, 3% Mourvédre, 2% Counoise. Alltså väldigt lite syrah. Det som kanske blev lite missvisande i provningen innan luftning jämfört med efter var att jag tog första slurken ur ett väldigt litet ikeavinglas medan jag ordnade med maten och sedan det luftade vinet i vinglas med stor kupa - man märker verkligen att det gör skillnad på doftupplevelsen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anledningen till fällningen misstänker jag beror på någon typ av ekologiskt jordbrud. Står "Vin issu de raisins de l'Agriculture Biologique certifé par FR BIO 10" på flaskan. Min franska är ytterst begränsad men antar att det betyder något i stil med att druvorna kommer från ett biologiskt/ekologiskt jordbruk? Minimalt med svavel vilket gör att det lättare blir fällningar? Någon med mer koll som har en bra förklaring?
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Blåröd färg, kornig/saltlik fällning.

Gurto skrev:
Anledningen till fällningen misstänker jag beror på någon typ av ekologiskt jordbrud. Står "Vin issu de raisins de l'Agriculture Biologique certifé par FR BIO 10" på flaskan. Min franska är ytterst begränsad men antar att det betyder något i stil med att druvorna kommer från ett biologiskt/ekologiskt jordbruk? Minimalt med svavel vilket gör att det lättare blir fällningar? Någon med mer koll som har en bra förklaring?

Låter som vinsten. Vinet kanske inte är kylstabiliserat. Bara att dekantera bort isåfall. Om det är vinsten så har det inget med själva odlingen att göra.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara sett vinsten en gång förut och då var det rätt stora kristaller (typ havsalt), det här var mindre partiklar - typ som vanligt bordssalt. Men kanske var vinsten ändå.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Jag har bara sett vinsten en gång förut och då var det rätt stora kristaller (typ havsalt), det här var mindre partiklar - typ som vanligt bordssalt. Men kanske var vinsten ändå.

Hittade två bilder på nätet

851464_jpg_617796img699.jpg


Från http://www.nwt.se/mera/vinspalten/article1010540.ece

red-vinsten.jpg


från http://www.vinbanken.se/2010/02/20/iskr ... r-i-vinet/
 
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det budget-middag med budget-Bordeaux. Student som man är har man inte alltid råd med de utsvävningar man skulle vilja, dessutom är jag så utpumpad efter veckan så jag vill kunna hinka lite och sedan somna som en gris. Vinerna jag har grävt fram ur skåpet är som sagt budget-Bordeaux till tre rätter. Maten ska vi dra och handla under dagen och den kommer anpassas till vinerna. Antagligen nån lätt skaldjursrätt till förrätt, kanske lamm till varmrätt om jag kommer över dugligt exemplar. Efterrätten blir en enkel Creme Brulee.

Vinerna som står till buds är:
- Château Bonnet Blanc 2011
- Château Reysson 2008
- Castelnau de Suduireaut 2007

Svagaste kortet är helt klart det torra vita. Tänkte avdela ett glas till förrätten och sen dricka resten till nån film efteråt. Reysson och andravinet från Suduireaut (Sauternes) tycker jag dock är riktigt vettiga budget-Bordeauxer som levererar fint sett till modesta prislappar.

Tvekade om jag skulle posta detta i det här forumet bland alla Grand Cru Bourgogner, prestigechampagner och klassificerade slott, men det behöver inte alltid kosta skjortan. När jag är examinerad och ute på arbetsmarknaden kommer jag troligtvis fnysa åt så här spartansk livsföring, men på en studentbudget känns det här som ett riktigt bra upplägg.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var nog vinsten ändå... Kvällens vin:

Chablis, Domaine Garnier et fils, 2010 (Ceasarsallad med kyckling och bacon) Doft av citron, äpple, lite smörkola, mineral och, om man nu kan säga så, malolaktisk jäsning - åt fathållet men ändå inte fat (när jag kollar upp det stämmer det att det inte är fatat men jäst malolaktiskt). Smaken följer upp dofterna - frisk syra och lite kartig beska i slutet och eftersmaken.

Ett vettigt vin - inte extraordinärt men vettigt. Upplever att det fungerar ganska bra till maten också.
 
Toppen